Ik heb hier een harde schijf uit een PC die niet meer start. Er staat een installatie van Vista op, maar als je de schijf aankoppelt en die computer aanzet, blijft het Vista bootscreen eeuwig doorgaan (dat balkje met de drie groene streepjes erin). Vervolgens in safe mode geprobeerd en dan zie je dat 'ie bij het laden na 15 seconden hangt op C:\Windows\System32\crcdisk.sys
Opstartherstel starten geeft direct een bluescreen (0x0000007B), dus even een CD'tje gebrand met de Windows Vista recovery erop. Die herkent de Vista-installatie niet, maar in CMD kan ik naar de schijf navigeren. CHKDSK /r blijft hangen op 8%, dus ik heb besloten de schijf af te koppelen en in mijn bak verder te testen.
Dit eerst gedaan met het programma van WD, Data Lifeguard Diagnostics. Uit een Quick Test komen grote hoofdletters FAIL en de extended test vond bad sectors en vroeg me of hij moest proberen die te repareren. Stond bij dat er data verloren kon gaan dus ik heb dat even geannuleerd.
Ik heb eerst de data op een andere schijf gebackupt. Dit ging goed, ik kon alle gebruikersmappen wegschrijven op een andere HD met een snelheid van 90MB/s.
Vervolgens wat commando's geprobeerd in CMD.
Microsoft Windows [versie 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.
C:\Windows\system32>cd /d F:\Windows\System32
F:\Windows\System32>sfc /scannow
Systeemcontrole wordt gestart. Dit proces kan enige minuten duren.
[...]
Er zijn beschadigde systeembestanden gevonden. Dit zal worden hersteld als de computer opnieuw wordt gestart.
CHKDSK blijft hangen bij bestandsrecord 140000.
CrystalDiskInfo geeft dit:

Het lijkt mij dat de harde schijf aan het einde van zijn leven is en dat er dus sowieso een vervanger moet komen. Toch zou het fijn zijn als ik nog even in Vista kon booten om makkelijk wat data weg te schrijven (Incredimail
e.d.). Zijn er nog andere opties om het zo zeker mogelijk te maken dat ik nog een keer in Vista kan booten (naast verifiëren van systeembestanden)?
Opstartherstel starten geeft direct een bluescreen (0x0000007B), dus even een CD'tje gebrand met de Windows Vista recovery erop. Die herkent de Vista-installatie niet, maar in CMD kan ik naar de schijf navigeren. CHKDSK /r blijft hangen op 8%, dus ik heb besloten de schijf af te koppelen en in mijn bak verder te testen.
Dit eerst gedaan met het programma van WD, Data Lifeguard Diagnostics. Uit een Quick Test komen grote hoofdletters FAIL en de extended test vond bad sectors en vroeg me of hij moest proberen die te repareren. Stond bij dat er data verloren kon gaan dus ik heb dat even geannuleerd.
Ik heb eerst de data op een andere schijf gebackupt. Dit ging goed, ik kon alle gebruikersmappen wegschrijven op een andere HD met een snelheid van 90MB/s.
Vervolgens wat commando's geprobeerd in CMD.
Microsoft Windows [versie 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.
C:\Windows\system32>cd /d F:\Windows\System32
F:\Windows\System32>sfc /scannow
Systeemcontrole wordt gestart. Dit proces kan enige minuten duren.
[...]
Er zijn beschadigde systeembestanden gevonden. Dit zal worden hersteld als de computer opnieuw wordt gestart.
CHKDSK blijft hangen bij bestandsrecord 140000.
CrystalDiskInfo geeft dit:

Het lijkt mij dat de harde schijf aan het einde van zijn leven is en dat er dus sowieso een vervanger moet komen. Toch zou het fijn zijn als ik nog even in Vista kon booten om makkelijk wat data weg te schrijven (Incredimail