Neoware CA2 aanpassen en iets raars

Pagina: 1
Acties:

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:10
Om te beginnen: ik weet eigenlijk niet of deze vraag hier nu wel of niet thuis hoort maar ook niet waar anders.

Ik heb een Neoware CA2 thin client. Heb deze voorzien van een Pentium III 800Mhz welke op 630Mhz draait. Hoger wil niet omdat de voedingsspanning gewoonweg te laag is voor deze processor. Dat is het probleem ook niet. Heb naast de 32MB usb module een harddisk van 20GB op de IDE aansluiting gezet. Ook geen probleem.
Maar nu: heb Windows 2000 op de 20GB geinstalleerd en de 32MB van DOS voorzien (Windows CE weg dus)
Windows 2000 heb ik geinstalleerd via een externe USB dvd-rom.
Echter wil Windows niet starten vanaf de 20GB als de dvd rom met de windows cd er in niet aanwezig is.
Het ding start dan DOS vanaf de USB module. Zelfs als je in de bios aangeeft dat je van de 20GB als eerste wilt starten doet deze dat niet mits.....(zie boven) De 20GB is primair en actief fat32 geformatteerd

Heb het ook met linux geprobeerd: zelfde resultaat. Ook als ik de 32MB USB module weghaal: zelfde resultaat.

Wie herkent dit en wat kan ik er aan doen ?

[ Voor 3% gewijzigd door strokealpha op 19-08-2012 04:11 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-01 11:08
Die usb-module heeft volgens mij ook in het systeem gezeten terwijl je win2000 op de hdd aan het installeren was? Dan is volgens mij de kans groot dat de bootsector op de usb-stick staat omdat die als primair wordt gezien, als daar niet wordt aangegeven dat je vanaf meerdere os-en wilt kunnen booten dan zal je altijd alleen het eerste standaard geinstalleerde os voorgeschoteld krijgen.

Wil je de OS-en los van elkaar draaien, dan zal je win2000 opnieuw moeten installeren zonder die usb-module erin zodat de bootsector voor win2000 op de HDD komt te staan. Maar wil je dat DOS en Win2000 beide beschikbaar komen bij het opstarten, dan zal je een dualboot moeten realiseren. Maar dan nog is het verstandig om bij de HDD te beginnen, want dan staat de bootsector daarop en niet op de tragere usb-module.

Over hoe en wat betreffende een dualboot met DOS en Win2000... google is je vriend, daar zijn echt ontzettend veel tutorials voor te vinden.

• strokealpha
Ik heb ook geprobeerd om windows te installeren zonder de aanwezigheid van de usb module. Er gebeurt dan exact hetzelfde als genoemd in ts. Zelfs als ik in de bios aangeef dat er eerst van hd1 moet worden gestart en dan b.v. van hd0 kan ik niets starten zonder dvd aanwezig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HDD's en DVD's zijn opslagmedia die je aanstuurt via I/O controllers, deze vragen horen dus thuis in Opslagemedia & I/O Controllers.

Move OH -> OM

Inhoudelijk:
Is dit niet gewoon een IDE master/slave settingprobleem? Klinkt alsof je de DVD als master gejumpered hebt en de HDD als slave. Als je de HDD zonder DVD probeert te booten snapt de controller het niet omdat er geen master aanwezig is.

Advies:
Jumper exact andersom, dus HDD als master en DVD als slave. Dat werkt zolang je HDD geen WD is, omdat WD om redenen die alleen zij weten vasthouden aan een archaisch onderscheid tussen "Master (with Slave)" en "Single Drive". In dat geval moet je alsnog omjumperen naar Single Drive als je de DVD loskoppelt.

Oslik blyat! Oslik!

• strokealpha
Thanks. DVD is extern ! (USB) dus master-slave is niet relevant. Heb inmiddels wel een andere oplossing: de hd vervangen door een interface met sd kaartje van 16GB als harddisk. Linux er op en probleem is opgelost.
Dank voor het meedenken.