Het laptop overclock/underclock topic!

Wat is overclocken en underclocken?
Met overclocken/underclocken laat je je computer over/onder zijn specificaties lopen. Hiermee kun je je computer koeler laten lopen, of juist sneller laten lopen.Waarom overclocken of underclocken?
Hier de uitleg:Underclocken
Underclocken is het verlagen van de chipsnelheid en het verlagen van de "Vcore", het voltage wat op de chip staat. Hiermee verlaag je het energieverbruikt van je processor. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld je "oude" laptop als server gebruikt of de koeling van de laptop niet (meer) toerijkend is voor de hardware in de laptop. Bij de nieuwe laptops heeft dit minder effect. De processor klokt zich automatisch terug van bijvoorbeeld 2ghz naar 200mhz en verlaagt ook automatisch zijn Vcore. Underclocken heeft nog wel zin bij nieuwe laptops waarvan de koeling niet toerijkend is voor de hardware die in de laptop zit.Overclocken
Nu komt het deel voor de echte powerusers, de echte mannen! Met overclocken verhoog je de snelheid van de processor. Voor het verhogen van de snelheid heb je meestal ook meer vcore nodig, niet altijd!! Bij overclocken moet je goed de temperaturen in gaten houden, anders bestaat er een kans dat je laptop kapot gaat door de hitte. De moderne laptops hebben hier een beveiliging tegen, deze gaan als ze te heet worden, bij ongeveer 100 graden, zichzelf afremmen, terugclocken. Dan heeft je overclock dus geen nut meer omdat de computer zich terugclockt en je verlaagt de levensduur van de laptop aanzienlijk. De levensduur verkort niet/nauwelijks van je laptop als je de temperaturen onder de 90 graden houdt, laptops zijn namelijk erop gebouwd dat ze deze temperaturen langdurig aankunnen.Hoe moet je dan overclocken of underclocken?
Dat ga ik voor jullie met een stappenplan uitleggen. We gaan met software (voor windows) overclocken omdat bijna alle laptops overclocken niet in de bios ondersteunen.Overclocken
We gaan de grafische chip en de processor overclocken. Dit ga ik ook allemaal uitleggen hieronder.processor: AMD
Ik ga hier uitleggen hoe je je amd a4, a6, en a8 processor kan overclocken in je laptop:Benodigde software: k10stat, cpu-z, prime95, en HWmonitor.
- [list=1]
- Download en installeer (als het mogelijk is) de software.
- Open cpu-z, k10stat en HWmonitor.
- Verhoog met k10stat de multiplier met 1 omhoog. (controleer met cpu-z of de multiplier ECHT omhoog gaat.
- Draai ongeveer 1 uur prime95 --> Niet stabiel?? Vcore 1 stapje omhoog en weer 1 uur prime95 draaien. En open HWmonitor om de temperatuur in de gaten te houden.
- Herhaal 3 en 4 totdat je laptop volledig gestresst (gpu en cpu tegelijk) de 90 graden haalt, nu heb je de snelste snelheid.
- [/list]
Deze processors overclocken super, verwacht dan maar ook goede resultaten van deze procesoren. Zelf haalde ik met mijn AMD a6 3400m met een voltage VERLAGING de 2,3ghz. Origineel draait deze "maar" op 1,4 ghz.
processor: Intel
Ik weet (helaas) nog niet hoe je een intel processor in een laptop overclockt.videokaart: nvidia en amd (ati)
Hier ga ik het ook in stappen uitleggen hoe je je videokaart overclockt. Hierbij gaan we GEEN voltageverhogingen gebruiken. Dit is namelijk niet aan te raden op videokaarten zonder veel kennis.Benodigde software: HWmonitor, Furmark, gpu-z en MSI Afterburner.
- Open HWmonitor, MSI afterburner en gpu-z.
- Verhoog de core snelheid met 10mhz (controleer met gpu-z of de core snelheid ECHT omhoog is gegaan)
- Draai een kwartiertje Furmark --> niet stabiel?? De core snelheid met 10mhz omlaag. En open HWmonitor om de temperatuur in de gaten te houden.
- Herhaal 3 en 4 totdat je de hoogste stabiele snelheid hebt.
Underclocken
We gaan de grafische chip en de processor Underclocken. Dit ga ik ook allemaal uitleggen hieronder.processor: AMD
Ik ga hier uitleggen hoe je je amd a4, a6, en a8 processor kan Underclocken in je laptop:Benodigde software: k10stat, cpu-z, prime95, en HWmonitor.
- Open cpu-z, k10stat en HWmonitor.
- Verlaag met k10stat de vcore met 1 stapje omlaag. (controleer met cpu-z of de vcore ECHT omlaag gaat).
- Draai ongeveer 1 uur prime95 --> Niet stabiel?? Vcore 1 stapje omhoog en weer 1 uur prime95 draaien.
- Als je de laagste stabiele vcore hebt gevonden doe je de multiplier met k10stat 1 omlaag. Herhaal daarna 3 en 4. (controleer met cpu-z of de multiplier ECHT omlaag gaat)
- Herhaal 3, 4 en 5 totdat je op de verlaagde kloksneheid komt die je wilt.
processor: Intel
Ik weet (helaas) nog niet hoe je een intel processor in een laptop underclockt.videokaart: nvidia en amd (ati)
Hier ga ik het ook in stappen uitleggen hoe je je videokaart underclockt. Hierbij gaan we GEEN voltageverlaging gebruiken. Dit is namelijk niet aan te raden op videokaarten zonder veel kennis.Benodigde software: HWmonitor, gpu-z en MSI Afterburner.
- Open HWmonitor, MSI afterburner en gpu-z.
- Verlaag met MSI afterburner de core en geheugen (mem) snelheid tot de snelheid die jij wilt. (met nvidia kan je dit ook met de shaders doen, amd heeft deze niet)
Maakt overclocken of underclocken veel verschil?
Verschil met overclocken.
Overclocken maakt pas echt voelbaar verschil vanaf 20%. Een 5% overclock zie je alleenmaar terug in een benchmark welke een score van de cpu snelehid geeft. Maar zelf heb ik de processor van mijn laptop van 1,4ghz naar 2,3ghz geoverclockt en hier merk ik veel verschil van. GTA IV draait nu vloeiend op medium wat eerst alleenmaar op low lukte. Ook mijn simulatieprogramma's draaien soms wel 2x sneller! Het heeft dus weldegelijkt nut, vooral met de grotere overclocks.Verschil met underclocken
Zelf heb ik nog nooit geunderclocktLijst met de gebruikte software voor het overclocken

Nawoord
Ik hoop dat jullie nu lekker kunnen tweaken met jullie laptops en de resultaten hier posten en hier te discusseren over de laptops en overclocks.Disclaimer
Ik ben niet aansprakelijk voor elke vorm van schade aan je laptop dan ookGaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU