'Het Nieuwe Werken'

Pagina: 1
Acties:
  • 1.585 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik doe voor mezelf een onderzoek naar Het Nieuwe Werken (HNW) en zit even in de knoop. Op dit moment zoek ik naar technische oplossingen die ingezet worden om het nieuwe werken mogelijk te maken. Ik begrijp dat dit ingevuld kan worden met desktopvirtualisatie (VDI). Pakketten zoals VMware View en XenDesktop, Microsoft VDI. Daarnaast worden oplossingen als videoconferencing en voip toegepast voor het nieuwe werken.

Ik las echter ook iets over virtuele desktops vanuit de cloud, zoals kpn dat aanbied. Dit zijn als ik het goed begrijp bedrijven die een online werkplek aanbieden. Wat ik niet goed begrijp is wat het verschil is en werking ten opzichte van desktopvirtualisatie, oftewel Virtual Desktop Inftastructure (VDI).
Zijn er daarnaast nog andere technologische oplossingen die het nieuwe werken mogelijk maken?

Ik hoop dat iemand mij dit dit helder kan maken, want op internet kan ik hier niet echt wijzer van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
kpn bied geen virtuele desktops aan in de cloud. Na nalezen bieden ze een hoop managed software en office 365 aan (exchange online, sharepoint online, Lync (telefonie/conferencing) online). zo besteeds je zeg maar al het BEHEER uit (en veel server spul).
Waar ben je precies naar op zoek?

[ Voor 208% gewijzigd door Razwer op 20-08-2012 18:24 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar technische oplossingen welke het nieuwe werken mogelijk maken. En dan met name het verschil tussen VDI en Virtuele Desktops in de Cloud (online werkplek). Een techniek om het nieuwe werken te implementeren is VDI, dat gaat niet via de cloud maar door pakketten als VMware View toch?
Het nieuwe werken wordt ook mogelijk gemaakt met 'cloud desktops' / virtuele Desktops in de Cloud, maar weet niet precies wat dit inhoud en hoe dit wordt aangeboden.

Onderstaande link van kpn laat zien dat ze wel online werkplekken (virtuele desktops) aanbieden:
http://www.kpn.com/zakeli...tware/werkplek-online.htm

Misschien zeg ik het nu wel helemaal verkeerd, maar dat komt dan omdat ik verschillende verhalen heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is jouw definitie van het nieuwe werken? Misschien wil je voor jezelf even een lijstje definities interpretaties/ meningen vinden, HNW != VDI,HNW kan zonder VDI en VDI is 'slechts' een vorm van HD. Een extern gehoste desktop kan prima gebaseerd zijn op VDI, maar een van de gedachtes achter de cloud is dat je dat niet zo veel kan schelen. Net zo min als je per se moet weten of een gehoste website PHP, Java,.Net of iets anders gebruikt. IMHO dan, om de rij afkortingen af te maken.

Er zijn wel een aantal bedrijven die virtuele desktops aanbieden "in de cloud". Vraag is vooral wat je daarmee bedoeld. Als volledig generiek a la Google Apps: lijkt me amper interessant aangezien je weinig kan met enkel een kale desktop. Dan kan je beter gaan voor webbased. Sowieso past dat IMHO beter bij het nieuwe werken (webbased FTW), is alleen nog niet realistisch in veel gevallen.

Als je bedoelt een extern gehoste en beheerde desktop (ongeacht de gebruikte OSen, technieken en serverapplicaties) met standaard en eigen Windowsprogramma's, dan zijn er heel wat aanbieders te vinden. Inclusief KPN.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06
Even concreet: KPN Werkplek Online is hetzelfde als VDI, er is geen verschil. Misschien moet je een ander voorbeeld nemen?

Edit: Andere 'ouderwetse' mogelijkheden voor technologie achter HNW zijn natuurlijk werken met een laptop + VPN, of remote desktop naar je werkstation. Maar dat had je vast zelf al bedacht.

[ Voor 44% gewijzigd door Ahrnuld op 20-08-2012 19:06 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
BerendBoon schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:02:
Even concreet: KPN Werkplek Online is hetzelfde als VDI, er is geen verschil. Misschien moet je een ander voorbeeld nemen?
dat dacht ik eerst ook maar lees de pdfjes van ze maar na, dat is het niet. ze droppen een berg software op je laptop. je draait in principe alles lokaal. server gebeuren besteden ze weer uit aan office 365.

edit: na beter lezen zie ik dat ze OOK vdi doen, excuus.

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 20-08-2012 19:23 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké. Bij HNW denk ik trouwens aan het plaats- en tijdonafhankelijk uitvoeren van werkzaamheden. Dit kan o.a. dmv VDI van Citrix, Vmware en microsoft. Maar als ik soms 'cloud desktops of 'aanbieden online werkplekken' las, dan wist ik niet wat ze daarmee bedoelde omdat ze het dan ook over HNW hebben.

Een online werkplek in de cloud, is dus wel een techniek om HNW mogelijk te maken lijkt mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hoeft niet persee een virtuele desktop te hebben natuurlijk. Als de data in de cloud staat, voldoet een simpele VPN verbinding ook wel. Als je maar vanaf een andere locatie bij de data kan.

Zelf zou ik niet zo snel bedrijfsinformatie bij een andere partij onderbrengen. Stel dat je alles bij KPN onderbrengt, en KPN wordt overgenomen door een amerikaans bedrijf.. Dan kan je data gewoon richting de Amerikaanse overheid gaan.

Nog los van het feit dat je afhankelijk bent van de beveiliging van anderen. En dat terwijl het ene lek na het andere te voorschijn komt.

Ik zit op het werk op een Terminal Server in Exact m'n data te tikken, en die server staat gewoon op het hoofd-filiaal. Maar dat zou ik ook al vanuit Timboektoe kunnen doen als ik vanaf daar de VPN client opstart.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HNW is een filosofie, geen technisch vraagstuk. Je kijkt vanuit het verkeerde perspectief naar HNW, jij ziet het als een technische uitdaging waarbij je nieuwe technieken moet inzetten terwijl dat niet nodig is. Je kan HNW prima faciliteren met een simpele laptop en VPN verbinding. Ook VDI is niet nieuw voor HNW en niks anders dan een non-shared virtuele desktop en daarmee niet anders dan een Terminal Server met betrekking tot HNW.

HNW is niks anders dan een managers term voor onderwerk en thuis kunnen werken. Dat is technisch al een decennia mogelijk maar HNW betekent dat managers accepteren dat werknemers ook thuis kunnen werken. Het is amper een technologisch vraagstuk en eigenlijk gewoon een soort mindset.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51
HNW is bij ons primair een kostenbesparing; hoe kun je met minder ruimte en minder medewerkers toch dezelfde productiviteit realiseren. Flexplekken waarbij voor 60% van de mensen ruimte is, prestatieafspraken over wat de medewerker doet. Het maakt niet meer uit waar die dat doet, en wanneer, zolang het maar af is als het af moet zijn.

Daar komt inderdaad een stukje faciliteren van diensten bij. Dit kan al jaren met een simpele Citrix client over VPN en wordt onder HNW uitgebreid naar een soort synchronisatiesysteem zodat je data offline ook beschikbaar hebt. Primair bij ons is dat het veilig is en dat de medewerker het zelf wil. Niet iedereen is geschikt voor HNW, wat voor middelen je ook inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Grappig dat TS in de knoop zit over de technische invulling. Meeste bedrijven zitten in de knoop over hun beleid, of ze dit kunnen toestaan of niet.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Zoals al gezegd: Het nieuwe werken is veel meer een aanpassing van het bedrijfsbeleid. niet de verplichting dat je aanwezig bent tussen 09:00 en 17:00 uur, maar dat je juist wordt afgerekend op je resultaten. Je doet je werk wanneer jou dat goed uitkomt. Vanaf thuis op de bank, of juist vanuit een McDonalds als je daar lekkerder zit.
Je werk doen vereist tools. Dat kan een laptop zijn waarop jij je documentjes typt. Maar doordat je vaak niet meer op kantoor bent is het juist interessant om je collega's op andere manieren te kunnen spreken, zien of horen. En daar komt juist de techniek om de hoek kijken. Technieken zoals IM, video conferencing etc. zijn daar goede voorbeelden van.
Er zijn natuurlijk ook 1001 manieren waarop jij je werk resultaat kunt 'uploaden' (bij gebrek aan een beter woord) naar het bedrijf. De truc is juist om dit voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken.

Wat je al een paar keer hebt kunnen lezen, het nieuwe werken is een manier van denken en werken. Het vereist goede support vanuit het bedrijf, en niet elk bedrijf kan het.
Het is niet een naampje aan technieken als VDI. Dat is slecht een manier om het centrale werken in te vullen.
PipoDeClown schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:07:
Grappig dat TS in de knoop zit over de technische invulling. Meeste bedrijven zitten in de knoop over hun beleid, of ze dit kunnen toestaan of niet.
Inderdaad. Veel bedrijven vereisen een aanwezigheidsplicht, terwijl dit juist een resultaatverplichting vereist. Daar kunnen veel bedrijven niet goed op sturen.

[ Voor 15% gewijzigd door Equator op 20-08-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De filosofie rond HNW heeft inderdaad niks met technische oplossingen te maken. Met een laptop, VPN-tunnel naar kantoor, en standaard Windows-oplossingen zoals Offline Files (in Windows) en Offline Folders (in Outlook) kom je een heel eind aangezien het alleen maar belangrijk is dat de medewerker op elk moment van de dag kan werken en vanaf (vrijwel) elke locatie bij z'n data kan. Pas als je systemen zodanige eisen stellen dat een VPN-tunnel niet meer voldoet hoef je na te gaan denken over Citrix en soortgelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dankje voor de reacties. Het is me nu een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:14
downtime schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:12:
De filosofie rond HNW heeft inderdaad niks met technische oplossingen te maken. Met een laptop, VPN-tunnel naar kantoor, en standaard Windows-oplossingen zoals Offline Files (in Windows) en Offline Folders (in Outlook) kom je een heel eind aangezien het alleen maar belangrijk is dat de medewerker op elk moment van de dag kan werken en vanaf (vrijwel) elke locatie bij z'n data kan. Pas als je systemen zodanige eisen stellen dat een VPN-tunnel niet meer voldoet hoef je na te gaan denken over Citrix en soortgelijke oplossingen.
VDI's hebben natuurlijk niets te maken met het wel of niet gebruiken van VPN-tunnels. Je kan je VDI's over SSL halen, maar ook over een VPN. Het voordeel van SSL is dat je minder overhead hebt, en minder hardware/investering hoeft te doen en met minder bandbreedte af kan. Nadeel is weer dat je beperkter bent.
Het gebruik van VDI's wordt pas interessant op het moment dat de aantallen groot genoeg worden. Voor <10 werkplekken hoef je er zeker niet over na te denken. Eigenlijk gaat het pas lonend worden vanaf 30 of meer werkplekken. Dit omdat de investerings-kosten in je server-omgeving toch wel redelijk hoog zijn. Daar waar je met traditionele fat-clients en een SBS af kon, is dat voor VDI's niet voldoende. Voor kleine omgevingen wordt daarom meestal voor Terminal Server (al dan niet hosted) gekozen, en voor grotere omgevingen wordt steeds vaker VDI gekozen, en dan voornamelijk de oplossing van VMWare daar dit een stuk sneller werkt dan Microsoft's oplossing.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is ook weer veel te kort door de bocht. VDI blijft in welke situatie dan ook duurder dan RDS. Je moet een solide business case hebben om VDI naar binnen te krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tsurany schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 17:53:
Dat is ook weer veel te kort door de bocht. VDI blijft in welke situatie dan ook duurder dan RDS. Je moet een solide business case hebben om VDI naar binnen te krijgen.
Een daarvan is natuurlijk het offline beschikbaar kunnen maken van een VDI, zodat er ook zonder internetverbinding (zoals onderweg) gewerkt kan worden. Het hangt natuurlijk wel erg van je gebruikers af of dit een valide argument is binnen je organisatie, maar bij reizigers kan dit wel degelijk een groot voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Technische invulling is totaal irrelevant bij 'het nieuwe werken'. Dat is slechts een oplossing voor de functionele vraagstukken.
Er zijn vaker discussies geweest over VDI en een bijbehorende businesscase, maar ik heb zelf nooit een sluitende businesscase gezien. Vrijwel alles wat men roept om het gebruik van een VDI te verantwoorden wordt door de SBC kenners afgedaan als gewoon mogelijk met SBC oplossingen.

En voor de zaken die overblijven, waarmee VDI dan toch relevant wordt, blijken de extra kosten van de licenties toch niet interessant.

Maar goed, dit is een dicussie die je nog maanden kan blijven voeren, en er zijn ongetwijfeld mensen die wel degelijk een goede reden hebben om toch voor een VDI oplossing te gaan (dat zal ik ook niet tegenspreken, ik vertel alleen uit eigen ervaring).

Maar deze discussie over het technisch invullen van HNW gaat dicht. Ik vind het niet in Professional Networking & Servers vallen, en zoals het nu gaat, mondt het uiteindelijk uit op een technisch geneuzel.
Het moge ondertussen duidelijk zijn dat HNW veel meer impact heeft op de organisatie en bedrijfsprocessen, dan op de techniek. Wat uiteindelijk de gevraagde functionaliteit is, en hoe deze techniesch wordt ingevuld is per organisatie anders. Maar dat is en blijft irrelevant voor de discussie over HNW zelf.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.