Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:07

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Laat ik maar voor op stellen, dat ik niet helemaal zeker ben of dit het juiste forumgedeelte is, dus als deze verplaatst moet wprden hoor ik het graag.

Mijn probleem: Ik heb veel last van kalkaanslag op oa mijn glazen douchcabine en in de toilet. Verder natuurlijk overal waar regelmatig water komt.
De hardheid van het water ligt rond de 6 dH, op zich niet extreem "hard" dus.
Nu ben ik op zoek naar een mogelijke oplossing. Die zijn er een aantal:

1. Gewoon poetsen en schrobben met anti-kalk, maar daar wil ik juist van af.
2. Water ontkalken middels een installatie met zouten erin, die het water "zuiveren" en ontkalken, maar dat hoeft van mij niet. Ik hoef niet meer zout en minder kalk in het water.
3. Apparaten die ervoor zorgen dat de Magnesium en Calcium deeltje in het water niet kunnen samengaan en kalk kunnen vormen.

De laatste soort is voor mijn situatie denk ik de meest geschikte.
Hiervan zijn er weer een fors aantal mogelijkheden:

1. Magneten om de water toevoer:
http://www.waterontharder.info/shop/
http://www.waterontharder.com/

2. Water ontharders met die middels elektriciteit het proces opwekken:
http://www.saramij.nl/uni...w-hs-38-c-waterontharder/

Mijn lichte voorkeur gaat uit naar nummer 2.

Maar zijn er hier tweakers die hun water al getweakt hebben en ervaringen hebben met dit soort apparaten?
Werkt het ook echt? Ben je af van de kalkaanslag?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar als de hoofdreden om niet meer van die anti-kalkproducten toe te passen "milieugerelateerd' is (ipv. het terugkerende poetswerk an sich :+), dan zou je evt. ook schoonmaakazijn gebruiken.

Stuk mens-/milieuvriendelijker en goedkoper. Zelf vind ik het ook beter werken dan Antikal, maar results may vary.
In ieder geval heb ik bij azijn minder het idee dat ik eigenlijk een HazMat-suit aan zou moeten trekken om het te gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Voor je doucheruitje is het simpel: na gebruik even een wisser er over halen en aanslag krijgt geen kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:45
ChUcKiE schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 11:46:
1. Magneten om de water toevoer:
2. Water ontharders met die middels elektriciteit het proces opwekken:
Het is onwaarschijnlijk dat dit werkt: Topic met meer linkjes

Is onomstotelijk bewezen van niet: nee, maar is aannemelijk dat het om een of andere reden effect zou hebben (laat staan dat iemand dit bewezen heeft): zeker niet.

Als het je gaat om het milieu: gebruik azijn & groene zeep
Als het je gaat om de moeite: besteed dat geld aan een hulp in de huishouding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:00
Iemand gekend die zo'n installatie had staan. Moest je iets van € 2000,- voor aftikken. Voordelen: minder waspoeder gebruiken en nergens meer kalkaanslag op. Maar voordat je dat geld er uit hebt.........?
Sinds enige tijd een nieuwe douchewand staan, moet deze nog steeds is behandelen met een autowax, schijnt ook te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 22:27

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

RemcoDelft schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:06:
Voor je doucheruitje is het simpel: na gebruik even een wisser er over halen en aanslag krijgt geen kans.
Eens met Remco. Heb een douchecabine van meer dan 10 jaar. Iedereen moet na iedere douche de ramen wissen en het glas ziet er nog goed uit. De onderste rand ziet er wat slechter uit doe we een maal per jaar en wat agressiever middelen.
Ook de mengkraan even met een handdoek nadrogen en de tegels met de wisser doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn moeder heeft een of ander apparaat laten plaastsen in de meterkast, daar waar de waterleiding binnenkomt. Dit apparaat is een flinke ontkalker en het resultaat is overal terug te zien. Glazen uit de vaatwasser (die nu ook met veel minder zout toe kan), afzetting in de waterkoker en wasmachine, afzetting op kranen en douchekop, afzetting op de voegen van de badkamer en afzetting in het toilet.

Al met al scheelt dit nogal wat poetswerk wanneer je een stel kinderen in huis hebt die het allemaal geen reet interesseren. Het schoonmaken van de genoemde onderdelen bestaat nu niet meer uit het verwijderen van kalkaanslag maar het verwijderen van vuiligheid die uit andere materie bestaat.

Het apparaat heeft haar eenmalig een slordige €2000 gekost (ik weet geen merk en type) maar ze zegt dat ze er veel voordeel van heeft en dat het ontzettend veel scheelt in je apparatuur, ook al heeft ze dat ding nog geen 2 jaar in gebruik.

Een ontkalker zorgt dus voor meer behoud van je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 18:11

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Hier dus een ervaringsdeskundige.

Ik heb een waterontharder van aquacell (mechanisch, niet elektrisch)

Het is zo.ontzettend.relaxed.

Douche, toilet, kranen, vaatwasser ed...allemaal kalkvrij
Heb zelf een regendouche...normaal gaan na verloop van tijd die gaatjes dicht zitten...nergens last van...
Een zwarte wasbak blijft zwart...

Ik moest 1900 euro aftikken (overigens in termijnen van 190 euro betaald...geen financieringmaarservice van het bedrijf) maar ik vond/vind het het waard.

PS....je krijgt nog wel maandelijkse kosten omdat het apparaat zout gebruikt om het opgevangen kalk weg te spoelen en die blokken moet je kopen...hoeveel dat kost is afhankelijk van de hardheid en hoeveelheid water die je gebruikt...

[ Voor 19% gewijzigd door Mike2k op 20-08-2012 14:28 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties tot nu toe...als ik de balans even opmaak, dan lijken de magneten niet echt goed te werken.

De echte ontkalkers van rond de 2000 euro wel.

Ik hoop alleen dat iemand nog iets weet over de apparaten die via elektriciteit een magnetisch veld creeeren en daarmee dus pretenderen dat dat veld tot zeg 30 meter vanaf het punt effectief blijft. Iets wat bij een magneet natuurlijk niet het geval is, daar blijft het water maar maximaal een uur in de geneutraliseerde stand en ook nog eens alleen bij langzaam stromend water (zeggen ze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-04 23:12
Aquacombi is ook een merk, dat met zout werkt, en volgens mij zonder stroomaansluiting.
Was toen ik een offerte aanvroeg een jaarbos drie geleden ongeveer 2000 euro inclusief. Installatiewerk..

Sommige apparaten zijn vrij groot, andere passenbijna in de meterkast.
Zorg er dan wel voor dat het water van al je apparaten ontkalt wordt, dus eigenelijk meteen na de watermeter plaatsen.

Ik vond het toen te duur omdat ik alleen woon. Wie weet als ik veel meer water ga bebruiken, voor was en douchen wegens samenwonen, maar eens weer offereopvragen. Met de huidige crisis zal de prijs niet zo hoog zijn geworden?

Volgens mij is ontkalkt water in de cv ook voordeliger, wegens minder kalk en sneller opwarmen van het water, maar ik weet niet inhoeverre die bewering standhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Die laatste bewering lees ik ook terug en die wordt aardig onderbouwd ja, dus die zal ook wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ChUcKiE schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 06:55:
Die laatste bewering lees ik ook terug en die wordt aardig onderbouwd ja, dus die zal ook wel kloppen.
Ik zet daar vraagtekens bij. De waterhardheid in Nederland is bijna overal onder de 8 dH, er wordt namelijk centraal onthard bij de waterzuiverings bedrijven (Vroeger kon dat wel 18 dH zijn ) Dat wil zeggen dat er maximaal 40 mg/l calcium en magnesium zout in het water zit. Wikipedia: Waterhardheid

Lees ook dit wat er in staat:
PWN geeft aan dat bij 8,4 dH geen extra onthardingsapparaten nodig zijn en ook geen poedervormige waterontharders.
De CV is een gesloten systeem. Je vult hem met zo'n 100 liter water en dat is het dan. De totale hoeveelheid zouten in je systeem is dus maximaal 4 gram. Dat kan onmogelijk een erg dikke laag op de binnenkant van je hele CV installatie aanbrengen. Zelfs als je er vanuit gaat dat het uitsluiten neerslaat in je ketel omdat het daar het heetst is dan is het nog steeds een dun laagje. En als je een systeem hebt waar wel 200 water in kan (Idioot veel) is ook het systeem groter. Dus maakt het nog niet echt uit.
Daar komt dan nog een effect bij: De meeste ketels staan ergens op zolder. Zodra de kalk een dikker laagje gaat vormen wordt het bros. Daar zullen door de voordurenden temperatuurwisselingen van de aan en uitgaande brander en de heftige waterstroming van de pomp stukjes afbreken. Die losse stokjes kalk worden dan door de waterstroom meegenomen en komt ergens in de laagste radiator terrecht waar het op de bodem tot rust komt. In een radiator is de stroming aanzienlijk langzamer dan in de ketel zelf of in de buizen. Het gaat nooit meer echt omhoog zodar het eenmaal een rustig plekje heeft gevonden. Het is zwaarder dan water. Eindresultaat: Uiteindelijk ligt die hele 4 gram kalk ergens op de bodem van een radiator....daar is het oppervlak nog steeds voor 99.99% onbedekt door kalk en hij doet het gewoon.
Bijvullen van de CV heeft nauwelijks invloed op de hoeveelheid. Normaal hoef je niet bij te vullen, als je dat wel moet heb je ergens een lek. Maar dan nog gaat het om een paar liter per jaar. Dat zijn milligrammen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 21-08-2012 08:56 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik denk dat het er om gaat dat water metr kalk, minder snel verwarmt dan water zonder kalk? en misscien niet direct om de kalkafzetting in de ketel of de leidingen.

en verder,
ook al zou het maar om een korte tijd een een minimaal effect gaan, dan nog hebben ze gelijk als ze beweren dat het een positief effect heeft.
Het is wel maar de vraag of dat dan voldoende is om dit effect als een verkoop argument te gebruiken.

ik heb zelf enorm veel last van kalk in de spoelbak in de keuken, deze komt na de middag in de zon te liggen, en denk dat daardoor het water snel verdampt, en dus een laag kalk achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:16
Ik weet niet of je ook een aquarium hebt maar als je dan water gaat bijvullen dan ook de waterwaardes erg geod in de gaten houden.
Mijn slakken zouden binnen no time het loodje leggen ben ik bang.
Die hebben juist kalk nodig.

Maar idd meer voordelen dan nadelen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ortep schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:49:

De CV is een gesloten systeem. Je vult hem met zo'n 100 liter water en dat is het dan. De totale hoeveelheid zouten in je systeem is dus maximaal 4 gram. Dat kan onmogelijk een erg dikke laag op de binnenkant van je hele CV installatie aanbrengen. Zelfs als je er vanuit gaat dat het uitsluiten neerslaat in je ketel omdat het daar het heetst is dan is het nog steeds een dun laagje. En als je een systeem hebt waar wel 200 water in kan (Idioot veel) is ook het systeem groter. Dus maakt het nog niet echt uit.
Daar komt dan nog een effect bij: De meeste ketels staan ergens op zolder. Zodra de kalk een dikker laagje gaat vormen wordt het bros. Daar zullen door de voordurenden temperatuurwisselingen van de aan en uitgaande brander en de heftige waterstroming van de pomp stukjes afbreken. Die losse stokjes kalk worden dan door de waterstroom meegenomen en komt ergens in de laagste radiator terrecht waar het op de bodem tot rust komt. In een radiator is de stroming aanzienlijk langzamer dan in de ketel zelf of in de buizen. Het gaat nooit meer echt omhoog zodar het eenmaal een rustig plekje heeft gevonden. Het is zwaarder dan water. Eindresultaat: Uiteindelijk ligt die hele 4 gram kalk ergens op de bodem van een radiator....daar is het oppervlak nog steeds voor 99.99% onbedekt door kalk en hij doet het gewoon.
Bijvullen van de CV heeft nauwelijks invloed op de hoeveelheid. Normaal hoef je niet bij te vullen, als je dat wel moet heb je ergens een lek. Maar dan nog gaat het om een paar liter per jaar. Dat zijn milligrammen.
Het gaat dan natuurlijk om het water dat in de ketel opgewarmd wordt om bijvoorbeel dte douchen, dat is een continue stroom van vers water.
Voor de CV heb je gelijk ja, daar zal het te verwaarlozen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:30
Ortep schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:49:

Ik zet daar vraagtekens bij. De waterhardheid in Nederland is bijna overal onder de 8 dH, er wordt namelijk centraal onthard bij de waterzuiverings bedrijven (Vroeger kon dat wel 18 dH zijn ) Dat wil zeggen dat er maximaal 40 mg/l calcium en magnesium zout in het water zit. Wikipedia: Waterhardheid
Dan hebben jullie geluk in NL. Hier zijn delen van Vlaanderen waar de waterhardheid > 30 dH is (vb. rond Leuven). Dan is ontharden echt wel nodig. De waterbedrijven spreken er wel van om dit centraal te doen, maar ik vrees dat ze de investering te hoog vinden (drinkwater is al zeer duur in Vlaanderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:40
Gek zeg de WHO schrijft al lang voor dat DH30 ongezond kan zijn dat is waarom in Nederland vanaf de jaren 90 centraal wordt onthard als dat noodzakelijk is.

DH > 14 => Ontharden
DH < 5,6 => Soms kalk toevoegen.

Daarnaast wordt er in NL geen cloor of fluor meet toegevoegd aan het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
we hadden "vroeger" geel water iun sneek, sinds een jaar of misschien al wat lange, is het water blauw.

hierover is niet echt "gecommuniceerd" dat leverde het waterleidingbedrijf dus regelmatig telefoontjes op van verontrustte klanten.

ook waren er klachten over knallend water in waterkokers. die maakten met het nieuwe water veel meer lawaai.

ook zijn er tegenwoordig klachten van mensen dat het water teveel kalk bevat. deze mensen hebben een ontharder, die dan ingesteld moet worden om een bepaalde hardheid te halen, maar die wordt dan af en to enoiet gehaald. er gaat blijkbaar iets niet goed met het centraal ontharden van het water.

wat ik me dan afvraag, waarom is de hardheid meestal niet lager dan 6 ? volgens mij hebben we dat in nseek ook, dat is dus een ondergrens. verkopers van ontharders noemen sneek dan toch vaak wel als een gebied met redelijk hard water... alsof andere gebieden lagere hardheden zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Onwaarschijnlijk dat je sneek <5,6 DH hebt. Drinkwater wordt verplicht dagelijks bemonsterd en het drinkwaterbesluit schrijft voor dat het tussen de 5,6DH en 14DH zit.
Dit is echter wel de totale hardheid van Magnesium Carbonaat en Calcium Carbonaat, echter alleen de calcium variant is verantwoordelijk voor kalkafzettingen. Dit is ook de enigste die goedkoop te verwijderen is.

Kan het niet zijn Tango dat de waarde die je noemt Franse hardheid is. FH scheelt voor dezelfde concentratie 1,78.

1 DH = 1,78 FH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb het nog eens nagezocht en er staan nu waardes van 6,7 tot 7,7 bij sneek, mijns inziens is dat aan de onderkant dus van de magre, maar toch wordt dit al als redelijk hard gezien, er kan zich vanaf 2,7 dH kalkaanslag vormen.
een ontkalker kost ook nog wel wat aan zout zag ik, met 2 personen 5,30 per maand, en dan komt er nog het water dat weggespoeld wordt voor het regenereren bij.
wat wel zo is, is dat hde hardheid in sneek fluctueert, wat normaliter niet zo hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:21
RemcoDelft schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:06:
^dat! Echt ideaal, pas ik al 12 jaar toe in dezelfde douchecabine, heb er nog nooit de cabine of de tegels hoeven doen, alles nog steeds net. Is bovendien gelijk even een goeie buikspieroefening: even alle tegels van boven naar beneden (hurken) en weer omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en afspuiten met koud water helpt dat niet, ipv met een wisser? op koude oppervlakken ook minder kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

engelbertus schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:55:
ik heb het nog eens nagezocht en er staan nu waardes van 6,7 tot 7,7 bij sneek, mijns inziens is dat aan de onderkant dus van de magre, maar toch wordt dit al als redelijk hard gezien, er kan zich vanaf 2,7 dH kalkaanslag vormen.
Dat wordt als redelijk hard genoemd door de verkopers van wateronthardingsapparatuur. Beneden de 8 dH is gewoon zacht water. Beneden de 4 is zeer zacht en zelfs ongezond. Tussen 8 en 12 is 'gewoon' Je spreekt pas van hard boven de 18. Bekijk tabel maar op wikipedia die ik in een eerdere post aangaf.
Zoals je hier boven hebt kunnen lezen kan het oplopen tot boven de 30 in het buitenland als je in een streek woont tme veel kalk in de bodem en ze doen er niets aan.
Kijk maar eens op dit kaartje: http://www.allwaterexpert...terhardheid-in-Belgi.html
Dan zie je dat ze tot boven de 70 F hebben...dat is meer dan 40 uitgedrukt in dH

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
engelbertus schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:30:
we hadden "vroeger" geel water iun sneek, sinds een jaar of misschien al wat lange, is het water blauw.
De kleur van het water heeft waarschijnlijk meer te maken over er een aktief-koolfiltatiestap/ionp-harsstap in het productieproces zit of niet.
Met actief kool wordt het water "kleurloos" en nagegoeg "geurloos".
Gewoon oppervalkte- en grondwater is ietwat geel door de humus aanwezig.

Blijkbaar is ion-wisseling voor ontkleuring voor sneek.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 21-08-2012 15:32 ]

Pagina: 1