Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SBS2011] Sharepoint 2010 werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Hallo allemaal!
Momenteel zitten we even met ons handen in het haar aangezien we een server hebben waarbij Sharepoint nergens meer op reageert.

Alle mogelijke oplossingen die we op internet hebben kunnen vinden hebben geen oplossing geboden.

1) SharePoint timer services valt steeds uit.
2) SharePoint Administrator configuration pagina geeft Runtine Error pagina.
3). SharePoint Configuration Wizard loopt direct vast en krijg een melding 'Zoeken naar een oplossing...'.

Logs:
Event ID: 7031
The SharePoint 2010 Timer service terminated unexpectedly. It has done this 166 time(s). The following corrective action will be taken in 30000 milliseconds: Restart the service.

Event ID: 7036
The SharePoint 2010 Timer service entered the running state.

Event ID: 1001 (De log in onderstaande locatie geeft geen enkele aanwijzing aan waardoor het fout gaat)
Fault bucket , type 0
Event Name: CLR20r3
Response: Not available
Cab Id: 0

Problem signature:
P1: owstimer.exe
P2: 14.0.6120.5000
P3: 4f7bb611
P4: Microsoft.SharePoint
P5: 14.0.0.0
P6: 4fc68c96
P7: 3bbb
P8: 335
P9: System.IO.FileNotFoundException
P10:

Attached files:

These files may be available here:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportQueue\AppCrash_owstimer.exe_ea61f9149c6a3ca8626d94eea7887416d16c6597_326aef10

Analysis symbol:
Rechecking for solution: 0
Report Id: eb38295c-eac5-11e1-9157-009c02994ca4
Report Status: 4

Oplossingen die ik via internet ben tegen gekomen:
1). UPS in Sharepoint legen en opnieuw aanmaken (kani k neit doen aangezien ik de SharPoint Admin console niet kan opstarten.

2). SharePoint servie opstart account aanpassen naar een local admin account en die toegang geven op de map van het SharePoint ID: C:\ProgramData\Microsoft\SharePoint\Config\0503d152-1ec0-4adb-9509-08c51d5a85d2

3). In het register nakijken of de ID's overeenkomen en desnoods handmatig de map aanmaken en in het register toekennen. Dit nagekeken en zowel in het register als de dir komen overeen (ID: 0503d152-1ec0-4adb-9509-08c51d5a85d2).

4). Een re-install is mij een beetje te direct en zoek liever naar een gerichte oplossing.

Wellicht kan iemand mij nog tips geven om me in de juiste richting te sturen.

PS: de ULS logs geven ook niks bijzonders aan.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb je de laatste CU(cumulative update) geinstalleerd?

• DaVaRiOuS
shadowman12 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:16:
De volgende updates zijn geinstalleerd voor SharePoint 2010
KB2553365
KB2553014

• Turdie
Heb je alleen SharePoint Foundation draaien of ook SharePoint Server zelf, want de updates zijn alleen voor SharePoint Foundation?

Dit is de laatste update:
KB 2598373

• mbooij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:35

mbooij

De Mosselman

Kan het zijn dat je iets met de SharePoint backup functionaliteit of de account die door de timersservice gebruikt wordt hebt gedaan?

Zo niet? Wat is de status van de laatste SharePoint / systeem backup?
Is de farm vanuit PowerShell nog te benaderen?

Intel i5 3570K@4.2Ghz, 2x4GB, MSI Z77A-G45, Club3D Radeon HD 7970 royalKing

• mbooij

mbooij

De Mosselman

shadowman12 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:16:
Op basis van het versienummer dat in de foutlog staat en met de aanname dat het Foundation betreft lijkt de April 2012 CU op deze farm te staan.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DaVaRiOuS schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:37:
[...]

De volgende updates zijn geinstalleerd voor SharePoint 2010
KB2553365
KB2553014
Heb je na het installeren van de updates wel psconfig.exe gedraaid? Dit gebeurt niet meer automatisch in SP2010. Als je psconfig niet draait krijg je de meest vage foutmeldingen. Ik herken een deel van je meldingen, voornamelijk dat timer services dan raar gaan doen. Krijg je misschien ook wat meldingen betreffende je SQL Server DB?

Na elke SP2010 patch ronde moet je het volgende doen:
1. Open CMD.exe met "Run as Administrator"
2. Navigeer naar de directory: "C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Web Server Extensions\14\BIN"
3. Start "PSConfig.exe -cmd upgrade -inplace b2b -force -cmd applicationcontent -install -cmd installfeatures"

Bron: http://blogs.technet.com/...repoint-2010-patches.aspx

Edit: Tijdens het draaien van het commando zal je SharePoint niet te benaderen zijn. Staat ook in het Technet artikel.

[ Voor 5% gewijzigd door CMD-Snake op 20-08-2012 19:12 ]

• DaVaRiOuS
Wat ik ook doe (ook bij psconfig) krijg ik direct de melding:

"SharePoint 2010 products Configuration Wizards has stopped working"...

Performing configuration task 1 of 6
Initializing SharePoint Products upgrade...

Waiting to get a lock to upgrade the farm.

Successfully initialized SharePoint Products upgrade.

Performing configuration task 2 of 6
Initiating the upgrade sequence...

Failed to initiate the upgrade sequence.

An exception of type Microsoft.SharePoint.Upgrade.SPUpgradeException was thrown.
Additional exception information: One or more types failed to load. Please ref
er to the upgrade log for more details.

Total number of configuration settings run: 2
Total number of successful configuration settings: 1
Total number of unsuccessful configuration settings: 4
Successfully stopped the configuration of SharePoint Products.
Configuration of SharePoint Products failed. Configuration must be performed be
fore you use SharePoint Products. For further details, see the diagnostic log l
ocated at C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Web Server Extensions\1
4\LOGS\PSCDiagnostics_8_21_2012_14_39_9_18_1825222208.log and the application ev
ent log.

In de log staat o.a.

1/2012 14:39:39 8 ERR An exception of type Microsoft.SharePoint.Upgrade.SPUpgradeException was thrown. Additional exception information: One or more types failed to load. Please refer to the upgrade log for more details.
Microsoft.SharePoint.Upgrade.SPUpgradeException: One or more types failed to load. Please refer to the upgrade log for more details.

Iemand enige idee waar ik de upgrade log kan vinden?

[ Voor 81% gewijzigd door DaVaRiOuS op 21-08-2012 14:45 ]

• Turdie
Ik denk dat je of een support case moet indienen of SharePoint helemaal opnieuw moet installeren.

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 16:44
Toevallig iets gewijzigd aan je serverconfig?
Ik kreeg in het verleden dezelfde problemen met een kapotte disk in een RAID array en een defecte memory module in die server.

• DaVaRiOuS
SuperKevin schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:50:
Toevallig iets gewijzigd aan je serverconfig?
Ik kreeg in het verleden dezelfde problemen met een kapotte disk in een RAID array en een defecte memory module in die server.
Nee niets gewijzigd, is net een nieuwe server.
RAID controlleer geeft aan dat disks in orde zijn en memory test geeft ook geen geen problemen aan.

[ Voor 12% gewijzigd door DaVaRiOuS op 21-08-2012 15:10 ]

• DaVaRiOuS
shadowman12 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:48:
Ik denk dat je of een support case moet indienen of SharePoint helemaal opnieuw moet installeren.
Ik denk dat ik dat inderdaad ga overwegen...
Ik ga nog even verder spitten en anders reinstall :O

• CMD-Snake
DaVaRiOuS schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:09:
[...]

Ik denk dat ik dat inderdaad ga overwegen...
Ik ga nog even verder spitten en anders reinstall :O
SP2010 setup heeft ook een repair modus. PSconfig.exe kan je ook gebruiken indien je geen farm hebt. Zie Technet: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc262897.aspx

Dit repareert alleen de SP bestanden, server config en sites blijven ongemoeid.

Als ik het goed begrijp is dit probleem ontstaan na installatie van patches? Hoe patch je eigenlijk je SP? Ik laat het normaal via SCCM/WSUS/Windows Update lopen.

• DaVaRiOuS
CMD-Snake schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:44:
[...]

SP2010 setup heeft ook een repair modus. PSconfig.exe kan je ook gebruiken indien je geen farm hebt. Zie Technet: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc262897.aspx

Als ik het goed begrijp is dit probleem ontstaan na installatie van patches? Hoe patch je eigenlijk je SP? Ik laat het normaal via SCCM/WSUS/Windows Update lopen.
Dat is juist het punt, als ik maar iets probeer met de Wizard dan loopt de boel gelijk 'vast'. Dus een repair zit er niet in.
Updates/patches worden d.m.v. WSUS gesynct en install met WU.

Ik heb nu SP1 geinstalleerd, vanavond even reboot server en kijken wat die dan doet.
Mocht ie dan nog niks doen, dan even alle updates verwijderen, dan nog geen verbetering dan SharePoint volledige herinstalleren.

Er wordt geen gebruik gemaakt van SharePoint foundation zelf, maar een volledige uninstall is ook niet geheel zonder problemen op SBS, dus daarvoor toch een nieuwe install.

[ Voor 21% gewijzigd door DaVaRiOuS op 21-08-2012 15:58 ]

• mbooij

mbooij

De Mosselman

CMD-Snake schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:44:
[...]

SP patches lopen volgens mij alleen via Windows Update bij een developer installatie. Voor SP patching download je de betreffende CU / SP executabel en installeer je deze per server in je farm. Nadat de binary's op de server staan draai je de wizard.

Edit: via Windows Update kun je wel updates op de Windows Server intalleren, deze pachted dan echter niet automatisch je SharePoint onderdelen. Dit is ook wel logisch aangezien een CU nieuwe bugs kan bevatten en daarom altijd getest moet worden.

[ Voor 13% gewijzigd door mbooij op 21-08-2012 16:01 ]

• CMD-Snake
DaVaRiOuS schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:56:
[...]

Dat is juist het punt, als ik maar iets probeer met de Wizard dan loopt de boel gelijk 'vast'. Dus een repair zit er niet in.
Updates/patches worden d.m.v. WSUS gesynct en install met WU.

Ik heb nu SP1 geinstalleerd, vanavond even reboot server en kijken wat die dan doet.
Mocht ie dan nog niks doen, dan even alle updates verwijderen, dan nog geen verbetering dan SharePoint volledige herinstalleren.
setup staat los van je farm, je gebruikt dezelfde setup die normaal SP installeert. En psconfig kan repair doen zonder een wizard.

Hopelijk werkt het weer na een reboot. Maar als je opnieuw moet installeren en de server is verder leeg valt het nog te overzien. Het is een werk, maar je hoeft geen zorgen te maken over gegevens die verloren gaan.

• CMD-Snake
mbooij schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

SP patches lopen volgens mij alleen via Windows Update bij een developer installatie. Voor SP patching download je de betreffende CU / SP executabel en installeer je deze per server in je farm. Nadat de binary's op de server staan draai je de wizard.

Edit: via Windows Update kun je wel updates op de Windows Server intalleren, deze pachted dan echter niet automatisch je SharePoint onderdelen. Dit is ook wel logisch aangezien een CU nieuwe bugs kan bevatten en daarom altijd getest moet worden.
De patches kan je gewoon via WSUS bij MS ophalen. Je kan daar aangeven voor welke producten je wil syncen, SP producten staan in de lijst. Bij SBS worden de SP patches al standaard door WSUS opgehaald. Installatie verloopt via de Windows Update agent op de machine.

Zelf doe ik geen losse patches/hotfixes downloaden tenzij er echt een heel dringende reden is. Via het WSUS/SCCM gaat patchen (in het algemeen) 99% van de tijd prima is mijn ervaring.

• mbooij

mbooij

De Mosselman

CMD-Snake schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:05:
[...]

De patches kan je gewoon via WSUS bij MS ophalen. Je kan daar aangeven voor welke producten je wil syncen, SP producten staan in de lijst. Bij SBS worden de SP patches al standaard door WSUS opgehaald. Installatie verloopt via de Windows Update agent op de machine.

Zelf doe ik geen losse patches/hotfixes downloaden tenzij er echt een heel dringende reden is. Via het WSUS/SCCM gaat patchen (in het algemeen) 99% van de tijd prima is mijn ervaring.
Leerzaam. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Ik zou wel altijd een backup willen voordat ik een update doe om de situatie van de TS te voorkomen.

• DaVaRiOuS
Zelf uninstall werkt niet.
Heb vervolgens een repair uitgevoerd, die is wel succesvol afgerond.
Dan weer de uninstall gedraaid en dan direct weer het venster dat Sharepoint crashed.

Kwam overigens na het draaien van psconfig de volgende melding tegen in de logs:

Failed to unprovision the SharePoint Central Administration Web Application.
An exception of type System.IO.FileNotFoundException was thrown. Additional exception information: Could not load file or assembly 'Microsoft.IdentityModel, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
System.IO.FileNotFoundException: Could not load file or assembly 'Microsoft.IdentityModel, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
File name: 'Microsoft.IdentityModel, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35'
at Microsoft.SharePoint.Administration.SPFarm.CurrentUserIsAdministrator(Boolean allowContentApplicationAccess)
at Microsoft.SharePoint.Administration.SPConfigurationDatabase.Microsoft.SharePoint.Administration.ISPPersistedStoreProvider.DoesCurrentUserHaveWritePermission(SPPersistedObject persistedObject)
at Microsoft.SharePoint.Administration.SPPersistedObject.set_Status(SPObjectStatus value)
at Microsoft.SharePoint.Administration.SPWebServiceInstance.Unprovision()
at Microsoft.SharePoint.PostSetupConfiguration.CentralAdministrationSiteUnprovisionTask.RemoveAdminVs()
at Microsoft.SharePoint.PostSetupConfiguration.CentralAdministrationSiteUnprovisionTask.Run()
at Microsoft.SharePoint.PostSetupConfiguration.TaskThread.ExecuteTask()

WRN: Assembly binding logging is turned OFF.
To enable assembly bind failure logging, set the registry value [HKLM\Software\Microsoft\Fusion!EnableLog] (DWORD) to 1.
Note: There is some performance penalty associated with assembly bind failure logging.
To turn this feature off, remove the registry value [HKLM\Software\Microsoft\Fusion!EnableLog].

Wellicht heeft het ermee te maken, maar ik krijg de update voor SQL server 2008 R2 SP1 ook niet geinstalleerd. Ben nu de update manual aan het downloaden en zal straks de huidige SQL install repairen, kijken wat daaruit komt.

Wel erg vaag al deze problemen...
Enige wat ik laatst heb geinstalleerd is een HP UPS.

[ Voor 7% gewijzigd door DaVaRiOuS op 21-08-2012 20:45 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is WIF wel geinstalleerd?
http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=17331

Ik zou eens kijken of alle prereqs wel goed geinstalleerd staan. Denk aan .NET, IIS etc. Zijn er mogelijk .NET updates geinstalleerd voordat je problemen begonnen?

• DaVaRiOuS
wagenveld schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:45:
Is WIF wel geinstalleerd?
http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=17331

Ik zou eens kijken of alle prereqs wel goed geinstalleerd staan. Denk aan .NET, IIS etc. Zijn er mogelijk .NET updates geinstalleerd voordat je problemen begonnen?
Ik heb inderdaad ook al naar .NET gekeken.
Er staat .NET 3.5 en 4.0 op. In IIS heb ik gekeken waar SharePoint op staat ingesteld en dit is .NET 3.5 (v2.0.50727).

Ik zie trouwens wel in de Application Pool de volgende vage app staan die gebruik maakt van DOMAIN\spfarm:
fb23e5297e004d68b0f97e04562b4de8

de andere zijn:
SecurityTokenServiceApplicationPool
SharePoint Central Administration v4

• DaVaRiOuS
Hij is al wel wat verder gekomen...

Performing configuration task 1 of 6
Initializing SharePoint Products upgrade...

Waiting to get a lock to upgrade the farm.

Successfully initialized SharePoint Products upgrade.

Performing configuration task 2 of 6
Initiating the upgrade sequence...

Successfully initiated the upgrade sequence.

Performing configuration task 3 of 6
Registering SharePoint features...

Successfully installed feature C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\We
b Server Extensions\14\Template\Features\ReportServerStapling\Feature.xml.

Successfully registered SharePoint features.

Performing configuration task 4 of 6
Installing the application content files...

Installing the SharePoint Central Administration Web Application content files..
.

Installing the SharePoint Web Application content files...

Successfully installed the application content files.

Performing configuration task 5 of 6
Upgrading SharePoint Products...

10.00%Failed to start service SPWriterServiceInstance on this server after compl
eting upgrade. Please start it manually.

Failed to start service SPTimerServiceInstance on this server after completing u
pgrade. Please start it manually.

Failed to upgrade SharePoint Products.

An exception of type Microsoft.SharePoint.PostSetupConfiguration.PostSetupConfig
urationTaskException was thrown. Additional exception information: The upgrade
command is invalid or a failure has been encountered.
Failed to upgrade SharePoint Products.

Total number of configuration settings run: 5
Total number of successful configuration settings: 4
Total number of unsuccessful configuration settings: 1
Successfully stopped the configuration of SharePoint Products.
Configuration of SharePoint Products failed. Configuration must be performed be
fore you use SharePoint Products. For further details, see the diagnostic log l
ocated at C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Web Server Extensions\1
4\LOGS\PSCDiagnostics_8_21_2012_20_54_12_579_1229520314.log and the application
event log.

• wagenveld
  • Niet online
Run je t wel elevated?

• DaVaRiOuS
en daar bedoel je mee?

Ik kwam deze ook nog tegen:
http://social.technet.mic...a-493f-8e29-01347b1fc6c7/

command naast de psconfig:
net start SPTraceV4 & net start SPWriterV4 & net start SPAdminV4 & net start SPSearch4 & net start SPTimerV4

Maar als ik dat ernaast uitvoer krijg ik:
The service did not start due to a logon failure.

Dat zal ongetwijfeld de login zijn van spfarm.
Deze heb ik inderdaad aangepast (dit was een oplossing die eerder werd aangegeven op het technet forum), deze heb ik in zowel de services als in IIS aangepast.
Maar blijkbaar mis ik toch nog bepaalde zaken waarin het wachtwoord aangepast moet worden.

Even direct een ander puntje tussendoor wat er wellicht mee te maken heeft.
Als ik SP1 van SQL 2008 R2 installeer, krijg ik de volgende melding:
MSDN: MSSQL 2008 SP1 install fails: A failure was detected for a previous installation, patch, or repair 0x84B20001

Maar als ik de repair wil uitvoeren dan vraagt zegt ie: "browse for sql 2008 r2 installation media", maar waar kan ik deze vinden en anders de installatie file van SQL 2008 R2? ik kan alleen SQL 2008 R2 SP1 of SP2 vinden en dus niet de installatie van SQL 2008 R2 zelf.
En de CD van SBS 2011 heb ik zo niet bij de hand aangezien de server niet binnen handbereik staat.

[ Voor 102% gewijzigd door DaVaRiOuS op 21-08-2012 21:28 ]

• wagenveld
  • Niet online
Als je dit van de dosprompt doet, heb je die wel opgestart als administrator. (Rechtsklik, run as admin)

• DaVaRiOuS
wagenveld schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:23:
Als je dit van de dosprompt doet, heb je die wel opgestart als administrator. (Rechtsklik, run as admin)
Daar kan ik kort over zijn... Jep.

• JvanderMeer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 15:34
DaVaRiOuS schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:19:
[...]

Maar als ik dat ernaast uitvoer krijg ik:
The service did not start due to a logon failure.

Dat zal ongetwijfeld de login zijn van spfarm.
Deze heb ik inderdaad aangepast (dit was een oplossing die eerder werd aangegeven op het technet forum), deze heb ik in zowel de services als in IIS aangepast.
Maar blijkbaar mis ik toch nog bepaalde zaken waarin het wachtwoord aangepast moet worden.
Als je account of password veranderd zal je dit ook in SharePoint moeten doen.
How to change service accounts and service account passwords in SharePoint Server 2007 and Windows SharePoint Services 3.0

• JvanderMeer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 15:34
Nog een ideetje. Gooi je configuration cache weg op al je SparePoint servers.
http://blogs.msdn.com/b/j...-configuration-cache.aspx

• DaVaRiOuS
Tnx.. SharePoint werkt weer (de timer services crashed ook niet meer)!

Nu de combinatie van:
PSConfig.exe -cmd upgrade -inplace b2b -force -cmd applicationcontent -install -cmd installfeatures

en in een apart cmd prompt:

net start SPTraceV4 & net start SPWriterV4 & net start SPAdminV4 & net start SPSearch4 & net start SPTimerV4

Werkt nu ook goed... is wel een workaround, maar hij gaat nu in ieder geval door.

• CMD-Snake
DaVaRiOuS schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:03:
Tnx.. SharePoint werkt weer (de timer services crashed ook niet meer)!
Mooi dat het weer werkt.

Toch vraag ik me af hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. Normaliter is een SBS installatie helemaal goed out-of-the-box.

En nou afblijven. ;) :P

• DaVaRiOuS
CMD-Snake schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:39:
[...]

Mooi dat het weer werkt.

Toch vraag ik me af hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan. Normaliter is een SBS installatie helemaal goed out-of-the-box.

En nou afblijven. ;) :P
Tsja.. daar zeg je me wat!

Enige wat geinstalleerd is buiten MS software om is Trend Micro en HP UPS software.

PS: Enige idee hoe ik SQL 2008 R2 repair kan uitvoeren?
MSDN: Cannot install SQL server 2008 R2 SP1(KB2528583)

Ik heb geen CD bij de hand van SBS2011 en de server staat ook niet binnen handbereik.
Als ik de repair wil uitvoeren dan vraagt ie om de installatie media.

En via MPN kan ik alleen SQL server 2008 R2 Enterprise downloaden.

[ Voor 4% gewijzigd door DaVaRiOuS op 22-08-2012 16:10 ]

• CMD-Snake
DaVaRiOuS schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:09:
[...]

Tsja.. daar zeg je me wat!

Enige wat geinstalleerd is buiten MS software om is Trend Micro en HP UPS software.

PS: Enige idee hoe ik SQL 2008 R2 repair kan uitvoeren?
MSDN: Cannot install SQL server 2008 R2 SP1(KB2528583)

Ik heb geen CD bij de hand van SBS2011 en de server staat ook niet binnen handbereik.
Als ik de repair wil uitvoeren dan vraagt ie om de installatie media.

En via MPN kan ik alleen SQL server 2008 R2 Enterprise downloaden.
Zie dit artikel:
MSDN: I want to repair SQL Server 2008 Express-Help!!!

SBS2011 heeft standaard SQL Server 2008R2 Express aanboord. (een Standard versie is inbegrepen als je de Premium add-on hebt.) Gewoon de installatie bestanden downloaden en setup starten. Dan repair doen. Maar is je SQL Server dan echt stuk? Ik patch deze gewoon via WSUS en voordat ik SP1 aangeboden kreeg had ik eerst nog wat andere SQL patches te installeren.

En een Enterprise DVD bevat ook alle versies van SQL Server, behalve de Express versie.

Installatie media zijn handig. Als er software bij een apparaat geleverd wordt vraag ik altijd om installatie media. Dan hoef je ook niet afhankelijk te zijn van brakke recovery partities. Zeker in extreme gevallen is het fijn om een CD te hebben om vanaf te kunnen booten. (En bij een Dell server krijg je de OS media er gratis bij. :) )

Let overigens op met AV programa's. Je moet sommige onderdelen van de server excluden van scannen, anders krijg je ellende. Zeker de Exchange DB, je AD en nog wat dingen moet je echt uitsluiten. Dit adviseert MS bij elk AV product. Anders loop je kans op corrupties of zelfs false positives. Plus als een scan bezig is op een DB dan is de performance ineens bagger.
Probleem is dat een SBS server alle rollen heeft. Je moet dus echt bergen uitsluiten van scannen. Wordt je AV product wel minder effectief door.
Pagina: 1