Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Allereerst excuses voor de topic-titel, ik kan het niet anders samenvatten.

Mijn pc heeft sinds een jaar last van de meest vage vastlopers, die steeds vaker voorkomen. Op bepaalde momenten kan hij uren goed draaien, op andere momenten wil hij niet eens opstarten.

En niet opstarten kan zijn tijdens het starten van het OS, maar soms zelfs tijdens de BIOS post-fase (dus tijdens het herkennen van de harddisks en USB-apparaten).

Het vastlopen is ook echt volledig vastlopen. Vrijwel altijd reageert hij helemaal nergens meer op, soms reageert het keyboard nog wel (numlock-lichtje laat zich dan nog wel aan en uit zetten).

Een reboot lost de vastloper alleen niet op. Als de pc is vastgelopen, moet de cpu uit z'n socket genomen worden, en terug geplaatst worden, anders wil de pc niet eens de bios meer opstarten.

De specs van het systeem:
AMD Athlon II X4 630 boxed met stock koeler
Asus M4A785D-M Pro
GeIL Value 4GB
Corsair 2GB
Intel PRO/1000 CT NIC
Be Quiet! Pure Power L7 300W
Video is geïntegreerd.

Geheugen heb ik uit kunnen sluiten door verschillende combinaties te testen en Memtest86+ te laten draaien. Die liep uiteindelijk ook gewoon vast, maar heeft nooit geheugen fouten kunnen detecteren.
Voeding was een standaard voeding die bij de kast hoorde en preventief vervangen is door de Be Quiet!, maar geen effect.
De NIC weg halen maakt ook niet uit, idem voor de harddisk(s) en dvd-spelers. Zelfs een minimaal systeem van 2GB geheugen (Corsair), CPU en Mobo loopt nog vast bij het opstarten.

Door dat laatste weet ik inmiddels zeker dat het of het mobo of de cpu moet zijn. Helaas is het een AM3 systeem met DDR2 geheugen, waarvoor hardware niet makkelijk meer te vinden is. Vervangen voor nieuw betekent een volledig nieuw systeem (nieuwe cpu, mobo en geheugen) en bovendien een nieuwe dvd-brander of verloop van pATA naar sATA (de spelers zijn nog pATA). Dat is een paar honderd euro die ik liever niet uitgeef, vooral omdat de quad-core qua prestaties nog prima voldoet.
Bovendien heeft het moederbord nog garantie, maar als ik het systeem nu wegbreng, krijg ik hem met een paar dagen weer terug met de melding "Cpu opnieuw geplaatst, klacht niet langer geconstateerd" en een rekening. Dat is namelijk inmiddels ook al gebeurd...

Ik wil graag kunnen uitsluiten dat het de CPU of mobo is, maar ik zit vast. Het meest bizarre is dat een vastloper dus alleen op te lossen is door de CPU fysiek te verwijderen en terug te plaatsen. Loskoppelen van netspanning, bios reset of bios batterij loshalen e.d. hebben geen invloed, zelfs niet na meerdere dagen los liggen.

Ik heb daarom heel sterk het vermoeden dat een slecht contact in de cpu-voet of een slechte soldeerverbinding de werkelijke oorzaak is. Dit vermoeden wordt versterkt doordat het systeem iets stabieler lijkt te zijn als de kast plat ligt, ipv rechtop staat.

Wie kan mij helpen? Hoe kan ik het moederbord of juist de cpu uitsluiten als de oorzaak?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CPU en moederbord kun je alleen testen door minstens een van de 2 daadwerkelijk te vervangen.
Ik zou m'n geld inzetten op het moederbord, maar dat is meer omdat ik met Asusborden vaker precies deze vastlopers heb gezien, die niet of nauwelijks te herleiden waren naar het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 22:40
Andere voeding geprobeerd?
Ander geheugen proberen.
1 reepje geheugen proberen.
Zoveel mogelijk hardware verwijderen.
Alles opbouwen op een stuk karton.
Indien pc loopt en je komt in je bios, check alle instellingen tav hardware of alles op goede snelheden loopt, en zet alles wat turbo is op normaal, zorg dat er niks automatisch word overgeclockd, zorg dat je moederbord geen variabele snelheden probeert te regelen, zorg dus dat alles dezelfde snelheid aan houd ook al is er niks te doen voor de pc.

Indien pc vastloopt, dan stroom losmaken, en pc starten, dus knop indrukken en 5 seconde vasthouden(of langer).
Hierna kan de pc het weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Lees mijn op => Ja dus!
Ander geheugen proberen.
Lees mijn op => Ja dus!
1 reepje geheugen proberen.
Lees mijn op => Ja dus!
Zoveel mogelijk hardware verwijderen.
Lees mijn op => Ja dus!
Alles opbouwen op een stuk karton.
Indien pc loopt en je komt in je bios, check alle instellingen tav hardware of alles op goede snelheden loopt, en zet alles wat turbo is op normaal, zorg dat er niks automatisch word overgeclockd, zorg dat je moederbord geen variabele snelheden probeert te regelen, zorg dus dat alles dezelfde snelheid aan houd ook al is er niks te doen voor de pc.

Indien pc vastloopt, dan stroom losmaken, en pc starten, dus knop indrukken en 5 seconde vasthouden(of langer).
Hierna kan de pc het weer doen.
Als de pc vastgelopen is, schakeld de voeding wel in, maar start hij niet meer op. De CPU loshalen en terugplaatsen is de enige oplossing. Op dat moment reset de bios zich ook automatisch, en draait de pc weer op standaard waarden. Alles zo conservatief mogelijk instellen (geen overclocken, aangepaste spanningen, etc) heeft ook geen effect op de stabiliteit.

@TERW_DAN
Ik zou het liefste ook testen met een andere CPU, helaas heb ik die niet... Omdat het moederbord nog garantie heeft, wil ik die ook eigenlijk voor RMA aanbieden. Maar met een vage klacht als ik op het moment heb, weet ik eigenlijk wel zeker dat ik hem niet-gerepareerd terug ga krijgen... Het is al een ander moederbord dan ik oorspronkelijk had (de eerste had een defecte digitale video-out), en deze was waarschijnlijk al eens voor RMA aangeboden bij Asus...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijslangerwerf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06-2021
Misschien dat je BIOS en update kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 22:25
Persoonlijk zou ik zeggen probeer eens een bios update. Dit lijkt me alleen niet handig nu hij spontaan vast kan lopen.
Kan je anders eens kijken of er wat mis is met de pinnen van de processor of een eventueel warmteprobleem ? (als je in de bios komt even bij monitor kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-05 20:39
deepbass909 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:24:

Als de pc vastgelopen is, schakeld de voeding wel in, maar start hij niet meer op. De CPU loshalen en terugplaatsen is de enige oplossing. Op dat moment reset de bios zich ook automatisch, en draait de pc weer op standaard waarden. Alles zo conservatief mogelijk instellen (geen overclocken, aangepaste spanningen, etc) heeft ook geen effect op de stabiliteit.
Werkt alleen resetten van de bios niet?

Verder kán het zo zijn dat sommige apparaten (werkgeheugen) etc. soms niet de juiste configuratie aannemen. Hierdoor moet de bios gereset worden, zodat dit opnieuw gebeurt.

Probeer dit eens handmatig in te voeren.

Probeer als dit gebeurt eens een live usb stick/cd van memtest oid te draaien (verder alle mogelijke hardware uitgeschakeld).

Ooit heb ik ook eens dit soort problemen gehad. Dit bleek opgelost als ik de netwerkcontroller uitschakelde. Probeer ook dit soort dingen af te vangen.

[ Voor 16% gewijzigd door zjorsie op 21-08-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
thijslangerwerf schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:29:
Misschien dat je BIOS en update kan gebruiken?
De laatste versie staat erop. Er is het laatste jaar geen nieuwe update meer uitgekomen.
ExilaaHH schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:29:
Persoonlijk zou ik zeggen probeer eens een bios update. Dit lijkt me alleen niet handig nu hij spontaan vast kan lopen.
Kan je anders eens kijken of er wat mis is met de pinnen van de processor of een eventueel warmteprobleem ? (als je in de bios komt even bij monitor kijken)
De processor is schoon, geen verbogen pinnen. De processor zit ook gewoon goed in de voet. Een warmte probleem kan het ook niet zijn. Hij kan (kon eigenlijk) soms uren software staan compileren op alle 4 de cores, zonder ook maar enig probleem (core-temperatuur meestal tussen de 40 en 45 graden), maar ook direct tijdens een koude start vast lopen.

Bios-updaten ga ik niet doen, om de boven genoemde reden (de laatst beschikbare bios staat er al op) en het systeem is mij veel te ontstabiel. Dus het risico van een beschadigde bios doordat het updaten halverwege fout gaat, is mij te groot.
zjorsie schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:30:
[...]

Werkt alleen resetten van de bios niet?

Verder kán het zo zijn dat sommige apparaten (werkgeheugen) etc. soms niet de juiste configuratie aannemen. Hierdoor moet de bios gereset worden, zodat dit opnieuw gebeurt.

Probeer dit eens handmatig in te voeren.
Ik heb 2 soorten geheugen (Corsair en gEIL), die beiden op de lijst van getest en compatible van ASUS staan voor dit moederbord. Verder kan ik niet zo gek veel instellen aan het geheugen. Vanuit Memtest 86+ weet ik dat het wel goed herkent en ingesteld wordt. Dus dat stukje gaat ook wel goed.

Als hij vast gelopen is, werkt het resetten ook niet meer. Echt alleen de cpu er fysiek uit halen los het op. Ik kom er namelijk niet zomaar op om de cpu eruit te halen. Dat was op een gegeven moment het laatste wat ik nog niet had geprobeerd... In eerste instantie plaatste ik tijdelijk een single-core cpu waarmee de bios wel opstartte, maar het OS niet. Deze cpu is officiëel ook niet compatible met het moederbord (oude Athlon 64-cpu). Daarna wou het systeem met de quad-core wel weer booten.

Mijn gevoel zegt dat er in de cpu-voet op het moederbord een soldering niet goed zit, die na inschakelen contact verliest en de boel laat vastlopen. Door de cpu los te halen en opnieuw te plaatsen, kan hij wel weer even contact maken, en werkt het weer. Dat zou namelijk ook een mogelijke verklaring kunnen zijn waarom de pc liggend iets stabieler lijkt te zijn dan rechtop staand (de fysieke belasting van de cpu-voet is in het 2de geval immers ook groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

deepbass909 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:24:

@TERW_DAN
Ik zou het liefste ook testen met een andere CPU, helaas heb ik die niet... Omdat het moederbord nog garantie heeft, wil ik die ook eigenlijk voor RMA aanbieden. Maar met een vage klacht als ik op het moment heb, weet ik eigenlijk wel zeker dat ik hem niet-gerepareerd terug ga krijgen... Het is al een ander moederbord dan ik oorspronkelijk had (de eerste had een defecte digitale video-out), en deze was waarschijnlijk al eens voor RMA aangeboden bij Asus...
Als je het echt 100% zeker wilt weten zul je toch een van de 2 dingen uit moeten sluiten. Kun je niet van iemand een CPU of moederbord lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 22:40
Bouw alles eens op een stuk karton.
Controleer elk onderdeel wat je inbouwt, moederbord, stekkers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
jan99999 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:57:
Bouw alles eens op een stuk karton.
Controleer elk onderdeel wat je inbouwt, moederbord, stekkers etc.
Ik verwacht geen verschil (het hele systeem heeft in de huidige kast gewoon stabiel gewerkt). Stekkers, contactstrips, etc zijn al meerdere keren gecontroleerd, sATA-kabels zijn vervangen en voedingskabels gingen vanzelf mee met de nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Update
Na een hoopvolle paar uur gisteravond, waarbij ik bezig was m'n systeem opnieuw te installeren (door alle vastlopers was m'n systeemschijf corrupt geraakt...), vond ik op een bepaald moment het wel heel erg lang duren... Bingo... Weer vastgelopen.

Dit was in een schone Gentoo-omgeving, gestart vanaf een live-cd waarmee ik al meerdere succesvolle installaties heb afgerond.

Ik ga het moederbord inleveren voor een RMA, Asus mag mooi uit gaan vogelen wat er mis is.

Pagina: 1