Toon posts:

Stille (game)computer rond 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey! :)

Afgelopen weekend besloot mijn vijf jaar oude GeForce 8800GTS dat het hoog tijd was om op pensioen te gaan. Ik heb even overwogen om enkel een nieuwe grafische kaart te kopen, maar omdat er nog wel meer problemen waren, besloot ik toch maar een nieuwe pc samen te stellen. Het is echter vijf jaar geleden sinds ik dat gedaan heb, dus het leek me wel handig advies te vragen aan iemand die er wat meer van kent.

Doelstellingen voor de nieuwe pc zijn voornamelijk gamen en zo stil mogelijk zijn. Mijn vorige pc was luider dan een klein vliegtuigje en aangezien ik volgende maand ga samenwonen met mijn vriendin, zou het handig zijn als mijn pc ineens een stuk stiller is.
Van mijn oude pc kan ik alle randaparatuur overnemenen en de optische drives. Andere onderdelen kunnen natuurlijk ook, maar dat lijkt me wat loos ^^

Onderstaand systeem heb ik samengesteld na wat soortgelijke topics en relevante reviews te hebben doorgenomen. Budget is ongeveer 1000 euro, wat zou moeten volstaan voor een midrange tower. Ik had vooral mijn twijfels over de voeding, misschien is er een alternatief dat iets beter leverbaar is? Ook wat betreft de grafische kaart ben ik wat in de war, vijf jaar geleden was de keuze een pak eenvoudiger. Ik heb bijgevolg gewoon die kaart gekozen die het meest werd aangeraden, maar er is dus nog wat ruimte (1100 is zowat het maximum) in het budget als er een andere kaart/versie beter zou passen. Ik heb niet de intentie te overclocken, maar heb toch de k-versie genomen voor het geval ik van gedachte verander. En het was slechts tien euro verschil, dus dat maakte niet zo.

Uit wat reviews heb ik opgemaakt dat het geen kwaad kon om zowel je OS als games op dezelfde SSD te zetten, dat dat snelheidsverschil tov twee ssd of een ssd plus een hdd verwaarloosbaar is. Klopt dit, en kan ik het bijgevolg enkel bij deze SSD houden? Voor mediaopslag (films, foto's, muziek, etc) heb ik een externe netwerkschijf, dus die 250gb is normaal wel genoeg. Het leek me ook een stiller systeem als er geen hdd inzat.
Geheugen is vrij standaard, de CPU koeler heb ik op aanraden van iemand uit het BBG septembertopic gekozen (review was inderdaad goed). Iemand toevallig ervaring met stille behuizing? Uiterlijk speelde bij mij hier niet zo'n rol, al vond ik de Obsidian nog wel mooi! En hij kwam vrij goed uit de review op Tweakers, dus dat is mooi meegenomen. (Het negatief punt van rammelende HDD zou opgelost moeten zijn aangezien ik enkel een SSD neem).

Goed, tot zover even een wall of text als toelichting, voorlopig systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Corsair Obsidian 550D€ 117,10€ 117,10
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Super Flower Golden Green SF-400P14XE€ 71,17€ 71,17
1Samsung 830 series 256GB€ 173,95€ 173,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,45€ 43,45
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,67

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 13:48
Ik vind de voeding wat aan de lage kant.. zou eerder voor 500-600w gaan (eventuele uitbreidingen)

Moederbord en processor zijn een ideale combi samen, overklokken in één seconden zonder problemen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-05 14:27
400W is meer dan genoeg voor bovenstaand systeem. Denk dat het systeem zonder overklok nog geen 250W gaat verbruiken. Wel is die voeding van prima kwaliteit, maar wel wat prijzig (en slecht verkrijgbaar). Echter op een budget van 1000 euro maken 1 of 2 tientjes ook niet uit. Let wel op dat je de investering in een Gold voeding qua stroomverbruik nooit gaat terugverdienen.

Koeler komt inderdaad goed uit de tests, als alternatief kun je nog kiezen voor pricewatch: Scythe Mine 2
Corsair is inderdaad een prima kast, maar wel wat prijzig, hier kun je ook nog wel wat op besparen. Qua videokaart heb je een mid-range kaart gekozen. Op een Budget van 1000 euro is deze juist weer wat magertjes. Ik zou eerder investeren in een 7950 of GTX660/GTX670.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 21-08-2012 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn keuze wat betreft voeding is gemaakt omdat iemand in het adviestopic zei dat het een heel stille voeding was, iets wat bevestigd werd door de gegooglede review. Ik wil dus niet perse een Gold voeding, 't was dat deze gewoon echt stil was. Ik zal zelf eens rondkijken of ik iets anders vind dat ook stil is en misschien wat goedkoper/beter verkrijgbaar.

Kast is inderdaad wat prijzig, maar de alternatieven die in de review op tweakers werden aangehaald, waren ook alle rond die prijs. Er was er een van circa 70, maar daar waren veel (kleine) minpuntjes aan. Gezien het feit dat ik voor een stil systeem wil gaan, lijkt een degelijke 'stille' kast iets waar ik maar beter niet op bespaar. Alternatieven zijn steeds welkom, moest iemand iets weten. (linkje naar review)

Ik kan dan inderdaad beter uitkijken naar een iets betere kaart, 'k zal even wat reviews opzoeken over die kaarten die je aanhaalde :) Bedankt voor de hulp alvast!
Edit: Ik heb even rondgekeken, en de MSI GTX660 Ti Power Edition spreekt me wel aan. Nauwelijks duurder dan het standaardmodel, stil (zeker in vergelijking met de 7950) en krachtig genoeg. En dat zou nog net binnen het budget moeten passen :p Ik heb gelezen dat de AMD kaarten nog zullen zakken in prijs, maar hier was geen tijdstip voor bekend, en ik kan niet nog enkele weken wachten vooralleer ik bestel. ^^
Anyway, ik veronderstl dat die grafische kaart iets beter bij de rest van het systeem past?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2012 15:03 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
De Fractal Design Defne R4 is ook een mooie kast, komt ook goed uit de review hier. De Mine 2 is voor zover ik weet niet erg stil, zeker niet op hoge fan speeds. De Tranquillo is wel redelijk stil, dus ook een goede keuze.
Het verschil tussen de 7850 die je nu hebt en de 660 Ti is aardig groot. De HD7870 is misschien ook wel het overwegen waard. Lees ook eens de review van de 660 Ti: reviews: Nvidia's 660 Ti: high-end voor de massa
En hier een review van vele AMD kaarten: reviews: Round-up: snelle HD 7800- en 7900-kaarten

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996