Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aep
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01-2022
Beste lezers,

Ik heb afgelopen April een nieuwe PC gekocht en zelf de onderdelen in elkaar gezet. Ik wilde eerst een aantal maanden kijken of de PC goed in orde was voordat ik ging overclocken. Ik heb gisteren een aantal forums zitten lezen (met name op hardware.info over het overclocken van i5 2500k en de i5 3570k). Dit is de configuratie die ik heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 18,-€ 18,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 59,95€ 59,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 199,-€ 199,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 66,-€ 66,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 122,50€ 122,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,45€ 43,45
1Asrock Z77 Pro3€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,85

Het enige probleem met deze PC was dat deze 95+ graden werd na het draaien van Prime 95 en Linx bij 4.0 Ghz, terwijl het aanbevolen maximum rond de 75 graden ligt. Mijn eerste insteek was dat ik de koelpasta verkeerd had toegepast, dus heb ik mijn CPU Cooler eraf gehaald en opnieuw de koelpasta toegepast. Nu werd deze nog maar 60 graden bij 4.4 GHz en 100% load.

Dit waren mijn instellingen in Bios:
ASRock Z77 Pro 3
CPU Configuration (multiplier) Per Core - 44 44 44 44
CPU Voltage op Fixed Mode
CPU Fixed Voltage op Auto
CPU PLL Voltage op Auto
Spread Spectrum op Disabled
Intel SpeedStep Technology op Disabled
Intel Turbo Boost Technology op Enabled
Enhanced Halt State (C1E) op Disabled
CPU C3 State Support op Disabled
CPU C6 State Support op Disabled
Package C State Support op Disabled
CPU Load-Line Calibration op Auto
Internal PLL Overvoltage op Enabled

Ik heb hiernaast ook nog CPU-Z, Linx en AXTU gebruikt. Ik heb eerst alles in Bios veranderd, ook mijn multiplier en daarna mijn PC getest. Ik heb later in AXTU ook de multiplier veranderd, alleen stond deze wel op x16. Ik heb deze daarna gelijk op x44 gezet, waarna mijn PC een blue screen gaf. Waarschijnlijk kwam dit omdat AXTU en Bios niet helemaal lekker samenwerkt en dus afzonderlijk gaat draaien, want op mijn bios stond dat ik een Kloksnelheid had van 25500 MHz. Ik heb hierna dit proberen te veranderen in Bios, waarna ik de cores op 46 heb gezet. F10 en opnieuw opgestart, alleen bleek mijn computer ineens niet meer verder te gaan dan het Bios scherm en reageerde ook nergens meer op. Opnieuw proberen op te starten, maar nu wilde mijn hele computer niet meer aan, hij bleef maar aan en uit gaan. Ik heb hierna CMOS gecleared en hier begon het probleem. (Ik heb trouwens niets veranderd aan de CPU Voltage, naja +0,005 en -0,025 is het max wat ik veranderd heb)

Ik kon gewoon weer in Bios komen, en al mijn instellingen waren naar fabrieksinstellingen gegaan, MAAR een aantal instellingen zijn foetsie en ik kan mijn multiplier van mijn CPU niet meer hoger zetten als 37. Als ik dit probeer gaat deze gewoon terug naar 37. Ook in AXTU kan ik mijn multiplier niet hoger zetten als 37. Hierna heb ik in mijn Bios de CPU Turbo op 4.4GHz gezet, maar zegt AXTU, CPU-Z en RealTemp dat mijn kloksnelheid niet hoger gaat dan 3,4GHz bij 100% load met behulp van Linx (terwijl deze in Bios op 37 multiplier x 100 MHz staat!). Ook kan ik nu bij CPU Multiplier niet meer Per Core kiezen, alleen maar All Core of Auto.

Ook vond ik raar dat ik nog maar 4GB Ram overhad na deze crash, terwijl ik 2x8GB Ram in mijn PC heb en altijd weergegeven stond in Bios en Windows. Ik heb deze daarna eruit gehaald en er weer ingestopt, maar allebei bleven 4GB aangeven, behalve CPU-Z, die gaaf 8192MB RAM aan. Ik heb hierna de tweede in een andere slot gedaan, en nu doet deze het weer wel, alleen heb ik wel mijn fan van de Scythe Mugen 2 afgehaald, anders paste de Memory niet.

Ik moest vanochtend werken, dus heb ik (op een forum gelezen) de Mobo Battery eruit gehaald en de CMOS Jumper weer op 2 en 3 gezet, zodat deze weer gecleared was. Ik startte mijn PC even geleden op en ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb wel een aantal forums gelezen die precies ditzelfde probleem hadden, en precies na een 'overclocking crash' hun Multiplier niet meer hoger konden zetten als 37, terwijl ik deze toch echt hoger heb gehad. Het enigste probleem bij al deze forum posts was dat er bij geen een van alle een oplossing voor dit probleem was. Sommige hadden een nieuwe Mobo chip gekocht van ASRock, maar ik weet nog geeneens of het daar aan ligt.

Ik had trouwens Bios P1.30 versie en later na de crash naar P1.50 geflashed, omdat ik dacht dat het probleem aan mijn bios versie lag, niet dus.

Heeft iemand hier ervaring met dit probleem? Het lijkt erop dat mijn CPU op mysterieuze wijze zijn -K waarde is verloren. Ik heb jammer genoeg geen extra PC om mijn CPU en/of mijn Mobo in te testen, maar ik zou graag mijn i5 op 4.6 - 4.8 GHz willen laten draaien, zonder (te veel) te tweaken aan het CPU Voltage.

Alvast bedankt,

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:40

Gamer

mobile

Gebruik Throttlestop, die unlocked je multi terug.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aep
Gamer schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 20:25:
Gebruik Throttlestop, die unlocked je multi terug.
Hey, bedankt voor je feedback. Een vraagje, hoe kan ik daarmee mijn CPU weer 'unlocken'? Ik kan namelijk van 16.0 tot 36.0 kiezen bij de multiplier en dan komt gelijk Turbo mode. Ook als ik bij TRL kijk, kan ik niets veranderen:
Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/8412/turbow.jpg

Ik weet niet zeker of dit aan mijn CPU of Mobo ligt hoor, kan het zo zijn dat mijn Mobo chip naar de filestijnen is?

Dit is een filmpje (niet van mij) maar wel hetzelfde probleem, echter blijft mijne hangen op 37 ipv 38

YouTube: MOV_0053.mp4

[ Voor 25% gewijzigd door Aep op 20-08-2012 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aep
Ik heb de oplossing waarschijnlijk gevonden. Ik kreeg advies van iemand om mijn memory te testen met Memtest86. Ik kreeg hier nogal wat errors, dus ik heb vandaag nieuwe besteld. Hopelijk kan ik nu wel weer 'normaal' overclocken zonder te klooien aan het voltage :)

Edit:

Ik heb mijn nieuwe RAM binnen gekregen en precies hetzelfde probleem, ik kan mijn memory slots alleen in A1 - B1 stoppen als ik wil dat BIOS en Windows 7 8GB RAM ziet. Verder kan ik nog steeds niet mijn multiplier hoger krijgen als 37, dus is en mijn moederbord kapot en mijn oude memory.

[ Voor 36% gewijzigd door Aep op 21-08-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray-ban
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Voordat je nieuw geheugen en moederbord koopt zou ik eerst eens testen met wat er gebeurd als je het bestaande geheugen en CPU in een ander moederbord stopt. Je zal er vast wel een bij vrienden kunnen lenen.

Dikke kans dat door het OC-en vanuit AXTU (en niet het BIOS) er per ongeluk iets fout is gegaan met de spanningsregeling op je moederbord.