Toon posts:

uibreiding set met B&W CM8 of ...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Momenteel heb ik volgende set
- B&W CM 1
- subwoofer B&W asw610
- versterker Pioneer vsx 921

Ik denk eraan om deze set uit te breiden met 2 extra fronts en de CM1's als rears te gaan gebruiken. Eventueel koop ik dan later als er weer wat gespaard is een center bij om zo bij een 5.1 te eindigen.
Omdat ik graag in dezelfde reeks zou willen blijven kom ik bij de CM8 uit - de CM9 is dan weer een stuk duurder. Het feit dat de CM8 speakers weinig plaats innemen is ook goed meegenomen. Hierbij volgende vraagjes/bemerkingen

- onze woonkamer is niet groot, 7 op 4, en ik vraag me af of de CM 8 luidsprekers dan wel goed tot hun recht zullen komen?
- is er eigenlijk een groot verschil in kwaliteit/geluid tussen CM 1 en CM 8?
- is de pioneer versterker die ik nu heb krachtig genoeg voor de CM8?
- is het eigenlijk aan te raden om dan later eventueel nog een center bij te kopen voor? Ik las ergens dat dit niet perse noodzakelijk is, als de fronts dicht bij elkaar staan (bij ons zouden ze naast de TV staan, dus op slechts 115 cm uit elkaar. Verder uit elkaar is onmogelijk wegens indeling van ons huis)

Dus in het kort, zouden de CM 8 in mijn situatie een echte meerwaarde bieden volgens jullie? Ik luister in eerste instantie erg veel naar muziek, maar zet ook meerdere avonden per week een filmpje op. Hebben jullie eventueel ook tips waar aan te kopen (omgeving Gent - België)? Is het correct dat er een "officiele prijs" is van 1800 euro en er dan vaak 10% korting geven wordt?

Alvast bedankt voor de reacties,

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:32
De 8 zal ongetwijfeld beter klinken dan de 1 maar jij moet dat echt helemaal zelf bepalen; of je een speaker goed of slecht vind klinken is heel erg persoonlijk.

De plaatsing van de speakers is nog belangrijker dan de speaker zelf; plaats goede speakers niet juist en het klinkt nergens naar.
Jij wilt de speakers 115cm van elkaar af plaatsen, dat is erg weinig. Als je er een meter vanaf zit is het geen probleem (maar dan heb je meer aan kleinere speakers) maar zit je er verder vanaf dan komen ze niet goed tot hun recht vanwege een slecht stereobeeld. Ik vraag me serieus af of duurdere speakers toegevoegde waarde gaan hebben wanneer je zo beperkt bent met de plaatsing :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Naar mijn weten is de CM-reeks een relatief lastige speakers. Als in dat hier en op HT Forum mensen behoorlijk dikke receivers gebruiken om ze aan te sturen. Neem een LX72 van Pioneer voor een paar CM1 en een Denon AVR-4308 voor een paar CM7. Zelf heb ik de CM9 gehoord op een Denon AVR-4810. Nu schijnt de CM8 wel wat makkelijker te zijn, maar hoe dan ook ga je met die Pioneer niet alles uit de speakers halen. Wellicht zal het laag wat minder aanwezig zijn.

Maar zoals Abbadon al zegt lijkt de ruimte die je hebt voor de CM8 wel zonde. Speakers moeten kunnen ademen en dus een stuk van de muur af staan, relatief vrij in de ruimte. Wat mis je in de CM1 waarom je de CM8 wilt halen? Wellicht kan je met plaatsing of een andere afstelling van de set meer bereiken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

Wat FeaR zegt klopt, meer vermogen = strakker laag bij de CM serie :) Ik zou overigens geen CM8 speakers gaan halen als ze maar 115cm uit elkaar staan. Geen mogelijkheid om de woonkamer om te gooien?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 16:58
Waarom niet wat verder kijken dan altijd het eeuwige B&W? Er is zoveel meer te krijgen. :)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

JAHRASTAFARI schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 13:08:
Waarom niet wat verder kijken dan altijd het eeuwige B&W? Er is zoveel meer te krijgen. :)
De TS heeft nu al B&W staan :)
Dat zal ongetwijfeld een reden zijn.
Anders zijn er uiteraard voldoende alternatieven zoals Monitor-Audio, KEF, Focal en andere :)

Ik zelf heb mijn front speakers 163cm van elkaar staan, ook in een relatief kleine woonkamer en dat werkt in ieder geval erg goed. 115cm is wel heel erg dicht bij elkaar ja. Misschien dat het een kwartslag kan draaien ?

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

115cm uit elkaar? Dat is wel erg weinig lijkt mij.

Ik heb de CM8 en heb ze op een Yamaha RX V663 gehad en nu op een Marantz SR6005. Op die laatste komen ze wel wat beter tot hun recht. Bij mij staan ze trouwens verder uit elkaar.

Bij films is juist de center het meest actief is mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor de reacties, mijn vermoedens worden eigenlijk een beetje bevestigd (jammer genoeg ;) )

@fear, het is niet zo dat ik nu ontevreden ben, maar vermits ik elke dag geniet van de klank en het virus te pakken heb zag ik een uitbreiding wel zitten. Zoals ik zei wou ik graag evolueren naar 5.1 maar als die CM8 niet goed tot hun recht zullen komen met die versterker + plaatsing laat ik het maar zo denk ik - dan is het misschien zonde om zoveel geld uit te geven.

Ik kan ze niet zomaar verder uit elkaar plaatsen, ze staan net naast de TV (het zal iets meer zijn dan 115cm, TV is 46 inch), aan de ene kant ervan is er een deur, aan de andere kant een hoek. Alles herschikken in de woonkamer is erg lastig door de meubels die we hebben en de ramen

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 07:21
Volgens mij maakt het niet uit of het een vloerstaander is of boekenplankmodel hoe ver ze uit elkaar staan. 115cm is gewoon niet heel veel en zal het stereobeeld niet ten goede komen. Maar sls het goed is heb je daar nu dus ook al last van.

De cm8 is misschien wat kleiner dan de 9, maar toch zou ik bang zijn voor een overkill aan bas. Verder zou ik zelf in zo'n toch kleine ruimte geen volledige surround set-up zetten, maar dat is een kwestie van smaak.

[ Voor 6% gewijzigd door PHiXioN op 19-08-2012 20:33 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
Te veel bas kan je altijd terugregelen.

Maar bas halen uit een luidspreker die geen bas heeft lukt niet.

Stel dat je die CM8 zou kopen, dan moet je misschien ook een betere sub kopen.
Mijn ervaring is dat bij een stel goede speakers, de sub ook heel,goed moet zijn, of die voegt niks meer toe.

Misschien kan je eens een paar CM8 op proef krijgen in je eigen huiskamer en dan nagaan wat het verschil,is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1