Heren,
Aangezien een E8400 al weer wat verouderde hardware is ben ik deze gaan overklokken. In de tijd van aanschaf al rekening gehouden dat ik dit ooit zou doen.
Ik heb de volgende hardware:
Cooler Master CM 690
CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU 620 Watt
Gigabyte GA-EP45-DS3P
Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz
Arctic Cooling Freezer 7 Pro Koper
OCZ Reaper HPC Edition Dual Channel 1066 Mhz 2x 2GB
Sapphire RADEON HD 4870 512MB GDDR5
1x 320GB (met Windows)
1x 1TB (data)
Nu heb ik de volgende aanpassingen gedaan om het systeem op 4.0 GHz te krijgen:
CPU: 4.0 GHz (34% overklok)
RAM: 890 MHz (16.5% DOWNklok)
Ik heb mij laten vertellen dat het 't beste is om het geheugen 1:1 te laten lopen maar dan kom ik dus uit op die 890 MHz.
Afijn, dit alles heb ik getest met Orthos en bleef mooi stabiel (onder load van Orthos niet meer dan 54-55 graden).
Nu komen de 2 probleempjes:
Het eerste probleem;
Zodra ik de computer uit zet en naar een paar minuten weer aanzet boot de pc héél kort (2-3 sec) en gaat vervolgens uit. Daarna boot de pc weer en start hij wel op.
Is dit normaal? Kan dit kwaad? Toen alles nog standaard was deed hij dit namelijk niet.
Het tweede probleem;
Aangezien het mij zonde leek om het RAM geheugen te downklokken dacht ik simpel de Multiplier van 2.00D naar 2.66D te zetten (1184 MHz) maar met die instelling boot de pc niet meer, ook niet als ik het DRAM Voltage opkrik naar 2.1V.
Aanvullende informatie:
Ik heb mijn GPU (4870 512MB) ook overgeklokt:
GPU core 6% overklok
GPU RAM: 23% overklok
Maar dit maakt volgens mij niks uit met de probleempjes die ik nu heb aangezien ik de videokaart weer op de standaard waarden heb lopen en de problemen en nog steeds zijn.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd en wat feedback krijg!
Alvast hartelijk bedankt,
Step-han
Aangezien een E8400 al weer wat verouderde hardware is ben ik deze gaan overklokken. In de tijd van aanschaf al rekening gehouden dat ik dit ooit zou doen.
Ik heb de volgende hardware:
Cooler Master CM 690
CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU 620 Watt
Gigabyte GA-EP45-DS3P
Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz
Arctic Cooling Freezer 7 Pro Koper
OCZ Reaper HPC Edition Dual Channel 1066 Mhz 2x 2GB
Sapphire RADEON HD 4870 512MB GDDR5
1x 320GB (met Windows)
1x 1TB (data)
Nu heb ik de volgende aanpassingen gedaan om het systeem op 4.0 GHz te krijgen:
| x | Overklok: | Standaard: |
| CPU Host Frequency (Mhz) | 445 | 333 |
| CPU Clock Ratio | 9x | 9x |
| PCI Express Frequency(Mhz) | 100 | Auto |
| CPU Vcore | 1.28750V | 1.25V |
| (G)MCh Frequency Latch | 400 Mhz | Auto |
| System Memory Multiplier (SPD) | 2.00D | Auto |
| DRAM Timing (SPD) | Manual 5:5:5:15 | Auto 5:7:7:20 |
| DRAM Voltage | 2.000V | Auto |
CPU: 4.0 GHz (34% overklok)
RAM: 890 MHz (16.5% DOWNklok)
Ik heb mij laten vertellen dat het 't beste is om het geheugen 1:1 te laten lopen maar dan kom ik dus uit op die 890 MHz.
Afijn, dit alles heb ik getest met Orthos en bleef mooi stabiel (onder load van Orthos niet meer dan 54-55 graden).
Nu komen de 2 probleempjes:
Het eerste probleem;
Zodra ik de computer uit zet en naar een paar minuten weer aanzet boot de pc héél kort (2-3 sec) en gaat vervolgens uit. Daarna boot de pc weer en start hij wel op.
Is dit normaal? Kan dit kwaad? Toen alles nog standaard was deed hij dit namelijk niet.
Het tweede probleem;
Aangezien het mij zonde leek om het RAM geheugen te downklokken dacht ik simpel de Multiplier van 2.00D naar 2.66D te zetten (1184 MHz) maar met die instelling boot de pc niet meer, ook niet als ik het DRAM Voltage opkrik naar 2.1V.
Aanvullende informatie:
Ik heb mijn GPU (4870 512MB) ook overgeklokt:
| x | Overklok | Standaard |
| GPU core | 790 Mhz | 750 Mhz |
| GPU RAM | 1100 Mhz | 900 Mhz |
GPU core 6% overklok
GPU RAM: 23% overklok
Maar dit maakt volgens mij niks uit met de probleempjes die ik nu heb aangezien ik de videokaart weer op de standaard waarden heb lopen en de problemen en nog steeds zijn.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd en wat feedback krijg!
Alvast hartelijk bedankt,
Step-han