Transportschade voor eigen risico bij ontbreken originele do

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 13:08

Nox

Noxiuz

Topicstarter
os.

Recentelijk heb ik mijn koptelefoon (Beyer DT-990 pr0) RMA moeten sturen voor resonantie in de rechter oorschelp. Nu heb ik die gewoon gekocht in de winkel.

Nu kwam ik van de week in de winkel en ze vroegen of ik de doos nog had. Ik had hem op 11 augustus gekocht, een jaar terug dus. Nee, die bewaar ik niet overal van, ik ben geen oud-papier handelaar. Dan moet ik die doos zeker 5 jaar bewaren.

Dus toen kwam de mededeling dat 'Transportschade van en naar de fabrikant voor mijn eigen risico is'.

Toen brak mijn klomp en sprak mijn verbazing uit. Dat ik netjes mijn koptelefoon zonder accessoires inlever bij hun zodat zij hem kunnen repareren, vervangen, geld er van maken, opblazen en op youtube zetten of weet ik veel. Maar ik wil gewoon weer een werkende koptelefoon :/

Maar als ik de originele doos niet meer heb dan kan dat dus niet als er iets tijdens het transport kapot gaat. Heb het uiteindelijk maar geaccepteerd (overigens nergens voor getekend, dat is wel een voordeel) met hun belofte dat ze hem netjes inpakken en een kopie van het RMA-formulier gevraagd. Hier staat niks over die eigen risico op.

Maar kan dit zomaar? Dat ik de doos niet heb en dat er dan dus bij transportschade mij iets te verwijten valt? Like, ik breng hem in gebruikte maar onbeschadigde staat naar hun en dan moeten zij toch zorg dragen voor reparatie en daar valt verzenden ook onder indien nodig.

Volgens mij niet, maar als ik over een paar dagen die koptelefoon kan ophalen en er is dus wel iets fout gegaan zit ik met de baked pears.

Overigens was het argument dat het wel eens mis is gegaan en de fabrikant naar hun wees dat zij geen originele doos hadden gebruikt om het product te verpakken en dat de retailer dus de schade maar moest opnemen. En dit een op een vertalen naar de klant...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 17:46
volgens mij is dat hun eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
De winkel is verantwoordelijk voor de garantieafhandeling. Dus als het product intact bij hun is ingeleverd, maakt het voor jou niks uit wat er allemaal mis gaat met eventuele transportschade. Met de fabrikant en de eventuele policies naar verkopers heb jij als klant niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 12:20
Volgens mij niet..

in veel av staat ook aangegeven dat dat bij RMA het product op kosten en risico van de klant reizen.
Opzich best logies, de leverancier verpakt het product netjes en zorgt ervoor dat dit zonder schade bij jou aankomt, als jij het product terug stuurt- om wat voor rede dan ook -kan de fabrikant/ leverancier van jou het zelfde vragen..

Zorg er gewoon voor dat het product goed verpakt is en accepteer de risico's, dan is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
dragoncry schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:00:
Volgens mij niet..

in veel av staat ook aangegeven dat dat bij RMA het product op kosten en risico van de klant reizen.
Opzich best logies, de leverancier verpakt het product netjes en zorgt ervoor dat dit zonder schade bij jou aankomt, als jij het product terug stuurt- om wat voor rede dan ook -kan de fabrikant/ leverancier van jou het zelfde vragen..

Zorg er gewoon voor dat het product goed verpakt is en accepteer de risico's, dan is het probleem opgelost.
Ik heb helemaal niks te maken met verzenden, ik heb hem gewoon langs gebracht. Is een fysieke offline winkel...

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kort antwoord, nee dit is wettelijk niet toegestaan, maar als er toch wat gebeurt is het bedrag te klein om er werk van te maken. Enige wat je kunt doen is er nooit meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 12:20
sorry, beetje verkeerd geformuleerd,

Zorg dat je het product degelijk verpakt aflevert in de winkel, dan ben je zelf ingedekt (maak eventueel foto's)
verpakt de winkel het product opnieuw, dan wordt het hun verantwoordelijkheid.

Als je denkt dat de winkel het product wil zien, laat je de doos open en maak je /laat je de doos in de winkel dicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ja ze hebben zelf ook testen uit willen voeren. De jongens daar hebben hem even aangesloten op een mengpaneeltje en hoorden al snel de defecten. Ik ben blij dat dát wel goed is gegaan, ik kan een zeikerd zijn maar met een koptelefoon van dik 150 euro wens ik ook wel een beetje kwaliteit.

Overigens staat het wel in hun algemene voorwaarden:

http://www.tonecontrol.nl/algemene-voorwaarden/

4.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4.3 is van toepassing als je online bij die toko koopt. Jij hebt aan jouw verplichtingen gedaan door hem in 1 geheel aan te leveren bij de winkel. Het is duidelijk hun verantwoordelijkheid om het product voldoende te verpakken om transportschade af te dekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Oke dan weet ik voldoende :)

Weet iemand desnoods welke wet dit is? Dan zal ik ze daar even naar verwijzen. Als ze netjes hun excuses aanbieden als de manager er volgende keer is vind ik het niet zo erg. Blijven ze hardnekkig dan zal ik even wat negatieve reviews de deur uit doen. Ik heb een hekel aan uitbuiters :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb wat ruzie met wetten.overheid.nl om je naar het exacte wetsartikel te wijzen, maar kijk bijvoorbeeld hier: http://www.consumentenaut...ucten-repareren-vervangen
Is een product ondeugdelijk, dan heeft de consument de keuze tussen reparatie of vervanging. U kunt het verzoek van de consument tot vervanging afwijzen als herstel veel goedkoper voor u is. Uitgangspunt is dat de consument in het geval dat het product ondeugdelijk is recht heeft op kosteloos herstel. Kiest de consument voor reparatie of vervanging dan kan - na langere tijd gebruik - de situatie ontstaan dat het soms redelijk is dat de consument een deel van de reparatiekosten betaalt. Binnen een periode van twee jaar kunt u nooit bijbetaling van de consument verlangen, ook niet als u het product moet vervangen voor een nieuw exemplaar. Na twee jaar kan het redelijk zijn om bijbetaling te verlangen in het geval dat de reparatie tot een aanzienlijk langere levensduur van het product zal leiden.
Gezien dat kosteloze aspect kan je in mijn ogen dus ook niet verlangen dat de consument moeite moet gaan doen om voor een deugdelijke verzending te zorgen. De reparatie is gewoon volledig de verantwoordelijkheid van de verkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2012 09:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
NoxiuZ schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:23:
Oke dan weet ik voldoende :)

Weet iemand desnoods welke wet dit is? Dan zal ik ze daar even naar verwijzen. Als ze netjes hun excuses aanbieden als de manager er volgende keer is vind ik het niet zo erg. Blijven ze hardnekkig dan zal ik even wat negatieve reviews de deur uit doen. Ik heb een hekel aan uitbuiters :+
Er is toch nog geen sprake van transportschade? Zolang het geen probleem wordt, zou ik me er niet druk over maken. Wel onthouden natuurlijk om in het vervolg ergens anders te winkelen.

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-10 18:41
Het beding is een vorm van beperking van aansprakelijkheid. Zulke bedingen richting een consument zijn in principe vernietigbaar. Zo'n beding kan in stand blijven als het bedrijf onderbouwd waarom het beding redelijk is. Het argument dat alleen de originele verpakking stevig genoeg is om het product veilig te kunnen terugsturen is natuurlijk ridicuul.

Ze willen waarschijnlijk de originele verpakking terug om geheel andere redenen, ik vermoed om het ingeleverde product eventueel weer te kunnen verkopen (verpakking wordt niet meer gemaakt?).

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
haribold schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:00:
[...]
Er is toch nog geen sprake van transportschade? Zolang het geen probleem wordt, zou ik me er niet druk over maken. Wel onthouden natuurlijk om in het vervolg ergens anders te winkelen.
Nee, maar als die kerel vraagt hoe ik er bij kom om de beschadigde koptelefoon te weigeren weet ik gewoon waar ik hem naar toe kan verwijzen.
rdjnl schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:21:

Ze willen waarschijnlijk de originele verpakking terug om geheel andere redenen, ik vermoed om het ingeleverde product eventueel weer te kunnen verkopen (verpakking wordt niet meer gemaakt?).
Ik mag toch hopen van niet dat ze een koptelefoon van een jaar opnieuw willen verkopen. Ik zou het niet accepteren. In die hoofdband van kunstleer komt nogal het e.e.a. van menselijk afval terecht als schilfers. Vandaar dat je die om de paar maanden even schoon moet maken. Evenals de filters voor de drivers. Gelukkig is alles demontabel aan die koptelefoon en kan ik evt. een setje nieuwe monteren. Maar de hoofdband is zo los en met een sopje schoon te maken.

Ze hebben het gedaan om zelf het risico niet te lopen dat de fabrikant de retailer oplegt. De fabrikant zegt: geen originele doos > transportschade voor jullie. Maar omdat zij zulke schoothondjes zijn en dat accepteren moet ik het ook maar doen?

Iemand trouwens een idee hoe dat voor de retailer zit? Zakelijk zijn er heel andere afspraken te maken, die zij ongemerkt wel eens geaccepteerd kunnen hebben. Dan is dat gewoon bindend en niet het consumentenrecht.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:55
NoxiuZ schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 02:19:

Ik mag toch hopen van niet dat ze een koptelefoon van een jaar opnieuw willen verkopen. Ik zou het niet accepteren. In die hoofdband van kunstleer komt nogal het e.e.a. van menselijk afval terecht als schilfers. Vandaar dat je die om de paar maanden even schoon moet maken. Evenals de filters voor de drivers. Gelukkig is alles demontabel aan die koptelefoon en kan ik evt. een setje nieuwe monteren. Maar de hoofdband is zo los en met een sopje schoon te maken.

Ze hebben het gedaan om zelf het risico niet te lopen dat de fabrikant de retailer oplegt. De fabrikant zegt: geen originele doos > transportschade voor jullie. Maar omdat zij zulke schoothondjes zijn en dat accepteren moet ik het ook maar doen?

Iemand trouwens een idee hoe dat voor de retailer zit? Zakelijk zijn er heel andere afspraken te maken, die zij ongemerkt wel eens geaccepteerd kunnen hebben. Dan is dat gewoon bindend en niet het consumentenrecht.
Ik las laatst nog een oude computertotaal op de wc waarin vermeld werd dat minder dan 30% van alle teruggestuurde producten ook daadwerkelijk kapot waren. Ik ben zelf bij media markt meermalen producten tegengekomen die reeds geopend waren en weer verpakt (tie wraps). Zelfs toen ik een product retour kwam brengen kreeg ik een eerder geopend produkt als vervanging.

Edit: Waarbij ik nog wil toevoegen dat het bij de service balie van media markt 10x drukker is dan bij de kassa.

[ Voor 4% gewijzigd door Koenoe op 23-08-2012 02:44 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Pagina: 1