Nieuwe Office / PhotoShop PC

Pagina: 1
Acties:

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:03
Na 6 jaar is het nu wel eens tijd voor een nieuwe desktop PC. De PC gaat voornamelijk voor Office toepassingen en PhotoShop gebruikt worden. Af en toe een spelletje, maar niet het nieuwste van het nieuwste. Geen interesse in overklokken.

Mijn eisen voor de nieuwe PC:
  • snelle PC voor Office/PhotoShop
  • stil
  • energiezuinig
  • compact
Ik heb de volgende onderdelen bij elkaar gezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7800H Zwart€ 35,-€ 35,-
1Streacom ST-FC8B EVO€ 145,-€ 145,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,50€ 5,50
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,45€ 43,45
1Intel DH77DF€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 554,95

Toelichting:
  • Sony Optiarc: slimline slot-in DVD-brander; gebruik bijna nooit meer CD & DVD, maar ja zonder ...
  • Streacom FC8 EVO: compacte behuizing, passief koeling voor CPU, USB3 ondersteuning, stijlvol
  • Arctic Silver: koelpasta, flink veel nodig ivm de heatpipes van de Streacom
  • Intel Core i5 3570K: quad core CPU met HD4000 IGP; IGP is snel genoeg voor af en toe een spelletje
  • Corsair 8GB DDR3 1600 MHz: 8GB lijkt me genoeg; 16GB kan ook wel (geheugen is erg goedkoop), maar dat lijkt me overkill
  • Intel DH77DF: mini-ITX moederbord, H77 chipset past goed bij een Ivy Bridge CPU, Intel vanwege gunstig energieverbruik
De volgende onderdelen neem ik mee uit mijn huidige PC:
  • 120 GB SSD
  • 1,5 TB 3,5'' HDD
Wat nog ontbreekt op dit lijstje is de voeding. Ik heb een PicoPsu nodig. Ik twijfel nog over het benodigde wattage. Ik heb zelf wat gezocht op internet, en het lijkt er op dat een PicoPsu 150/160-XT in combinatie met een 100 Watt adapter genoeg zou moeten zijn.

Graag jullie commentaar & suggesties voor verbetering!

• upje
Niemand met suggesties?

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 23:51

amas

Law of Nature: Chaos

Ok, ik zal een paar opmerkingen maken.
Ten eerste, je geeft aan niet te willen overklokken. Dit houdt in dat je een goedkopere CPU kunt nemen. pricewatch: Intel Core i5 3450 Boxed bijvoorbeeld. Deze is precies hetzelfde als degene die jij hebt, maar je kunt er (nauwelijks) mee overklokken.

edit: ik bedenk me ineens dat de i5 3450 een graphics 2500 chipset heeft. Nou is deze een beetje langzamer, maar als je op de IGP van intel een spel wilt spelen dan neem ik aan dat je geen zware 3d games gaat spelen. Wat bedoel je eigenlijk met "af en toe een spelletje". Het maakt namelijk nogal uit wat voor "spelletjes" dat zijn.

Ten tweede een vraag, wat is volgens jou de functie van koelpasta?

Over de voeding durf ik eigenlijk niks te zeggen. Ik heb namelijk geen ervaring met kleine behuizingen en de daarbij horende kleine PSU's.

[ Voor 22% gewijzigd door amas op 27-08-2012 14:58 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

koelpasta: nooit uitsmeren als pindakaas, kleine korrels ter grootte van 1/2 rijskorrel in het midden van oppervlak leggen en dan door de druk en beetje wrijven uit laten spreiden. Als je 3 gram (= kleine tube) of meer gebruikt leg je het er veels te dik op. Het is nooit bedoeld om "dekkend" te zijn maar puur om de oneffenheden in het metaal op te vullen (=lucht). Zie je geen metaal meer maar alleen nog maar pasta == veels te veel pasta.

Pasta geleid beter dan lucht nml, maar slechter dan metaal op metaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 27-08-2012 15:28 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• upje
@TheAmassama: de 3570K heeft inderdaad een HD4000 ipv de HD2500 in de 3450. De spelletjes die ik leuk vindt kan ik spelen met een 6 jaar oude 7600GT. Dus geen hoge eisen. Ik heb als referentie de passmark score erbij gepakt. Die is van mijn huidige videokaart 393 punten.

De HD2500 is niet bekend bij passmark, maar de HD3000 scoort 413 en de HD4000 574 punten. Mijn huidige kaart is dus vergelijkbaar met een HD3000. De goedkoopste quad core met een HD3000 is maar 10 euro goedkoper dan een 3570K. De HD4000 is voor dat tientje dan wel 35% sneller dan een HD3000.

@TheAmassama en @Madrox: koelpasta: ik weet dat je er weinig van gebruikt (rijstkorrel), maar dat wil nog niet zeggen dat je het helemaal niet gebruikt. In dit geval ga ik denk ik wel veel meer dan gemiddeld gebruiken, omdat de behuizing de CPU passief kan koelen met heatpipes. Maar die tube gaat heus niet op.

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het verschil tussen een 3450 en een 3570k is ongeveer 40 euro, omdat je ook een goedkoper moederbord met bijv een H77 chipset voor max. 80 euro kunt nemen (je overklokt toch niet), hou je weer ongeveer 40 euro over. Dit geld kan je dan in een graka steken die gwn (veel) beter is dan de HD4000. Bijv. de HD6670 van AMD.....

[ Voor 5% gewijzigd door moh.moh op 27-08-2012 19:34 ]

• upje
Het moederbord wat ik heb uitgezocht is een H77, dus ik denk niet dat ik daar op kan besparen.
De 6670 scoort inderdaad 2 keer meer passmark punten dan de HD4000, dat is flink meer, alleen dat heb ik niet nodig. Het zal waarschijnlijk trouwens niet passen in de (mini ITX) behuizing.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
FC8 Evo Fanless Chassis
Cooling: Heatpipe Direct Touch 4 Pipes – Max CPU TDP95W**

**As with any passive cooling solution, environmental conditions will have an impact on the performance. A TDP of 95W is only recommended when the chassis is placed in a location with adequate air flow and moderate ambient room temperature

----

De 3570K heeft een TDP van 77W, dus in principe zou het wel moeten werken, maar dat er voor die 95W koelkracht er ook een adequate air flow moet zijn laat me wel twijfelen.

Zijn er reviews te vinden van anderen die al zo'n zware processor in die behuizing hebben geplaatst en stress-testen gedraaid hebben?

5700X | RX 6600

• upje
Voor zover ik weet zijn er van deze kast nog geen reviews; deze kast is nog maar net verkrijgbaar. Het is een verbeterde versie van de FC8 (zonder EVO). De FC8 ondersteund een TDP van 65W.

Het lijkt me dat ik met een processor met een TDP van 77W t.o.v. een behuizing die maximaal 95W ondersteund toch een redelijke marge heb? De behuizing komt overigens op een bureau te staan, dus niet in een dichte kast of zo,

Het zou ook nog kunnen dat ik een i3 3225 koop ipv een i5 3570K. Dat is dan wel een dualcore ipv een quad core, maar deze i3 heeft wel een HD4000. De TDP is weer een stuk lager, namelijk 55W.

Zou het voor Photoshop veel uitmaken, een i3 of een i5?

[ Voor 22% gewijzigd door upje op 28-08-2012 07:50 ]

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:13
Ik zou dan gaan voor een i5 3450 (180 euro), met een B75 moederbord (65 euro) en een goedkope losse videokaart (40/50 euro). Die i5 is een stuk sneller, en dat merk je in Photoshop zeker.

Ah ik zie dat je een mini-ITX moederbord zoekt, dan zou je de Asrock B75M-ITX kunnen kiezen (85 euro). Overigens is er best wat budget voor een snellere videokaart als je die 3570k en moederbord van 120 euro laat schieten.

[ Voor 37% gewijzigd door Cyclonist op 28-08-2012 11:39 ]

• upje
B75 moederbord begrijp ik niet helemaal; ik begrijp dat dit specifiek gericht is op business gebruikers. Ik zie bijvoorbeeld maar 1 SATA600 poort; vreemde keuze van de fabrikant.

Qua PhotoShop begrijp ik er niet veel meer van; als ik bijvoorbeeld hier lees dan lijkt het voor Photoshop bijna niet uit te maken of je een i7 of een i3 gebruikt. Het gaat weliswaar over oudere cpu's (van vorig jaar), maar toch.

Budget is overigens niet echt het probleem; een paar tientjes besparen op een moederbord zodat ik dat dan aan een videokaart kan uitgeven is niet echt de bedoeling.

Overigens is een aparte videokaart sowieso niet de bedoeling; ik denk dat ik de spelletjes die ik speel prima af kan met een IGP; bovendien is er gewoonweg geen ruimte voor een aparte videokaart in de behuizing die ik heb uitgezocht. Voor mijn gebruik is een geintegreerd videokaart een fijnere oplossing denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door upje op 28-08-2012 18:05 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eerlijk gezegd betwijfel ik sowieso of een i5 in combinatie met zo'n pico psu wel gaat werken want eigenlijk zijn dit soort kastjes meer bedoeld voor de moederboardjes met b.v. een onboard Atom cpu. Vergeet ook niet erbij dat wanneer je de IGPU gaat gebruiken dat de cpu vanzelf warmer word dan bij een externe videokaart.

Die pico psu's leveren sowieso dan maar maximaal pak weg 160 watt en echt niet continu dus ook qua tdp van je cpu zal je aan het randje komen te zitten. Persoonlijk zou ik dus toch voor een groter kastje met een normale atx voeding kiezen wanneer je een i5 of zelfs een i3 wil gebruiken.

Photoshop is trouwens niet echt een licht programma en zou ik persoonlijk toch wel voor een i5 gaan en al zeker wanneer je de IGPU wilt gebruiken. Photoshop elements heb ik eens op een laptop met een Intel T6600 geprobeerd maar dat liep niet echt fantastisch en je kon merken dat ie er moeite mee had.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 23:51

amas

Law of Nature: Chaos

Roel1966 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 19:02:

[...]

Photoshop is trouwens niet echt een licht programma en zou ik persoonlijk toch wel voor een i5 gaan en al zeker wanneer je de IGPU wilt gebruiken. Photoshop elements heb ik eens op een laptop met een Intel T6600 geprobeerd maar dat liep niet echt fantastisch en je kon merken dat ie er moeite mee had.
Mwa, Photoshop met een i3 icm de IGP wil prima. Mn vader fotografeert zelf en bewerkt deze dan in Lightroom en af en toe ook in Photoshop. Hij werkt op een i3 met de IGP en is nog altijd zeer tevreden.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• upje
Roel1966 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 19:02:
Eerlijk gezegd betwijfel ik sowieso of een i5 in combinatie met zo'n pico psu wel gaat werken want eigenlijk zijn dit soort kastjes meer bedoeld voor de moederboardjes met b.v. een onboard Atom cpu. Vergeet ook niet erbij dat wanneer je de IGPU gaat gebruiken dat de cpu vanzelf warmer word dan bij een externe videokaart.

Die pico psu's leveren sowieso dan maar maximaal pak weg 160 watt en echt niet continu dus ook qua tdp van je cpu zal je aan het randje komen te zitten. Persoonlijk zou ik dus toch voor een groter kastje met een normale atx voeding kiezen wanneer je een i5 of zelfs een i3 wil gebruiken.
Deze persoon heeft een 3570K met een 100W adapter.
Hier wordt een 120W adapter geadviseerd voor een 3570K.

De picopsu leveren wel degellijk een maximaal continu vermogen van 150/160W, en zelfs een piekvermogen van 200W. Ik denk dus dat een 150W voeding zelfs overkill is.

Ik wil echt een compacte behuizing. Ik heb nu een Coolermaster Stacker; dat had vroeger nog wel zijn nut, maar dat is nu toch zwaar overdreven.
Pagina: 1