Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-08 20:21
Hallo,
Afgelopen weekend heb ik met een vriend van mij een computer in elkaar gezet, met de volgende specificaties:
Moederbord: AsRock 970 Extreme3
Processor: AMD FX 6100 (met Cooler Master Hyper 212 fan)
Videokaart: Sapphire Radeon HD 7850
Voeding: Corsair Builder CX500
Behuizing: Thermaltake V3 Blacx Edition
HDD: Western Digital Green WD10EADS, 1TB, uit oudere pc (HP Pavilion p6340)
RAM: 3 sticks, elk 2GB, uit oudere pc (HP Pavilion p6340)

De eerste dag werkte de computer goed, maar op de tweede dag viel de pc plotseling uit, nadat ik opstond uit mijn stoel en mijn bureau een vrij zacht tikje kreeg van mijn knie (ik neem aan dat het toeval was, maar ik dacht, misschien is er toch een draadje losgeraakt). Als ik hem probeerde aan te doen, ging de fan op het PSU draaien en de HDD leek aan te gaan, maar verder gebeurde er helemaal niets, de fans op CPU/GPU/behuizing, LED's in behuizing, zelfs de aan/uitknop werkte niet, en het moederbord gaf ook geen piepgeluid zoals deze bij het opstarten hoort te doen. Om hem uit te zetten heb ik vervolgens mijn PSU uitgeschakeld. Toen heb ik alle draadjes eens nagekeken, en hier en daar wat aangedrukt, maar ze leken er allemaal goed in te zitten. Ik probeerde de pc toch nog maar een keer aan te zetten, en hij startte gewoon op, zonder problemen. Daarna heb ik gekeken of hij erg warm werd, maar de temperaturen haalden de 50°c nog niet eens. Vervolgens heeft de pc een hele tijd goed gedraaid, maar uiteindelijk kreeg ik weer hetzelfde probleem en na ongeveer een half uurtje kreeg ik de computer weer aan de praat. Na het ongeveer 3 uur te doen, viel hij weer uit, en ik zit nu een uur te wachten, maar wil hem niet de hele tijd blijven opstarten omdat ik het gevoel heb dat het niet zo goed is voor de harde schijf.

Ik vraag me af waar het probleem ligt, en wat ik eraan kan doen. Ik vermoed zelf dat het probleem bij het moederbord ligt, hoewel het feit dat ik telkens moet wachten toch aangeeft dat er misschien iets oververhit raakt. Kan iemand mij hier mee helpen?

Edit: De tweede keer dat de pc uitviel, gebeurde direct nadat een bericht typte op Skype en op enter drukte om hem te versturen, en de derde keer nadat ik met de muis ergens op klikte na iets te lezen. (misschien overbodige informatie, maar je weet maar nooit..)

[ Voor 6% gewijzigd door Rhin op 20-08-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Welkom op GoT,

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgelopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
Ja, kon niets vinden wat mij hier kan helpen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat waren dan de resultaten van memtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20
Ik heb ooit eens zo'n zelfde soort probleem gehad.
Bleek dat ik de CPU koeler verkeerd om had gemonteerd.
Dus het verhoginkje (is dat tegenwoordig ook nog steeds zo?) boven een deel van de CPU en het gedeelte wat op de CPU moet, over de socket.
Dus een deel van de CPU werd niet gekoeld en een deel van de socket werd warm.

Moeilijk uit te leggen, maar controleer even of die niet 180 graden omgedraaid moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
Arunia schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:06:
Ik heb ooit eens zo'n zelfde soort probleem gehad.
Bleek dat ik de CPU koeler verkeerd om had gemonteerd.
Dus het verhoginkje (is dat tegenwoordig ook nog steeds zo?) boven een deel van de CPU en het gedeelte wat op de CPU moet, over de socket.
Dus een deel van de CPU werd niet gekoeld en een deel van de socket werd warm.

Moeilijk uit te leggen, maar controleer even of die niet 180 graden omgedraaid moet worden.
De koeler lijkt er goed op te zitten. Temperaturen zijn ook zeker niet hoog. Daarnaast zou mijn behuizing toch nog wel stroom moeten krijgen als mijn cpu oververhit is?

Memtest heb ik niet uitgevoerd, want ik dacht dat dit probleem iets is met het moederbord of psu. Wil er best een uitvoeren. Ik ga nu eerst lunchen, als ik terugkom voer ik er wel een uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rhin schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:39:
[...]

De koeler lijkt er goed op te zitten. Temperaturen zijn ook zeker niet hoog. Daarnaast zou mijn behuizing toch nog wel stroom moeten krijgen als mijn cpu oververhit is?

Memtest heb ik niet uitgevoerd, want ik dacht dat dit probleem iets is met het moederbord of psu. Wil er best een uitvoeren. Ik ga nu eerst lunchen, als ik terugkom voer ik er wel een uit.
Ik zou toch echt even memtesten, want instabiel geheugen komt vaak voor en is vaak veroorzaker van uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Iets zegt mij voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg je wel een BSOD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
Nee, hij valt gewoon uit. Ik voer wel even een memtest uit.

Edit: Kan even duren, ik kan geen usb vinden en heb geen dvd-station in mijn pc.

[ Voor 81% gewijzigd door Rhin op 21-08-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Zoveel mogelijk hardware verwijderen, en dan weer testen.
Kaarten loshalen en opnieuw erin doen.
Stekkers loshalen en vrouwtje en mannetje goed bekijken.

Misschien kortsluiting moederbord naar kast, omdat hij door tikken uitviel.
Testen door alles opnieuw opbouwen op een stuk karton.

Alle onderdelen 1 voor 1 gaan uitwisselen.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 21-08-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In eerste instantie zou ik ook je geheugen ervan verdenken omdat dit al uit een oudere pc komt, plus dat 3 dimms eigenlijk ietwat ongunstig is voor dat moederboard. Normaal kan je beter 2 of 4 aan houden want 3 dimms was eigenlijk alleen vooral bedoeld voor de 1366 moederboarden met triple channel.

Verder zou ik mij alleen dan de voeding kunnen voorstellen dat daar iets mis mee is maar je hebt een kwalitatief goede voeding genomen dus die kans is klein. Toch om dingen uit te sluiten zal je moeten gaan proberen wat Jan99999 schrijft om erachter te komen waar de oorzaak ligt.

Ook niet onverstandig is om alles eens uit de behuizing te halen en dan een testopstellng te maken buiten de behuizing zodat je dan een eventuele sluiting in de kast zelf kan uitsluiten. Met een beetje pech heb je misschien toch per ongeluk net 1 afstandbusje teveel gebruikt.

Het kan dan best zijn dat doordat het moederboard warm word en ietwat gaat bollen dat ie dan sluiting veroorzaakt met een afstandsbusje wat er niet hoort. Dus toch nog eens alles stap voor stap uit en inbouwenen kijken wat de resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
Ik ben nu een memtest aan het uitvoeren. Onderdelen loshalen is wat moeilijk voor mij, een vriend van mij heeft de pc in elkaar gezet, en ik heb het nog nooit zelf gedaan. Maar als het niet anders kan, dan zal het wel moeten...

Edit: Memtest gehaald, geen fouten.

[ Voor 7% gewijzigd door Rhin op 21-08-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Memtest86 12 uur of langer laten lopen.
Pagina: 1