RSI klachten muis advies graag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 22:05
Hallo mede-tweakers,

Sinds dat ik mijn hbo studie (Technische informatica) ben begonnen zit ik vaak 8 uur achter de computer. Meestal 5-6 uur achter mijn laptop op school en 2-3 achter mijn pc thuis. Voor mijn laptop en pc heb ik de dezelfde muis. Namelijk een A4-tech XL-750F. Deze muis is symmetrisch en niet ergonomisch. Sinds ik mijn studie doet en zoveel achter de computer zit, merk ik dat ik tijdens computeren en wielrennen last krijg van mijn rechterpols en rechterbovenarm. De oorzaak zal waarschijnlijk dus mijn muis zijn. Nu wil voor de verandering dus een andere muis nemen. Echter wil ik naar jullie ervaring vragen wat betreft goeie ergonomische muizen. Ik weet gewoon niet waar ik moet zoeken.

Afbeelding van huidige muis
Afbeeldingslocatie: http://www.komputronik.pl/product_picture/6/MYSZA4XL750F-0/A4_TECH_XL_750F-d6f80525.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

pricewatch: Wacom Bamboo Pen.

Die gebruik ik zelf ook (een ouder model). Ik heb geen last van RSI klachten, maar daar schijnen die penen goed tegen te werken. Al zit op meestal op de bank met touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar zijn al verschillende topics over, begin die eens door te lezen:
Muis- en typklauwtjes; ben het aardig beu
RSI Hoe erg staan jullie er bij stil?
Iemand ervaring met zo'n "gebroken" V-vormig toetsenbord?

Persoonlijk heb ik baat gehad bij het aanschaffen van een Evoluent VerticalMouse 3, een collega van me is heel enthousiast over de 3M ergonomische muis (maar ik vind het een onding).
encryped schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:08:
Echter wil ik naar jullie ervaring vragen wat betreft goeie agronomischeergonomische muizen. Ik weet gewoon niet waar ik moet zoeken.
TIFIFY. Agronomische muizen bestaan niet, het juiste woord is ergonomisch :p

Hieronder: LOL, twee zielen... ;)

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 21-08-2012 13:14 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:59
Als je zelf wilt googelen, is het wel makkelijker om de correcte term erbij te pakken: ergonomisch.

(tenzij je een 'landbouwkundige' muis zoekt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
gambieter schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:11:
Daar zijn al verschillende topics over, begin die eens door te lezen:
Muis- en typklauwtjes; ben het aardig beu
RSI Hoe erg staan jullie er bij stil?
Iemand ervaring met zo'n "gebroken" V-vormig toetsenbord?

Persoonlijk heb ik baat gehad bij het aanschaffen van een Evoluent VerticalMouse 3, een collega van me is heel enthousiast over de 3M ergonomische muis (maar ik vind het een onding).

[...]

TIFIFY. Agronomische muizen bestaan niet, het juiste woord is ergonomisch :p

Hieronder: LOL, twee zielen... ;)
Ty voor typo
ik ga wel even die topics doorlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:14

Standeman

Prutser 1e klasse

Als ik dit topic zo bekijk past het een stuk beter in Overige Hardware

move SG >> OH

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 17:42
Wat een simpele oplossing is en vaak helpt is: achter de laptop de touchpad gebruiken en achter de desktop de muis. Of als je alleen een laptop hebt, het touchpad afwisselen met de muis. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je achter de computer doet, sommige zaken vereisen nu eenmaal het één of het ander aan invoermogelijkheid.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Het is misschien ook aan te raden om niet alleen de muis te veranderen, maar ook bijvoorbeeld je stoel, zithouding, arm/pols steun, hoogte beeldscherm en dus alles eromheen goed af te stellen zodat je in de ergonomische houding zit want met alleen de muis veranderen zul je niet veel verschil merken denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door FT Twisty op 21-08-2012 13:22 ]

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:28

Eagle Creek

Breathing security

Je hebt belasting en belastbaarheid. Je kunt je belasting proberen te verminderen met je hardware. Zo heb ik zelf een Logitech Performance MX en een muismat met gelkussen (de Razer Vespula om precies te zijn).
Denk hierbij ook aan een goede werkplek: goede stoel, goed bureau op hoogte, scherm op hoogte, etc. Je hoeft niet meteen het complete ARBO-handboek uit de kast te pakken maar op een krakkemikkig krukje naar een te laag geplaatste monitor staren werkt niet bevorderlijk.

Daarnaast kun je werken aan je belastbaarheid. Dit doe je door de spieren in je arm en pols te trainen, bijvoorbeeld met gewichtjes. Als je dat op de juiste manier doet, kan dit echt veel schelen in wat je kunt 'hebben'.

Sowieso doe je er goed aan niet gestresst te werken, vaak van houding te veranderen als je merkt dat je last krijgt en afwisseling proberen te zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Eagle Creek op 21-08-2012 13:26 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:02
Meeste RSI klachen worden eerder veroorzaakt door bureau, zithouding en dan pas de vorm van de muis. Let op dat je genoeg bureauruimte hebt om met je onderarmen op het bureau te kunnen leunen zodat je niet op je polsen en bovenarmen hangt. Persoonlijk heb ik ooit ook vergelijkbare klachten gehad door met de muis teveel op de rand van de tafel te leunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 18:01
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:11:
pricewatch: Wacom Bamboo Pen.

Die gebruik ik zelf ook (een ouder model). Ik heb geen last van RSI klachten, maar daar schijnen die penen goed tegen te werken. Al zit op meestal op de bank met touchpad.
Dit. Werk er momenteel zelf ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

Ook het verhogen van de beweegsnelheid van de aanwijzer (of hoe dat dan ook mag heten) kan helpen. Dan hoef je minder grote bewegingen te maken. ik heb het zelf een tijdje gehad met een oude muis, heb toen de logitech mx518 overgegaan en de gevoeligheid flink opgeschroefd, zodat ik in principe met alleen de muis met mijn vingers hoef te bewegen. Nu met mijn performance mx heb ik ook nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-05 13:45
Anoniem: 459694 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:25:
Ook het verhogen van de beweegsnelheid van de aanwijzer (of hoe dat dan ook mag heten) kan helpen. Dan hoef je minder grote bewegingen te maken. ik heb het zelf een tijdje gehad met een oude muis, heb toen de logitech mx518 overgegaan en de gevoeligheid flink opgeschroefd, zodat ik in principe met alleen de muis met mijn vingers hoef te bewegen. Nu met mijn performance mx heb ik ook nergens last van.
Idd bij een goede muis moet je je hand erop kunnen leggen. Je hand rust dan op de muis en hoef je dus je pols niet onder spanning / rare hoek te houden zoals bij de standaard muizen. Ik werk nu ook een aantal jaar met de mx518 (en game er thuis ook mee) en heb nergens last van.

Een tweede punt wat ik je ABSOLUUT aan kan raden: Ga fitnessen, het klinkt misschien stom maar het is heerlijk en je houd alle spieren soepel (je gaat minder snel last van je rug krijgen ect ect).

Uiteindelijk blijft het je lichaam en je moet er goed mee omgaan. Zolang je dat goed volhoud is er niks aan de hand.

@fiber:
Niet iedereen vind een mousepad fijn werken, als het kan werk ik ook met een muis aan men laptop.

[ Voor 4% gewijzigd door HesRuud op 21-08-2012 13:30 ]

Kiek em goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

encryped schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:08:
[...] Voor mijn laptop en pc heb ik de dezelfde muis...
Waarom heb je überhaupt een muis aan je laptop hangen...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
Fiber schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:29:
[...]

Gemak ivm met grafische werk in indesign en photoshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:49
Fiber schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:29:
[...]

Omdat touchpad's echt de lompste uitvinding ooit zijn :P of was het sarcasm ? :O

Maar ik gebruik juist bij elk apparaat een andere muis en daardoor heb ik nog nooit last gehad van me handen en ik gebruik een computer zo'n 10 uur per dag ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:23

Koenvh

Hier tekenen: ______

Probeer een nieuwe bureaustoel, wil vaak wel eens helpen... Zorg dat je schouders ontspannen op de armleuningen kunnen liggen en zet het bureau op hoogte van de armleuningen..

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 459694 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:25:
Ik wil niet zeggen dat het bij jouw niet zo werkt,
maar dit gaat zo'n beetje tegen alle theorien over RSI in
(heb er ook een dozijn fysio therapeuten voor versleten)

Het idee is dat eigenlijk niet gemaakt zijn voor die kleine bewegingen, dus dat dat allemaal op je pols neerkomt.
Door je gevoeligheid LAGER te zetten, zorg je ervoor dat ook je arm wat meebewegen, wat beter voor je pols is :)
Ik ken echt iemand die om die reden nu een muismat formaatje placemat heeft, en die heeft daar veel profijt van.

Overigens ben ik wel van mening dat meerder pauzes en evt betere zithouding, VEEl meer invloed hebben dan welke muis je hebt.

Dit word ook door veel fysio's aangeraden :
Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSRMCYU1jf8WJXqYGEAORbzuaXXgVSIYjM9lOTJhAu4jmcnNYhuQ

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 21-08-2012 13:52 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 16:35

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Agronomische muizen , das een speciale muis voor tanks in wow denk ik xD

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

heuveltje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:49:
[...]

Ik wil niet zeggen dat het bij jouw niet zo werkt,
maar dit gaat zo'n beetje tegen alle theorien over RSI in
(heb er ook een dozijn fysio therapeuten voor versleten)

Het idee is dat eigenlijk niet gemaakt zijn voor die kleine bewegingen, dus dat dat allemaal op je pols neerkomt.
Door je gevoeligheid LAGER te zetten, zorg je ervoor dat ook je arm wat meebewegen, wat beter voor je pols is :)
Ik ken echt iemand die om die reden nu een muismat formaatje placemat heeft, en die heeft daar veel profijt van.
Haha, echt waar? Kan komen omdat ik klassiek gitaar speel, daar train ik mijn vingers natuurlijk enorm mee.

Maar even weer on topic: Je kunt natuurlijk ook een trackball muis nemen. Is eventjes wennen, maar het werkt wel lekker, en je werkt natuurlijk alleen vanuit je duim. Maar dat brengt op zich ook weer complicaties mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

Mektheb schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:30:
[...]
Omdat touchpad's echt de lompste uitvinding ooit zijn :P of was het sarcasm ? :O
...
Dan heb je nog nooit een goede touchpad gebruikt... En veel handelingen kunnen ook gewoon met het toetsenbord. Dus nee, dat was geen sarcasme, ik gebruik nooit een muis op mijn laptops, en op een desktop van een ander mis ik ook de touchpad. Ik vind het raar dat er zo weinig losse toetsenborden met touchpad zijn.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
encryped schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:14:
[...]

Ty voor typo
ik ga wel even die topics doorlezen
Ik heb er ook last van , ik tril zelfs behoorlijk. De fysio heeft me aangeraden om elk uur 15min pauze te houden. Dit is echt wel erg lastig. En misschien een verticale muis te kopen.

Mvg Jochem.

p.s moet je echt minimaal 50 posts hebben voor dat je dat topic kan doorlezen in de quote van encryped

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:49
Fiber schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:13:
[...]

Dan heb je nog nooit een goede touchpad gebruikt... En veel handelingen kunnen ook gewoon met het toetsenbord. Dus nee, dat was geen sarcasme, ik gebruik nooit een muis op mijn laptops, en op een desktop van een ander mis ik ook de touchpad. Ik vind het raar dat er zo weinig losse toetsenborden met touchpad zijn.
Acer's MSI's Asus IBM Lenovo's en zo nog wel een hele stapel merken en dan nog die van Apple en de Touchpad zelf van hun voor bij je iMac etc.

Ik vindt het allemaal verschrikkelijk, en met name de laptops waarmee je hem niet "met 1 click uit kan zetten "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

heuveltje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:49:
[...]Dit word ook door veel fysio's aangeraden :
[afbeelding]
Mits gebruikt met mate. Dat ding kan op zichzelf ook voor overbelasting zorgen. Als je het gebruikt als onderdeel van meer training kan het helpen je pols te versterken. Het is geen wondermiddel (anders waren ze nu nog wel zo populair als dat ze een jaar of 7 geleden waren).

(en er staat echt wel wat kracht op op hoge snelheid kan ik zeggen uit ervaring)

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 21-08-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Sterker, mij doen ze alleen maar pijn.

Echt waar, sinds ik met mijn wacom tablet werk nergens last meer van.

Idee overgenomen van een consultant die eens op bezoek was, ook met RSI klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:08

skoozie

SCSI

KnoxNL schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:28:
Sterker, mij doen ze alleen maar pijn.

Echt waar, sinds ik met mijn wacom tablet werk nergens last meer van.

Idee overgenomen van een consultant die eens op bezoek was, ook met RSI klachten.
Ik zal ook even een duit in het zakje doen.
na het overlijden van een G5 een G7 genomen die draadloos was. door het extra gewicht van de batterijen had ik met mijn 10 uur computeren per dag ook last van mijn onderarm/pols.
hierna een G400 gekozen (met draadje) die is lekker licht en doet het goed voor mij.
Ook de precisie iets aangepast zodat ik meer moet muizen.. hierdoor kan je het niet meer af met enkel je pols bewegen en ga je meer je arm bewegen.

Dit was omdat ik problemen had met mijn pols/onderarm, niet mijn bovenarm.
voor de rest vaak verzitten in mijn stoel om starheid te voorkomen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een collega van me zweert bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.de/ppic-MAXI-Evoluent-Vertical-mouse-3-rev-2-ergonomic-mouse-right-hand-model-evolvertmouse.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is de muis die ik al aangaf, de Evoluent VerticalMouse. Inderdaad een goed ding!

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Zijn er nou veel mensen die dat ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Tja het blijft ook persoonlijk, we hebben enkele van deze in de organisatie en voor mij helpt het niet, naast dat het minder fijn werkt.

Die dingen zijn ook exorbitant duur voor wat ze bieden.

Enfin, ik zweer bij mijn wacom tablet.
Pagina: 1