Spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-08 22:13
Probleem :
PC start vaak opnieuw op. Zomaar, terwijl je bezig bent (surfen / word / ...), of soms terwijl je helemaal niet bezig bent (idle op bureaublad).
Dit gebeurt meestal enkele keren per dag.
Heel af en toe krijg je ook de melding van BIOS dat CMOS settings gecleared zijn.
Dit is nu al enkele maanden aan de gang. Ik heb al heel wat experimenten gedaan (zie onderaan), maar telkens zonder succes. Bij deze reboots heb ik nooit een BSoD gezien.

Specs :
Acer Veriton L670G
Intel Core2Duo E8500, Q43/45 chipset

Alreeds ondernomen acties :

Voeding gemeten : Exact 19V
Dit is een externe power brick van LiteOn. Moet volgens het etiket 19V leveren. Vermogen is 135W.
Mijn meting is een momentopname. Het is nogal moeilijk om deze continu te monitoren onder load (connector is niet echt toegankelijk).
De power brick krijgt niet echt warm. In elk geval heel wat minder warm dan de meeste laptop-voedingen.

Batterij op moederbord : Exact 3V

CPU temp < 50°C (gemeten met CoreTemp)
HDD temperatuur < 50°C (gemeten met HDTune)
Kast staat continu open voor extra ventilatie

MemTest enkele uren laten draaien (opgestart via een Linux live-cd) : Geen enkele fout
1 van de 2 RAM latten uitgehaald

HDD vervangen

Win7 x64 geïnstalleerd
WinXP x86 geïnstalleerd
WinXP x64 geïnstalleerd
WinXP x64 in veilige modus laten staan op bureaublad

Gespeeld met BIOS settings

Elk van deze pogingen bleek geen succes. Het gedrag bleef gelijk. Zowel WinXP als Win7 en zelfs in veilige modus : de reboot blijft af en toe terugkeren.

Iemand een idee wat ik nog allemaal kan proberen om dit fenomeen uit te klaren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dus tijdens de linux live cd is er neits aan de hand
bij windows wel... 1+1=

wat zegt microsoft over de vout melding; http://www.aumha.org/a/stop.php#0x9c // Windows XP en 2000 BSOD guide

heb je alle overbodige zut in de bios uitgezet, en toen geprobeerd?

//edit; ik ken iemand die eens als lolletje, een paperclip bij een fan heeft geplaatst; pc start en werkt normaal, tot die fan niet toereikend is en machine afsluit :X

[ Voor 33% gewijzigd door himlims_ op 19-08-2012 08:51 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 00:49
Zorg dat automatic restarts bij een BSOD zijn uitgeschakeld zodat het BSOD niet geskipt wordt.

Als je nu wel een BSOD krijgt, wordt je met de link van himlims_ wellicht wat wijzer.

[ Voor 0% gewijzigd door Maniakje op 19-08-2012 09:22 . Reden: spelfoutje ]

The sentence below is true.
The sentence above is false.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-08 22:13
Wel de Linux Live-CD heb ik enkel Memtest86 gedraaid. Ik heb dus Linux zelf niet opgestart en gebruikt.
Ik krijg helemaal geen foutmelding, geen BSoD, niks.
In het BIOS heb ik gespeeld (uitzetten enzo) met Intel AMT, Intel MEI en Intel TPM.

@Maniakje : Die setting heb ik al een tijdje zo staan, krijg hiermee geen BSoD.

Ik denk eerder aan een HW falen. Aangezien ik het met meerdere Windows versies tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

cedrique schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 08:57:
@Maniakje : Die setting heb ik al een tijdje zo staan, krijg hiermee geen BSoD.
Ik denk eerder aan een HW falen. Aangezien ik het met meerdere Windows versies tegenkom.
vandaar mijn bios opmerking; zet alles uit, en ga 1 voor 1 opties aan zetten. dan weet je waarschijnlijk wat aan de grondslag ligt aan de de onbetrouwbaarheid van je systeem. kan combinatie zijn van os + bios setting.

maar ik zou d'r toch linux opzetten ;-)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards