Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

In het kort luidt het probleem zo: na het opnieuw opstarten van windows 7 Ultimate, kan de videokaart geen beeld meer geven.

Vanochtend, mijn pc stond al de hele nacht aan, besloot ik om mijn pc opnieuw op te starten om een update te laten installeren (en om mijn antivirus werkend te krijgen, want die had ik kort daarvoor door een misclick afgesloten). Maar nadat hij afgesloten was, en hij dus weer ging opstarten, kreeg ik geen beeld meer op mijn scherm. De pc start wel op, maar het beeldscherm kan niets meer weergeven (zegt dat hij aangesloten moet worden, en gaat vervolgens op slaapstand).
Dit vond ik best vreemd, dus probeerde ik te kijken waar het aan lag. Ik probeerde alle stekkers nog een stevig in te drukken, en het beeldscherm opnieuw op mijn videokaart aan te sluiten. Daarna probeerde ik een andere monitor erop aan te sluiten. Niets hiervan werkte.
Vervolgens ontkoppelde ik mijn videokaart, haalde hem eruit en sloot het beeldscherm op het moederbord aan (de cpu heeft geïntegreerde graphics). Dit werkte wél: ik kreeg beeld, windows startte op en werkte naar behoren.
Ik concludeerde dus dat het probleem bij mijn videokaart lag. Aangezien de fans ervan goed draaien, ligt het niet aan de stroomtoevoer, maar ergens anders aan (zoals aansluitingen of iets dergelijks).
Mijn videokaart heeft twee dvi aansluitingen, en ik heb mijn vga-beeldscherm met een omzetter op beide geprobeerd aan te sluiten zonder resultaat. Het is waarschijnlijk dus iets hardwaretechnisch.

Ik vraag mij dus af waar het precies aan ligt, en hoe het opgelost kan worden. En als het aan mijn gpu zelf ligt, vind ik het erg vreemd, aangezien hij vóór de restart nog gewoon goed werkte.
De drivers zijn geheel up-to-date.

Het systeem ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 74,45€ 74,45
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,17€ 16,17
1Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition€ 79,50€ 79,50
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Pro 550W€ 58,20€ 58,20
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,45€ 43,45
1MSI N570GTX Twin Frozr III Power Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G45€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 744,26

Operating System: Windows 7 Ultimate
PSU: XFX Pro550W
CPU-koeler: Scythe Mugen 3 Gamers Hadware Edition

Alvast erg bedankt.

EDIT: PSU en CPU-koeler toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 09:53

basdej

OutSystems Consultant

Probeer eens je videokaart in een ander systeem uit, zo weet je of ie kapot is of niet

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja, dat het de laatste keer nog werkte, is altijd zo ;)
Dat zegt niet zo veel.

Ik zou je videokaart eens in een ander systeem proberen. Dat je fans draaien betekent niet dat ie niet kapot is. Als je gpu het in een ander pc wel doet, dan je mobo en je psu checken.

Welke psu heb je eigenlijk zelf, die zie ik neit in je lijstje.

[ Voor 64% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-08-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
basdej schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:02:
Probeer eens je videokaart in een ander systeem uit, zo weet je of ie kapot is of niet
Ik ken niemand met een systeem waarop deze videokaart past, dus dat gaat niet werken. Overigens, als hij "kapot" is, vind ik het vrij vreemd dat ik er niets van heb gemerkt. De prestaties de dag ervoor waren erg
goed. En er is niets mee gebeurd voor het probleem.

Maar zijn er andere oplossingen, mocht het niet aan de videokaart liggen?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
geeft de videokaart wel beeld in de bios (dan waarschijnlijk driver probleem in windows)? of krijgt je monitor uberhaupt geen signaal meer (dan waarschijnlijk videokaar kaduuk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
borft schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:55:
geeft de videokaart wel beeld in de bios (dan waarschijnlijk driver probleem in windows)? of krijgt je monitor uberhaupt geen signaal meer (dan waarschijnlijk videokaar kaduuk)?
De monitor krijg überhaupt geen signaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:00:
[...]

De monitor krijg überhaupt geen signaal meer.
Dan kan het nog steeds aan diverse componenten liggen:
Mobo
PSU
GPU

Je merkt met een gpu niet altijd dat ie kapot gaat, oververhitten merk je wel, maar een elektrish defect kan zo in 1x optreden.
Alsj e geen test mogelijkheden hebt, dan ermee naar je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 08:09
Hmm. Lijkt mij dat er simpelweg driverprobleem is. Wellicht na een actie van de virusscanner. Probeer eens een windows herstelpunt terug te halen van vóór de virusscan. Dit is de makkelijkste stap zonder hardware in andere systemen te gaan testen.

Heb het ook wel eens gehad een driverupdate en vervolgens is windows onbereikbaar na de herstart.

[ Voor 54% gewijzigd door Lumics op 20-08-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijslangerwerf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06-2021
Even je on-board videokaart aansluiten, je oude videokaart uit je pc halen. je PC opstarten en de driver van de oude videokaart verwijderen. Vervolgens oude kaart terugbouwen en via Nvidia de laatste driver van je videokaart downloaden. Bij Windows Update de driver update verbergen.

[ Voor 10% gewijzigd door thijslangerwerf op 20-08-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:07:
Hmm. Lijkt mij dat er simpelweg driverprobleem is. Wellicht na een actie van de virusscanner. Probeer eens een windows herstelpunt terug te halen van vóór de virusscan. Dit is de makkelijkste stap zonder hardware in andere systemen te gaan testen.

Heb het ook wel eens gehad een driverupdate en vervolgens is windows onbereikbaar na de herstart.
In de Logs van mijn antivirus staat nergens dat er een driver is verwijderd. En zo groot is die lijst ook weer niet, aangezien deze pc maar een kleine week oud is.

Ik heb net de videokaart in een ander slot gezet (pci-e 5.0). Dan geeft het wel een beeld, en start windows zich op. Alleen, om een een of andere reden kan windows mijn videokaart nu niet herkennen, en kan ik alleen tussen, voor mijn beeldscherm, rare resoluties kiezen.
"Adapter Information
Chip Type: NVIDIA
DAC Type: 8 bit
Adapter String: VGA
Bios Information: Chip Rev

Total Available Graphics Memory: 14 MB
Dedicated Video Memory: n/a
System Video Memory: n/a
Shared System Memory: n/a"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lumics schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:07:

Lijkt me niet, als de videokaart al tijdens de boot geen beeld geeft en de monitor een no-signal melding geeft, dek ik aan hardware failure.
Daarbij ga ik er van uit dat ts niet in d bios heft lopen rommelen.
Pagina: 1