Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe videokaart: Performance v.s. Stroomverbruik

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart voor mijn game PC. Aangezien stroom steeds duurder word zou ik gaar eentje hebben die redelijk zuinig is. Momenteel heb ik een Radeon HD 4870, deze verbruikt 55 watt idle en 166 watt stressed, 190 watt piek. Bron: diverse sites o.a. Tom en videocardbenchmark. Complete PC met 24" scherm verbruikt full stressed 300 tot 330 watt, gemeten met zo'n elcheapo verbruiksmeter.

Qua prestaties ben ik met de HD 4870 tevreden. Had tot 1 spel na nog geen problemen met haperend beeld. Okee dat kan wijzigen met een drx 11 kaart. De kaart die ik zoek moet van Nvidia zijn, dit vanwege dat ene spel dat niet goed draait omdat het Nvidia Physics nodig heeft.

Dus zoek ik een kaart die net zo snel is als een HD 4870, maar minder stroom verbruikt (Idle maakt niet uit aangezien het toch voor een game PC is en het werken doe ik op een andere) en dan nog van Nvidia is. En ervan uitgaan dat hij minder stroom verbruikt hij ook minder warm word en minder herrie zal gaan maken. OKee ik heb er nu een scynthe koeler op zitten, die wil ik dan ook graag over zetten op de nieuwe.

Heb een hoop benchmarks vergeleken, maar aangezien de HD4870 al wat ouder is komt deze niet echt in een hoop benchmarks voor. En in de oudere Benchmarks staat weer geen nieuwe kaarten in. En de meeste benchmarks zijn dan echte über game marks met SLI opstellingen e.d.

Wat ik dus weet is mijn stroomverbruik en vind ook een hoop kaarten met minder. Maar of deze dan ook sneller zijn kan ik niet controleren.

Nu dus de vraag in deze ronde… Heeft iemand zich hiermee eens beziggehouden? (beter eerst vragen dan het wiel opnieuw uitvinden). Of is er een site waar ik dat kan uitzoeken? Zoals gezegd bij tom en videocardbenchmark kom ik niet echt verder, of ik vind daar de juiste mogelijkheid niet.

Wat ik eigenlijk zoek is iets als selecteer je videokaart, of vul gegevens in aangaand van een test en ga vergelijken.

Ohja kaart mag dan natuurlijk ook niet te duur zijn… Heb voor de HD4870 toen 100 euro betaald en dat zou ik dan ook zo als budget aanhouden, eventueel tot max 150.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 14:45

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je een zuinige kaart wil die even snel is dan kan je voor de HD7770 gaan. Deze is iets sneller maar vooral veel zuiniger.

Wil je een iets snellere kaart dan kan je voor de HD6850 (+/- 100 euro, 1.5x zo snel als jouw kaart) gaan of als de prijsverlaging van AMD is doorgevoerd voor de HD7850 (+/- 180 euro nu, 2x zo snel als jou kaart) gaan.
Voordeel van de HD7xxx is dat hij de videokaart haast uitschakelt als je niks op je pc doet, dus als je beeldscherm uitgaat dan gaat gebruikt hij nog maar 2 watt ("long idle").

Nvidia heeft in dit prijsgebied niet zoveel interessants zover ik weet :P want kaarten van de 5xx generatie zijn helaas niet zo zuinig en hebben een slechtere prijs/performance.

Dit is trouwens wat je zoekt denk ik ;):
http://www.techpowerup.co...IS/Radeon_HD_6850/28.html
http://www.techpowerup.co...D_7850_RoyalQueen/28.html

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Zag die 7770 ook al staan, maar hoe goed is die met Physx? Zoals gezegd heb ik een gaaf spel wat soms bij veel Physx hapert tot 2-3 fps. Word wel wat beter als ik de CPU overklock, maar echt vloeiend is het nooit met de 4780.

Zelf zat ik nu nog te kijken naar een GTX550 TI. Niet veel sneller maar wel zuiniger en heeft Physx.

http://www.hwcompare.com/...ti-vs-radeon-hd-4870-1gb/

Zat net de specs te bekijken, de 7770 verbruikt maar 82 watt, dat zou wel de moeite waard zijn, i.p.v. 118 voor de GTX550.

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-10 09:56

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Roman schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:46:
Zag die 7770 ook al staan, maar hoe goed is die met Physx? Zoals gezegd heb ik een gaaf spel wat soms bij veel Physx hapert tot 2-3 fps. Word wel wat beter als ik de CPU overklock, maar echt vloeiend is het nooit met de 4780.

Zelf zat ik nu nog te kijken naar een GTX550 TI. Niet veel sneller maar wel zuiniger en heeft Physx.

Zat net de specs te bekijken, de 7770 verbruikt maar 82 watt, dat zou wel de moeite waard zijn, i.p.v. 118 voor de GTX550.
wat voor cpu heb je dan?

YO! fucknuts! It's Probing time!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb nu een C2Q 6600 die ik op 3ghz kan laten draaien, maar meestal op 2.4 heb. Zet hem allen op 3 als ik haperende spellen heb, maar dat is vrij zelden. Dat op een Asus mobo met 8 gig DDR 2 op 800 Mhz. Misschien dat wat sneller geheugen nog een leuke prestatie winst zou geven.

Verwijderd

Roman schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:46:

Je zal physx meten missen met een AMD kaart

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja dat dacht ik al, daarom loopt Alice ook zo slecht. En een extra kaart voor alleen Physx bestaat ook niet meer, alleen oude kaarten waar het spel dan weer te nieuw voor is.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:14
De Q6600 zal toch de grootste stroomvreter blijven van je PC.
Ik ben pas aan het meten geweest en ik kan met een Q6600 (B3 dat dan wel) gigantisch besparen als ik naar een nieuwe machine ga. De GTX560 die ik gebruik is door de CPU maar een druppel op de gloeiende plaat.

Q6600 B3 @ 3.0 GHz
4x 2 GB PC8500
GTX560

De besparing van mij vanaf HD4870 naar GTX560 was wel aanwezig, maar dankzij de stroomvretende CPU heb ik er niet zoveel winst mee gehaald als gehoopt.
Ben nu dan ook kijkende naar nieuwere CPU/mobo/mem om dit te verbeteren, vooral idle verbruik van een i7 Sandy/Ivy Bridge is een schrikbarende hoeveelheid lager.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb de G0. Vond heb al best zuinig i.p.v. de Pentium D830. Zal eens kijken wat die doet als ik wat onderklok op 1800 ofzo. Is wel een leuk experiment.

En idle zal hij nooit zijn, aangezien het een Game PC is en ik hem ook echt alleen gebruik voor spelletjes.

/edit zit net hier te kijken: Wikipedia: List of CPU power dissipation figures Blijkt dat ik 95 watt cpu heb en nog c.a. 30 watt zou kunnen besparen door een andere quad core te zoeken (mitz die op mijn mobo past.)

[ Voor 62% gewijzigd door Roman op 21-08-2012 14:44 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:14
Volgens mij als je 2x PCIE hebt, kun je ook een goedkope nvidia kaart gebruiken als Physx. Als ik het goed heb, kun je dit dan naast je AMD kaart gebruiken.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Zo luxe is mijn mobo niet. Heb maar 1... denk ik... Damn toch vanavond eens de kast open maken. (kan ik hem meteen even stofvrij maken).

Maar als ik een losse kaart erin doe met Physx zal mijn stroom verbruik weer stijgen. Tenzij er een mogelijkheid is de kaart helemaal uit te schakelen.

/Edit:

Hier een Quad Core CPU list met 65 Watt verbruik i.p.v. 95 (die ik nu heb met de Q6600).

(model, Ghz, Cache, FSB)
Q9550S 2.83 12 1333
Q9505S 2.83 6 1333
Q9400S 2,66 6 1333
Q8400S 2.66 4 1333
Q8200S 2,33 4 1333

En... uiteraard nergens te vinden, V&A, MP, Evilbay.. nergens. En nieuw uiteraard ook niet, nergens meer 775S CPU's te krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Roman op 21-08-2012 15:27 ]

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-11 19:00
Een GTX 550 is niet echt aan te raden. Om gebruik te maken van gpu-accelerated physx heb je een wat stevigere videokaart nodig. Je kunt physx overigens gewoon uitzetten in Alice, dan is het iets minder mooi, maar kun je het nog steeds prima spelen met je HD 4870.

Als je geen GTX 660 Ti wilt kopen van Nvidia, dan zul je toch echt een AMD-kaart moeten kopen, want de rest van nvidia is veel en veel te duur.

Een nieuwe cpu kopen moet je sowieso niet aan beginnen. Dan kun je beter je lampen vervangen voor led-lampen of de lampen een keer wat eerder uitdoen, als je per se elke mogelijke Watt wilt besparen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Roman schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:56:
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart voor mijn game PC.
Dan lijkt CAA me de juiste plek om te zoeken.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Doe ik beter aan een nieuw mobo...meteen met i7.

Maar physx uitzetten in alice heb ik geprobeerd, maar blijkbaar werkt dat niet. Wat ik krijg ze niet uit. Heb zelfs ini bestanden lopen aan passen om het iets vloeiender te krijgen.

There is no real way to turn PhysX fully off since the game uses PhysX for all physics and if you want that off, you'll basically be playing a game that doesn't do anything.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:51
Hier kun je je 4870 wel vergelijken met nieuwe kaarten:
http://www.anandtech.com/bench/Product/513?vs=541

Zoals je kunt zien scheelt het met de 550ti in performance doorgaans niet zoveel (enkele uitzondering), kwa stroomverbruik tijdens load scheelt het slechts 30W.
(30W keer 4 uur per dag = ~10 euro per jaar... dat rechtvaardigt de aankoop niet.

Alle kaarten in vergelijking met ingame verbruik.
http://www.anandtech.com/bench/GPU12/414

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
_/-\o_

Das idd de methode zoals ik hem zocht. Voordeel van de GTX550 Ti is dat ik ook alice kan spelen, eehhh goed kan spelen. Verder wordt hij minder warm waardoor ik ook de ventilatoren langzamer kan laten lopen, dus minder herrie.

Maar ik ga eens wat dingen vergelijken, eventueel ga ik ook voor een HD7770.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Kwam er gisteren achter dat de kaart nog overklokt was. Heb hem weer op standaard gezet en toen daalde het gebruik met 7 watt idle en 18 watt stressed. Toen maar onderklokt tot het minimum wat de kaart aan kan, dus 600 mhz geheugen en 450 mhz gpu. Resultaat 30 watt idle minder en 60 watt stressed. En ingame (d.w.z. CoD4) geen verschil te zien, wel 30 fps minder maar of het nu 170 of 140 is, ik merk het niet. En temperatuur daalde ook meteen.

Dus we hebben vaak de snelheid die een machine levert niet nodig hebben om ons te vermaken.

Dan vraag ik me af of dat met een HD7770 of HD7850 ook zal werken? Die gebruiken al minder stroom, en dan nog onderkloken zal een super resultaat op leveren. En dan als ik de power nodig heb kan ik on-the-fly weer op normale of overklok snelheid draaien. Moet ik alleen rekening houden met de koeling.

Wat ik dan wel vreemd vind, ik heb het zelfde met de CPU gedaan. Default 2.4 ghz, Overklokt naar 3.0 met resultaat 13 watt idle meer en 20 watt stressed. Dan onderklokt op 1,8 ghz (9x200) en 1,6 (6x266) met het vreemde resultaat dat hij niet minder stroom verbruikt dan op zijn standaard snelheid. Misschien moet ik ook de voltage dan aanpassen. Of zou het uitmaken om een aantal cores uit te zetten. Bestaan er programma's die dat kunnen? Had eens een programma waarbij ik on-the-fly geheugenzettings kon veranderen, misschien bestaat er ook zoiets voor de CPU?

Heb hier nog een C2D 6600 liggen, eens daarmee experimenteren.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 14:45

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zelfs zou ik niet voor een GTX550 gaan, deze is voor dingen zoals physx niet sterk genoeg, zeker niet als je verder nog wat eyecandy aan wil zetten.
Je draait Physx nu op low via je cpu, dat moet volgens mij prima gaan. Het enige wat physx via de gpu op het moment toevoegt is iets meer eyecandy.

Je bent beter af met een andere kaart die gewoon dingen zoals textures, shading op high kan zetten zonder dat het onspeelbaar wordt:P.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Nee idd, ik ga denk ik voor de 7850. Die is dan ook nog te onderklokken als je niet de volle kracht nodig hebt en toch ruim 120% sneller als de 4870 die ik nu heb. Dus ook voor nieuwe spellen uiterst geschikt.

Pagina: 1