Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Gratzip
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09-2020
Beste GoT,

Sinds een maand werk ik als Junior Ontwikkelaar. Het idee was dat ik een bestaande website ging aanpassen, bugs eruit filteren, etc. Het gaat alleen wat anders dan gepland.

Omdat ik als Junior begon, dacht ik dat ik in een team kwam te werken (die de site had gemaakt), en dat ik mij zo in kon werken. Wat ik kreeg was een hele hoop code, zonder documentatie. Dit mocht ik thuis door gaan spitten, zelf kijken hoe alles in elkaar zit (weinig OOP, veel hergebruikte spaghetti code, lekker).

Nou heb ik al het een en ander op kunnen lossen, maar er zijn een paar dingen die niet echt willen lukken omdat ik dan een heel stuk van het systeem moet herschrijven.
Mijn werkgever wilt die punten heel graag af hebben eind september. Maar in september begin ik met een HBO opleiding, dit heb ik ook aangegeven bij het sollicitatiegesprek. Ik heb daar dus nog 2 weken voor en ik denk niet dat het af komt. Dit heb ik hem al mede gedeeld, en aangeraden om een tweede ontwikkelaar in te schakelen. Hij blijft alleen volhouden dat hij vertrouwd in dat het mij wel lukt. Toch komt hij steeds gestrest zeggen hoe belangrijk het is dat het af komt. Hij heeft ook moeite het het idee dat zo'n systeem ontwikkelen tijd-en denkwerk kost, en wil alles maar snel af hebben. Ik zou toch niet moeten lijden aan zijn slechte planning?

Omdat hij zich er zo over strest werk ik vanaf vandaag bij hem op kantoor. Omdat hij denkt dat het dan allemaal sneller zal gaan. Tijdens de sollicitatie was verteld dat ik een snelle computer zou krijgen met 2 beeldschermen. Ik zit nu met een langzame thin-client met vista en 1 scherm. Aangegeven, kwam hij met een tweede scherm aanzetten, werkte niet. En daar houd het dan op.

Deze functie zit mij niet echt lekker. Over 2 dagen verloopt mijn contract (had er een met een maand proefperiode), en kan ik kiezen voor een 0-urencontract om parttime verder te gaan. Ik ben alleen bang dat hij er heel veel moeite mee gaat hebben als ik hem vertel dat ik er niet mee verder wil. Moet ik blij zijn dat er werk voor mij is, of is het beter om stressloos te beginnen met mijn opleiding? Stel ik mij aan of moet ik meer eisen stellen als werknemer? Wat zou GoT doen?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Klinkt als een werkgever die de ballen verstand heeft van software ontwikkeling (het bagatelliseert) en voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten.

Daarbij krijg je ook nog eens oud gereedschap waarbij je meer zit te wachten op het compileren dan te ontwikkelen. Dit kan frustrerend werken, maar uiteindelijk zijn het geen onoverkombare problemen. Een oude machine en geen dual monitor zijn op zich niet direct zaken die het ontwikkelen dusdanig in de weg zitten dat werken onmogelijk wordt. Om eerlijk te zijn stel je je inderdaad een beetje aan wat betreft hardware.

Laat ik er wel bijzeggen dat ik er van overtuigd ben dat goed gereedschap (hardware / software) het halve werk is.

In jouw geval zou ik er op aandringen dat je wat tijd krijgt van 1 van de originele ontwikkelaars om je op weg te helpen. Dat zal de grootste horde mogelijk wegnemen. Een ander belangrijk punt is om even de tijd te nemen om een goede planning van de werkzaamheden te maken. Welke activiteiten moeten er gedaan worden, hoeveel tijd kosten ze en welke prioriteit hebben ze. Dan kan je met die lijst bij je werkgever binnenstappen en hem een keuze laten maken van wat nog haalbaar is voor de deadline.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 21-08-2012 12:22 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kennelijk kan je werkgever je niet of nauwelijks bieden wat je nodig hebt qua tools, en zelfs na herhaaldelijk aangeven dat het zo niet werkt. Je hebt duidelijk gemaakt dat jij iig zo zijn planning niet gaat halen, en hij blijft volhouden dat het wel kan. Dat kan gebrek aan inzicht zijn van jouw kant, of de werkgever verwacht iets anders van je dan hij je duidelijk maakt.

Either way: d'r zit iets redelijk mis. Als dit nu al zo voorkomt, vraag ik me af of je werkgever het een volgende keer wel duidelijk kan maken. Op het team hoef je iig niet te bouwen, zover is duidelijk, en er wordt je aardig op je neus gekeken.

Als ik er niet lekker werkte en werd zo op mijn huid gezeten door iemand die zijn eigen werk niet naar behoren deed, koos ik eieren voor mijn geld. Ik zou 1 uitzondering maken: als ik wist dat ik het geld hard nodig had en niet bijtijds iets anders zou kunnen krijgen.

Overigens niks zo relaxt als stressloos aan een nieuwe opleiding beginnen. In het begin heb je wat tijd over. En wie weet kom je via een klasgenoot wel ergens binne waar het wel leuk is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik mijn contract gewoon laten verlopen en nooit meer omkijken. En wel om de volgende redenen:
  1. Als junior is het handig als je ervaring kunt delen met meer ervaren mensen. Dat mis je al.
  2. De code is een zooitje. Dat is niet zo leuk, maar wel leuk om er iets aan te doen :). Helaas krijg je daar de tijd niet voor. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je daar de ervaring niet voor hebt; zie punt #1.
  3. Je baas komt over als iemand die de ballen verstand heeft van software engineering. Iemand die alleen kijkt naar de GUI (maar je kan toch bijna niets op het scherm?!) en niet beseft dat er ook dingen achter de schermen zitten. Of iemand die het wel weet en het voor een duppie door een junior wil laten uitvoeren.
  4. Een goede ontwikkelomgeving is toch wel een vereiste om efficiënt en effectief te kunnen ontwikkelen.
  5. Je hebt een professionele relatie met je baas, geen persoonlijke (neem ik aan). Zo te horen ook geen vriendschappelijke. Jij verkoopt uren en krijgt geld, hij koopt uren en geeft geld. Of hij er wel of geen moeite mee heeft als jij weggaat is niet jouw probleem maar het zijne. Houd het dus professioneel.
Dien je contract uit, werk eventueel iemand anders in, draag alles over, en doei. Dan houd jij het iig wel professioneel.

• Gratzip
Standeman schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:18:
In jouw geval zou ik er op aandringen dat je wat tijd krijgt van 1 van de originele ontwikkelaars om je op weg te helpen. Dat zal de grootste horde mogelijk wegnemen.
Dit lijkt mij een goed idee, zal het proberen.
JBrennan schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:38:
Dien je contract uit, werk eventueel iemand anders in, draag alles over, en doei. Dan houd jij het iig wel professioneel.
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar dan inderdaad wel rustig/netjes afsluiten, voor de professionaliteit.
The Eagle schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:20:
In het begin heb je wat tijd over. En wie weet kom je via een klasgenoot wel ergens binne waar het wel leuk is
Goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Houd ik in m'n achterhoofd.

Bedankt allemaal! :)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Standeman schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:18:
Klinkt als een werkgever die de ballen verstand heeft van software ontwikkeling (het bagatelliseert) en voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten.
Dit. Wegwezen daar en niet omkijken. En je er zeker niet schuldig over voelen dat je weg gaat, dat is niet meer dan terecht.

https://niels.nu

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:51

Eagle Creek

Breathing security

Ik ben alleen bang dat hij er heel veel moeite mee gaat hebben als ik hem vertel dat ik er niet mee verder wil
Heel flauw, maar als je contractueel nergens aan vast zit en de baas in kwestie niet je allerbeste vriend is zou ik me hier niet te druk om maken.

De situatie is op z'n minst ideaal en je voelt je er niet lekker bij. Ik snap wel dat je baas gebaat is bij zoveel mogelijk met zo min mogelijk moeite maar daar word je zelf niet gelukkiger of beter van.

[ Voor 16% gewijzigd door Eagle Creek op 21-08-2012 13:25 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Gratzip schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:05:
Omdat ik als Junior begon, dacht ik dat ik in een team kwam te werken (die de site had gemaakt), en dat ik mij zo in kon werken. Wat ik kreeg was een hele hoop code, zonder documentatie. Dit mocht ik thuis door gaan spitten, zelf kijken hoe alles in elkaar zit (weinig OOP, veel hergebruikte spaghetti code, lekker).
Welkom in de wondere wereld die "IT" heet >:)
Deze functie zit mij niet echt lekker. Over 2 dagen verloopt mijn contract (had er een met een maand proefperiode), en kan ik kiezen voor een 0-urencontract om parttime verder te gaan. Ik ben alleen bang dat hij er heel veel moeite mee gaat hebben als ik hem vertel dat ik er niet mee verder wil.
Ja, en? Dan is dat zijn probleem. Je bent niet getrouwd met deze meneer en wees gerust, als het hem even beter zou uitkomen zou hij je ook onmiddellijk ontslaan en er zich geen moment zorgen over maken dat jij misschien ook wel een hypotheek af te betalen hebt en een gezin te onderhouden hebt.

(maar dat leer je wel snel als je wat langer meedraait)
Moet ik blij zijn dat er werk voor mij is, of is het beter om stressloos te beginnen met mijn opleiding? Stel ik mij aan of moet ik meer eisen stellen als werknemer? Wat zou GoT doen?
Wegwezen!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:20

Seraphin

Meep?

Wegwezen. Nu.

Als je nog in je proefperiode zit, zou je zelfs even kunnen nadenken of je die überhaupt vol wil maken (een proeftijd werkt 2 kanten op: ook jij kan zonder opgave van reden het contract stopzetten tijdens de proeftijd).

Dit soort werkgevers kun je missen als kiespijn; de kans lijkt mij aannemelijk dat hij alle shit (nu en in de toekomst) op jouw af blijft schuiven. Professionaliteit; leuk dat je er persoonlijke waarde aan hecht, maar ik begrijp dat je straks een HBO opleiding gaat doen? Geen werkgever die over 4 jaar gaat vragen waarom je zo snel weg was bij deze knakker.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Je moet het verder zelf weten maar als je op dit moment je meer druk maakt over je werk dan over het missen van je inkomen dan kan je er beter nu meteen mee stoppen. Een proeftijd werkt zoals al gezegd twee kanten op: het is ook voor de werknemer een periode waarin je kan kijken of de baan wel de baan is die je voor ogen had. En het gebeurt echt regelmatig dat mensen tijdens hun proefperiode zelf weggaan hoor, dat is niks raars.

Als je dus nu wegwil zou ik even een kort verhaaltje op papier zetten over dat het niet de baan is die je gehoopt had en vooral professionele begeleiding mist en dus per direct stopt. Dit ondertekenen, naar die knakker gaan en het hem face to face zeggen en ook die brief geven. Dan heb je het 100% professioneel opgelost en kunt zonder kopzorgen aan je opleiding beginnen.

https://niels.nu

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Ja, dit soort werkgevers kun je missen als kiespijn.

Nee, je hoeft er niet van wakker te liggen als je er langer werkt en niet optimaal kunt leveren.

Als student zou ik m'n schouders ophalen en gewoon proberen er wat van op te steken en geld te verdienen. Een 0-uren contract is ook geen contract dus ik zou ermee doorgaan tot er wat beters komt. Zolang je er werkt wel eerlijk en duidelijk blijven over de verwachtingen en wat je te bieden hebt, maar zo te horen ben je op dat vlak al goed bezig.

Moet het sneller? Dan graag de juiste tools. Moet het beter? Dan graag ondersteuning. Geen andere tools of meer kennis van de code? Dan graag keuzes maken wat eerst en wat niet.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Je leert wel met ouder worden assertiever te worden in dit soort dingen.
Je denkt nu misschien dat dit normaal is en stresst omdat je denkt dat je tekort schiet of zo.

Niet doen. Als IT'er zul je veel in aanraking komen met mensen die onrealistische verwachtingen hebben of helemaal niet snappen hoe software-ontwikkeling/IT in elkaar zit.
Het is jouw taak om hen dit zo goed mogelijk aan hun hoofd te brengen, hun voetjes op de grond te zetten en duidelijk te maken hoe de vork in de steel zit, wat kan en wat niet kan.
En heel zeker je eigen grenzen stellen en je niet laten verleiden om het onmogelijke te beloven en je dan uit de naad te werken om dat te proberen bereiken. Heeft geen zin, en verwacht daar ook geen appreciatie voor.

• Gratzip
Testert schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:37:
Een 0-uren contract is ook geen contract dus ik zou ermee doorgaan tot er wat beters komt.
Geldt daarbij niet een maand opzegtermijn?

Nogmaals bedankt allemaal! Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt :)

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Misschien, maar net zo goed als de werkgever geen verplichtingen heeft om jou in te roosteren heb jij een verplichting om je in te LATEN roosteren. Zo ben ik tijdens m'n studie tevreden geweest met m'n 8 uren contract om de werkdruk in piekweken te beperken en daarbuiten 20 uur te kunnen werken.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Pagina: 1