Probleem :
PC start vaak opnieuw op. Zomaar, terwijl je bezig bent (surfen / word / ...), of soms terwijl je helemaal niet bezig bent (idle op bureaublad).
Dit gebeurt meestal enkele keren per dag.
Heel af en toe krijg je ook de melding van BIOS dat CMOS settings gecleared zijn.
Dit is nu al enkele maanden aan de gang. Ik heb al heel wat experimenten gedaan (zie onderaan), maar telkens zonder succes. Bij deze reboots heb ik nooit een BSoD gezien.
Specs :
Acer Veriton L670G
Intel Core2Duo E8500, Q43/45 chipset
Alreeds ondernomen acties :
Voeding gemeten : Exact 19V
Dit is een externe power brick van LiteOn. Moet volgens het etiket 19V leveren. Vermogen is 135W.
Mijn meting is een momentopname. Het is nogal moeilijk om deze continu te monitoren onder load (connector is niet echt toegankelijk).
De power brick krijgt niet echt warm. In elk geval heel wat minder warm dan de meeste laptop-voedingen.
Batterij op moederbord : Exact 3V
CPU temp < 50°C (gemeten met CoreTemp)
HDD temperatuur < 50°C (gemeten met HDTune)
Kast staat continu open voor extra ventilatie
MemTest enkele uren laten draaien (opgestart via een Linux live-cd) : Geen enkele fout
1 van de 2 RAM latten uitgehaald
HDD vervangen
Win7 x64 geïnstalleerd
WinXP x86 geïnstalleerd
WinXP x64 geïnstalleerd
WinXP x64 in veilige modus laten staan op bureaublad
Gespeeld met BIOS settings
Elk van deze pogingen bleek geen succes. Het gedrag bleef gelijk. Zowel WinXP als Win7 en zelfs in veilige modus : de reboot blijft af en toe terugkeren.
Iemand een idee wat ik nog allemaal kan proberen om dit fenomeen uit te klaren ?
PC start vaak opnieuw op. Zomaar, terwijl je bezig bent (surfen / word / ...), of soms terwijl je helemaal niet bezig bent (idle op bureaublad).
Dit gebeurt meestal enkele keren per dag.
Heel af en toe krijg je ook de melding van BIOS dat CMOS settings gecleared zijn.
Dit is nu al enkele maanden aan de gang. Ik heb al heel wat experimenten gedaan (zie onderaan), maar telkens zonder succes. Bij deze reboots heb ik nooit een BSoD gezien.
Specs :
Acer Veriton L670G
Intel Core2Duo E8500, Q43/45 chipset
Alreeds ondernomen acties :
Voeding gemeten : Exact 19V
Dit is een externe power brick van LiteOn. Moet volgens het etiket 19V leveren. Vermogen is 135W.
Mijn meting is een momentopname. Het is nogal moeilijk om deze continu te monitoren onder load (connector is niet echt toegankelijk).
De power brick krijgt niet echt warm. In elk geval heel wat minder warm dan de meeste laptop-voedingen.
Batterij op moederbord : Exact 3V
CPU temp < 50°C (gemeten met CoreTemp)
HDD temperatuur < 50°C (gemeten met HDTune)
Kast staat continu open voor extra ventilatie
MemTest enkele uren laten draaien (opgestart via een Linux live-cd) : Geen enkele fout
1 van de 2 RAM latten uitgehaald
HDD vervangen
Win7 x64 geïnstalleerd
WinXP x86 geïnstalleerd
WinXP x64 geïnstalleerd
WinXP x64 in veilige modus laten staan op bureaublad
Gespeeld met BIOS settings
Elk van deze pogingen bleek geen succes. Het gedrag bleef gelijk. Zowel WinXP als Win7 en zelfs in veilige modus : de reboot blijft af en toe terugkeren.
Iemand een idee wat ik nog allemaal kan proberen om dit fenomeen uit te klaren ?