13" MBP mid 2010, sata poort kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
Gisteren stopte mijn 13inch MacBook Pro ermee. De applicaties hingen vast (beachball) en mijn WindowsXP VM gaf een "delayed write" error. Ik heb geprobeerd de machine te rebooten maar er verscheen alleen een folder op het scherm. Na een aantal keer proberen lukte het om de machine nog 1 keer te booten maar al snel kreeg ik weer een freeze.

Ik heb een SSD in mijn Macbook en tevens heb ik een optibay waar de originele HDD inzit. In eerste instantie ging ik ervan uit dat de SSD (Samsung 830 128GB) was overleden.

Toen ik de SSD echter verwisselde met de HDD kon ik de MBP weer booten. Helaas kan ik mijn HDD nu niet lezen. De HDD is wel zichtbaar in Disk Utility maar ik kan hem niet mounten, repairen of formatteren. Het lijkt er dus op dat de SATA poort op het logicboard (of wellicht het kabeltje) defect is.

Ik heb helaas geen garantie meer.... Is er iemand die dit al eerder heeft meegemaakt? Heeft er iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 11:44

MsG

Forumzwerver

Wat als je de schijven ook even probeert op een computer aan te sluiten. Dan elimineer je ook meteen dat het de schijven kunnen zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
MsG schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 09:46:
Wat als je de schijven ook even probeert op een computer aan te sluiten. Dan elimineer je ook meteen dat het de schijven kunnen zijn.
Ik heb het met 2 verschillende HDD's geprobeerd. Ze werken allebei op een gewone PC.

Als ik probeer te formatteren vanuit Disk Utility krijg ik trouwens de melding:
"Wiping volume data to prevent future accidental probing failed" \
Als ik het vanuit de terminal doe krijg ik de zelfde melding met Error: -69825

EDIT:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1031577
https://discussions.apple.../2648100?start=0&tstart=0

Het schijnt dus dat het 2009/2010 model een slechte HDD kabel heeft. Dit lijkt ook het geval bij mij te zijn omdat de HDD soms wel, soms niet functioneert. Nu maar eens uitzoeken hoe ik aan zo'n nieuw kabeltje kom.

EDIT 2:
Nieuw kabeltje gekocht via Ebay, wellicht helpt het...

EDIT 3:
Dit weekend het kabeltje vervangen en hij werkt weer :D.

[ Voor 36% gewijzigd door Jay-v op 27-08-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
Nou, schopje dan maar.

Vandaag wederom het zelfde probleem... De MBP vind weer mijn primaire schijf niet. Zou het vreemd vinden als weer het zelfde kabeltje kapot is.....

EDIT: Schijf word wel herkend in mijn Windows PC, wederom kabeltje stuk of??...

[ Voor 19% gewijzigd door Jay-v op 05-05-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Dan lijkt het eerder het moederbord, pardon "Logic Board".

Dan ben je wel zuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
cerberusss schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:33:
Dan lijkt het eerder het moederbord, pardon "Logic Board".

Dan ben je wel zuur...
Nou nee, het lijkt wederom de kabel te zijn. Heb even het kabeltje van de MBP van iemand anders getest...

Wat moet ik hier nu mee, tweede kabeltje in 3 jaar tijd. Ik zou er opzich geen problemen mee hebben als ze bij Apple een normale prijs vragen voor het kabeltje. Het kabeltje kost gewoon +/-52 euro bij Apple. (voor een %^#& SATA kabel!)...

Ik ben duidelijk niet de enige met het probleem: https://discussions.apple...2648100?start=30&tstart=0 verschillende mensen die al 2/3 kabeltjes hebben vervangen bij 2009/2010 MBP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:49
Misschien heb ik zo'n kabeltje voor je over, ik ga het straks controleren, laat het je weten, als je interesse hebt natuurlijk ;)

Edit:
Nope, sorry. Hier kun je het kabeltje wel ietsje goedkoper krijgen zonder bracket

En non-OEM, beetje een gok maar goed wel maar 1/5 van de prijs met een beetje mazzel, kan natuurlijk op het oude vertrouwde Ebay

En overigens, niet alleen Apple vraagt zulke exorbitant hoge prijzen voor specifieke SATA-kabeltjes. Een maat van mij wil een tweede HDD in zn HP laptop (waar gewoon een bay voor aanwezig is) dit kabeltje kost hem via HP 70-80 euro. Tja de vraag is niet zo hoog; het moet wel geproduceerd worden, dus de prijs ligt hoger. Jammer dat Apple er geen policy voor maakt zoals ze wel eens doen met bepaalde type cases en grafische kaarten. Je zou het kunnen aankaarten natuurlijk, misschien heb je er geluk mee :)

[ Voor 95% gewijzigd door bokkow op 06-05-2013 10:20 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Topicstarter
bokkow schreef op maandag 06 mei 2013 @ 08:51:
En non-OEM, beetje een gok maar goed wel maar 1/5 van de prijs met een beetje mazzel, kan natuurlijk op het oude vertrouwde Ebay
Bedankt, mijn vorige kabeltje had ik ook via Ebay gekocht, die was echter origineel v Apple. Ik denk dat ik dit keer maar een neppe Chinese koop, wellicht gaan die zelfs langer mee :+....

p.s. dat zon kabeltje wat duurder is kan ik best begrijpen. Het lijkt echter een probleem wat regelmatig voorkomt, daarom zou ik wat coulance verwachten in de vorm van een lagere prijs oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Jay-v op 06-05-2013 11:17 ]

Pagina: 1