Gehele modem/router vervangen of alleen nieuw AP?

Pagina: 1
Acties:

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 00:14
We hebben thuis een modem/router van KPN, een FritzBox 7170 (niet zeker van typenummer maar dat maakt niet zoveel uit), deze ondersteunt alleen 802.11g.

Nu hebben we op het terras slechts ontvangst en in de tuin helemaal niet, daar willen we wat aan doen. Ik heb hiervoor drie opties:

1. nieuw modem/router combo met 802.11n waardoor het hopelijk beter wordt
2. wireless repeater
3. Er ligt een kabel (thernet) naar de tv- beneden. Ipv direct naar de tv daar een 802.11n AP hangen en daar de tv op aansluiten. Dit AP zou voor verbeterd bereik moeten zorgen op terras en tuin.

Voordelen:

1. Alles op 1 systeem
2. Simpel, plaatsje zoeken en aanzetten
3. Waarschijnlijk de beste oplossing, zowel in termen van resultaat als kosten.

Nadelen:

1. Duur, plus dat veel oudere apparatuur alleen 802.11g ondersteunt.
2. Halveert bandbreedte en doet, als je hem niet goed opstelt, alleen het signaal verbeteren en niet de verbinding.
3. Alleen voor apparaten die 802.11n hebben verbeterd het bereik buiten.

Ik heb daar nog de volgende vragen bij, zou het problemen opleveren om beide draadloze netwerken door elkaar te gebruiken (uiteraard wel op verschillende kanalen)?
En zou ik dat hetzelfde SSID moeten gebruiken of kan ik ook huidig SSID en nieuwe SSID-N gebruiken?

Als AP dacht ik aan deze pricewatch: TP-Link TL-WA801ND of deze pricewatch: TP-Link TL-WA901ND

Verwijderd

Stel eerst de vraag:

Wat is de snelheid van je ADSL lijn? 8 Mbps, 10 of 15 Mbps? Dus NIET wat er "verkocht" is, maar de snelheid waarmee je modem connect.

Daarna kan je rustig een AP ophangen. En of hij nou alleen b/g aan kan of n-band maakt niet uit. Je kan toch niet harder dan je DSL lijn.

Het beste met "grote afstanden" of grote huizen / objecten is nog altijd een kabel te trekken naar het "verre" punt, en daar een AP ophangen.

Kijk voor mooie oplossingen op wlanshop.nl Of het merk als Engenius Senao. Is akelig stabiel, mooi (met name die "rookmelder AP"), die ook nog PoE ondersteund.
Je kan ook tweede hands Cisco aironet's kopen op e-bay. Meestal is er niets mis mee. Als het werkt (vragen aan verkoper of goed lezen), is dat ook goed spul. Ik heb een "stokoude" Cicso Aironet 1120 omgebouwd (radio vervangen) voor een g variant. Uptime: 4 years, 3 months, 16 days, 5 hours..... of zo iets....
En deze meer professioneel spul heeft geen problemen met "veel" gebruikers. Goedkoop huis tuin keuken spul haakt af na 2 a 3 gebruikers....

Voor jouw punt 3: Een UTP kabel kan twee apparaten aan. Er liggen 8 adrertjes en een 100 Mb netwerkt gebruikt er maar 4. Dus de eerst 4 voor de AP en die andere 4 voor de TV.
En tegenwoordig zijn de AP's allemaal b/g en n band. Maar aan b/g band heb je wel genoeg denk ik.

Gebruik in ieder geval GEEN repeater.

Voor SSID's: je hoeft maar één SSID in te stellen, en die alle systemen toewijzen: b/g en n. LET OP: Het systeem MOET beveiligd zijn met WPA2-AES. Dit is een eis voor n-netwerken. Dus je kan geen "open" WiFi punt maken. Tenzij je een tweede SSID definieert.