In Apple verbreekt record van Microsoft op beurs word gesproken over een record, maar waarom staat er niet bij om welk record het gaat ?
Staat er toch gewoon?Apple heeft op de New York Stock Exchange een nieuw record gevestigd door zijn beurswaarde te zien stijgen naar ruim 620 miljard dollar. Het oude record ter waarde van 618,9 miljard dollar was in handen van Microsoft.
Omdat dat, ondanks dat er niet letterlijk gezegd wordt dat het gaat om het record van 'meeste hoogste waarde van een bedrijf ooit', blijkbaar voor vrijwel iedereen wel duidelijk is. Ik zie zo snel in de reacties (165 stuks op het moment van schrijven) in ieder geval niemand vragen om wat voor record het nou eigenlijk gaat
The devil is in the details.
volgens mij is ''meeste waarde van een bedrijf ooit'' niet correct.
edit typo
edit typo
[ Voor 10% gewijzigd door Hippocampus op 20-08-2012 21:56 ]
Hoogste beurswaarde in dollars, lijkt me duidelijk uit het artikel blijken.
Abort Retry Fail?
Natuurlijk klopt het wel. Jouw frontpagepost zegt het correct: "ook interessant". Dat het artikel wat voor inflatie gecorrigeerde cijfers geeft, is puur om wat context te bieden. Inflatiecorrectie is echter onnauwkeurig, en bovendien moet je dan nog voor wel wat meer dingen corrigeren (bevolkingsgrootte, financiële-marktomstandigheden, crises, oorlogen, etc etc) - dat is objectief niet of nauwelijks meer meetbaar.
De jaarwinst in 1630 van de VOC was iets van 2 miljoen gulden, als ik uitga van 3% inflatie is dat tegenwoordig iets van 160 miljard. Uitgaande van een bedrijfswaardering van 30 maal de jaarwinst (en delen door 2,20371), is dat dus dik twee biljoen euro. Daaag, PetroChina
Maar daar gaat het dus niet om. Het gaat om een absoluut record, niet om relatieve records.
De jaarwinst in 1630 van de VOC was iets van 2 miljoen gulden, als ik uitga van 3% inflatie is dat tegenwoordig iets van 160 miljard. Uitgaande van een bedrijfswaardering van 30 maal de jaarwinst (en delen door 2,20371), is dat dus dik twee biljoen euro. Daaag, PetroChina
Maar daar gaat het dus niet om. Het gaat om een absoluut record, niet om relatieve records.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Alleen is 5 november 2007 wel iets recenter en was PetroChina toen echt 1,2 biljoen dollar waard, tegenover de 'doorgerekende' waarde van IBM uit 1967. Dan lijkt me de waarde van PetroChina uit 2007 een stuk absoluter?
The devil is in the details.
Scusi, daar had ik straal overheen gelezen. Het gaat dus om een record aan de NYSE/Nasdac. Dat is wel een b'tje een domper ja, dan is het alleen een wedstrijdje vérpissen tussen it-bedrijven.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Verwijderd
De VOC was niet beursgenoteerd. Het gaat in alle artikelen, ook die van Tweakers, om de beurswaarde a.d.h.v. de koers van de aandelen. De VOC had bij mijn weten geen aandelen en was niet beursgenoteerd. Nogal een verschil.
Verder zijn de inflaties van China erg eenvoudig op te zoeken in m'n bron. Deze zijn niet allemaal positief. In 2009 wordt de inflatie op -0,72 gewaardeerd als gemiddelde over het hele jaar. Dus gewoon een betrouwbare en recente bron.
Ook lijkt de NYT me een redelijk betrouwbare bron, doch ook zij liften mee als standaard mediabedrijfje met de gewone persberichtjes. Edoch wordt dat nieuwsbericht uit 2007 van hen vrijwel nergens genoemd, dus is het vrijwel niemand opgevallen.
Tenslotte was de marktsituatie voor petroproducten in China in 2007 wellicht anders dan de hedendaagse markt voor consumentenelektronica in de Westerse- en Derde Wereld. Echter wordt dat al gecorrigeerd door de beurskoers van de aandelen. Beleggers gaan echt niet investeren in een bedrijf welke weinig toekomstperspectief biedt. Met dit soort factoren hoef je dus geen rekening te houden, i.t.t. bij berekeningen van de VOC (nogmaals: welke dus niet op koersen op de beurzen gebaseerd zijn!). Als je het over de VOC hebt denk ik echter dat het Romeinse Rijk een stapje verder was dan wij enkele honderden jaren geleden...
EDIT: typo
Verder zijn de inflaties van China erg eenvoudig op te zoeken in m'n bron. Deze zijn niet allemaal positief. In 2009 wordt de inflatie op -0,72 gewaardeerd als gemiddelde over het hele jaar. Dus gewoon een betrouwbare en recente bron.
Ook lijkt de NYT me een redelijk betrouwbare bron, doch ook zij liften mee als standaard mediabedrijfje met de gewone persberichtjes. Edoch wordt dat nieuwsbericht uit 2007 van hen vrijwel nergens genoemd, dus is het vrijwel niemand opgevallen.
Tenslotte was de marktsituatie voor petroproducten in China in 2007 wellicht anders dan de hedendaagse markt voor consumentenelektronica in de Westerse- en Derde Wereld. Echter wordt dat al gecorrigeerd door de beurskoers van de aandelen. Beleggers gaan echt niet investeren in een bedrijf welke weinig toekomstperspectief biedt. Met dit soort factoren hoef je dus geen rekening te houden, i.t.t. bij berekeningen van de VOC (nogmaals: welke dus niet op koersen op de beurzen gebaseerd zijn!). Als je het over de VOC hebt denk ik echter dat het Romeinse Rijk een stapje verder was dan wij enkele honderden jaren geleden...
EDIT: typo
De VOC heeft de aandelenhandel zo'n beetje uitgevonden
Ik heb de cijfers even heel grof (en dan bedoel ik HEEL GROF) geschat, maar onzinnig zijn ze ook niet - er zijn meer bedrijven te bedenken die een hogere beurswaarde hadden dan Apple nu, is the point, meer bedoel ik er niet mee. Voor de rest is de NYSE inmiddels in het artikel opgenomen, waarmee de 1.2G$ van Petrochina (ik neem even aan dat dat idd een absolute, niet gecorrigeerde waarde betreft) buiten bestek van het artikel valt. Elegant is anders, maar ik zie ook niet zo snel hoe dit nog beter kan.
Verder mag je echt van me aannemen dat inflatiecorrectie handig voor marktvorsers is, maar niet voor boekhouders: als ik in 2002 tien euro in een sok had gestopt, had ik nu nog steeds tien euro gehad. You can take that to the bank, zeg maar, met verhalen over inflatiecorrectie wordt mijn banksaldo dan echt niet hoger of lager
Daarom wordt het record van Apple ook primair in absolute zin met dat van MS vergeleken, en wordt pas in tweede instantie de waarde van de dollar gerelativeerd.
Verder mag je echt van me aannemen dat inflatiecorrectie handig voor marktvorsers is, maar niet voor boekhouders: als ik in 2002 tien euro in een sok had gestopt, had ik nu nog steeds tien euro gehad. You can take that to the bank, zeg maar, met verhalen over inflatiecorrectie wordt mijn banksaldo dan echt niet hoger of lager
[ Voor 7% gewijzigd door Rataplan op 21-08-2012 22:10 ]
Pagina: 1