Alhoewel ik emigrant ben, heb ik toch nog sterke links met Nederland, en wil daarom ook mijn steentje bijdragen door te stemmen.
Alhoewel de huidige politiek me soms meer het gevoel geeft dat ik een grote kei wil hebben en die wil gooien ipv bijdragen
Twee jaar terug hadden we een apart topic hierover: Stemmen voor expat-Tweakers: hoe, waarom en op wat?, tijd voor een update, mede gezien de vraag in Shineless in "[Poll] Op welke partij ga jij stemmen, en waarom? Deel 2".
- Voor hen die tijdelijk in het buitenland verblijven: zie deze link, ook bij de Gemeente Den Haag. Men kan of zelf per post stemmen vanuit het buitenland, of iemand machtigen om voor u te stemmen in Nederland.
Ik ben een echte expat en stem per post, en heb net de stembescheiden binnen gehad. Er staat geen specifieke eerdere datum vermeld, dus ik neem aan dat het gewoon binnen moet zijn op de 12e september.
Alhoewel de huidige politiek me soms meer het gevoel geeft dat ik een grote kei wil hebben en die wil gooien ipv bijdragen
Twee jaar terug hadden we een apart topic hierover: Stemmen voor expat-Tweakers: hoe, waarom en op wat?, tijd voor een update, mede gezien de vraag in Shineless in "[Poll] Op welke partij ga jij stemmen, en waarom? Deel 2".
Hoe?
- Expats, dwz degenen die echt geemigreerd zijn en uitgeschreven zijn uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA): zie deze link van de Gemeente Den Haag. Dit had voor 1 augustus moeten gebeuren, dus al te laat voor deze verkiezingen!- Voor hen die tijdelijk in het buitenland verblijven: zie deze link, ook bij de Gemeente Den Haag. Men kan of zelf per post stemmen vanuit het buitenland, of iemand machtigen om voor u te stemmen in Nederland.
Ik ben een echte expat en stem per post, en heb net de stembescheiden binnen gehad. Er staat geen specifieke eerdere datum vermeld, dus ik neem aan dat het gewoon binnen moet zijn op de 12e september.
Waarop
Dat is een stuk moeilijker deze keer. Mijn politieke voorkeur licht in het centrum-progressieve deel, waardoor ik meestal bij D66 uitkom. Maar D66 is imo de laatste tijd niet erg sterk bezig. Ik ben er nog niet uit, Groen-Links spreekt me niet aan, PvdA een beetje maar ook zwak geacteerd in de laatste periode. Conservatieve en confessionele partijen zijn voor mij een no-go area, waarmee VVD/CDA/CU/SGP/PVV en SP al direct afvallen. Pfff.Waarom
Eigenlijk heb ik dat al aan het begin aangegeven: ik voel me verbonden met Nederland, wil er nog best wel terugkeren (al acht ik dat niet zo waarschijnlijk door de afbraak van het onderzoeks- en innovatieklimaat door de kruideniersmentaliteit van de recente regeringen), en wil bijdragen aan het politieke proces door te stemmen. Al maken de politici het me niet makkelijk...[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 19-08-2012 17:59 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.