[CPU] Nieuwe cooler en twee vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-03 14:43
Beste tweakers,

1) Ik heb op dit moment een AMD 965 BE. Deze runt op stock op 3.4ghz (ben niet zo'n overclocker). Met de stock fan loopt hij echter bijna op tot 60 graden als ik BF3 speel (nu was het in mijn kamer ook 34 graden, dat helpt natuurlijk ook niet echt) maar het was echt een stofzuiger. Het geluid stoort me.

Ik ben dus op zoek naar een coolere, stillere CPU-cooler voor de AM3 socket. Mijn moederbord is een Asrock 870 extreme 3. Ik heb een budget van zo'n 25-30 voor de cooler.

2) Verder heb ik dit geheugen, 2x2GB. Ik wil graag 2x2GB erbij prikken, maar is het een probleem dat het geheugen niet zo snel is? Wat zou ik erbij kunnen prikken? Als het maar een paar % scheelt in game-performance maakt het me niet uit, het was toendertijd niet zo duur, vandaar de aanschaf. Budget: zo laag mogelijk, zonder de performance echt te bottlenecken.

3) En kan ik met een 965 BE cpu over een tijdje nog upgraden van videokaart? Nu game ik met een GTX 460 (en hij doet het verbazend goed en stil trouwens) maar ik zou graag eind dit jaar upgraden. Zou er dan een grote onbalans ontstaan tussen GPU en de rest van het systeem? Want een upgrade van honderden euros kan ik niet betalen helaas. Ik ga altijd voor mid-range kaartjes, had hiervoor een 8800GT (ook prima ding)

Alvast bedankt!

Groeten,

TheProf82

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:19
1) Kijk eens naar de populaire koelers in de pricewatch.
http://tweakers.net/price...7755;294328;250764;277324
Deze zijn stuk voor stuk aanzienlijk beter dan de boxed koeler (welke van de phenom II x4 al bekend staat als herriemaker).

2) In principe zou 4GB voldoende moeten zijn, kom je kwa gebruik daar al wel eens in de buurt? (anders heeft meer geheugen 0,0 nut).
Als je erbij gaat zetten zou ik gewoon weer hetzelfde nemen, 1333MHz is prima en indien je huidige geheugen goed werkt zou ik weer kingston pakken.

3) Dat kan prima, echter bij sommige games zal de cpu een bottleneck kunnen vormen.
Afhankelijk van je resolutie kun je hier zeker nog een snellere kaart bij zetten.

• TheProf82
Ik zal eens kijken naar populaire coolers, en zal meteen wat nieuwe koelpasta aanschaffen. Ik weet niet of ik vaak over 4GB ga, ik game op 1680x1050 of met BF3 zelfs op 1280x720 (voor betere fps) maargoed. Ik merkte gister wel dat bijvoorbeeld na een uur of twee gamen mijn fps gewoon inkakte en minder dan 50% was. Na een reboot in dezelfde server was het weer steady 60fps.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:39
Koelpasta zit in principe ook bij de koeler zelf, maar wat op voorraad hebben is natuurlijk niet verkeerd. Zorg er wel voor dat je de CPU goed schoonmaakt met een doekje met vloeibare alcohol, zodat alle koelpasta prut van de boxed koeler eraf is. Daarna in het midden een rijstkorreltje aan pasta, en de koeler er rechtstandig op plaatsen, aandrukken en kruiselings vastdraaien. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• mitsumark
TheProf82 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:43:
Ik zal eens kijken naar populaire coolers, en zal meteen wat nieuwe koelpasta aanschaffen. Ik weet niet of ik vaak over 4GB ga, ik game op 1680x1050 of met BF3 zelfs op 1280x720 (voor betere fps) maargoed. Ik merkte gister wel dat bijvoorbeeld na een uur of twee gamen mijn fps gewoon inkakte en minder dan 50% was. Na een reboot in dezelfde server was het weer steady 60fps.
Ik speel BF3 op 5760x1200 op ultra en kom nooit boven de 3,6GB.
(met W7 en daarnaast msn, firefox, etc)
Het spel zelf gebruikt doorgaans 1,5 tot 1,8GB met soms een piekje naar 1,9-2.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 21-08-2012 21:07 ]

• TheProf82
Dan zal dat het niet zijn. Kan iemand mij toch helpen met een CPU cooler dan? Budget zo'n 25-30,- en hij moet wel nadrukkelijk beter zijn dan stock. OVerclocken zal ik denk ik niet echt doen, dus het is vooral voor het geluidsniveau. Ik zie er toch wel erg veel op pricewatch.

En dankje Martijn voor de tips!

[ Voor 5% gewijzigd door TheProf82 op 22-08-2012 10:13 ]

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik gebruik al een paar maanden de Scythe Katana 3. Lekker koel en lekker stil.

• TheProf82
Klinkt goed. Ik denk dat ik die dan maar gewoon probeer, het zal vast een goede upgrade zijn vanaf de stock cooler?

Edit: Hier zie ik echter dat er toch een stuk betere koelers zijn voor 35,-? Welke zouden ze dan bedoelen? Want om nou iets te kopen dat nauwelijks een stock cooler overtreft vind ik doodzonde.

[ Voor 55% gewijzigd door TheProf82 op 22-08-2012 15:46 ]

• mitsumark
Ik heb je in mijn eerste post al 4 goede koelers gegeven rond de 25 euro.
Je kunt nog even reviews lezen, maar met alle 4 doe je sowieso geen miskoop.
(geen verschillende reviews met elkaar vergelijken, geluid is lastig vergelijkbaar te meten, zeker op een andere manier/afstand)

• TheProf82
Excuses, de link die jij stuurde gaf mij eerst een veel grotere lijst, zal wel aan mij liggen. Toch las ik in de hardware.info review dat met het budget van 25,- je vaak coolers hebt die zich kwa koelprestaties nauwelijks onderscheiden van stock coolers (slechts kwa volume) maar ik wil ook echt de temperatuur terugdringen.

Daarom zei ik dus dat ik best een tientje meer wil neerleggen, als dit mijn koelprestaties aanzienlijk verbetert.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-03 16:36

icecreamfarmer

en het is

TheProf82 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:56:
Excuses, de link die jij stuurde gaf mij eerst een veel grotere lijst, zal wel aan mij liggen. Toch las ik in de hardware.info review dat met het budget van 25,- je vaak coolers hebt die zich kwa koelprestaties nauwelijks onderscheiden van stock coolers (slechts kwa volume) maar ik wil ook echt de temperatuur terugdringen.

Daarom zei ik dus dat ik best een tientje meer wil neerleggen, als dit mijn koelprestaties aanzienlijk verbetert.
de gelid tranquilo 2 als hij in je kast en op je cpu past heeft momenteel een van de betere prijs/kwaliteit verhoudingen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-03 16:42
http://www.frostytech.com...cfm?articleid=2655&page=4

Mooi overzicht van heel veel cpu koelers. Iig de Gelid en de Coolermaster staan in het overzicht, zelf een weekje terug voor dezelfde keus gestaan. Uiteindelijk voor de 212 Evo gegaan, omdat ik die het goedkoopst in huis kon halen.

iRacing Profiel

• TheProf82
Ga ik voor de tranquillo 2; het zal elkaar niet zoveel ontlopen!

Edit: Ik zie ook de Cooler Master Hyper 412S. Deze is in de winkel net zo duur als de Tranquillo 2 met verzendkosten. Welke van deze twee zal ik doen?

[ Voor 54% gewijzigd door TheProf82 op 23-08-2012 14:25 ]

Pagina: 1