Hoe sluit ik dit verwarmingselement aan? (elek. boiler)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Zojuist een kabel getrokken van de zekeringkast naar het elektrisch element van de boiler. Ik dacht dat 3-fasig aan te sluiten, maar het element deed niets. Maar ook enkelfasig doet -ie niets.

Kan iemand in simpel NL een tekst geven bij onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/askoma.png

Als ik het ding 3 fasig aansluit, moet ik dan de nulleider niet aansluiten?

edit: het gaat om dit verwarmingselement (de 3kW variant).
http://www.inocal.com/con...sk01%20-%20Datenblatt.pdf

'k Heb het overigens al op de volgende wijzen geprobeerd:
- L1, L2, L3, N, PE aangesloten -> geen resultaat
- L1, L2, L3 , PE aangesloten -> geen resultaat
- L1 doorververbonden met L2 en L3, N en PE aangesloten -> ook niets.

Ik begin dus nu te vermoeden dat dat element kapoet is....

[ Voor 34% gewijzigd door hansdegit op 20-08-2012 17:14 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:57

lytjepole

Schier?

3 fasig kan idd zonder nul (nul vormt het sterpunt). Bij eenfasig aansluiten moeten er Brugjes tussen L1, L2 en L3 worden geplaatst.

Edit: of de thermische beveiliging is aangesproken.

[ Voor 17% gewijzigd door lytjepole op 20-08-2012 17:17 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Er zit nu een brug tussen L1, L2 en L3. N is aangesloten.

Of het is een veiligheidsdingetje ofzo. Ik heb 'em nu een half uur op de stroom gehad, maar de boiler is niet heter geworden.

Pfff, 't is een lange lastige dag geweest...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

De thermostaat kan ook nog defect zijn...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

1. Lampje gaat wel branden?
  2. Thermostaat goed hoog ingesteld?
  3. Staat er wel spanning op je kabel? (tussen Lijn en Nul)
  4. Foto's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zoiets zal het zijn. Ik heb alles doorgemeten, voorzover mogelijk. Het ding schakelt gewoon niet aan.

Even ter bevestiging: ik hoef de nul niet aan te sluiten, maar is het storend als ik het wél doe? Anders hangt die blauwe draad er zo verloren bij.

edit: lampje gaat niet branden, thermostaat ingesteld op 85 gr (huidige temp is 55 gr), spanning gecheckt met spanningszoeker.

Tjsa, een foto? Het is té simpel: je steekt draden in een kroonsteen en schroeft ze vast. Kroonsteen is ook OK, voorzover ik kan meten.

Ja, je verwacht geen DOA. Toch sluit ik het niet uit.

[ Voor 39% gewijzigd door hansdegit op 20-08-2012 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 10:33
Blauw ? euh... welke kleuren hebben de andere
Never mind, las aarde ipv nul.

[ Voor 30% gewijzigd door osmosis op 20-08-2012 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:41

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kan normaal geen kwaad als je de nul geleider aansluit. heb je iets dat op een multimeter lijkt, meet dan de spanningen eens na.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
als je hem op 3 fasen aansluit gebruik je enkel L1 ( bruin ) L2 ( zwart ) L3 ( grijs ) en groen geel voor de aarde.

Omdat je boiler 3 elementen bevat van gelijke waarde moet je als je hem via 3 fasen aansluit de nul dus niet aansluiten. Die is niet nodig omdat hij symmetrisch is belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zojuist getest met een lamp. Er staat spanning tussen nul en fase.

De 3fase omvormer (Kostal Piko) staat op dezelfde onderverdeler aangesloten. Zodra er iets niet in de haak is, schakelt dat ding meteen af. Da's niet het geval, dus ik denk dat de oorzaak écht in het element zelf zit.

Kan ik nog meer dingen uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Meet de elemanten eens door . hebben die allemaal dezelfde weerstand ?

Ook al proberen aan te sluiten op 1 fase ?

Brug de thermostaat eens door , gaat hij dan wel aan ?

[ Voor 42% gewijzigd door Galaxis op 20-08-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Weerstanden doormeten? Hoe doe je dat? Ter info: ben niet EL geschoold.

O ja, nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/askoma2.jpg

edit: je kunt het niet goed zien, maar alleen L1 is aangesloten. L2 en L3 met een brug. En die brug zie je dus niet goed.

[ Voor 27% gewijzigd door hansdegit op 20-08-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 10-10 13:38

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zie er nog wel meer draadjes, is dat voor het lampje? Kan zijn dat die thermostaat ook spanning nodig heeft (maar dit staat niet in de tekening). Misschien dat die draad los is en daarom de thermostaat niet schakelt?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik ga morgen nog eens met een frisse blik kijken. Wellicht kan ik het hele elektrische gedeelte er wel af schroeven, kan ik wat gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

De thermostaat bestaat uit 2 gedeelte (in 1 behuizing).
Dit zijn een instelbare thermostaat bv 10-85 graden en een beveiliging tegen nog hogere temperaturen.
Die laatste is vaak te resetten door een klein knopje die ingedrukt kan worden.
Het kan zijn dat door het loshalen en trillingen deze beveiliging in werking is getreden.

Je geeft aan dat de temperatuur nu 55 graden is dus kun je er van uitgaan dat de verwarmingselementen goed zijn. Die hoef je dus niet door te meten.
Kijk dus eerst even of je dit resetknopje kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Je moet ook een brug tussen l1 en l2 doen en een brug van l2 naar l3 . Niet enkel tussen l2 en l3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Galaxis schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:06:
Je moet ook een brug tussen l1 en l2 doen en een brug van l2 naar l3 . Niet enkel tussen l2 en l3
Of course. Brug is OK, er staat spanning op L1 t/m L3.
Part schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:36:
[...]
Je geeft aan dat de temperatuur nu 55 graden is dus kun je er van uitgaan dat de verwarmingselementen goed zijn. Die hoef je dus niet door te meten.
Kijk dus eerst even of je dit resetknopje kan vinden.
Oei, vergeten. Krijg je ervan als je de hele tijd in het duurzame forum rondhangt. De zon heeft de boiler tot 55 graden verwarmd. Het is een zonneboiler met verwarmingselement.

[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 20-08-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De weerstand meet je op de volgende manier:
Meter op ohm zetten, meetpen op een fase en een meetpen op de nul. Als het goed is meet je nu maar een paar ohm, als het fout is meet je niets, off limits of OL.
Dit doe je met alle elementen.
Eerlijk gezegd lijkt het me stug als ze alle drie kapot zijn, maar dewomderen zijn de wereld nog niet uit!

Edit: maak eens een foto van de bovenkant van de thermostaat?

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjezz op 21-08-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Thanks allemaal. Ik heb het hele elektrische deel van het element even op de operatietafel gehad. Alles losgehaald. Er zat een schakelaar op die bediend wordt door een thermisch element. Dus als dat teveel uitzet, wordt het contact verbroken. Alles in elkaar gezet en aangesloten op L1,L2,L3, N en PE. Als een zonnetje. En belangrijk: hij gaat ook weer uit als een bepaalde temperatuur bereikt wordt.

Zo, weer een projectje af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10 22:12
Je hebt hopelijk die schakelaar er nog steeds wel inzitten?
Waarschijnlijk is dat namelijk je beveiliging en het is niet echt handig om die eruit te halen.
Zie:
YouTube: Mythbusters: Exploding Water Heater

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Jazeker. Heb heel even overwogen om die schakelaar er tussenuit te halen en met temperatuurgestuurde relais te gaan werken, maar het blijkt niet nodig. Zowiezo werkt de belangrijkste nog, da's die van de ingestelde temperatuur. Die andere is een beveiliging tegen oververhitting.

Moet nog even goed lezen wat die nou precies doet.

hij heeft dus 2 temperatuurbeveiligen. De instelbare begrenzer is "nicht bruhsicher". De niet-instelbare begrenzer is "bruchsicher" wat zoiets betekent als "onbreekbaar", shatterproof volgens Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De instelbare begrenzer is gewoon je thermostaat, dat is een instelbare beveiliging. De niet instelbare begrenzer is ook wel je maximaalsensor. Bij 100 graden slaat die af, gewoon omdat daar het water begint te koken. Zoals je in het filmpje van mythbusters ziet, kan het redelijk fout gaan als je thermostaat kapot is, en je maximaalsensor ook nieteens afschakeld...
Pagina: 1