Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor thuis & opleiding systeembeheer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga over 2 weken beginnen met mijn Systeembeheer opleiding aan de Hogeschool Utrecht, en omdat m'n oude laptop het een beetje aan het begeven is, ben ik op zoek naar een nieuwe.

Dit zijn de eisen vanuit school:

De keuze van een laptop kunnen we je niet voorschrijven en het bestuderen van de markt alsmede een voorkeur uitspreken zal niet gaan. We adviseren je om je te baseren op de Windows Server Catalog. Vooral de eisen m.b.t. Hyper-V zijn van belang:
• Kies een laptop met een 64-bits (x64) machine met een processor
o die Server2008 ondersteunt
o die een virtualisatie-optie heeft (bijv. Intel VT or AMD Virtualization).
o die geen Itanium (IA-64) processor is, want die worden niet ondersteund door Hyper-V.
• Minstens 4GB intern geheugen, maar meer is het advies.
• Hardware Data Execution Protection (DEP) moet beschikbaar zijn via het BIOS. (Intel XD bit of AMD NX bit)

Verder wordt aanbevolen dat je laptop:
• een harde schijf heeft van minstens 500GB en 7200 toeren (hoe meer/sneller hoe beter)
• de mogelijkheid heeft om via USB3 / ESATA extra schijven aan te sluiten.

-Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
In ieder geval iets met Virtuele Machines denk ik? Iemand die toevallig weet welke programma's er bij mijn opleiding gebruikt worden ? Verder af en toe wat Photoshop, Video's bewerken met Roxio, met FileZilla mijn website onderhouden, en vooral internet.

- Wat mag je laptop gaan kosten?
Mijn maximale budget is rond de € 1000,-

-Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop zal elke dag mee naar school gaan, en terug mee naar huis.

-Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Zat te denken aan een HP, Toshiba, of Asus. Gewoon omdat mijn gevoel daar goed bij is, maar suggesties zijn uiteraard welkom.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, bedankt alvast!

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 15:38
Bij campusshop heb je de Asus N56VZ-S4035V-NL.
Weet het niet 100% zeker, maar volgens mij voldoet deze laptop aan alle eisen.
prijs: 929 euro.

*edit: Linkje

*edit2:
Heb ff alles nagekeken, en voldoet dus aan alle eisen :)

[ Voor 45% gewijzigd door The BounceR op 20-08-2012 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ziet er goed uit !

Wat vinden jullie van deze: ?
pricewatch: Toshiba Satellite P855-10E

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 16:29
Niet doen, je wilt niet op die resolutie werken!
De eerder genoemde Asus N56VZ-S4035V-NL lijkt mij een goede keuze, en die heeft wél een full-hd scherm. Werkt echt een stuk prettiger!

[ Voor 16% gewijzigd door Schumaster op 20-08-2012 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankje, dan valt die af ;)

Ik heb onderstaande laptop nog gevonden:
pricewatch: Asus N56VZ-S4056V

Kan iemand mij vertellen wat exact de verschillen zijn met de ASUS hierboven ? Ik heb onderstaand gevonden:

1 TB HDD ipv 750 GB (Wel 5400 rpm ipv 7200 bij de 750 GB, maakt dit veel uit ?)
Verlicht toetsenbord ?
Blu Ray speler
...

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:17
Als ze al aanraden om minimaal een 7200 rpm schijf te nemen zou ik het zekere voor het onzekere nemen een kiezen voor een SSD, al hakt dit er financieel vaak wel in. Met een 5400 schijf ga je op de langere termijn wel problemen krijgen denk ik zo...

BL tobo is handig voor als je regelmatig in het donker werkt. Blu ray speler zie ik zelf het nut niet van in, maar ik koop dan ook geen blu ray films.

Verwijderd

Bij dezelfde schijfgrootte zou je gelijk hebben dat 7200rpm beter is. 1tb 5400 heeft wel een lager toerental, maar ook een hogere informatiedichtheid op de schijf (1/3e meer data op eenzelfde maat schijfje). Met lager toerental kan er dus nog even snel data gelezen worden. het zou dus best kunnen (ik heb hier geen bronnen voor) dat het niet eens zo heel veel scheelt qua snelheid, misschien is het wel ongeveer gelijk. Daarnaast heeft de 1tb natuurlijk wel 250gig meer opslag.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:04
Ik ben net klaar met de opleiding en ik kan je adviseren om voor een laptop te gaan die twee hdd's kan herbergen. Dan kan je de eis voor een usb 3.0 of esata disk laten vallen. Die extra disk heb je dan gewoon intern, scheelt je ook weer het meeslepen van een externe casing + kabels. Heb ik ook gedaan met mijn huidige laptop. Toen eentje gekozen met een 750 GB hard disk en later uitgebreid met een 128GB ssd om het OS op te zetten. Dan blijft je OS tenminste snel terwijl je vm's draait vanaf die tweede disk.

Ten tweede zou ik echt voor een minimum van 8gb gaan. Ik kan je vertellen dat als je 3 vm's aan het draaien bent dat je die niet maar 1gb wilt toekennen. Grote kans dat er dan van 1 of meerdere vm's + je host OS gebruik gaan maken van swap file op je hdd. Gevolg: zo traag als dikke stront door een trechter.

Qua virtualisatie applicatie weet ik niet wat ze tegenwoordig gebruiken. Ze willen zo te zien dat je windows server 2008 (r2) op je laptop zet en met hyper-v gaat spelen. Daar hebben ze ook de licenties voor. Persoonlijk gaf ik de voorkeur een vmware workstation. Dan hoef je niet te prutsen met dual-boot.

Wat betreft overige apps in je opleiding. Niet echt veel bijzonders (binnen mijn curriculum dan). Virtuele machines is het zwaarste wat er gedraaid word. Er zijn wat specifieke tools (bizagi en rationale zo uit mijn hoofd) maar dat vereist niet veel van je laptop.

Ik heb overigens laatst een dell xps 17" gekocht. Voldoet aan je eisen (en die ik hierboven nog stel) en zit binnen je budget.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties allemaal ;)

Naar aanleiding daarvan twijfel ik tussen een pricewatch: Asus N56VZ-S4044 en een pricewatch: Asus N76VM-V2G-T1077V.

Ik wil sowieso graag een SSD inbouwen, het voordeel bij de 17 inch is dat er 2 schijven inkunnen, waardoor ik dus in tegenstelling tot de 15 inch niet m'n DVD drive hoef op te offeren.

Het nadeel van de 17 inch is misschien weer de grootte, want hij moet toch elke dag meegesleept worden...waar zou jullie voorkeur naar uitgaan ?

Oohja, de N76VM-V2G-1077 heeft ook een verlicht toetsenbord toch ?

Alvast bedankt!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Voor Hyper-V wil je inderdaad minimaal 8GB RAM en een SSD of ruimte voor twee HDD's (een aparte disk voor VM's). Maak je niet druk over een DVD-drive. Die gebruikt niemand meer en je kan, als de nood aan de man komt, voor een paar tientjes een externe USB-drive kopen.

Verder wil je een laptop die zo licht en klein mogelijk is, als je die dagelijks mee moet sjouwen, en die 17" laptops zijn vaak behoorlijk zwaar. Ik zou kiezen voor 12-13 inch en dan voor thuis een goedkoop 24" scherm eraan hangen. Dan heb je toch een groot beeldscherm op de plek waar je het meeste werk doet.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:04
Je zult voor jezelf moeten beslissen hoe belangrijk je de dvd drive vind. Ik wil hem niet opofferen. Dus het werd een 17" voor mij. Ik ben redelijk stevig gebouwd en een goede rugzak zorgt er wel voor dat het gewicht te doen is.

Ik zou voor de 17" gaan. Maar goed, ik heb thuis ook geen extra scherm staan. Dus het beetje extra scherm kan ik ook wel waarderen.
downtime schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:17:
Verder wil je een laptop die zo licht en klein mogelijk is, als je die dagelijks mee moet sjouwen, en die 17" laptops zijn vaak behoorlijk zwaar. Ik zou kiezen voor 12-13 inch en dan voor thuis een goedkoop 24" scherm eraan hangen. Dan heb je toch een groot beeldscherm op de plek waar je het meeste werk doet.
12-13 inch zou ik dan absoluut echt weer niet willen doen. Voor de opleiding moet je ook nog wel wat scripten/coden en dan word je niet blij van zo'n klein schermpje kan ik je vertellen. Helemaal als je thuis geen werkplek/ bureau wilt inrichten.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:21
Ik zou je echt willen adviseren om te zorgen dat je SSD ruimte beschikbaar hebt voor je VM's, ik sequence dagelijks virtuele applicaties voor mijn werk en het is een verademing, zeker in vergelijk met een laptop schijf.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel VM's je moet bouwen, maar met 256 GB kom je een heel eind.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties ;)

Ik ben vandaag naar de introductie geweest en kreeg te horen dat de processor VT-d moet ondersteunen, echter de processor (I7-3610QM) die in de Asus zit ondersteund volgens mij alleen maar VT-x... klopt dit ?

Wat is precies het verschil tussen VT-d en VT-x ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2012 00:34 ]

Verwijderd

volgens wikipedia kan ie het allebei
EDIT: ff verder zoeken wijst uit dat de 3610 en 3612qm het niet hebben. Het is een beetje en rare eis imo, omdat je dan aan een 3720m processor zou moeten, en die zijn echt heel erg duur. Volgens deze pagina http://ark.intel.com/search/advanced?VTD=true heb je dan een processor nodig die ik echt nog nooit op een consumentenlaptop heb gezien. Ik bedoel, heeft iemand ooit van bijvoorbeeld de 3610me i5 processor gehoord? ik zeker niet.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2012 00:51 ]

Verwijderd

VT-x is de standaard virtualisatie.
VT-d staat voor directed I/O. Daarmee kan je, heel cool, apparaten toewijzen aan je host. Stel je een server voor. Op de server draai je een VM om te routeren. De host zelf doet niets. In dat geval kan je de PCI adressen van de PCI->LAN bridge direct aan de VM mappen. Datzelfde principe gaat ook op voor de rest van de hardware. Wat dacht je van grafische kaarten?

Het klinkt heel cool, maar het nut is vrij beperkt. Bovendien ben je als je VT-d wilt min of meer verplicht een dell te nemen. En dan niet de inspiron: VT-d heb je pas vanaf de i7-37**QM reeks, die vind je niet in de consumentenmodellen: bij de duurdere dell modellen kun je echter kiezen welke processor je wilt, en behoort VT-d tot de mogelijkheden.

Ik hanteer meestal de volgende vuistregel: als je nu pas weet wat VT-d inhoud, ga er dan maar van uit dat je het nooit nodig gaat hebben. Het is gewoon een niche feature.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2012 01:00 ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

@TS

Overweeg ook de Lenovo Y580. Dit is de enige 15" laptop waar je twee harde schijven in kunt huisvesten: een mSATA SSD voor het OS bijvoorbeeld en nog een extra harde schijf. Je hoeft bij dit model niet de optical te verwijderen. Tevens heeft deze laptop de beste batterijduur en performance in zijn klasse. Hij is wel wat duurder en kan onder langdurige load wat warm worden, maar daar heeft de N56 ook last van.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Omni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 01:19:
@TS

Overweeg ook de Lenovo Y580. Dit is de enige 15" laptop waar je twee harde schijven in kunt huisvesten: een mSATA SSD voor het OS bijvoorbeeld en nog een extra harde schijf. Je hoeft bij dit model niet de optical te verwijderen. Tevens heeft deze laptop de beste batterijduur en performance in zijn klasse. Hij is wel wat duurder en kan onder langdurige load wat warm worden, maar daar heeft de N56 ook last van.
De Dell Inspiron 15R kan dit ook :) De Lenovo is we een betere keus..

Verwijderd

Ik zou niet zeggen dat de lenovo een beter keuze is. Alleen dat het de meerprijs wel waard is. De lenovo is wel meteen 40-50% duurder.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:13

3DDude

I void warranty's

Ach je hebt nog een week,
Ik ook dan moet ik beginnen aan me minor (3e jaars SB ;)).

Voor een bepaald project moet je geloof ik best wel een aantal VM's kunnen draaien en Windows 1 en 2 krijg je geloof ik in het eerste. Je moet namelijk ook een keer 2 keer ESXi's of XenServer opzetten met een SAN. (gevirtualiseerd uiteraard)

Mijn advies is het volgende:
8 GB ram als het kan. (kost niets tegenwoordig dus zelf upgrade)
een SSD van 128 GB of meer.

Optioneel externe hdd.

Wat je doet is je maakt in vmware workstation een Virtuele machine aan.
(Server 2008R2)
Je runt Sysprep - shutdown en vinkt aan dat genereert.

Vervolgens maak je een linked clone (hierdoor heb je alleen de wijzigingen van de VM op te slaan. en de SSD helpt met de snelheid)

Dus wat je uitzoekt maakt niet zo heel veel uit:
Als het maar een ULV proc is.
een i5 of i7 is best tegenwoordig, + 8GB ram, en een SSD.

--> Wat je doet m.b.t. schermen en grote van de laptop enz moet je zelf weten.
En hele dikke processor is niet nodig omdat je maar 1 install hoeft te doen de rest kan je clone. >:)

p.s. iedereen heeft een andere laptop tenminste bij mij, wil je 2e hdd kan je altijd een optibay nemen die heb je ook gewoon voor normale hp's, samsungs, lenovo;s en toshiba.
Dan schroef je dus de DVD drive er gewoon uit en gooi je daar een hdd of ssd in :)

[ Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 28-08-2012 01:54 ]

Be nice, You Assholes :)

• Blackbird024
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:22
Omni schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 01:19:
@TS

Ook de P•BOOK 15CL45-GT650 i7 QUAD kan 2 harde schijven kwijt en heeft als voordeel nog dat het "normale sloten" zijn dus geen mSATA waardoor je daar niets aan snelheid inboet.

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11 22:49
brilsmurfffje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 01:29:
[...]

De Dell Inspiron 15R kan dit ook :) De Lenovo is we een betere keus..
Volgens mij heb ik hier al een aantal maal gelezen dat de Inspiron 15R SE niet standaard de mSATA connector heeft ingebouwd. Deze zou alleen aanwezig zijn als je vanuit Dell het duurste model koopt met de 32GB mSATA SSD?. Bij de Y580 is deze connector wel altijd aanwezig, zelfs als het model dat je koopt niet beschikt over een mSATA schijfje.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Als je met virtuele machines gaat werken, zorg dan dat je processor SLAT (second level address translation) ondersteunt! Intel EPT of AMD RVI

Dit zorgt ervoor dat Hyper-V het doet in Windows 8 en dat een VM in een willekeurige hypervisor een merkbare snelheidswinst krijgt.

Ik zou voor een Dell XPS 15 of een Lenovo Thinkpad T430 gaan. De ene omdat hij dun is een een relaxed scherm heeft, de andere omdat hij licht en hufterproof is en een heerlijk toetsenbord heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door hans_lenze op 04-09-2012 01:05 . Reden: Meer linkjes toegevoegd ]

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1