Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillenboer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 10:14
Hoi allemaal,

niet volledig zeker of dit topic hier thuis hoort, alvast excuses mocht dit niet zo zijn.
Ik ben zojuist begonnen bij een nieuwe werkgever waar ze luchtvochtigheidsensors in de serverroom hebben geplaats die alerts mailen in het geval van overschrijdingen van vrij instelbare thresholds.

So far so good.....Echter kregen ze veel mailtjes binnen en dit hebben ze opgelost door de threshold te verhogen (was eerst 65 en staat nu op 80). Afgezien dat dit het mailtjes probleem niet verhielp lijkt dit me ook geen goede manier van het afhandelen van alerts.

Nu heb ik even wat zitten googlen maar kan eigenlijk niets vinden wat de ideale luchtvochtigheid zou zijn voor een serverroom. Kan iemand me dit vertellen?

Er is een airco en een klimaatregelingsysteem aanwezig dus volgens mij moet alles instelbaar zijn. Ik kan me voorstellen dat een lage luchtvochtigheid het beste is maar dat dit lastig te realiseren is dus als het een gevalletje 'hoe lager hoe beter' is dan zou ik ook erg blij zijn met wat gezien wordt als acceptabele luchtvochtigheid in een standaard serverroom.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-07 16:22

TommyGun

Stik er maar in!

The key here is not to find the ideal humidity and set it at a specific level, but to prevent humidity fluctuations. Most equipment is fine with 5-95% non condensing humidity*.

The key to prevent it from fluctuating, however, is to control it.

When you control it, youhave to define the level.

This brings us full circle, and the correct answer is:

Set the humidity control to consume the least amount of power.

This is done by determining the natural humidity of the room when it's not under control, and averaging it out so the humidity control system doesn't have to exert so much energy maintaining a consistent humidity.

This will also depend on the control system - some systems only humidify, others only de-humidify, and some do both. You may also want to account for human comfort if the server room is also a frequent workspace (hopefully it isn't).

*There have been studies on tin whisker growth in many environments, and so far humidity hasn't been definitively linked, but this is one issue that bears some additional consideration when deciding humidity control level.
http://stackoverflow.com/...or-a-room-full-of-servers

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Hardwarefabrikanten geven in hun tech specs op wat de eisen zijn die aan de environment gesteld worden. Als je van de apparatuur die in die ruimte staat de specs opzoekt kun je zien welke waarden je aan moet houden.

80% lijkt me inderdaad wel wat aan de hoge kant, maar volgens mij is er ook nog wel zoiets als een minimale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillenboer
Dat zijn duidelijke antwoorden wara ik wat mee kan. Bedankt voor de quote en link, TommyGun.
CherandarGuard, de hardware specs zijn inderdaad doorgenomen maar geven doorgaans tussen de 5% en 95% aan wat dus niet echt specifiek is, ook hebben we natuurlijk verschillende soorten hardware in de kamer staan.

Anyway, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:47
Luchtvochtigheid in een server ruimte is in elk geval geen geval 'hoe lager, hoe beter'. Bij hele droge lucht wordt de kans op schade door elektrostatische ontlading (ESD) erg groot.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
luchtvochtigheid is geen boze vijand maar een bondgenoot. Het helpt je om de temperatuur van je ruimte onder controle te houden. De warmtecapaciteit en bijgevolg het koelvermogen van de circulerende lucht is bijna volledig bepaald door de luchtvochtigheid. Maw: hoe hoger hoe beter. Uiteraard is er een bovengrens waar je niet boven wilt gaan, nl 100%, eenmaal hierboven krijg je condens.

Idealiter moet je dus tussen 80 en 95% luchtvochtigheid en 20 à 25 °C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillenboer
Ah, dus er is geen paniek nodig. Dat is al een pak van mijn hart.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
PerfectPC schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:34:
http://www.datacenterknow...gle-servers-keep-humming/

Dus lekker warm is niets mis mee. Elektronica kan heel wat meer hebben als men denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
PerfectPC schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:34:
luchtvochtigheid is geen boze vijand maar een bondgenoot. Het helpt je om de temperatuur van je ruimte onder controle te houden. De warmtecapaciteit en bijgevolg het koelvermogen van de circulerende lucht is bijna volledig bepaald door de luchtvochtigheid. Maw: hoe hoger hoe beter. Uiteraard is er een bovengrens waar je niet boven wilt gaan, nl 100%, eenmaal hierboven krijg je condens.

Stabiliteit is voornamelijk belangrijk. Constante temp en luchtvochtigheid is het belangrijkste. Als je ruimte 25 graden is met 90% is er niets aan de hand, maar wel als het een uur later 20 graden is met 80% en weer een uur later 28 graden met 95%

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 14:32

morphje

let's all love lain

Een fatsoenlijke waarde ligt zo rond de 50-60%. Dit nemen de meeste ruimtes als waarde.

80% is naar mijn idioot, want dan staat je humidifier continue te stoken. Beredenatie is als volgt:
Hoge luchtvochtigheid helpt af te koelen, dat klopt. Maar het afkoelen van vochtige lucht veroorzaakt condens en gaat afgevoerd worden. Je airco detecteerd een lage luchtvochtigheid en gaat je humidifier opstoken om vocht in de ruimte te proppen.

Zo jammer dat de meeste humidifiers niks meer zijn dan veredelde fluitketels die een vat water opstoken met enkele kilowatts. Om die 80% vast te houden moet je dus eigenlijk enorm veel hitte in de ruimte te brengen en daarmee ook je airco harder opstoken om de humidifier te compenseren. Kind of defeats the purpose.

Dat ruimtes nu enorm vochtig raken is ook niet zo gek, de meeste ruimtes zijn niet goed luchtdicht. Gevolg is dat er een stroming ontstaat van warm naar koud. In andere woorden, de warme vochtige kantoorruimte/buitenruime rechtstreeks naar je koude computerruimte. En geloof me, daar sleep je heel wat vocht mee naar binnen.

(neemt overigens niet weg dat de hoge luchtvochtigheid die nu naar binnen gesleurd word slecht is. Bovenstaande is meer een tegenargument om 80% als waarde in te stellen :) )

[ Voor 7% gewijzigd door morphje op 21-08-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
Antaresje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:52:
Luchtvochtigheid in een server ruimte is in elk geval geen geval 'hoe lager, hoe beter'. Bij hele droge lucht wordt de kans op schade door elektrostatische ontlading (ESD) erg groot.
precies, dit is de belangrijkste reden om de luchtvochtigheid op peil te houden. de rest van de argumentatie voor luchtvochtigheid (dat het beter koelt etc) is randzaak en "leuk" maar niet essentieel.
ESD kan een hoop schade aan richten en daar moet je focus op.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-01 16:13

ThomVis

Detected rambling:

Leuk leesvoer: http://www.eni.com/green-...T/static/pdf/ASHRAE_1.pdf

ASHRAE Recommended Operating Conditions for Data Centers:
Afbeeldingslocatie: http://nsidc.org/about/green-data-center/images/ashrae-operating-conditions-fig2.png

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21
pillenboer schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:52:
Echter kregen ze veel mailtjes binnen en dit hebben ze opgelost door de threshold te verhogen
:o |:(
lijkt dit me ook geen goede manier van het afhandelen van alerts.
_O_

Pakken ze andere alerts ook zo op? :P Monitoring is een tool, geen doel...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 19:10
ThomVis schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:51:
Leuk leesvoer: http://www.eni.com/green-...T/static/pdf/ASHRAE_1.pdf

ASHRAE Recommended Operating Conditions for Data Centers:
[afbeelding]
Idd, de ASHRAE documenten zijn interessant om eens door te lezen. Dan zie je ook dat 19 graden redelijk zinloos is over het algemeen (Behalve voor je stroomrekening).

Adhv de ASHRAE documenten en de airflow in onze serverruimte staat onze airco op 24 graden / 45% luchtvochtigheid uit mn hoofd.

Een lagere temperatuur is alleen nodig als je een brakke airflow moet compenseren. Een goede airflow is echter nuttiger om te realiseren dan je airco maar op 19 graden te zetten. Elke graad die je extra koelt, en elke % die je hogere luchtvochtigheid wilt hebben is direct een stijging van het energieverbruik. zeker als je een verouderde setup hebt (geen free/drycooling en stoombevochtigers).

Maar zoals gezegd, temperatuurschommelingen zijn erger dan een stabiele afwijkende temp/luchtvochtigheid.
Pagina: 1