• EvertH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 18:50
Hallo Tweakers,

Sinds twee maanden heb ik het volgende systeem in gebruik:
  • AsRock 970 extreme4
  • AMD FX-8120 (125W) + Mugen 2b
  • AMD Entertainment AE34G1609U2 (4 X 4GB)
  • Corsair TX650
  • Samsung 830 128GB
  • XFX HD4890 1GB
  • en dat alles in een Sharkoon T9 Value Green Edition
Systeem draait prima, maar het viel me op dat de processor zeer warm wordt. In het BIOS zit de temperatuur al rond 40-45C en na een potje Battlefield 2 schrok ik toen ik daarna een temperatuur van 80C zag in HWMonitor (max is 61 volgens AMD, Coretemps waren 60-65C, maar die zijn toch niet betrouwbaar?) Dit lijken me geen acceptabele temps voor een Mugen. Ik weet overigens niet hoe strak de Mugen aangedraaid dient te worden? Er zit een klein drupje Arctic MX-2 tussen. Cool 'n Quiet staat aan, op de Mugen zit een fan en aan de andere kant een casefan. De temperatuur van de videokaart blijft wel binnen de perken (70C onder load). De Mugen heb ik al opnieuw geinstalleerd, hielp niet.

Wat kan ik nu het beste doen?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:38
Je mag best die schroeven hard aandraaien, alleen opletten dat je niet met de schroevendraaier de kop van de schroeven stuk maakt.

Hoe is de airflow in je kast? Welke richting blaast de cpufan van op? Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden :)

• EvertH
Ik zal zodra ik thuis ben de schroeven aandraaien, kijken of dat scheelt. onder hoge belasting wordt de Mugen overigens wel warm (volgens mijn fancontroller 45-50C bij een CPU temp van 60C).
Ook een plaatje met mijn paint-kunsten :P
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/cojqcgz4z/case.png
Rood is warme lucht, groen koele.
Als er wat mist hoor ik het wel :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als het strakker aandraaien van de schroefjes niet veel helpt zou je een 2de fan aan je Mugen kunnen bevestigen en een push/pull config maken. Dus de fan die er nu op zit laat je blazen en de 2de fan laat je lucht wegzuigen en dat helpt vaak ook al een aantal graden omlaag.

Let je er wel op dat als je de Mugen opnieuw installeerd dat je eerst de oude koelpasta met wat alcohol van je cpu en koelvlak van de Mugen weg haalt. Niet dus eraf halen en weer met de oude koelpasta erop zetten want dan krijg je sowieso luchtbelletjes eronder en die pasta zit niet meer goed verdeeld.

O ja, het plaatje werkt hier bij mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 19-08-2012 17:26 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Volgens mij staan de pijltjes bij je videokaart verkeert om. Hij blaast de lucht door je koelblokken, en zuigt niet. Of heb je een andere koeler erop? (ivm de twee koelers die je heb getekent)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• EvertH
Klopt dat de pijltjes van de videokaart verkeerd om staan, stom... :F
Koelpasta had ik vervangen bij het opnieuw plaatsen. Gaat een tweede fan echt helpen gezien ik nu de casefan ernaast als tweede gebruik?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:38
Ik heb mugen 1 en 2 met 2 fans erop gehad, het maakt niet veel uit. Maximaal paar graden koeler zal het zijn.

Welke voltages zie je als je cpu idle en gestressed is ?

• marquis
Zo maar een idee, keer je voeding eens om. Je voeding haalt nu zijn lucht uit de kast, die kan ie beter van onder (buiten) je kast halen. Het zou mogelijk zijn dat je airflow zo verstoord wordt omdat alle lucht die er in gestouwd wordt door de onderste fan, opgeëist wordt door je voeding.
Misschien dat ook de airflow hierdoor hersteld wordt en weer van beneden voor naar boven achter loopt.
Het is een gok, maar wie niet waagt.....

• EvertH
@marquis: Nu je het zegt.... mijn oude voeding zat idd met de fan beneden... ga ik proberen!
Voltages moet ik ff opzoeken, maar die waren de laatste keer prima (stock dus)

• EvertH
Ik heb de voeding omgedraaid en de Mugen aangedraaid... geen effect :(
De voltages:
Idle: 0.82V (36C)
Load: 1.29 (60-80C)

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 18:55
1. koelpasta
2. zit niet goed vast.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Wat is je stock VID volgens coretemp?
Als die laag is dan heb je te maken met een zeer warme 8120 (low vid batch =knudde) ,maar als je de boel stock heb draaien mag die temperatuur wel iets lager zijn...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• EvertH
Na het nogmaals aandraaien van de Mugen zijn de temps weer normaal... bedankt Tweakers!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Klinkt toch niet erg gezond. Ik heb zelf een FX-6200 (6 x 3,8GHz). Deze komt met een push/pull combi op 800rpm (Mugen 3 PCGH) toch niet boven de 58 graden onder full load.

edit: ah, 't probleem is opgelost. Nice! Wat zijn je nieuwe temps?

[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-08-2012 15:29 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Volgens mij is er weinig aan de hand. Lees dit artikel even. Je moet dus kijken naar de Core Temp, de CPU temp zit vaak 7 tot 10C hoger dan de daadwerkelijke temperatuur.

Je moet de temperatuur uitlezen met het programma coretemp: http://www.alcpu.com/CoreTemp/ AMD raad voor een Bulldozer CPU zoals die jij hebt een maximale core temp van 61C aan. Als je hier vaak heel dicht bij komt of over heen gaat kun je de tips van de andere volgen.

~ Mijn prog blog!

• EvertH
Dacht gelezen te hebben dat er juist naar de CPU temp gekeken moest worden.
Anyway:

Idle: CPU: 30C
Coretemp: 14C (vandaar, het is hier 20C :P)

Load: CPU: 40C :D
Coretemp: 23C

• Roel1966
  • Niet online
Temperaturen die de fabrikanten opgeven als max temp is vaak de t-case temperatuur die gemiddeld bij een goede koeler tussen de 10 a 15 graden boven kamertemperatuur mogen liggen. Daarbij heb je dan ook nog eens de core temperatuur die gemiddeld weer 10 a 15 grades boven de t-case temp mag liggen.

Beste kan je vaak de t-case temp aan houden maar waardes van bijvoorbeeld gelijk aan kamertemperatuur of maar een verschil van 5 graden kloppen niet. Veelal is er dan toch iets mis met de sensor in de cpu waar de AMD cpu's nog wel eens last van hadden in het verleden.

Temperaturen @Everth zijn prima en nergens rede om je zorgen te maken buiten dan die coretemp die volgens mij niet klopt. Temps van je cores liggen altijd een stuk hoger namelijk dan de t-case temp tenzij het programma iets fout uit leest.

• EvertH
Ah bedankt voor de bevestiging, de 61C maximum van AMD geldt denk ik hier voor de CPU temps uit mijn vorige post?

• marquis
EvertH schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:20:
Idle: CPU: 30C
Coretemp: 14C (vandaar, het is hier 20C :P)

Load: CPU: 40C :D
Coretemp: 23C
Ik zat al te denken, die coretemps liggen wel heel erg laag.
Maar goede uitleg Roel1966.

[ Voor 5% gewijzigd door marquis op 26-08-2012 17:52 ]

• Roel1966
  • Niet online
EvertH schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:19:
Ah bedankt voor de bevestiging, de 61C maximum van AMD geldt denk ik hier voor de CPU temps uit mijn vorige post?
Klopt want die 14 graden idle en 20 graden load voor de cores kan dus niet omdat de cores altijd een hogere temp hebben als de t-case. Als je cpu ( t-case temp ) idle 30 graden is moet je rekenen dat je cores tussen de 40 en 45 graden qua temp liggen.

Ik weet verder niet met welk programma je de temperaturen meet maar ik heb zelf wel goede ervaringen met Aida64. Let hierbij wel erop dat je een recente versie pakt want vorige versies van Aida kunnen soms ook wel eens de mist in gaan met nieuwere cpu's en moederboarden.

Wanneer je nu ook in Aida64 die rare core temps krijgt dan denk ik dat toch de tempsensoren in de cpu niet helemaal oke zijn.

• EvertH
Ik zal eens kijken met Aida64, huidige programma is HWMonitor.
Pagina: 1