Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 400359

Topicstarter
Ok tweakers, groot probleem.

Mijn OS loopt willekeurig compleet vast in de vorm van partities die niet meer verder willen laden or schrijven, hierdoor lopen de meeste programmas inclusief windows vast, met alle errors van dien. Ik kan meestal niet veel meer hierna en moet rebooten.

Ik ben zelf tot mijn eigen conclusie gekomen dat mijn SSD zichzelf dismount, wat dus mijn C:\ is, maar het zou kunnen dat er iets mis gegaan in de laatste pogingen om te kijken voor fouten en ik hem zelf heb gedismount, ik zou hem langer moeten aanhouden om te kijken of het probleem weer voordoet.

- Ik heb al meerdere chkdsk's uitgevoerd in CMD en ook sfc /scannow, beide kwamen wel met wat dingen aanzetten maar hebben ze allemaal gefixed, waarvan sfc zelfs een megabyte aan .log aanmaakte van alle errors die er waren ;(
- Het gaat voor de rest prima, tot dat hij opeens lijkt alsof hij 'stikt' in de data en er compleet op vastloopt, maar ik denk niet eens dat er veel data verstuurt word.
- Ik wou eigenlijk de SMART van de SSD bekijken maar dat gaat dus niet zo makkelijk. Ik gebruik namelijk een Marvell SATA3 storage controller die er zelf een virtual disk van heeft gemaakt
- Ik heb nog wel wat fotos gemaakt van voorbeelden van de errors die ik kreeg, omdat ik op dat moment geen print screen meer neer kon zetten helaas. Indien nodig :P

Ik wou een speccy maken maar ik zit op dit moment in veilige modus en krijg eigenlijk geen info door, dus ik post het plaatje zodra ik gereboot hebt, hieronder alvast even:

Edit: Spekje
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/X5X6

Mobo: Sapphire X58 pure BLACK
SATA3 controller op mobo: Marvell 88E91xx Storage Controller
SSD: Crucial m4 64GB
HDD1: Western Digital Caviar Green WD10EAVS, 1TB
HDD2: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB

Als er iets niet duidelijk is aan de post zeg het anders even, kijken of ik hem anders kan samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SATA3 controller op mobo: Marvell 88E91xx Storage Controller
ALERT: hostile forces detected, assume attack position!

Even serieus, dat van die Marvell controller had je zelf kunnen vinden als je daar naar had gezocht. Quick fix: sluit je SSD aan op je echte SATA poorten en schakel je Marvell nepcontroller uit in de BIOS setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou nou! Maar serieus. Is die zo slecht dan? Als ik nou overschakel naar SATA2 ben ik wel wat snelheid en waarschijnlijk data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die is serieus zo slecht. Zo slecht dat een SATA2 controller in de praktijk sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil hem best op een SATA2 gooien, maar hoe behoud ik mijn OS dan :-(

Edit: Overigens is het raar dat het nu opeens begint te spelen, heeft het een half jaar prima gedaan en ben best zuinig op de SSD

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 400359 op 20-08-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Marvell 88SS9123 en 9128 zijn best slecht ja. Omdat mensen niet geloven dat een SATA/600 controller langzamer kan zijn dan SATA/300, moet ik elke keer dit plaatje posten:

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_Agility-EX_SSD.png

Als je geen Marvell RAID array draaide kun je je SSD gewoon op de Intel poorten zetten en ervan opstarten. Draai je de Intel poorten in AHCI (of RAID) mode, dan zul je eerst Intel RST drivers moeten installeren voordat je switcht.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Anoniem: 400359 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:34:
Ik wil hem best op een SATA2 gooien, maar hoe behoud ik mijn OS dan :-(
Als je de drivers van je andere controller heb geinstalleerd is dat niet zo'n punt. Gewoon aansluiten op de andere poort en even in Bios zorgen dat hij van je SSD boot.

GMKtec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja nee, het probleem is dus dat het een virtual disk is in de Marvell controller, dus als ik hem omgooi herkent ie dat niet, heb ik al eens een keer geprobeerd volgens mij en werkte toen niet, maar ik probeer het anders dadelijk wel even opnieuw.

Edit: Dilemma, zoals ik al zei lukt het niet om hem gewoon over te schakelen naar SATA2 omdat het een virtual disk is.

thumbnail gezeik Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/sadley.gif

Tevens kan ik Intel RST niet installeren omdat ik "the mininum requirements" niet heb, en dan vraag ik nog of die de virtual disk kan overnemen.

Dus wat kan ik nu het beste doen? Ik zat zelf te denken aan:
- USB stick > Een HDD manager systeem er op gooien en daar naar booten
- Een van mijn HDD's vrije ruimte splitsen en kopie van de VHD op gooien
- Daar van booten
- SSD formatteren en zonder VHD gezeik erbij de kopie terug te zetten.

Maar serieus wel vervelend dat ik die controller zogenaamd niet mag gebruiken omdat hij slecht is, ik had zelf toen tests uitgevoerd en er zat toch wel minimaal 150 MB/s verschil in.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 400359 op 20-08-2012 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Welke firmware heb je op je SSD en hoeveel draaiuren heeft je M4?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet ik niet, ik kan blijkbaar helemaal niks door die Marvell Controller.

Kan geen SMART checken en probeerde net firmware te upgraden en dat weigerde gewoon omdat er geen SSD te zien was. Ik wou een image maken van de schijf maar hij wordt niet gezien in partitiemanagers (alleen clonezilla geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Anoniem: 400359 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:45:
Weet ik niet, ik kan blijkbaar helemaal niks door die Marvell Controller.

Kan geen SMART checken en probeerde net firmware te upgraden en dat weigerde gewoon omdat er geen SSD te zien was. Ik wou een clone maken van de schijf maar hij wordt niet gezien in partitiemanagers (alleen clonezilla geprobeerd)
En aansluiten op de native Intel controller is teveel moeite? Zoals eerder al gezegd is de kwaliteit van de Marvell controllers abominabel. Nu heb je nog een extra reden om dat ding te disablen.

Overigens heeft die Marvell controller er een RAID-0 set van gemaakt zo te zien waardoor je inderdaad niet zomaar kan booten vanaf die SSD door hem aan de Intel ICH te hangen. Je gaat er dus niet aan ontkomen om ook een volledige herinstallatie uit te voeren mocht je hem aan de Intel ICH willen houden.

[ Voor 19% gewijzigd door redfoxert op 20-08-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal kijken of er een bootable programma is om SMART te checken, dan doe ik het wel via de intel controller. Maar ik had al uitgelegd dat door die virtual disk ik hem niet makkelijk over kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Anoniem: 400359 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:53:
Ik zal kijken of er een bootable programma is om SMART te checken, dan doe ik het wel via de intel controller. Maar ik had al uitgelegd dat door die virtual disk ik hem niet makkelijk over kan zetten.
Als het goed is moet je hem lang genoeg kunnen draaien om in ieder geval de draaiuren uit te kunnen lezen. Waarschijnlijk heb je gewoon een firmware update nodig dus regel die alvast om te beginnen. Dat kan gewoon aan de Intel ICH en is non-destructive. Kijk je daarna of je met je Marvell controller nog problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen bruikbare OS/data als ik hem op de intel gooi :')

Edit: lees nu ook http://sourceforge.net/ap...wiki/SamsungF4EGBadBlocks

:/

Maar goed, pak de boot file van de firmware nu, kijken of dat helpt.

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 400359 op 20-08-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zet je toch een besturingssysteem op een bootable usb stick.
Of heb je ook al geen stickie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de installatie klonen op bestandniveau naar een andere schijf. Vervolgens kan je er mer wat omwegen van booten. Dat heb ik ook een paar keer gedaan.

Het is nogal omslachtig. Je maakt een exte partitie op je harde schijf aan. Met een programma (ik gebruik XML drivebackup) kopieer je alle bestanden van je SSD naar de partitie die je zojuist hebt aangemaakt.

Daarna open je regedit en mount je het registery van de harde schijf met de 'load hive' menuoptie. Het bestand wat je zoekt is "X:\Windows\System32\config\SYSTEM". Waar X is de harde schijf waar je alle bestanden naar toe hebt gekopieerd. Verwissel de schijfletter X met C (dus X wordt C, C wordt X) door de key te renamen. De schijfletters zijn gedefineerd onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices.

Ten slotte zorg je ervoor dat de harde schijf een bootlader heeft die verwijst naar de nieuwe windows partitie. Ik gebruik easyBCD. Als je nu in het BIOS de harde schijf vooraan de bootvolgorde zet kan je als het goed is booten. Maar dan van de harde schijf in plaats van SSD.

De rest van de procedure wijst zich vanzelf denk ik. Er moet een makkelijkere manier zijn, maar dit is het enige wat ik kan vinden wat echt werkt en niet vereist dat de target partitie groter of gelijk is aan de bron partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okay, ik heb nu de firmware van 0009 naar 000F geflashed, was wel niet probleemloos. Kreeg een foutmelding over het flashen maar hij gaf daarna wel 000F aan als firmware dus ik heb het nog eens over gedaan en toen ging het foutloos.

Tevens heb ik (Ten koste van mijn twee dvd spelers :'( ) de SSD uit de 3 storage disks daisy chain gehaald en hem een eigen stroomkabel gegeven.

Nu vingers gekruist houden en hopen dat het verholpen is.

@Darkstone: Bedankt voor je uitleg in ieder geval, jammer/gelukkig dat ik het niet hoefde te gebruiken O+

Edit: overigens zit ik nog steeds met http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223571en omdat ik de 155UI heb, kan iemand uitleg geven over hoe ik deze kan doen?

Edit2: Ziet er niet goed uit met AS SSD op dit moment
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/Xcdn

Edit3: Ik heb de smart nog niet kunnen checken, geen bootable progje voor gevonden

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 400359 op 20-08-2012 22:34 ]

Pagina: 1