[Recovery] Problemen met externe WD MyBook-schijf

Pagina: 1
Acties:

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 23:52
hij is vandaag echt tot een einde gekomen.

Ik heb hem open gemaakt. Pech voor de gerantie. De data is me meer waard.

schijf aan de pc gehange.

En alle data is of corrupt of raw. Idk
sector nul is kaput ofzo :(

spoiler:
Afbeeldingslocatie: http://wss-data.com/i/2D56D8423.png

Maar ueh lekker run ik GetDataBack crasht die op *** 9%
spoiler:
Afbeeldingslocatie: http://wss-data.com/i/1D22C89B5.png

De power supply of de externe casing pcb zijn dood.
Schijf tikt en gaat uit/aan (hij spint op en dan stopt hij met tiks)

Nou lekker dit is zeker al de 4e schijf die me in minder dan 3 jaar kapot gaat!
HEB IK WEER!

Wat nu t beste te doen? Ik wil graag mijn data en backups terug hebben.

Btw the externe hdd was nog geen jaar oud!

[ Voor 8% gewijzigd door r_AllocStarByte op 20-08-2012 18:51 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Recovery uitvoeren met een programma zoals GetDataBack.
Nou lekker dit is zeker al de 4e schijf die me in minder dan 3 jaar kapot gaat!
HEB IK WEER!
En dan maak je nog geen backups ?

[ Voor 56% gewijzigd door PilatuS op 20-08-2012 18:53 ]

• r_AllocStarByte
PilatuS schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:53:
Recovery uitvoeren met een programma zoals GetDataBack.
Doe ik maar het crasht steeds na een tijdje -_-

Hdd is nu uit de casing zoals je al wist..
Afbeeldingslocatie: http://wss-data.com/imghost/images/imag06fnf.jpg

• PilatuS
  • Niet online
Ander programma proberen. Er zijn er genoeg.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Schijf uit de behuizing slopen en aansluiten op je moederbord. Of garantie claimen bij WD, die zijn niet zo moeilijk moet je wel aangeven dat je je data wilt natuurlijk.

• PilatuS
  • Niet online
melvinnie schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:55:
Schijf uit de behuizing slopen en aansluiten op je moederbord. Of garantie claimen bij WD, die zijn niet zo moeilijk moet je wel aangeven dat je je data wilt natuurlijk.
WD gaat zijn data echt niet recoveren. Moet je maar backups maken.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:01
Je zou ook, als hij steeds op precies hetzelfde punt crasht, tot dat punt een recovery proberen en daarna een nieuwe recovery vanaf een plek kort daarna. Misschien dat alleen sectoren daar corrupt zijn.

• r_AllocStarByte
jappas schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:55:
Je zou ook, als hij steeds op precies hetzelfde punt crasht, tot dat punt een recovery proberen en daarna een nieuwe recovery vanaf een plek kort daarna. Misschien dat alleen sectoren daar corrupt zijn.
Ja goh, maar echt slechte merken zoals Seagate en WD gaan ook echt na minder dan een jaar al kapot. Ik heb die andere samsung schijven echt bijna 4 jaar 24/7 in mun pc. Die schijfjes draaie nogsteeds perfect!

Echt ik had een keer Seagate die hdd was al kapot na 4 maanden gebruik.
En nu nog geen half jaar en die WD schijf is ook al de crap in..

Btw als ik MBr opnieuw schrijf met deze optie, dan doet hij toch ook format right? (Want dat is wet ik net niet wil..)
Afbeeldingslocatie: http://wss-data.com/imghost/images/435435.png

Verwijderd

Niet doen nee! Gebruik recoverytools. Voordat je begint even de SMART data posten via CrystalDiskInfo of HDTune>Health tabblad.

• r_AllocStarByte
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:25:
Niet doen nee! Gebruik recoverytools. Voordat je begint even de SMART data posten via CrystalDiskInfo of HDTune>Health tabblad.
hd tune health heb ik gecheckt, was allemaal prima. Ik heb gelukkig nog niks gedaan.

• PilatuS
  • Niet online
Wat crashed er precies bij GetDataBack ? Ik heb met dit programma vaak zat gehad dat het niet meer reageert of een dik uur blijft hangen op dezelfde plek. Vervolgens door te wachten of het programma niet te sluiten als Windows aangeeft dat er geen reactie meer is zorgt ervoor dat ie later gewoon verder gaat.

Alleen bij fysiek defecte schijven is mijn ervaring dat het met GetDataBack niet lukt. Als de schijf fysiek goed is is het bij mij altijd nog gelukt. Ben wel eens met een schijf voor iemand dik een week bezig geweest waarna ik toch alles terug gekregen heb.

Verwijderd

NiTrOcx schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:41:
hd tune health heb ik gecheckt, was allemaal prima. Ik heb gelukkig nog niks gedaan.
Het gaat niet om een regeltje 'health: ok' ofzo. Dat zegt hij ook als je schijf op sterven ligt. En hij geeft warnings wanneer er niets aan de hand is, precies omgekeerd dus.

Post je SMART data als je zekerheid wilt, maar specifiek gaat het om de raw value van UDMA CRC Error Count (kabelfouten) en Current Pending Sector. Deze moet 0 zijn, anders heb je problemen die je eerst moet oplossen voordat je gaat recoveren.

• r_AllocStarByte
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:19:
[...]

Het gaat niet om een regeltje 'health: ok' ofzo. Dat zegt hij ook als je schijf op sterven ligt. En hij geeft warnings wanneer er niets aan de hand is, precies omgekeerd dus.

Post je SMART data als je zekerheid wilt, maar specifiek gaat het om de raw value van UDMA CRC Error Count (kabelfouten) en Current Pending Sector. Deze moet 0 zijn, anders heb je problemen die je eerst moet oplossen voordat je gaat recoveren.
Uhm nu zie ik ook,

Afbeeldingslocatie: http://wss-data.com/i/78685A362.png
Omg? Is dat nu echt mijn ssd die dood aan het gaan is?!?

En dit is die hdd wat ik bedoel:
Thefuq? hij is weg uit apparaatbeheer en schijfbeheer wtf!!
Nu opeens nadat ik Data Recovery Wizard Professional hebt getest..

Wtf

Edit: Ik restart de pc, gaat de hdd steeds opspinne en dan weer stoppen, ik haal de connector eruit wacht eff en stop em er weer ik, en nu werkt hij weer, SMART status: OK
?lol

[ Voor 9% gewijzigd door r_AllocStarByte op 20-08-2012 20:43 ]

• melvinnie
  • Niet online
Die schijven kunnen indd vreemd doen, als je de mogelijkheid hebt moet je gewoon een disk to disk copy doen dat wil ook nog wel eens lukken.

Verwijderd

De data op deze schijven is volgens mij encrypted en alleen te decrypten met behulp van de chip die onderdeel van de behuizing uitmaakt. Er is geen andere manier.

Vandaar dat Windows er zonder behuizing niks mee kan.

Verwijderd

Kun je ook nog SMART van je hardeschijf posten? Je SSD ziet er prima uit, je hebt wel 9 kabelfouten gehad maar dat stelt weinig voor. Die 'warning' is dus onterecht. Ik verdenk juist je hardeschijf of -schijven. Als je wilt graag al je schijven meenemen en een screenshot van maken, kan nooit kwaad en ik kan in één opzicht zien of de schijf zelf problemen heeft geconstateerd die nu nog aanwezig zijn.

• melvinnie
  • Niet online
@Asfyxia, dat is onzin omdat die schijven dat simpelweg niet hebben zonder dat je dat zelf instelt via de software die als virtual drive wordt meegeleverd.

Verwijderd

melvinnie schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 01:56:
@Asfyxia, dat is onzin omdat die schijven dat simpelweg niet hebben zonder dat je dat zelf instelt via de software die als virtual drive wordt meegeleverd.
Nee, dat is helaas geen onzin. Lees dit maar eens:
productreview: Western Digital My Book Essential 3.0 2TB Zwart review door Verwijderd

Het hele forum van WDC staat vol met lieden die hun data op deze manier verloren zijn.

Zie bijvoorbeeld het antwoord van fzabkar in http://community.wdc.com/...ring-raw-data/td-p/455628 etc.etc.etc.

Hier wat betere info: http://community.wdc.com/...Book-Essential/m-p/279208

Lijkt overigens alleen op te gaan voor de My Book Essential types.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2012 07:25 ]

• r_AllocStarByte
Ow wacht.. Dus al mijn data is nu encrypted?

Als dat zo is dat trip ik em door gek..

G*D wat een zeik alweer, serieus. Ik heb veel stervende schijven gehad, maar dit is nu de eenigste die ik NIET kan recoveren wat een focking onzin.

Verwijderd

NiTrOcx schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:44:
Ow wacht.. Dus al mijn data is nu encrypted?

Als dat zo is dat trip ik em door gek..

G*D wat een zeik alweer, serieus. Ik heb veel stervende schijven gehad, maar dit is nu de eenigste die ik NIET kan recoveren wat een focking onzin.
Gaat het om een WD MyBook Essential met een USB 3.0 aansluiting?

Zoja, dan denk ik dat de kans inderdaad bestaat dat al je data (hardwarematig) encrypted is. Ondanks dat je "SmartWare" wellicht niet eens geinstalleerd hebt. Raar maar waar.

• r_AllocStarByte
Ja het gaat om een USB 3.0 aansluiting. SmartCare ook nooit erop gehad nee :(

Afbeeldingslocatie: http://wss-data.com/i/9F56CDD51.png

Op de pcb van de casing:
Afbeeldingslocatie: http://wss-data.com/i/56A76A91D.png

[ Voor 16% gewijzigd door r_AllocStarByte op 21-08-2012 15:23 ]

Pagina: 1