mITX met veel features

Pagina: 1
Acties:

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-03 10:17
Ha Tweakers,

Ben op zoek naar een geschikt mITX moederbord voor de game htpc die ik komende
week wil gaan bouwen. Eerst dacht ik vooral aan een goedkoop bordje, van Asrock oid,
maar toen ik een review van H67 borden las kwam ik erachter dat het toch wel handig
is om bij zo weinig ruimte gewoon veel features onboard te hebben.

Daardoor kwam ik uit bij de Asus P8P67-I Deluxe, kost ongeveer €110, wat best een behoorlijk bedrag
is voor een klein moederbord, maar biedt wel ingebouwd wifi-n, bluetooth, usb 3.0 extern + headers, sata 6gb, esata extern, en nog wat asus features als memory check en iGPU boost.
Een aantal van de genoemde dingen wil ik er eigenlijk gewoon op hebben, zoals de usb 3.0 headers en ingebouwd wifi.
Vroeg me eigenlijk alleen af of er nog echte concurrenten zijn voor zeg maar Deluxe mITX borden met veel features..

Wat ik overigens wel een nadeel van deze vind is dat er alleen So-dimm laptopgeheugen in kan en bovendien niet sneller dan 1333MHz..

De overige onderdelen die ik wil gebruiken:
- Intel Pentium SB G860 @ 3.0 GHz
- Coolermaster Elite 120 (?) mITX behuizing
- 4 gb ddr3 geheugen, liefst zo snel mogelijk (1600)
- willekeurige dvd speler
- willekeurige hdd
- 350 watt voeding (heb ik nog liggen)
- in de toekomst nog een externe grafische kaart, wss de HD6770 / 6850 / 7750

Ohja, en misschien zien jullie ook gelijk of ik dingen heb uitgezocht die niet compatible zijn?

Alvast bedankt!

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
waarom die processor en niet iets zoals een i5 2500, of als die te duur is een i3 3220?

• MuFFIN 007
Simpel, omdat die ook nog te duur is. De pentiums hebben weliswaar geen hyperthreading, maar alle nieuwe SB techniek + prima kloksnelheden. Bovendien word de cpu toch niet het belangrijkste onderdeel in een game pc. Daarbij komt dat de Pentium nog steeds sneller is dan de snelste Llano APU..

En omdat Pentium een minder populair label is dan i3, i5, is de prijs aantrekkelijk, zo'n 80 euro.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, neem je toch iets van de AMD serie? A6-3670 bijvoorbeeld, zelfde prijs maar echt veel sneller.

(of voor een paar euro meer de x4-965 natuurlijk)

[ Voor 14% gewijzigd door Reepje op 19-08-2012 09:11 ]

• MuFFIN 007
Helemaal niet veel sneller, alleen het GPU gedeelte is beter. Las pas een review die zei dat intel plus extra graphics beter is dan AMD APU

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mITX is eigenlijk een beetje onhandig idee, mATX is goedkoper en meer keus. Bovendien, mITX behuizingen zijn klein en zijn qua koeling zelden echt berekend op de warmteontwikkeling van een overgeklokte cpu en een knoeperd van een videokaart.

Tis niet onmogelijk maar je maakt het jezelf wel lastiger.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 19-08-2012 11:06 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:05

Cheezus

Luiaard

Dreamvoid schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 11:05:
mITX is eigenlijk een beetje onhandig idee, mATX is goedkoper en meer keus. Bovendien, mITX behuizingen zijn klein en zijn qua koeling zelden echt berekend op de warmteontwikkeling van een overgeklokte cpu en een knoeperd van een videokaart.

pricewatch: Silverstone Sugo SG05B Met 300w voeding en ruimte voor een 'echte' videokaart.
Tegenwoordig zit zo'n beetje alles wel onboard, zelfs al op m-ITX, dus waarom nog zo'n groot ATX apparaat gebruiken? Als je geen crossfire/SLI of speciale insteekkaarten nodig hebt biedt het geen meerwaarde..

En voor de TS, is een Zotac Z77-ITX WiFi of H77ITX-A-E wat? Die hebben ongeveer dezelfde features maar wel gewone RAM sloten, en de H77 variant is aanzienlijk goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezus op 19-08-2012 11:18 ]

• MuFFIN 007
Dreamvoid schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 11:05:

De Coolermaster die ik had opgezocht zou ruimte bieden voor normale grafische kaarten, dus dat is geen probleem. En ik ben juist op zoek naar een kleiner model, voor op t bureau.
Cheezus schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 11:10:
[...]

pricewatch: Silverstone Sugo SG05B Met 300w voeding en ruimte voor een 'echte' videokaart.
Tegenwoordig zit zo'n beetje alles wel onboard, zelfs al op m-ITX, dus waarom nog zo'n groot ATX apparaat gebruiken? Als je geen crossfire/SLI of speciale insteekkaarten nodig hebt biedt het geen meerwaarde..

En voor de TS, is een Zotac Z77-ITX WiFi of H77ITX-A-E wat? Die hebben ongeveer dezelfde features maar wel gewone RAM sloten, en de H77 variant is aanzienlijk goedkoper.
..
Wel een beetje jammer dat ie meer dan 2x zo duur is als mijn optie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi als eis en gamen :?

Schrap een van die twee alvast. WiFi *kan* goed werken, maar als je vrolijk aan het fraggen bent wil je niet dat je op eens lag en drops gaat krijgen als de overbuurman z'n bapao gaat opwarmen :o

Vaste PCs hebben gewoon vaste verbindingen nodig, punt. Ook als je naar een LAN-party gaat.

Maar goed, dit is een "welke moet ik kopen?" topic, dus hoort het in Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 23:46

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het antwoord op je vraag of er echte concurrenten zijn voor de Asus P8H67-I Deluxe m-itx (niet de P8P67-I Deluxe, want die bestaat niet) kan je natuurlijk zelf via de pricewatch vrij snel achterhalen.

Belangrijk is om te weten wat je budget is en wat je perse wilt hebben op je bord.
Bijvoorbeeld de Zotac H67ITX-C-E zit in dezelfde prijsklasse en daar zitten wel gewone ramsloten op.

Waarom wil je een m-itx syteem als je ook aangeeft er later een externe videokaart bij te kopen. Dat is toch precies niet de compacte alles in één oplossing En welke games denk je te gaan draaien op de hd 2000 graphics ?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:05

Cheezus

Luiaard

MuFFIN 007 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:34:

[...]

..
Wel een beetje jammer dat ie meer dan 2x zo duur is als mijn optie.
Het ging er meer om dat je een fatsoenlijke PC kan bouwen in een klein kastje, deze kast is vooral duurder vanwege de meegeleverde voeding. In je coolermaster, kun je een ATX voeding stoppen maar de ruimte voor een cpu koeler wordt dan wel erg beperkt, met een SFX voeding heb je wat meer ruimte over voor je hardware/koeling.

Verder ben ik het eens met Dion en Hippo, Wi-Fi is verre van ideaal om te gamen en van de ingebakken GPU van de pentium zul je ook geen game-plezier beleven, ik was in de veronderstelling dat je er direct een dedicated GPU in ging zetten.

• MuFFIN 007
dion_b schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:21:
WiFi als eis en gamen :?

Schrap een van die twee alvast. WiFi *kan* goed werken, maar als je vrolijk aan het fraggen bent wil je niet dat je op eens lag en drops gaat krijgen als de overbuurman z'n bapao gaat opwarmen :o

Vaste PCs hebben gewoon vaste verbindingen nodig, punt. Ook als je naar een LAN-party gaat.

Maar goed, dit is een "welke moet ik kopen?" topic, dus hoort het in Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA
Terecht punt, maar ben niet van plan volledig op WiFi te gaan werken, alleen is het wel een pré als ik het ding ergens neerzet waar nog geen kabel ligt. Je ben mobieler, ook door de kleinere behuizing. Dat samen is gewoon handig, want ik weet nog niet waar ik m precies ga neerzetten. Bovendien is ingebouwd WiFi altijd beter dan zon amateuristisch USB stickje lijkt me, voor t geval de switch t begeeft of er geen kabel voorhanden is.
Hippocampus schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:25:
Het antwoord op je vraag of er echte concurrenten zijn voor de Asus P8H67-I Deluxe m-itx (niet de P8P67-I Deluxe, want die bestaat niet) kan je natuurlijk zelf via de pricewatch vrij snel achterhalen.

Belangrijk is om te weten wat je budget is en wat je perse wilt hebben op je bord.
Bijvoorbeeld de Zotac H67ITX-C-E zit in dezelfde prijsklasse en daar zitten wel gewone ramsloten op.

Waarom wil je een m-itx syteem als je ook aangeeft er later een externe videokaart bij te kopen. Dat is toch precies niet de compacte alles in één oplossing En welke games denk je te gaan draaien op de hd 2000 graphics ?
Met extern bedoel ik gewoon een dedicated pcie kaart, in de behuizing. Prima toch? Het is btw niet eens HD2000, nog een stap lager. Dus ik verwacht niet veel. Maar ik kan met die hd graphics wel een scherm aandrijven en het systeem testen op alle andere hardware.
Pagina: 1