rMBP, 15"pro of 13"pro - aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe mac. Dat het een laptop wordt staat buiten kijf want ondanks dat ik student-af ben wil ik het ding mee kunnen nemen, als is het maar om lekker in de tuin te werken op een mooie dag. Op dit moment heb ik een 13" pro uit maart 2010 die door wat extra geheugen (8GB) en een SSD redelijk meekan.

't Dinnetje wil een mac proberen maar niet meteen een nieuwe kopen, een opmerking waarin ik de kans zag om mijn 13"pro door te schuiven naar haar en zelf een nieuwe te kopen O-)

Sinds de introductie van de 15" rMBP zit ik te twijfelen over welke MBP mijn volgende zou moeten worden; ik heb veel plezier van het reisgemak van de 13" pro maar de resolutie is erg laag en screen estate is zo goed als non-existent. Het idee was dus om een 15"pro te kopen met het high-res matte scherm en daar zelf 16GB geheugen en een 256GB SSD in te klussen. Het prijsverschil met de Retina pro wordt dan redelijk beperkt:

15" pro high-res antiglare: €1978,99
256GB Samsung 830 SSD: €180
16 GB geheugen: €100

Totaal: €2258,99

Retina MBP €2279
16GB geheugen €200

Totaal: €2479

Het scherm van de retina is me het prijsverschil wel waard, ook het feit dat hij dunner en lichter is komt me goed uit. Het nadeel: Je kan er nooit meer iets aan veranderen. Als over 2 jaar de SSD te klein blijkt kan ik niet upgraden, iets wat met de 15"pro wel kan.

Aangezien 2200 euro voor een laptop serieus geld is, heb ik zitten kijken naar de 13". Het enige wat me tegenhoud om de 13" te kopen is de resolutie van het scherm. 1280*800 is leuk voor browsen, maar zodra je een foto opent in Photoshop of Lightroom wordt je verdrietig. Prijstechnisch is het interessant, want voor totaal: €1829 heb je een prima laptop waar je je niet voor hoeft te schamen, zeg maar.

13" pro standaard: €1549
SSD 256 GB: €180
16GB geheugen: €100

Totaal: €1829.

Ik heb een 24"monitor op mijn bureau, maar zoals gezegd staat die op mijn bureau, niet in de tuin, in de trein of bij mijn ouders, bijvoorbeeld. De vraag is nu, welke optie biedt het meeste "waar" voor mijn geld. De apps voor de retina zijn of worden op korte termijn wel geüpdatet naar high-res versies, daar geloof ik wel in, dus dan zou het scherm ook volledig tot zijn recht komen.

Aan de andere kant gaan er hardnekkige geruchten over een "retina" 13", wat voor mij het wachten waard zou zijn. Afhankelijk van de prijs lijkt me dat de ideale combinatie tussen portability en werkgemak. Is het de moeite om daarop te wachten? Wat zou een redelijkerwijs te verwachten moment zijn waarop Apple een retina-13"aankondigt? Of kan ik eeuwig blijven wachten omdat de geruchten, net als die van de iPad mini, vooralsnog prematuur zijn en het wellicht nog 5 jaar duurt voor er een retina 13"komt?

Ik ben vast niet de enige tweaker die voor zo'n keuze staat, en zou graag weten wat jullie zouden doen en op basis waarvan je die keuze zou maken. Alvast bedankt :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:18
De MBA ook overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ja. Heeft minder power dan de pro, en die gebruik ik toch wel regelmatig. 16GB geheugen is geen optie in de air en daarbij is het aantal aansluitingen beperkt. Iets wat de rMBP overigens ook een beetje heeft; Ethernet en FW zouden leuk zijn, maar Thunderbolt is een goed alternatief.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixeltje op 21-08-2012 09:55 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou de twee Thunderbolt poorten van de Retina inderdaad ook niet onderschatten, daarmee is een schat aan uitbreiding mogelijk in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan een externe GPU als de interne niet meer afdoende is. Bij de normale 13" en 15" Pro zul je die ene poort waarschijnlijk al gebruiken voor een scherm, waar je bij de Retina ook nog een HDMI aansluiting hebt.

Een optie is wachten op de 13" Retina. Die wordt nog voor het eind van het jaar verwacht, maar goed, dat blijft een gerucht.
Persoonlijk denk ik echter dat deze ook in ieder geval 2 Thunderbolt poorten zal hebben.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De resolutie van de hi-res 15" MBP is 1680x1050 en dat is heel wat meer screen real estate dan de 13" MPB of zelfs de rMBP, en dat vond je erg belangrijk schreef je in het begin.

Daarna spreek je jezelf weer een aantal keer tegen ;) dus ik denk dat je eens naar de Apple Store moet gaan om daar de MBP-modellen goed te bekijken en te testen. Zo'n belangrijke keus kun je niet aan anderen overlaten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:28
Ik zou voor de rMBP gaan vanwege het scherm. Je kunt als je te weinig opslag hebt USB3, FireWire of thunderbolt gebruiken, of je verkoopt het ding na 1 of 2 jaar als de SSD prijzen zijn gezakt en koopt de rMBP met meer ruimte.

Voor mij zou 13" geen optie zijn vanwege de resolutie.

Wat wil je er eigenlijk mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Lounge Deluxe schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:02:
De resolutie van de hi-res 15" MBP is 1680x1050 en dat is heel wat meer screen real estate dan de 13" MPB of zelfs de rMBP, en dat vond je erg belangrijk schreef je in het begin.

Daarna spreek je jezelf weer een aantal keer tegen ;) dus ik denk dat je eens naar de Apple Store moet gaan om daar de MBP-modellen goed te bekijken en te testen. Zo'n belangrijke keus kun je niet aan anderen overlaten, toch?
Hoe bedoel je? De resolutie van de rMBP is toch veel hoger? het is ook mogelijk om 1920*1200 of zelfs de native resolutie te draaien (als je ogen goed genoeg zijn om nog van het scherm te kunnen lezen ;) ). dat levert toch meer ruimte op dan 1680*1050 op eenzelfde 15" scherm?
Wat wil je er eigenlijk mee doen?
Fotobewerking, beetje scripten maar ook renderen en CAD tekenen (niet professioneel maar voor eigen gebruik). Best veel, uiteindelijk, want er zal ook nog eens een klein spelletje op gespeeld worden, een VM draaien, dat soort dingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 21-08-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik zou september even afwachten als ik jou was. Die 13 inch retina gaat een hele leuke worden.

Wat je ook kan doen is de 13inch pro,13inch retina of 15inch pro (zonder antiglare) kopen, en er dan nog een leuk extern scherm bij nemen. Ik begrijp dat je het meeste bezig bent met foto's. Dan werkt een 20+ inch ips scherm sowieso erg prettig, en kan je hem overal mee naar toe nemen.

Overigens kan je met 8gig ook goed uit de voeten hoor, en met zou ik met diensten als icloud (itunes match) of een toevoeging van een NAS, me geen zorgen meer maken over opslag.

[ Voor 12% gewijzigd door Flappiewappie op 21-08-2012 10:17 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:14:
[...]

Hoe bedoel je? De resolutie van de rMBP is toch veel hoger? het is ook mogelijk om 1920*1200 of zelfs de native resolutie te draaien (als je ogen goed genoeg zijn om nog van het scherm te kunnen lezen ;) ). dat levert toch meer ruimte op dan 1680*1050 op eenzelfde 15" scherm?
Klopt, de rMBP kan dat maar ik heb die alternatieve resoluties bekeken in de Apple Stor en ik vond het er niet super uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb een NAS, maar foto's nemen nu eenmaal veel plek in. Als ik bezig ben met het bewerken van een 100tal foto's staan die op verschillende locaties opgeslagen omwille van veiligheid :) Daarbij wil ik ook een (kleine) collectie muziek op de laptop zelf hebben voor als ik onderweg ben.

Ik heb een 24"scherm op mijn bureau, maar dat sleept niet zo makkelijk. Maargoed, uit jou reactie begrijp ik dat je verwacht in september al een aankondiging te krijgen van de 13" retina? Kun je dat onderbouwen of is het onderbuikgevoel?
Lounge Deluxe schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:21:
[...]

Klopt, de rMBP kan dat maar ik heb die alternatieve resoluties bekeken in de Apple Stor en ik vond het er niet super uitzien.
Oke, ik moet er nog een keer langs, want de laatste keer was iedereen aan het kwijlen op die rMBP. Een rustig moment met een verkoper praten helpt ook wel, maar maakt voor mijn 'dilemma' weinig uit denk ik. Het gaat wel om geld dus ik wil een onderbouwde keuze maken :)

[ Voor 34% gewijzigd door Pixeltje op 21-08-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Pixeltje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:22:
Ik heb een NAS, maar foto's nemen nu eenmaal veel plek in. Als ik bezig ben met het bewerken van een 100tal foto's staan die op verschillende locaties opgeslagen omwille van veiligheid :) Daarbij wil ik ook een (kleine) collectie muziek op de laptop zelf hebben voor als ik onderweg ben.

Ik heb een 24"scherm op mijn bureau, maar dat sleept niet zo makkelijk. Maargoed, uit jou reactie begrijp ik dat je verwacht in september al een aankondiging te krijgen van de 13" retina? Kun je dat onderbouwen of is het onderbuikgevoel?

[...]

Oke, ik moet er nog een keer langs, want de laatste keer was iedereen aan het kwijlen op die rMBP. Een rustig moment met een verkoper praten helpt ook wel, maar maakt voor mijn 'dilemma' weinig uit denk ik. Het gaat wel om geld dus ik wil een onderbouwde keuze maken :)
http://www.macrumors.com/...n-shows-up-in-benchmarks/

Daar baseer ik het op. Of ze kondigen hem aan ergens in september (misschien dat dat alleen botst met de iPhone release), of er zijn dan iig concretere rumors bekend. Maar omdat ik begrijp dat je er geen haast bij hebt kan het nooit kwaad om nog een aantal weekjes te wachten. Zeker niet als je het hebt over 2000 euro.

Als je mobiel wil "photoshoppen" zou ik voor de Retina gaan (zonder de 16gig geheugen maar meer kan nooit kwaad als je het geld er voor over hebt). Als dat niet het geval is zou ik wachten op de retina 13 inch. De pro's zijn het op dit moment net niet, en ivm kracht is de 13inch air geen optie voor jou.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixeltje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:47:
Het nadeel: Je kan er nooit meer iets aan veranderen. Als over 2 jaar de SSD te klein blijkt kan ik niet upgraden, iets wat met de 15"pro wel kan.
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012/

Upgraden is wél mogelijk, het zal iets meer moeite kosten dat met een normale PC maar het is wel mogelijk. (SSD toch al, RAM e.d. is een andere vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Flappiewappie schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:30:
[...]

http://www.macrumors.com/...n-shows-up-in-benchmarks/

Daar baseer ik het op. Of ze kondigen hem aan ergens in september (misschien dat dat alleen botst met de iPhone release), of er zijn dan iig concretere rumors bekend. Maar omdat ik begrijp dat je er geen haast bij hebt kan het nooit kwaad om nog een aantal weekjes te wachten. Zeker niet als je het hebt over 2000 euro.

Als je mobiel wil "photoshoppen" zou ik voor de Retina gaan (zonder de 16gig geheugen maar meer kan nooit kwaad als je het geld er voor over hebt). Als dat niet het geval is zou ik wachten op de retina 13 inch. De pro's zijn het op dit moment net niet, en ivm kracht is de 13inch air geen optie voor jou.
Niet echt haast nee, maar wil eigenlijk binnen een maand of twee toch wel een nieuwe machine hebben. Even wachten kan geen kwaad, als is het maar om te kijken of er meer benchmarks opduiken van de vermeende 13"retina.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:39:
[...]

http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012/

Upgraden is wél mogelijk, het zal iets meer moeite kosten dat met een normale PC maar het is wel mogelijk. (SSD toch al, RAM e.d. is een andere vraag)
Fair enough, ik wist niet dat die er al waren voor de rMBP. In het verleden wel gezien voor de air, maar ook die passen niet meer nadat Apple de connector heeft aagepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Wel, hoe tempting die nieuwe rMBP's ook zijn, ik zou er mee wachten tot ze de nieuwe standaard zijn en de huidige MBP's uitgefaseerd zijn. Op die manier ben je zeker van optimale compatibiliteit met zowel software als hardware. Verder mis je ook enkel de power nap feature in OS X 10.8.

Als je nu een gewone MBP's fixt dan hou je wat geld over dat je in andere nuttige dingen kan steken. RAM uitbreiding, optibay met SSD of ...

Zelf heb ik een MBP 2011 met zo'n high res antiglare scherm en dat bevalt me erg goed, persoonlijk vind ik die resolutie zelfs ideaal!

[ Voor 7% gewijzigd door Pyr0wl op 21-08-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Pyr0wl schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:15:

Als je nu een gewone MBP's fixt dan hou je wat geld over dat je in andere nuttige dingen kan steken. RAM uitbreiding, optibay met SSD of ...
Nee geen optibay meer, maar een SSD ipv normale schijf wordt het wel :)
Zelf heb ik een MBP 2011 met zo'n high res antiglare scherm en dat bevalt me erg goed, persoonlijk vind ik die resolutie zelfs ideaal!
Waarom? Kun je dat uitleggen? Ik begreep uit reviews van de rMBP dat de 1680*1050 resolutie bijna lomp lijkt op dat scherm, maar kan het me eigenlijk niet voorstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixeltje op 21-08-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Pixeltje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:24:
[...]

Nee geen optibay meer, maar een SSD ipv normale schijf wordt het wel :)

[...]

Waarom? Kun je dat uitleggen? Ik begreep uit reviews van de rMBP dat de 1680*1050 resolutie bijna lomp lijkt op dat scherm, maar kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Tja, hoe leg je zo iets uit :P

Voor dat ik mijn MBP had, liep ik rond met een Dell Latitude E6500 met een resolutie van 1440x900. Een acceptabele resolutie maar naarmate ik meer en meer met programma's zoals Eclipse/Netbeans/Visual Studio/Photoshop/... ging werken, merkte ik toch dat het allemaal niet zo vlot ging zoals op de desktop, waar ik een dual screen setup had van een 24" (1920x1080) en 22" (1680x1050). Uiteindelijk gebruikte ik mijn laptop enkel nog maar voor een beetje browsen en testen van programma's etc. Niets serieus.

Uiteindelijk was ik net zoals jij op zoek naar een laptop met degelijke specs en nog belangrijker: een goed scherm met een liefst zo hoog mogelijke resolutie. Na veel reviews te lezen, te neuzen in de pricewatch etc. ben ik dan uiteindelijk gegaan voor een MBP met een high res scherm. Het is niet de hoogste resolutie die er te vinden is op laptops maar ik heb ondervonden dat ik prima uit de voeten kan. Ik werk nu enkel nog maar op mijn laptop en ik gebruik zelden een extern scherm.

Dat extern scherm gebruik ik trouwens ook alleen maar als ik naast mijn IDE nog een terminal venstertje of documentatie in het oog wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Een rMBP is niet te vergelijken met een 1440x900 resolutie. In Photoshop e.d. Heb je gewoon de volle 2880x1800 pixels tot je beschikking. Met interface elementen zo groot als op een 1440x900 resolutie. Dus je kan niet zeggen dat een 'normale' Macbook Pro meer (werk)ruimte heeft.

Op een normale Macbook pro kun je niet een full HD film editen in volledige resolutie en nog genoeg ruimte hebben voor je hele interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Fair enough. Toch een tripje naar de Apple store dus. Even in Utrecht kijken of de Amac nog aardig personeel in de aanbieding heeft;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

edwinkuipers89 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:25:
Een rMBP is niet te vergelijken met een 1440x900 resolutie. In Photoshop e.d. Heb je gewoon de volle 2880x1800 pixels tot je beschikking. Met interface elementen zo groot als op een 1440x900 resolutie. Dus je kan niet zeggen dat een 'normale' Macbook Pro meer (werk)ruimte heeft.

Op een normale Macbook pro kun je niet een full HD film editen in volledige resolutie en nog genoeg ruimte hebben voor je hele interface.
Die interface elementen nemen nou juist zoveel plaats in... Ik zit hier b.v. nu met een 27" scherm en de panels van Photoshop nemen in de breedte al 700px in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
DJH schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:43:
[...]

Die interface elementen nemen nou juist zoveel plaats in... Ik zit hier b.v. nu met een 27" scherm en de panels van Photoshop nemen in de breedte al 700px in.
Aannemende dat je resolutie van 2560 x 1440 hebt (thunderbolt display), en dat de interface van photoshop 700 pixels in beslag neemt ( in breedte):

thunderbolt display: 1860 pixels werkruimte (breedte)
rMBP 15": 1480 pixels werkruimte (breedte) (interface(retina700px)x2) - 2880)
MBP15" high res: 980 pixels werkruimte (breedte)
MBP 15": 740 pixels werkruimte (breedte)
MBP 13": 580 pixels werkruimte (breedte)

Niet slecht voor een 15 inch scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
edwinkuipers89 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:25:

De TS vroeg waarom ik de 1680x1050 als voeldoende ervaarde en ik haalde hier bij aan dat ook ik een tijd terug een laptop zocht met een betere resolutie. Ik vergelijk hier nergens de 1440x900 resolutie met de rMBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Inderdaad.. En dan even wachten op een update van Photoshop waarmee ze de icons verkleinen (of liever; niet 2x schalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Pyr0wl schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:15:
[...]

De TS vroeg waarom ik de 1680x1050 als voeldoende ervaarde en ik haalde hier bij aan dat ook ik een tijd terug een laptop zocht met een betere resolutie. Ik vergelijk hier nergens de 1440x900 resolutie met de rMBP.
Het bericht was meer in zijn algemeenheid bedoelt, omdat ik mensen hier die vergelijking wel eens zie maken.
Pagina: 1