Toon posts:

SSD in een oude pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Ik zit met het volgende probleem, ik heb hier nog een oude AMD 64 bit computer staan en om deze wat sneller te maken wil ik er een SSD insteken. Nu mijn moederbord ondersteund enkel SATA 1, dus heb ik een PCI card gekocht (CSATACOMBO Serial ATA & IDE Combo Card van Conceptronic), maar ik krijg het niet aan de praat. Als ik dan opstart met de installatiecd van windows 7 (64 bit), kan ik de disk selecteren maar als ik dan op next druk, krijg ik de foutmelding: "Windows could not format a partition on disk0. The error occured while preparing the partition selected for installation. Error code: 0X80070057.

Mijn moederbord is een asus a8v. Zou mijn moederbord niet compatible zijn met deze kaart? Moet ik misschien nog iets veranderen in mijn bios? Ik weet alvast geen raad meer.

Weet er iemand raad?

Alvast bedankt

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:21

Quad

Doof

Je hebt geeneens een extra kaart nodig, Sata1 voldoet al ruim.
Het enige waar het omgaat zijn de random reads en writes en die vallen ruim binnen de sata 150 perken.

En anders moet je een driver laden van de PCI kaart tijdens installatie, wel zo handig.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

En PCI is beperkt tot 133MB/s met half-duplex en shared access. Dus hoe wil je daar de SATA/150 van je moederbord mee overklassen? Bovendien zijn die Silicon Image troep-chips van lage kwaliteit.

Stuur je PCI kaart terug en installeer je SSD op de onboard poorten. SATA/150 is overigens niet helemaal veilig; pas vanaf SATA/300 waren er 'echte' SATA chips. Jouw moederbord heeft als het goed is SATA/300, getuige:
2 xUltraDMA 133/100/66/33
2 xSATA 3 Gb/s ports Support RAID 0,1,JBOD
Wel heb je een slechte VIA chipset die bekend staat om problemen met SATA. Ik ken echter alleen die problemen in combinatie met SATA/150, dus het kan zijn dat je nergens last van hebt.

Maar geen controllers bijkopen, dat is geldvernietiging. En nooit meer iets kopen met een PCI interface is wellicht ook geen slecht advies. :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07
En de foutmelding die je hebt is volgens mij te omzeilen door vantevoren de disk al te partioneren met een andere tool (als GParted). Dat zou moeten helpen.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Via het moederbord krijg ik het niet aan de praat. Als ik de drivers laad dan wordt mijn schijf nog niet gedetecteerd.

Disk op voorhand partioneren hielp ook niet.

Iemand nog idee's?

Alvast bedankt!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21
Volgens mij zijn dit toch duidelijke ideeën.
Quad schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:22:
Je hebt geeneens een extra kaart nodig, Sata1 voldoet al ruim.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:09:
En PCI is beperkt tot 133MB/s met half-duplex en shared access. Dus hoe wil je daar de SATA/150 van je moederbord mee overklassen? Bovendien zijn die Silicon Image troep-chips van lage kwaliteit.
FireDrunk schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:18:
En de foutmelding die je hebt is volgens mij te omzeilen door vantevoren de disk al te partioneren met een andere tool (als GParted). Dat zou moeten helpen.
Gewoon aansluiten op sata1. De snelheidsboost zit toch voornamelijk in het snel kunnen lezen en schrijven van zeer kleine bestanden.
Je gaat van een 3MB/s naar zo'n 20MB/s. Veel succes

[ Voor 4% gewijzigd door walletje-w op 21-08-2012 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste walletje-w

Zoals ik in mijn vorige post aanhaalde, als ik deze op mijn moederbord aansluit wordt de schijf niet herkent. Ook niet wanneer ik de drivers laadt. Zowel met windows 7 32bit als 64bit.

Wat zou ik kunnen doen zodat mijn moederbord wel overweg kan met deze schijf?

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:56:
Beste walletje-w

Zoals ik in mijn vorige post aanhaalde, als ik deze op mijn moederbord aansluit wordt de schijf niet herkent. Ook niet wanneer ik de drivers laadt. Zowel met windows 7 32bit als 64bit.

Wat zou ik kunnen doen zodat mijn moederbord wel overweg kan met deze schijf?
Aha. Nou je zou kunnen kijken hoe het is als hij al gepartitioneerd is. Je kunt ook kijken wat er gebeurd als je een gewone hdd aansluit. Andere kabels kan misschien helpen. Verder zou ik het ook niet weten.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:54

Nox

Noxiuz

Geen idee of het dé oplossing is, maar je moet hem sowieso als AHCI instellen en niet als RAID of andere modus. Je hebt wel W7/Vista nodig dan want die heeft het standaard ingebakken.

Welke SSD heb je?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Met een gewone schijf lijkt het voorlopig wel te lukken.

De ssd dat ik heb is er één uit een medion pc, ik had hier een nieuwe voor gekocht omdat de meegeleverde te klein was, dit is er één van het merk Micron RealSSD C400 2.5 van 64Gb.
Pagina: 1