Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zit met een witbalansvraag.
Als ik diverse producten achtereen wil fotograferen, dien ik dan vooraf, met flits, de achtergrond (wit) te witbalansen, en daarna pas de producten een voor een te fotograferen?
Het punt is namelijk dat de producten varieren van kleur. Van wit tot zwart, maar ook transparant, rood, blauw enz. Ik heb gemerkt dat ik om de juiste 'toon' te krijgen, toch nog vaak met de AE settings of flitssterkte speel. De witbalans heb ik dan handmatig ergens rond de 6500K staan.

Kan ik mijn workflow optimaliseren door vooraf een leeg veld te balansen? of geeft dit weer onrust in over/onderbelichting afhankelijk van het product?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Probeer gewoon met een product en speel met de witbalans totdat je tevreden bent over de combinatie van witte achtergrond en onderwerp.

Wat je ook kan doen is in RAW schieten, in het geval dat je er naast zit kun je dit later zonder problemen aanpassen. Gebruik je lightroom dan kun je zelfs de witbalans voor alle foto's tegelijk aanpassen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dat is dus precies wat ik nu doe. Per kleur kijk ik wat het resultaat is
(wifi kaartje & Shuttersnitch op de ipad _/-\o_ )
Ik worstel er alleen mee of het niet gewoon (nog) sneller/efficienter kan door een 'vaste' beginsetting te kiezen

flitskoppen zijn warm enzo... tis al heet zat :')

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 19-08-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Als je echt veel foto's maakt en je flitsers zijn stabiel qua kleur (dat wil nog wel eens veranderen naarmate ze warmer worden als je niet de top of de line flitsers hebt), dan kun je overwegen om een goede grijskaart te gebruiken. De grijskaart zet je neer op de plaats van het product, om er vervolgens een foto te maken waarbij de grijskaart zo groot mogelijk in beeld is (wel zorgen dat je geen licht blokkeert met je lens natuurlijk, anders zou je alsnog een colorcast kunnen krijgen). Als je de foto van het grijze object hebt gemaakt, kun je in je camera aangeven dat dat je 'custom whitebalance' is (moet je even opzoeken in je user manual hoe dat bij jouw camera werkt). Dan kun je vervolgens voor een custom whitebalance kiezen voor je gaat schieten, wat er voor zorgt dat je voor al je foto's van tevoren al een goede witbalans hebt, zonder dat je dat achteraf nog weer moet instellen. Wel goed in de gaten houden dat de kleuren kunnen veranderen als je je flitsers anders opstelt (als ze niet dezelfde kleur flitsen tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovensttande truc dus, maar dan gewoon de wb in LR laten bepalen en op de hele reeks toepassen. Niet in-camera gaan lopen klooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
dus:

ik koop een grijskaart, die zet ik op de opnametafel
ik stel mijn flitskoppen in zoals ik dat normaliter heb
ik maak een foto in RAW
daarna alle foto's maken van de producten
het zootje inladen in LR, en zeg tegen lightroom: foto 1 is wit

dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatste stap is dat je tegen LR zegt dat je grijskaart grijs (of wit of zwart) is. Dan vraag je heel lief of LR dat op de volgende selectie van fotos wil toepassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

paQ schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 10:53:
dus:
ik koop een grijskaart, die zet ik op de opnametafel
Of je gebruikt een los grijs tussen schotje van je camera tas ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 20:08
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 10:41:
Bovensttande truc dus, maar dan gewoon de wb in LR laten bepalen en op de hele reeks toepassen. Niet in-camera gaan lopen klooien ;)
Ik zet hem in zo'n geval liever op m'n camera goed, dan zijn je previews in ieder geval al (bijna) goed.
Dan zie je in ieder geval wat je doet, achteraf aanpassen kan altijd nog :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ik heb een grijskaart gehaald.
offtopic:
Foka
Heb je een grijskaart?
- wat is dat?
gewoon een grijze kaart, soms achterkant wit of zwart
- nee
volgens mij wel
- nee ik denk het niet

(ze hadden ze wel hoor)

maar ik zat onderweg nog even te filosoferen.
Als ik een opname met flits maak van de kaart, en een wit product staat er goed belicht op, dan is hoogstwaarschijnlijk het zwarte product onderbelicht... of niet?

Ik probeer te voorkomen dat ik straks alles overnieuw kan gaan doen omdat ik wat sneller klaar wilde zijn :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je belichting zul je per product inderdaad moeten afstellen, afhankelijk van het soort materiaal en of het een licht of donkergekleurd product is.

Maar wat heeft dat te maken met de witbalans waar je die grijskaart voor gebruikt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
nee ja dat zit ik me nu ook te bedenken.
wit balans is wit balans natuurlijk.

Het gaat er mij om dat ik de witte achtergrond steeds even wit wil krijgen zeg maar.
Zonder dat daarmee de ene keer de boel overbelicht raakt en de andere keer 'grijs' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 20:08
Heb je meer dan 1 flitser?
Dan kun je 1 van de flitsers op de achtergrond zetten om die zo altijd te overbelichten. Je andere flitser(s) kun je dan gebruiken om de belichting op je product goed te krijgen :)

Dat heeft met de kleur / de witbalans inderdaad niks te maken :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ik heb er 4, maar ik gebruik er nu maar 1. (van voor/boven) Misschien pak ik zo nog een tweede.
Heb een cheap ass kaiser Tube2 ding gehaald. White all over :P

Anyway.
Ik heb een WB setting voor grijskaarten gevonden op de D7000. Foto van de kaart gemaakt met de flitser aan, en dan zegt ie: g00d
hij maakt nu schijnbaar foto's met de juiste witbalans. Voor de zekerheid zet ik wel nog 1 keer per kleur de kaart in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 30-09 12:12
Als je meerdere producten achter elkaar wilt fotograferen dan is het het handigste om de de flitsers en de camera op manual in te stellen.

Een wit voorwerp heeft namelijk precies dezelfde belichting nodig als een zwart voorwerp.
Je hoeft daarvoor de sluitertijd en diafragma en de flitser niet aan te passen.

Als je bv 10 voorwerpen gaat fotograferen dan word je werkwijze als volgt:

- Zet camera en flitser op statieven, zodat die altijd op dezelfde afstand tot de voorwerpen blijven staan.
- Zet de grijskaart op de plek waar je ook de voorwerpen gaat plaatsen.
- Stel sluitertijd diafragma en flister allemaal handmatig in en zodanig dat de grijskaart netjes belicht is.
- Stel evt de WB handmatig in met behulp van de grijskaart.

Vervolgens haal je de grijskaart weg en zet je voorwerp 1 er voor in de plaats.
Of het nu een wit of zwart voorwerp is maakt niet uit. De belichting zal correct zijn.

Je kunt nu heel snel achter elkaar de voorwerpen fotograferen.

De reden dat je normaal gesproken wel moet aanpassen bij een wit of zwart voorwerp, is omdat je camera niet weet dat het een wit of zwart voorwerp is. Hij zal het altijd grijs proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In theorie wel, in de praktijk kan ik me zo voorstellen dat je met hele matte zwarte objecten, of hele glanzende witte objecten wel degelijk in de problemen komt. In feite moet de mate waarin de producten reflecteren wel binnen het dynamisch bereik van je camera passen.

Daarnaast is een vaste positie van je licht natuurlijk ook lang niet altijd de beste optie. Afhankelijk van de vorm van het product zal je de verlichting willen verplaatsen om een prettige schaduwwerking te krijgen en dergelijke.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het is nu aardig gelukt, maar het witte product op een witte achtergrond blijft natuurlijk tricky. Die is daarom wat 'onderbelicht'.

http://www.cinepaq.nl/?portfolio=kleurvoorbeelden-2

Helaas is het opnamegebied echt te klein om nog een flitser tegen de achtergrond te krijgen om die altijd helemaal wit (overbelicht) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nette foto's hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Je zou ook nog kunnen proberen om een zwart blaadje/schermpje/object boven de witte objecten te houden om er zo voor te zorgen dat ze wat meer contrast krijgen met de achtergrond. Wit op wit is tricky, bij witte onderwerpen is het vaak de kunst van 'subtractief belichten', dus zwarte voorwerpen in de buurt te plaatsen om zo wat donkere reflecties te maken, zodat er een verschil zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ja daar heb ik een hele mooie ipad app voor :) maar die deed nu effe dienst als shuttersnitch :P
Maar goeie tip! thanks

Pagina: 1