Ik ben aan het rondkijken om mijn ouwe PC te vervangen. Ik gebruik 'm met name voor browsen, muziek, films, office en een enkele keer videobewerking of een spelletje. Op zich gaat dat prima met m'n ouwe PC, maar na 4.5 jaar wil ik wel weer eens wat nieuws. Ik wil eigenlijk vooral een stiller systeem. Ik heb geen zin meer om de halve dag in het geluid van fans te zitten.
Het budget is rond de 700, waarbij ik vooral een goede prijs/kwaliteit wil. Dus als iets een paar euro meer kost maar wel een stuk beter is, vind ik dat best. Ik ben ook wel van plan de CPU een klein beetje over te klokken, but nothing fancy.
Wat ik nu bedacht heb:
Wat ik als heb is een SSD (samsung 830) en scherm van 24inch scherm met 1920x1200 pixels.
Ik heb een paar dingen waar ik nog mee zit:
- Is de cpu koeler geen overkill? De kast is al erg stil en dempend dus misschien kan er een goedkopere in?
- Is de extra casefan geen overkill? Er zitten er al 2 in de kast, maar t leek me wel aardig er 2 aan de voorkant te hebben voor intake. Dan kunnen ze langzaam draaien. Overkill?
- De kast is vrij groot. Ik neem wel een aantal oude hardeschijven mee maar op zich kan ik denk ik ook wel toe met het kleinere broertje pricewatch: Fractal Design Define Mini
Daar gaat een mATX bord in. Mijn oog viel op deze pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H en die zou 6 SATA aansluitingen hebben volgens de specs. Als ik de foto van het bord bekijk zie ik echter slechts 4 SATA aansluitingen. Kijk ik niet goed? Ik wil er wel minimaal 6 hebben namelijk.
- Vooralsnog ben ik van plan er geen videokaart in te stoppen gezien ik toch bijna nooit meer game, en als ik game meestal oudere spellen. HL2 moet nog wel lukken met de HD4000. Maar is 430 watt wel voldoende mocht ik er later nog een videokaart bij nemen? Iets in de trant van een amd 7770. Denk zelf dat dat moet kunnen.
Elk advies over welke kast, mobo of voeding etc te kiezen is welkom
Het budget is rond de 700, waarbij ik vooral een goede prijs/kwaliteit wil. Dus als iets een paar euro meer kost maar wel een stuk beter is, vind ik dat best. Ik ben ook wel van plan de CPU een klein beetje over te klokken, but nothing fancy.
Wat ik nu bedacht heb:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Samsung SH-222BB Zwart | € 14,19 | € 14,19 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 98,10 | € 98,10 |
| 1 | Scythe Mugen 3 Rev. B | € 35,70 | € 35,70 |
| 1 | Fractal Design Silent R2, 140mm | € 14,90 | € 14,90 |
| 1 | Microsoft Comfort Curve Keyboard 3000 | € 11,99 | € 11,99 |
| 1 | Logitech Wireless Marathon Mouse M705 | € 29,99 | € 29,99 |
| 1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 206,- | € 206,- |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 430W | € 51,99 | € 51,99 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 43,45 | € 43,45 |
| 1 | MSI Z77A-G43 | € 89,- | € 89,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 734,31 | |
Wat ik als heb is een SSD (samsung 830) en scherm van 24inch scherm met 1920x1200 pixels.
Ik heb een paar dingen waar ik nog mee zit:
- Is de cpu koeler geen overkill? De kast is al erg stil en dempend dus misschien kan er een goedkopere in?
- Is de extra casefan geen overkill? Er zitten er al 2 in de kast, maar t leek me wel aardig er 2 aan de voorkant te hebben voor intake. Dan kunnen ze langzaam draaien. Overkill?
- De kast is vrij groot. Ik neem wel een aantal oude hardeschijven mee maar op zich kan ik denk ik ook wel toe met het kleinere broertje pricewatch: Fractal Design Define Mini
Daar gaat een mATX bord in. Mijn oog viel op deze pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H en die zou 6 SATA aansluitingen hebben volgens de specs. Als ik de foto van het bord bekijk zie ik echter slechts 4 SATA aansluitingen. Kijk ik niet goed? Ik wil er wel minimaal 6 hebben namelijk.
- Vooralsnog ben ik van plan er geen videokaart in te stoppen gezien ik toch bijna nooit meer game, en als ik game meestal oudere spellen. HL2 moet nog wel lukken met de HD4000. Maar is 430 watt wel voldoende mocht ik er later nog een videokaart bij nemen? Iets in de trant van een amd 7770. Denk zelf dat dat moet kunnen.
Elk advies over welke kast, mobo of voeding etc te kiezen is welkom