Raar probleem monitor... stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 16:43

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
Beste mede-tweakers!

-samsung 245b+ monitor aangesloten via dvi
-ati 4870
-een willekeurig z68 moederboard

Ik heb hier een 24"monitor al een paar jaar staan, de samsung b245+. Hij heeft het altijd prima gedaan, maar de laatste week vermoed ik dat hij aan het doodgaan is (of ik moet iets over het hoofd gezien hebben).

De klachten: Soms op een willekeurige moment, maar vaak bij een koude start van de pc, geeft het beeldscherm geen beeld. :-( Totaal geen beeld, ook niet de melding dat hij bijvoorbeeld geen signaal heeft o.i.d. (en met de knopjes op de monitor kan ik ook geen beeld tevoorschijn toveren). Vaak gaat de monitor even zo spontaan weer aan na bijvoorbeeld een kwartier wachten (op het moment dat je verwacht dat hij echt dood is en alles al geprobeerd hebt :( ).

Wat doet hij wel?
-Het signaal lampje op de voorkant van de monitor.
-Als je de kabel aansluit op de videokaart geeft windows zo'n leuk muziek signaaltje (en herkend hem in principe goed: getest met 2e scherm).

Wat heb ik geprobeerd?
-andere voedingkabel voor monitor.
-andere signaal kabel (een vga ipv dvi).
-op de knopjes van de monitor raggen.
-tweede monitor op videokaart aansluiten: andere monitor werkt, de 24"nog steeds niet.
-monitor op laptop aangesloten: werkt niet.
-monitor op andere computer aansluiten werkte zowaar, monitor terug bij men eigen computer was het probleem ook weg, maar tijdelijk...... probleem kwam dus weer terug na een poos.

Mijn conclusie is dat de monitor helaas een eind gaar is, of heb ik iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt!

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2025
Poeh!

Als ik zo zie wat je zelf al voor acties hebt ondernomen moet ik ben ik bang toch concluderen dat je monitor waarschijnlijk al een eind op weg is naar z'n laatste rustplaats. Alleen leidt zijn GPS hem steeds de verkeerde kant op :+

Naar mijn mening ben je de meest overtuigende opties al bij langs geweest..

I.p.v. een weiger-ambtenaar heb jij last van een weiger-beeldscherm 8)7

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:42

3DDude

I void warranty's

Probeer um te verkopen op marktplaats :P

Be nice, You Assholes :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het scherm weer eens op zwart gaat zou je eens heel goed het scherm van dichtbij moeten bekijken (evt. met een zaklamp) of je toch misschien wel beeld ziet. Want dan is de backlight kapot en ligt het probleem duidelijk bij de monitor.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:49
Bekend probleem, Paar rotte condensatoren :).

Ik zou dus de moeite nemen de monitor uit elkaar te halen en foto's te posten van de parts / condensatoren en transistors.

Waarschijnlijk zijn er een paar rot of op.
Vervangen voor een paar euro als je handig ben met een soldeerbout en dan werkt hij weer :).

YouTube: Repair Samsung SyncMaster 24 Inch 245B - similar to a SyncMaster 24 Inch 245BW

bv

[ Voor 93% gewijzigd door Mektheb op 19-08-2012 01:15 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:56

MsG

Forumzwerver

Ik heb de 245B versie en het was gewoon een paar weerstandjes oid vervangen en hij was inderdaad weer klaar :-). Google maar es, is een bekend probleem met de 245B. Heb op die manier nog een andere kapotte gefixt van iemand die hem wegdeed.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Mektheb
MsG schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 01:15:
Ik heb de 245B versie en het was gewoon een paar weerstandjes oid vervangen en hij was inderdaad weer klaar :-). Google maar es, is een bekend probleem met de 245B. Heb op die manier nog een andere kapotte gefixt van iemand die hem wegdeed.
205 225 206 226 245 etc ;)

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 12:52

ricardo246

Life's what you make it!

Mektheb schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 01:12:
Bekend probleem, Paar rotte condensatoren :).

Ik zou dus de moeite nemen de monitor uit elkaar te halen en foto's te posten van de parts / condensatoren en transistors.

Waarschijnlijk zijn er een paar rot of op.
Vervangen voor een paar euro als je handig ben met een soldeerbout en dan werkt hij weer :).

YouTube: Repair Samsung SyncMaster 24 Inch 245B - similar to a SyncMaster 24 Inch 245BW

bv
Zelfde klachten met mijn Samsung 226bw gehad: open maken, rotte condensatoren eruit solderen, nieuwe erin --> Klaar!

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Mektheb
ricardo246 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 10:43:
[...]

Zelfde klachten met mijn Samsung 226bw gehad: open maken, rotte condensatoren eruit solderen, nieuwe erin --> Klaar!
Klopt helemaal :), helaas hebben meer merken het probleem hoor..
De economische levensduur is eruit, zelfde gebeurd ook met LCD TV's

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
Bedankt allemaal!

Ik hou het nu dan maar eventjes bij een stukke monitor/kapotte condensatoren en zet de monitor tijdelijk even aan de kant. Wanneer ik er tijd voor heb ga ik eens hobbyen. De laatste keer dat ik een soldeerapparaat heb aangeraakt was 10 jaar geleden op school, dus dat gaat nog wat worden..... :9

Ik plaats wel wat foto'tjes wanneer ik ga hobbyen!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
Ik heb het beeldscherm een poosje terug al open gehad, maar kon niks verdachts zien.

Ook ff een paar (slechte) foto'tjes genomen:
https://plus.google.com/p...lbums/5779184242657640593

De monitor daarna weer een poosje gebruikt. Ging lang goed, maar op het moment dat je de monitor heel erg hard nodig hebt, kapt ie er natuurlijk weer mee.... Ik werk nu tijdelijk maar met een postzegel voor men neus, en de samsung monitor heb ik nu ook permanent er naast aangesloten (naast = onder bureau), zodat ik kan kijken hoelang hij het blijft doen en wanneer hij er mee kapt.

Het zou bijna gewoon ideaal zijn als de monitor het echt niet meer zou doen, maar nu ben ik gewoon bang dat ik een goede monitor weg gooi....

(weet iemand trouwens waarom ze van dat gele spul op die printplaten gooien, naast de transistoren? het is vrij hard spul)

[ Voor 7% gewijzigd door Rub3s op 01-09-2012 11:56 ]

• Mektheb
Volgens mij zijn die condensatoren in dat gele spul de boosdoener.. ( denk ik )

Verder ziet hij er vrij degelijk uit, heb je niet een meet instrument om hem door te meten ?, van als het fout gaat waar het stopt etc.

[ Voor 46% gewijzigd door Mektheb op 01-09-2012 12:23 ]

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
Tjah, dat gele spul ziet er gek uit, maar ik ga er vanuit dat het normaal is. Zie ook deze foto's van één of andere winkel:
http://www.aliexpress.com...Plasma-TV/497842773.html#

En nee, ik heb em niet doorgemeten :| . Misschien ooit als ik echt zeeën van tijd heb :+

• Mektheb
Rub3s schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:31:
Tjah, dat gele spul ziet er gek uit, maar ik ga er vanuit dat het normaal is. Zie ook deze foto's van één of andere winkel:
http://www.aliexpress.com...Plasma-TV/497842773.html#

En nee, ik heb em niet doorgemeten :| . Misschien ooit als ik echt zeeën van tijd heb :+
Volgens mij is het een soort isolatie spul, kan het niet anders verwoorden.

Maar denk je met meten er het beste uit gaat komen, dus niet de hoop op geven en gewoon een keer doen als je het kan doen, want hem weg doen is volgens mij echt niet nodig.
Pagina: 1