Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajdales
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-09 15:47
Mijn logica laat mij volledig in de steek.

Een simpel autoversterkertje (50W) wil ik gebruiken voor een klein disco setje (mengtafel, psu, versterker in 1 kastje).
Na de PSU eerst zonder slopen te testen (kabeltje tussen groen en zwart op ATX stekker) heb ik de ATX stekker er af geknipt (zonder stroom op de voeding natuurlijk, ook ff zonder sroom aan gezet). gevolg PSU start niet meer na doorlussen met zwart. start wel als ik 'm met oranje (3,3v) verbind maar levert dan maar max 9v.

Ik snap het niet meer, hoe komt het dat als ik een stekker afknip die verder met niets verbonden is toch effect heeft?

PS de voeding is een: FSP300-60BTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Waarschijnlijk kan het ding er niet goed tegen om zonder belasting te draaien (en zal daar wel tegen beveiligd zijn).

Maak er eens iets aan vast, bv. een paar oude 12V fannetjes ofzo.

willekeurige bron met uitleg:
One characteristic of all switching-type power supplies is that they do not run without a load. This means that you must have the supply plugged into something drawing power for the supply to work. If you simply have the power supply on a bench with nothing plugged into it, either the supply burns up or its protection circuitry shuts it down. Most power supplies are protected from no-load operation and shut down automatically. Some of the cheap clone supplies, however, lack the protection circuit and relay. They are destroyed after a few seconds of no-load operation. A few power supplies have their own built-in load resistors, so they can run even though no normal load is plugged in.
Als er geen rare luchtjes afkwamen bij eerdere pogingen zal hij wel beveiligd zijn en het gewoon weer doen als je er eenmaal wat op aansluit.

Oh, en die ATX draadjes werken normaal als eenmalige puls he (zolang je de knop indrukt). Als je deze permanent doorverbindt is het alsof je de knop ingedrukt houdt -> dan gaat 'ie na 4 seconden dus steeds weer uit, denk ik.

[ Voor 81% gewijzigd door Wilke op 20-08-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Veel voedingen (bijna alle) hebben een feedback op de ATX stekker zitten.
Een van de contacten (eigenlijk altijd een 3.3V) heeft 2 draden in de aansluiting voor 1 pinnetje zitten.

Dit contact zorgt ervoor dat de voeding kan meten wat de spanningval is naar het moederbord, als deze niet verbonden zit zal de voeding waarschijnlijk in beveiliging gaan.

Waarom het wel werkt als je 'm verbind met de 3.3V zou ik niet weten, maar het is in ieder geval niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De groene draad moet zolang de pc spanning nodig heeft doorverbonden blijven! Zo kan je moederbord ook na powerloss weer het contactje sluiten en de spanning inschakelen.
De meeste voedingen schakelen trouwens gewoon in, zonder te checken of er wel stroom wordt getrokken op de 3,3/5V lijnen. En idd, hang eens je mengpaneel of een ouwe harddisk eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajdales
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-09 15:47
Bedankt voor jullie antwoorden. Er zijn inderdaad 2 sets vandraden doorverbonden in de ATX stekker, oranje met bruin en 2 zwarte.

het doorverbinden van de bruine met oranje heeft het probleem nog niet opgelost (maar het natuurlijk zo zijn dat ik inmiddels al meer heb gesloopt).

gelukkig is er toch nog logica :D
De eerste voeding die ik had gesloopt was een goedkoop model die dus niet die controle electronica heeft. alleen had ik met deze voeding wel een brom door 2 defecte elco's.