Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf software, hoe gaat dat bij jullie bedrijf?

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 18:52
Hallo,

Ik bevond me vandaag in een hevige e-mail discussie over de aanschaf van software. Mensen vinden gemak blijkbaar belangrijker dan de kosten.

Om een voorbeeld te noemen, wij gebruiken CAD software. Er moet bepaalde software komen en mij is gevraagd om te kijken waar dit relatief goedkoop in te vinden is, alleen als advies want ik heb geen beslissende rol.

Ik stel vervolgens een pakket voor die naar mijn idee aan de eisen voldoet en prijstechnisch een goede zet is. Liever een Suite dan losse software, zeg maar bulkkorting.
Nu is er blijkbaar extra software nodig die niet binnen het standaard pakket valt, maar als ze een stapje hoger gaan (en dus ook een paar duizend euro) dan zit het er wel bij.

Met die nieuwe informatie vind ik vervolgens een ander pakket wat hetzelfde kost als mijn eerste advies maar wel de juiste software heeft en dus goedkoper dan het uitgebreide pakket.

Ik vraag me vervolgens af waarom er voor het dure pakket is gekozen en dan komt de term 'gemak' om de hoek kijken. Er zitten wat basisverschillen in de 2 pakketten, maar die software die in de Suites ook aanwezig is hebben we al als losse licenties, dus een beetje dubbelop.

Van die losse pakketten (Autocad Standaard en Autocad Civil, waarbij de laatste dus ook gebruikt kan worden als normale autocad) wordt mij wijs gemaakt dat het makkelijk is om het Civil pakket te gebruiken voor iedereen, maar 9 van de 10 mensen gebruikt de functies van het Civil pakket helemaal niet, maar kost wel een flinke duit extra. "Maar dat is makkelijker", wat ik een uitspraak vind waar ik totaal geen waarde aan kan hechten.

Nu werk ik bij een bedrijf waar echt geen miljoenen winst worden gehaald aan het eind van het jaar, maar waar een paar duizend euro meer of minder niet echt opvalt. Ik vind het persoonlijk echter weggegooid geld als je dure pakketten aanschaft waar functies inzitten die niemand gebruikt.

Ik zou graag willen weten of dergelijke situaties ook bij jullie bedrijf voorkomen en hoe je daar tegenaan kijkt.

Bijvoorbeeld allemaal een Adobe suite op de computer met photoshop er in, maar vervolgens ook nog Acrobat professional en Dreamweaver maar met die 2 programma's dus niks doet waardoor het gewoon geld weggooien is die beter in andere dingen kan worden geïnvesteerd.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Standaardisatie bespaart enorm. Het kost enorm veel tijd en geld om steeds afwijkende pakketten te kopen, ook al is de aanschafprijs van het pakket misschien veel lager. TCO is waar alles om draait.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 18:52
Bij een groot bedrijf is dat wellicht makkelijk, maar met een werknemer of 30 lijkt me dat niet het grootste belang. Kosten kunnen vele procenten extra winst opleveren of onnodig verlies.

Mag mijn moederbedrijf nog zo best vinden dat alles standaard moet, als je dat als onderneming duizenden euro's extra per jaar kost gaat dat bij mij niet door de beugel.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 19:23
In 'mijn' grote bedrijf ging zo'n aanschaf (licentie) van het afdelingsbudget af. Ging de afdeling akkoord dan moest ICT het maar werkend zien te krijgen. Maar steeds vaker moest alles onder de SLA gaan vallen en kreeg ICT een bepalende stem over de 'maintainability'.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-11 16:32
bij "ons" heb ik gelukkig een directeur die zegt: Ik weet niet hoe dat allemaal zit, zeg maar wat we wel of niet moeten aanschaffen. Hier wordt tevens niet op een paar duizend euro gekeken aan het eind van het jaar ondanks dat ik dit ook zonde vind.
Langzaam ben ik hier aan het kijken en uitdunnen van de programma's omdat er een hele hoop ook niet gebruikt wordt (hebben hier het duurste office pakket draaien waarvan misschien 4 programma's gebruikt worden) helaas moet ik nog een jaar wachten op ons contract voordat ik de nieuwe volume license kan kiezen :(

Wij draaien hier Acad (oude versie waarvan we geen upgrades meer doen) omdat het wel eens handig kan zijn.
Onze grafische backbone is Solidworks in combinatie met Enterprise-PDM. weet niet of je er bekend mee ben maar kan een hééle leuke auto kopen van de licentie kosten die er jaarlijks voor betaald worden... (hebben 3 Solidworks licenties, 3 E-PDM Cad contributors, 2 E-PDM contributors en een stuk of 6 E-PDM viewers)

Ik heb hier aan het begin voornamelijk het probleem gehad met hardware, onze Cad-stations waren van HP "omdat we dan alles van HP hebben en dat is makkelijk" Vervolgens heb ik zelf een werkstation samengesteld en voorgelegd. Na wat heen en weer discussie met onze hoofd IT (moederbedrijf) kreeg ik groen licht van onze directeur om een custom werkstation te maken (hier is er dus een groot voordeel dat er niet gekeken wordt op een paar duizend euro op jaarbasis ;)) Hij wilde wel eens zien of ik een snel en voornamelijk stabiel werkstation kon maken. Uiteindelijk bleek dat mijn werkstation ruim 2x zo snel werkte (3x zo snel met geheugenbewerkingen) en maar 1/3 van de prijs was.

Support? wordt er dan gezegd... De onderdelen die ik heb gebruikt zijn bij elke computer winkel om de hoek te koop (op de video kaart na)
Ik heb toen ook de vraag gesteld hoe vaak HP gebeld was in de afgelopen jaren omdat de PC het niet lekker deed, blijkbaar nooit dus. Ondersteuning is leuk op hardware maar in Nederland hebben we tevens iets dat garantie heet, tot 2 jaar na aanschaf ;) voor het ondersteuning bedrag kan je makkelijk een reserve PC kopen en op de plank zetten. Al met al scheelt het hier een paar duizend euro per jaar aan "service contracten" (onze servers staan wel onder contract, de normale PC's weer niet omdat het goedkoper is een reserve te hebben staan)

Het komt eigenlijk neer op het vertrouwen wat je werkgever in je heeft, dat is een lastig iets om te krijgen...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 19:23
Casper de Boer schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:39:Het komt eigenlijk neer op het vertrouwen wat je werkgever in je heeft, dat is een lastig iets om te krijgen...
Da's wel een punt ja. Waarom vertrouwen werkgevers eerder hun leverancier dan hun personeel?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-11 16:32
Kalief schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 01:30:
[...]

Da's wel een punt ja. Waarom vertrouwen werkgevers eerder hun leverancier dan hun personeel?
Welkom in de wondere wereld van het "afschuiven"
Het is heel makkelijk om bij een leverancier iets te kopen, alle problemen die zich dan eventueel voordoen zijn dan namelijk zijn probleem. PC kapot? bel de leverancier, die moet het maken.

Er is hier een kabel door de vloer van boven naar beneden gelegd in het pand, had ik makkelijk zelf kunnen doen maar de directeur besloot dit te laten doen. Tijdens het boren raakte ze een waterleiding van een brand haspel. Dan ben je blij dat een extern bedrijf dit doet en zij alles op moeten lossen :)

Het is allemaal een kwestie van wikken en wegen, bij specifieke werkstations voor CAD systemen is een grote kostenbesparing in te vinden, voor andere dingen is het makkelijker om de "garantie" erbij te kopen.

Soms is het ook makkelijker om elk systeem binnen het bedrijf exact dezelfde software te laten draaien zodat alles "uniform" is. Nadeel is dus wel dat hier kosten aan zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Casper de Boer op 27-08-2012 10:08 ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Pagina: 1