HTPC overleden, nieuw mobo + CPU advies

Pagina: 1
Acties:

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 14:10
De HTPC die ik voor een vriend van me heb gebouwd is afgelopen weekend bezweken (aan de hitte?).

Het moederbord doet helemaal niks meer (zelfs geen beeps) dus tijd voor een nieuw moederbord en meteen maar een kleine upgrade (Socket AM2 is sowieso niet echt goed meer verkrijgbaar).

De HTPC moet MediaPortal kunnen draaien, met video output via DVI of (liefst) HDMI. Daarnaast moet audio via een optische SPDIF aansluiting aanwezig zijn.
Naast MP zal de machine ook gebruikt worden als download bakje, met sabnzbd, sickbeard en autosub.
En natuurlijk moet het geheel zo zuinig mogelijk zijn, aangezien hij eigenlijk 24/7 aan staat.

Nu vraag ik me eigenlijk af of een pricewatch: Asus E35M1-M genoeg power in huis heeft om bovenstaande te kunnen draaien, qua video lijkt het me geen probleem, maar misschien dat het parren wel een aanslag is op het procje (ik heb eigenlijk totaal geen idee hoeveel power die projes hebben, vandaar mijn vraag ook).

Of zouden jullie toch eerder voor zoiets gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 45,95€ 45,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,45€ 43,45
1Asrock 880GM-LE FX€ 54,86€ 54,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 144,26

Of is dit nog een betere optie misschien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 68,95€ 68,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,45€ 43,45
1AMD A6-3650 Boxed€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 182,30

Note: Ik weet dat 8GB eigenlijk overkill is, maar het prijsverschil met 4GB is eigenlijk zowat verwaarloosbaar.

Iemand een goed advies over bovenstaande opties, waarbij zuinigheid dus ook zeker een grote rol speelt?

• mbooij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

mbooij

De Mosselman

Heb je ook overwogen om een Apple TV (2) te jailbreaken en hier XBMC / Plex op te draaien? De Apple TV 2 heeft HDMI en optische audio. Je moet natuurlijk wel je films op een NAS o.i.d. hebben staan.

Intel i5 3570K@4.2Ghz, 2x4GB, MSI Z77A-G45, Club3D Radeon HD 7970 royalKing

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
Ik heb de E35M1-Pro als ik mij niet vergis. Staat al sinds de introductie te draaien. Tijdelijk als torrentdownloader gebruikt (gebruik ik nu een DLINK DNS-320 voor) en wordt ook altijd als Mediaspeler gebruikt. Ik gebruik de machine voor muziek en films. 1080P werkt wel degelijk onder W7 Ultimate en met MPC-HC. XBMC nooit behoefte aan gehad.

Oftewel, die E35M1 zal gewoon goed werken. Al denk ik niet dat je teveel van nzb moet verwachten qua performances. Ik heb er nooit iets mee gedaan, torrent werkt goed genoeg voor mij ;) . Heb ik alleen maar van horen/lezen :+

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Sleepie
mbooij schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:51:
Heb je ook overwogen om een Apple TV (2) te jailbreaken en hier XBMC / Plex op te draaien? De Apple TV 2 heeft HDMI en optische audio. Je moet natuurlijk wel je films op een NAS o.i.d. hebben staan.
Nope, zoals gezegd het is voor een vriend van me, die eindelijk een beetje thuis is in MediaPortal en het hele download gebeuren via sickbeard/sab onder Windows.
Daardoor hoeft hij (gelukkig) niet meer voor elk wissewasje te bellen en hoef ik ook niet elke week langs om iets te gaan fixen. En dat wou ik graag zo houden.

Het is wel een leuk alternatief overigens, dat ben ik met je eens :)
Die Bruine schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:55:
Ik heb de E35M1-Pro als ik mij niet vergis. Staat al sinds de introductie te draaien. Tijdelijk als torrentdownloader gebruikt (gebruik ik nu een DLINK DNS-320 voor) en wordt ook altijd als Mediaspeler gebruikt. Ik gebruik de machine voor muziek en films. 1080P werkt wel degelijk onder W7 Ultimate en met MPC-HC. XBMC nooit behoefte aan gehad.

Oftewel, die E35M1 zal gewoon goed werken. Al denk ik niet dat je teveel van nzb moet verwachten qua performances. Ik heb er nooit iets mee gedaan, torrent werkt goed genoeg voor mij ;) . Heb ik alleen maar van horen/lezen :+
Op zich is het geen ramp als het parren/rarren/etc allemaal wat minder snel gaat. Dat vind meestal toch 's nachts of 's morgens vroeg plaats.
Wat wel belangrijk is, is dat het procje niet zodanig over zijn toeren staat te werken, dat hij het met temperaturen als afgelopen week gewoon vol kan houden zonder dat de PC in de vriezer geplaatst moet worden ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Sleepie op 21-08-2012 15:06 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Op alle2 de systemen moet het in principe prima kunnen lopen. De A6 zal iets sneller zijn, maar ook de Athlon II kan prima de taken vervullen die je wilt. Wil je echt snelheidswinst, zeker met het extracten en parren, dan is een SSD aan te raden. Neem deze niet te klein. Als je een NZB binnen trekt van 40GB heb je dus ruim 80GB nodig aan tijdelijke ruimte. Neem daar dan dus een grote SSD voor van 128+ GB

iRacing Profiel

• Sleepie
Ik was meer benieuwd of de pricewatch: Asus E35M1-M (die staat er een beetje verstopt ook tussen als mooie goedkope en zuinige optie) genoeg power heeft voor parren/unrarren ;)

SSD zal natuurlijk winst opleveren, maar ik kan niet bij mijn vrienden in hun portemonnee kijken natuurlijk ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Sleepie op 21-08-2012 15:31 ]

• kroegtijger
Sleepie schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:30:
Ik was meer benieuwd of de pricewatch: Asus E35M1-M (die staat er een beetje verstopt ook tussen als mooie goedkope en zuinige optie) genoeg power heeft voor parren/unrarren ;)

SSD zal natuurlijk winst opleveren, maar ik kan niet bij mijn vrienden in hun portemonnee kijken natuurlijk ;)
Zeker waar, maar je kan het voorstellen natuurlijk... You get what you pay for dus zeg maar :)

iRacing Profiel

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
Mijn Pro draait al 1,5 jaar in een Antec Mini Skeleton. Passief gekoeld dus, met een fan op top. Die draait op standje minimum. In de zomer zet ik deze wel eens op "midden". Tot op heden nog geen problemen gehad met koeling. Maar goed, daar kan mijn "case" dus wel veel mee te maken hebben. De lucht blijft niet gevangen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 17:04
Ik heb een Asus E35M1-M bordje. Ik gebruik m vooral voor internet surfen, mail en chat, en soms een Youtube filmpje,(wat behoorlijk slecht gaat trouwens, films stotteren ondanks een Radeon 6450, XBMC gaat stuk beter, en op de pc zelf opgeslagen film gaan prima- bekabeld 1 GBIT LAN). Maar na verloop van tijd wordt cpu iets boven der 61 graden, en dan wordt de hele pc heel traag.

Mijn vragen: zou een goed geventileerde kast (zo stil mogelijk uiteraard), bv een Fractal Design R4 met 2 140 mm fans al voldoende zijn om te koelen? Kan er een fan op de heatsink gemonteerd worden (de vinnen zitten nogal ver uit elkaar op de plek waar ik een schroef zou willen plaatsen. Zijn er nog andere oplossingen?

PS. Een Fractal Design R4 is natuurlijk overkill voor deze pc maar ik zou hem dan later voor iets anders kunnen gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door flopdoc op 28-12-2012 09:44 ]

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• kroegtijger
Een goed geventileerde kast is uiteraard wel nodig ja; het ding is passief, en er moet dus wel iets van een airflow gaan komen. Een fan erop monteren kan uiteraard ook. In plaats van schroeven kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor lijmen.
Maar misschien kun je wel voor minder geld grotere verbeteringen halen. Wat is de huidige configuratie? Mogelijk dat het bord vervangen je minder kost én betere performances gaat geven.

iRacing Profiel

• flopdoc
Hallo Kroegtijger, natuurlijk kan het vervangen van het bord verbetering opleveren, maar ik wil graag een heel stille oplossing. De huidige configuratie is een zeer goedkope kast van een oude Fuji computer, en ik heb om uit te proberen een 80 mm Ikbenstil fan achter op gemonteerd, maar die helpt niets (is wel stil). De voeding hangt bovenin de kast (passieve Coba voeding). Een R4 kast kan volgens mij op de bodem een intake hebben en dan bovenop een outtake.

Maar als een Intel Core i3 bv passief gekoeld zou kunnen worden, of een heeeeele stille cpu fan, dan is alles wel wat sneller. Kan dat? Wordt wel weer duurder ook.

Kijk, t hoeft van mij niet supersnel, daar heb ik al een gaming computer voor, nu ik dit type is de cpu nog 50 graden, en werkt alles vlot genoeg. Maar vanaf 63 graden ongeveer wordt t traag. Als ik dat nou kan voorkomen ben ik al tevreden.

Lijmen heb ik niet aan gedacht... is daar bepaalde liijm voor nodig denk je? Of gewoon hobby lijm van de bouwmarkt.

EDIT: ik heb om te proberen de kast op zijn kant gelegd, en mijn 80 mm fan (onhoorbaar) er op gelegd, kast is nog open, resultaat: temp zakt van 51 graden naar 36 graden. Dat biedt perspectief!! Ik ga even schroefjes zoeken, ik moet er 2 kunnen monteren zo te zien, hopelijk gaat het niet resoneren, dan de kast dicht en maar kijken hoe t gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door flopdoc op 28-12-2012 10:40 ]

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• player-x
  • Laatst online: 03-03 09:38

player-x

Disruptive by design

Persoonlijk zou ik voor een A75 FM2 bord (iig geen A55 bord) gaan met een A6-5400 of bij voorkeur de snellere A8-5600K

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• kroegtijger
player-x schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:08:
Persoonlijk zou ik voor een A75 FM2 bord (iig geen A55 bord) gaan met een A6-5400 of bij voorkeur de snellere A8-5600K
Zoiets zou kunnen, maar je kan ook voor een Fusion E-450 overwegen, die passief gekoeld is.
Overigens kan je heel veel CPU's en APU's prima volledig passief koelen, zolang je er maar de ruimte voor hebt. Daarom ben ik ook benieuwd naar je case, en eventueel kan je daar nog wel winst uit halen.
Je huidige bord zou namelijk ook probleemloos moeten kunnen werken, mits de case een goede airflow biedt. Kun je er eens een foto'tje van plaatsen? Misschien valt er wel iets op te bedenken...

iRacing Profiel

• flopdoc
Ik zal kijken wanneer ik een fotootje kan maken en uploaden. Ik krijg zo bezoek. Ondertussen ben ik wel benieuwd of die A6-5400 dan ook passief gekoeld kan worden of met een standaard hele stille fan is uitgerust?
En ik laat even Prime95 stress test lopen, kijken hoe ie zich nu houdt (liggend op de kant, kast open, fan op de cpuheatsink gelegd: nou na 5 minuten is ie nog maar 39 graden.

[ Voor 28% gewijzigd door flopdoc op 28-12-2012 12:11 ]

• flopdoc
Ik heb me nu in de gesloten kast staan, Prime95 draait al 5 minuten, en de temperatuur van de CPU is nog steeds 39 graden. Voorlopig gaat t dus heel aardig. Misschien wordt t nog moeilijker als alle lucht in de kast warmer is geworden? Ik laat t nog een kwartiertje draaien.

• kroegtijger
Je zou bijvoorbeeld een Scythe Big Shuriken 2 Rev B kunnen nemen als fan; die is heel erg stil. Passief koelen gaat alleen lukken met grote oppervlaktes, en ik denk niet dat je zin hebt in een enorm grote case om dat te bereiken ;) Over het algemeen is met een goede (aftermarket) CPU-koeler, en een case-fan het systeem heel goed stil te houden. Grootste producent van geluid is meestal de HDD.

iRacing Profiel

• flopdoc
Ja de Shuriken ken ik , die heb ik in mijn Windows based HTPC zitten op een i3-530. Die hoor ik niet, ook niet direct naast de kast. t Probleem met mijn Asus E35M1-M moederbord is dat de heatsink niet-standaard gaten voor de schroeven heeft (volgens een bepaalde website), dus ik vrees dat de Shuriken er niet op past. Dat Ikbenstil fannetje (nu ong. 780 tpm) heb ik nu vastgeschroefs met 2 spaanplaatschroefjes, t zit stevig en resoneert niet.. ik hoor er dus niets van, de halogeenlampen aan de muur en mijn centrale verwarming maken meer geluid ;-) Ik heb er trouwens alleen een SDD in zitten, geen bewegende onderdelen dus.

Een kwartier Prime95 leverde een temp op van stabiel 41 graden, dus nog zeer ruim onder de 63 graden die ik eerst had, in een dichte kast zonder casefan zelfs. Misschien dat dat in de zomer niet voldoet, maar dat zie ik dan wel weer.

Pagina: 1