750GB WD Caviar Black problemen

Pagina: 1
Acties:

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-01 22:40
Ik heb hier een harde schijf uit een PC die niet meer start. Er staat een installatie van Vista op, maar als je de schijf aankoppelt en die computer aanzet, blijft het Vista bootscreen eeuwig doorgaan (dat balkje met de drie groene streepjes erin). Vervolgens in safe mode geprobeerd en dan zie je dat 'ie bij het laden na 15 seconden hangt op C:\Windows\System32\crcdisk.sys

Opstartherstel starten geeft direct een bluescreen (0x0000007B), dus even een CD'tje gebrand met de Windows Vista recovery erop. Die herkent de Vista-installatie niet, maar in CMD kan ik naar de schijf navigeren. CHKDSK /r blijft hangen op 8%, dus ik heb besloten de schijf af te koppelen en in mijn bak verder te testen.

Dit eerst gedaan met het programma van WD, Data Lifeguard Diagnostics. Uit een Quick Test komen grote hoofdletters FAIL en de extended test vond bad sectors en vroeg me of hij moest proberen die te repareren. Stond bij dat er data verloren kon gaan dus ik heb dat even geannuleerd.

Ik heb eerst de data op een andere schijf gebackupt. Dit ging goed, ik kon alle gebruikersmappen wegschrijven op een andere HD met een snelheid van 90MB/s.

Vervolgens wat commando's geprobeerd in CMD.
Microsoft Windows [versie 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Windows\system32>cd /d F:\Windows\System32

F:\Windows\System32>sfc /scannow

Systeemcontrole wordt gestart. Dit proces kan enige minuten duren.
[...]
Er zijn beschadigde systeembestanden gevonden. Dit zal worden hersteld als de computer opnieuw wordt gestart.

CHKDSK blijft hangen bij bestandsrecord 140000.

CrystalDiskInfo geeft dit:

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/8039/cdiq.png

Het lijkt mij dat de harde schijf aan het einde van zijn leven is en dat er dus sowieso een vervanger moet komen. Toch zou het fijn zijn als ik nog even in Vista kon booten om makkelijk wat data weg te schrijven (Incredimail 8)7 |:( e.d.). Zijn er nog andere opties om het zo zeker mogelijk te maken dat ik nog een keer in Vista kan booten (naast verifiëren van systeembestanden)?

Verwijderd

Zou je even naar beneden kunnen scrollen in CDI totdat je C5 - Current Pending Sector ziet; daar gaat het namelijk om. :)

Een bad sector betekent niet dat een schijf aan het einde van zijn leven is. Een schijf kan nog tientallen jaren goed werken. Het betekent meer dat 512 bytes van de 750000000000 bytes onleesbaar is, totdat je deze plek overschrijft. Maar de schijf wil jouw data niet zomaar permanent weggooien; je zult zelf moeten aangeven wat je wilt.

Je kunt:
1) de schijf zero-writen; alle problemen opgelost
2) met spinrite of andere speciale software problemen de inhoud van de defecte sectoren toch proberen te recoveren, als je geen backup hebt en belangrijke data niet kunt uitlezen.

• DiedB
C5: Current Pending Sector Count: Huidig 200, Slechtste 200, Drempel 0, RAW-waarde 000000000001.

Ik ga met dat programma van WD wel even proberen om die bad sector te overschrijven. Als ik het zo lees kan het namelijk toch niet erger worden, want de data op die sector is al corrupt en de belangrijke bestanden heb ik weggeschreven?

Of kan ik dit beter met Spinrite doen dan met WD Hard Drive Diagnostics?

En zou het mogelijk zijn om Vista te herstellen na het fixen van die bad sector?

Edit: Vreemd, na het completen van de test in WD Diagnostics krijg ik nu een 'succes' melding:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9iNmN.png

[ Voor 12% gewijzigd door DiedB op 21-08-2012 16:41 ]

• DiedB
Hier nog een screenshot van HDTune:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IA6Kw.png

Weet iemand of er kans is dat ik Vista hierop nog kan repareren?

Verwijderd

Jouw screenshot van DLGDIAG is niet uitgevoerd op de 750GB schijf die je in je onderste HDtune screenshot laat zien. LBA 1953525167 = 1000204885504 bytes = 1TB en jouw HDTune screenshot laat een 750GB screenshot zien. Kan het zijn dat je DLGDIAG op de 'verkeerde' schijf hebt uitgevoerd?

Je hebt een pending sector, dat is een actieve bad sector die niet gelezen kan worden. Dat betekent: red alert, shields up!

Wil je de beste kansen op recovery, gebruik dan het commerciële Spinrite. Wil je je kansen nemen, overschrijf de sector met een programma wat dat kan of handmatig via een linux livecd. Met die laatste methode kan ik je wel helpen, maar dan moet je eerst booten in Linux en een dd uitvoeren zoals:

dd if=/dev/XXX of=/dev/null bs=512 conv=noerror,sync

De output van dat commando is cruciaal; je zult een LBA nummer zien waar hij een I/O error geeft. Dit is je bad sector. Met behulp van die output kan ik je een commando geven die de bad sector overschrijft.

• DiedB
Klopt, ik heb op de verkeerde schijf geklikt. Ik draai de test nu opnieuw, is het verstandig om het programma van WD de bad sectors te laten repareren? Anders probeer ik Spinrite wel even, Linux lijkt me wat omslachtig (heb het nu niet in dual boot staan namelijk).

• DiedB
Heb het met WD Drive Diagnostics geprobeerd, helaas. Ik ga vanavond Spinrite proberen, ik laat wel even horen wat de resultaten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BaBni.png
Pagina: 1