• volton10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-02 16:15
Beste tweakers,

Sinds kort heb ik mijn ultieme game pc in elkaar gebouwd. Alles ging helemaal prima tot 1 dag geleden.
We hadden gister een LAN party en alles werkte prima.
Uiteraard even de brute kracht van dit ding aan mijn vrienden laten zien ;)
Na de LAN party ging ik de pc naar boven brengen en toen ik hem aansloot begon mijn pc erg te haperen met alles wat ik deed. Heel windows of het nu een filmpje, game of gewoon internet was.
Nu ben ik er niet zeker van of dit nu aan mijn SSD, Videokaart of wat dan ook ligt. Aangezien dit me het meest logische leek dat het aan de videokaart lag heb ik het hier geplaats. Indien dit niet goed is geplaatst kan een mod hem wel verplaatsen.

Wat heb je al gedaan?:

Ik heb mijn 1600mhz ram weer teruggezet naar 1333mhz (oftewel XMP profile disabled) Gek genoeg leken de haperingen minder te zijn. Toch raar want 1 of 2 uur daarvoor deed alles het nog prima met 1600mhz. Het kan ook toeval zijn maar ook met 1333mhz was het erg storend.

Alle drivers geüpdate van zowel de videokaart als alle andere drivers die bij werden geleverd met mijn moederbord.

Opnieuw opstarten ( 8)7 ) al meerdere keren.

SSD op fouten gecontroleerd.

Hulp
Als iemand wat suggesties kan geven die ik nog niet heb geprobeerd of mensen die dit ook hebben ervaren laat alsjeblieft van je horen ;)

Nog wat extra toevoegingen:
Mijn PC werkt voordat ik hem weer terug op zijn plaats ging zetten nog prima er is dus daarvoor niks gebeurd tijdens mijn LAN party. Verder weet ik zeker dat ik nergens tegenaan ben gebotst tijdens het verplaatsen. Het enige wat er dus aan de pc is veranderd is dat alle kabels (niet intern) er opnieuw in zijn geplugd.

Om de haperingen extra goed te laten zien:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=I0Q9b3uDEyc]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1Qc99yd6QNk]

Mijn PC

EDIT: Op mijn tweede beeldscherm die aan is gesloten op de intel graphics gebeurd precies hetzelfde dus waarschijnlijk ligt het niet aan de videokaart. Toch?

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Je mixt drivers dus zou alsnog iets met je videokaart te maken kunnen hebben.
Al een schone install geprobeerd van Windows en dan gewoon alleen catalyst

Be quite is nou niet echt een heel top merk voor voedingen maar ze leveren wel gewoon goed genoegen spullen dus ik denk niet dat het probleem daar ligt maar andere voeding proberen kan nooit kwaad.

Controleren of er bios revisies zijn die dit probleem aanpakken voor je moederbord.

Alles loshalen behalve 1 stickje ram en cpu en hdd/ssd en dan opbouwen tot het moment waar je stotterringen tegenkomt.
Hoewel het waarschijnlijk gewoon driver issues zijn.

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Loopt er nergens een proces op de achtergrond ? VIrusscanner aan het scannen?
Wat is je CPU verbruik?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:44
Aangezien het lijkt alsof het op 1333 MHz minder wordt:

Heb je al eens memtest86+ op een usb / cd / floppy / etc gezet en daarmee het geheugen getest? Geheugen dat niet meer goed werkt zorgt in ieder geval voor de meest vage dingen.

• volton10
maarten12100 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:03:
Je mixt drivers dus zou alsnog iets met je videokaart te maken kunnen hebben.
Al een schone install geprobeerd van Windows en dan gewoon alleen catalyst

Be quite is nou niet echt een heel top merk voor voedingen maar ze leveren wel gewoon goed genoegen spullen dus ik denk niet dat het probleem daar ligt maar andere voeding proberen kan nooit kwaad.

Controleren of er bios revisies zijn die dit probleem aanpakken voor je moederbord.

Alles loshalen behalve 1 stickje ram en cpu en hdd/ssd en dan opbouwen tot het moment waar je stotterringen tegenkomt.
Hoewel het waarschijnlijk gewoon driver issues zijn.
Bios is up to date dus daar ligt het niet aan. Nee geen verse install van windows geprobeerd dat zal ik doen als al het andere niet helpt.
Ik zal even proberen alles eruit te halen en alleen de nodige dingen er in te stoppen en kijken wanneer hij begint te stotteren.
mukkel schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:04:
Loopt er nergens een proces op de achtergrond ? VIrusscanner aan het scannen?
Wat is je CPU verbruik?
Geen rare processen en ze komen allemaal niet boven de 150.000 kB uit. Processorgebruik is 1% en schiet maximaal omhoog naar 13% en fysiek geheugen 33%
marcop23 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:06:
Aangezien het lijkt alsof het op 1333 MHz minder wordt:

Heb je al eens memtest86+ op een usb / cd / floppy / etc gezet en daarmee het geheugen getest? Geheugen dat niet meer goed werkt zorgt in ieder geval voor de meest vage dingen.
Ik zal dat maar eens als eerste proberen. Alleen hiervoor had ik zelfs met 1600mhz gen problemen.
Resultaten zal ik zo snel ogelijk posten.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Je moet ook niet blind op memtest vertrouwen.
Ik had met m'n huidige cpnfig ook rare problemen. Random bluescreens ect.
Uren en uren memtest86 gedraaid => geen probleem.

En uiteindelijk was het alsnog een geheugen setje dat liep te bokken.
Setje omgewisseld voor een nieuwe en het probleem was opgelost.

Zijn de haperingen ook in veilige modus?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je zegt dat het gebeurd is na de verplaatsing.
Videokaart uit zijn slot halen en opnieuw plaatsen, er was nog een topic op tweakers van een persoon met haperingen videokaart goed plaatsen loste alles op.

@maarten
Hoezo is BeQuiet geen goed merk, zover ik weet is het een A-merk. Heb je er een bron van dat het minder goede voedingen maakt?

• volton10
mukkel schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:22:
Je moet ook niet blind op memtest vertrouwen.
Ik had met m'n huidige cpnfig ook rare problemen. Random bluescreens ect.
Uren en uren memtest86 gedraaid => geen probleem.

En uiteindelijk was het alsnog een geheugen setje dat liep te bokken.
Setje omgewisseld voor een nieuwe en het probleem was opgelost.

Zijn de haperingen ook in veilige modus?
Haperingen zijn niet in veilige modus. Ik weet niet of dit iets betekent?
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:31:
Je zegt dat het gebeurd is na de verplaatsing.
Videokaart uit zijn slot halen en opnieuw plaatsen, er was nog een topic op tweakers van een persoon met haperingen videokaart goed plaatsen loste alles op.

@maarten
Hoezo is BeQuiet geen goed merk, zover ik weet is het een A-merk. Heb je er een bron van dat het minder goede voedingen maakt?
Ik ga nu even mijn pc verplaatsen naar een kamer die iets groter is en waar de pc helemaal open staat. Dan ga ik proberen wat onderdelen opnieuw te plaatsen.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Ik verdenk iets in de software / misschien een bitje omgevallen tijdens de lan :)

Probeer anders een herstelpunt terug te zetten.
Of anders even scannen / cleanen met CC cleaner (vergeet je register niet.

• volton10
Nooit ik verplaats mijn pc naar beneden sluit alleen het broodnodige aan. Beeldscherm, muis, toetsenbord en een lan kabel. Nu totaal geen last van haperingen. Zou het kunnen dat mijn pc in het hoekje waar hij staat misschien te heet wordt waardoor hij de boel downclockt? Lijkt me erg sterk want ik heb de temperaturen gemeten en ze kwamen niet boven de 75 graden (voor een 3,4 ghz OC'ed naar 4,3 is dat toch normaal?) Zou het aan bepaalde inputs kunnen liggen? Ik heb bijvoorbeeld een koptelefoon en speakers er allebei in zitten en via VIA HD Audio Deck heb ik ingesteld dat ze beide geluid krijgen ook al is de headset ingeplugd. Dit lijkt me sterk ook omdat ik mijn speakers er al had uitgeplugd als test (volgens mij mijn headset niet) maar ik zou verder echt niet weten waarom hij die haperingen anders geeft.

EDIT: Nu mijn pc weer even terugplaatsen en weer dezelfde apparaten erin (Beeldscherm, muis, toetsenbord en een lan kabel) en dan 1 voor een alles erin pluggen en kijken wanneer de haperingen beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door volton10 op 20-08-2012 14:11 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Behoorlijk warm voor een CPU als je het daar over hebt.

Maar bekijk even of je videokaart goed in zijn slot zit, zeker omdat je hem nu hebt verplaatst kan het zijn dat hij nu tijdelijk goed zit. Gewoon kast open en goed aandrukken, niet de componenten op de kaart aanraken, druk op de rand van het pcb.

• volton10
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:30:
Behoorlijk warm voor een CPU als je het daar over hebt.

Maar bekijk even of je videokaart goed in zijn slot zit, zeker omdat je hem nu hebt verplaatst kan het zijn dat hij nu tijdelijk goed zit. Gewoon kast open en goed aandrukken, niet de componenten op de kaart aanraken, druk op de rand van het pcb.
Dat zal ik nog even proberen. Net even CPU-Z en CPUID gedraaid tijdens minecraft (spel wat grafisch zwaar is met mijn mods en Texture Pack) en toen bleef de temperatuur rond de 55 graden met een max van 60. Is 75 zoveel voor een CPU? Ik dacht dat je rond de 90 of bijv 85 je echt zorgen moest gaan maken. Ik heb mijn processor dan ook OC'ed naar 4,3 met een scythe mugen koeler.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
4everfun schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:47:
[...]

Dat zal ik nog even proberen. Net even CPU-Z en CPUID gedraaid tijdens minecraft (spel wat grafisch zwaar is met mijn mods en Texture Pack) en toen bleef de temperatuur rond de 55 graden met een max van 60. Is 75 zoveel voor een CPU? Ik dacht dat je rond de 90 of bijv 85 je echt zorgen moest gaan maken. Ik heb mijn processor dan ook OC'ed naar 4,3 met een scythe mugen koeler.
Is wel aan de warme kant ja. Maar de nieuwste proc's moeten dit wel kunnen hebben. Wat zijn trouwens de temps van de GPU?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• volton10
ChojinZ schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:57:
[...]

Is wel aan de warme kant ja. Maar de nieuwste proc's moeten dit wel kunnen hebben. Wat zijn trouwens de temps van de GPU?
Meestal een max van 50 graden onder load.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:31:
@maarten
Ik zeg niet dat het de voeding is ik zeg alleen dat je het beter kan uitsluiten.
En voedingen met een hogere watt/prijs zijn meestal niet altijd gewoon minder.

75 graden cpu is niet heel top maar zou geen probleem moeten zijn.
Als je gpu onder load maar 50 graden word is of de temp sensor dood of je hebt echt een super koele kaart (wist niet dat 7970 zo koel liep)

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

En is het haperen over na het terug plaatsen?
Temps lijken mij geen probleem te zijn

• volton10
mukkel schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:22:
En is het haperen over na het terug plaatsen?
Temps lijken mij geen probleem te zijn
Inderdaad daarl lag het niet aan. Het leek erop dat toen ik mijn boxen aansloot het haperen weer begon. Heb deze er toen uitgehaald maar dit verhielp niks. Ik test nog even verder.

EDIT: Even mijn windows teruggezet naar een eerder stadium en nu doet hij het prima! Nu alleen nog even testen of het later niet voorkomt. Helaas de oorzaak niet gevonden maar de oplossing wel.

[ Voor 20% gewijzigd door volton10 op 20-08-2012 22:05 ]

Pagina: 1