Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Crankyslap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 21:59
Ik ben 22 en heb alleen maar een vmbo diploma (laatste jaar havo nooit afgemaakt), en toch wordt 't zo onderhand eens tijd dat ik ga werken. Ik programmeer al enkele jaren als hobby, maar heb nooit in een team gewerkt oid en dus ook geen flauw idee hoe goed/slecht ik in een bedrijf zou functioneren.

Ik hoopte een opleiding te vinden in de applicatieontwikkeling, zodat ik ook eens m'n eigen niveau kan meten. En een diploma is natuurlijk altijd een pré als je ergens aan de bak wil :P Het kan echt twee kanten op; of ik ga er met gemak doorheen, of ik haal 't kantje boord. Ik zou het niet weten.

http://www.scheidegger.nl...plicatieontwikkeling.html

Deze kan je als ik 't goed begrijp 100% thuis volgen, en dat is geen overbodige luxe voor me. Maar wat voor onderwerpen komen er eigenlijk aan bod? Moet ik denken aan Software Engineering, of eerder praktische dingen als classes/polymorphism/inheritance. Wordt er al aandacht besteed aan een specifieke taal? Ik heb echt geen flauw idee. Opleiding kost zo'n 2300 euro dus wil wel zeker zijn van mijn zaak :D

Iemand hier ervaring mee?

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-11 13:56
Als je 21 of ouder bent kun je toch ook HBO doen? HBO is eigenlijk wel het minimale vereiste voor software development, met MBO denk ik niet dat je veel kans maakt.

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• Crankyslap
Deze dan? http://www.scheidegger.nl...Software-Development.html

Met een toelatingsexamen zou dat idd gewoon moeten kunnen volgens mij.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Down schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:54:
Als je 21 of ouder bent kun je toch ook HBO doen? HBO is eigenlijk wel het minimale vereiste voor software development, met MBO denk ik niet dat je veel kans maakt.
Dat is onzin.

Ik ken genoeg programmeurs met MBO diploma en ik ken er ook genoeg - myself included - die hun HBO niet hebben afgemaakt, die gewoon een goedbetaalde baan hebben.

Uiteraard kom je als HBO-er ergens makkelijker binnen, maar met MBO ben je niet meteen kansloos. En als je eenmaal ergens begonnen bent, gaat jouw werkervaring steeds zwaarder tellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 19-08-2012 08:37 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Lethalis
  • Niet online
Crankyslap schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:28:
Deze dan? http://www.scheidegger.nl...Software-Development.html

Met een toelatingsexamen zou dat idd gewoon moeten kunnen volgens mij.
In 18 maanden een HBO diploma klinkt te mooi om waar te zijn.

Maar goed, je kunt beter een HBO diploma van Scheidegger hebben dan geen HBO diploma :)

Het is geen HBO diploma. Eerder een soort propedeuse met een ander naampje.

Ik denk wel dat het vrij duur zal zijn als ik er zo naar kijk.

Inschrijfgeld: € 100,-
Lesgeld: € 40,- per les (52 lessen)
Examens: € 175,- per module (6 modules?)
Eindscriptie: € 450,-
Studiemateriaal: € 110,- per module (inclusief e-Connect) (6 modules?)

100 + 2080 + 1050 + 450 + 660 = 4340 euro

Nu hoef je dit uiteraard niet in 1 keer te betalen.. dus met een bijbaantje oid moet het wel lukken.

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 19-08-2012 08:50 ]

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-11 13:56
Lethalis schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 08:36:
[...]

Dat is onzin.

Ik ken genoeg programmeurs met MBO diploma en ik ken er ook genoeg - myself included - die hun HBO niet hebben afgemaakt, die gewoon een goedbetaalde baan hebben.

Uiteraard kom je als HBO-er ergens makkelijker binnen, maar met MBO ben je niet meteen kansloos. En als je eenmaal ergens begonnen bent, gaat jouw werkervaring steeds zwaarder tellen.
Ja hoor, er zijn altijd uitzondering van maar 9 van de 10 vacatures vragen minimaal om HBO. Ik vind dat een MBO-opleiding in de richting van software development nu gewoon verspilde moeite is. Waarom gewoon niet HBO informatica doen?

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• Crankyslap
Down schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 11:28:
[...]

Ja hoor, er zijn altijd uitzondering van maar 9 van de 10 vacatures vragen minimaal om HBO. Ik vind dat een MBO-opleiding in de richting van software development nu gewoon verspilde moeite is. Waarom gewoon niet HBO informatica doen?
Eh.. dat duurt 4 jaar. Het idee was juist dat ik snel ergens aan de bak kon ;)
Lethalis schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 08:44:
[...]

In 18 maanden een HBO diploma klinkt te mooi om waar te zijn.

Maar goed, je kunt beter een HBO diploma van Scheidegger hebben dan geen HBO diploma :)

Het is geen HBO diploma. Eerder een soort propedeuse met een ander naampje.
Heeft het dan nog wel zin om deze te doen?

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:34

Wmm

Die MBO opleiding duurt ook maar 12 maanden, dat kan ook nooit een volwaardige opleiding zijn.

Als het kan kun je het beste een normale HBO opleiding informatica doen als je hier echt in verder wilt. Je wordt dan breder opgeleid, hebt meer kennis van zaken en je doet ook ervaring op met werken in teams. Je sociale skills worden er ook niet beter op als je 12-18 maanden thuis een studie volgt. Overigens is die HBO opleiding van Scheidegger dus geen echte HBO, zoals Lethalis al zegt. Ik frons m'n wenkbrauwen bij zulke opleidingen (maar heb er geen ervaring mee, het kan natuurlijk ook uitstekend zijn).

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Crankyslap schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:45:
Ik hoopte een opleiding te vinden in de applicatieontwikkeling, zodat ik ook eens m'n eigen niveau kan meten. En een diploma is natuurlijk altijd een pré als je ergens aan de bak wil :P Het kan echt twee kanten op; of ik ga er met gemak doorheen, of ik haal 't kantje boord. Ik zou het niet weten.

http://www.scheidegger.nl...plicatieontwikkeling.html
Die opleiding lijkt me vergelijkbaar qua niveau en inhoud met dit: ECABO Applicatieontwikkelaar

Waarschijnlijk kun je aan het eind van de opleiding eenvoudige kantoorapplicaties en websites bouwen. Niet het meest spannende werk maar misschien wel een opstapje naar een startersfunctie en eventueel aanvullende trainingen.

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Ik ga me dan afvragen of je niet beter een Associate Degree kunt halen. Dat is 2 jaar, maar dan wel met 'volledige accreditatie'.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-11 12:07

mace

Sapere Aude

Het hangt er ontzettend van af bij wat voor bedrijf je gaat solliciteren. Sommige bedrijven, vaak de grotere, vinden opleidingsniveau belangrijk. Andere bedrijven weer minder.

Bij ons werkt iemand als softwareontwikkelaar die LBO heeft als opleidingsniveau.

Het beste wat je kunt doen IMHO is een werkgever laten zien wat je kunt. Geef ze voorbeelden van wat je zoal gemaakt hebt, als je goed kunt programmeren spreekt je code voor zichzelf.

Een maat van me werkt bij een bekende gameontwikkelaar, en hij vertelt me dat als er mensen komen met HBO of WO Informatica, maar niks kunnen laten zien dat ze niet worden aangenomen, terwijl een andere gast die MBO had maar wel z'n eigen shooter in z'n vrije tijd had gemaakt wel is aangenomen.

[ Voor 25% gewijzigd door mace op 20-08-2012 11:38 ]

• Lethalis
  • Niet online
mace schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:37:
Het beste wat je kunt doen IMHO is een werkgever laten zien wat je kunt. Geef ze voorbeelden van wat je zoal gemaakt hebt, als je goed kunt programmeren spreekt je code voor zichzelf.
Dit ook.

Voordat ik fulltime .NET programmeur was, werkte ik bij het bedrijf van mijn pa als technisch CAD tekenaar. Ik had wel Hogere Informatica gedaan via de PBNA, maar niet afgemaakt.

Klinkt hopeloos, maar ik verzorgde de ICT op het kantoor van mijn vader. Waaronder meerdere Windows servers, een Linux firewall, had zelf de website gemaakt, etc. Tevens had ik met Borland C++ Builder meerdere applicaties gemaakt voor hem, waaronder een facturatiesysteem, een AutoLISP script compiler, en een parametrisch dataverwerkingsprogramma dat op basis van bepaalde eigenschappen zelf hele AutoCAD tekeningen produceerde voor de werkplaats (die was nog in VB6 en Access).

Kortom, ik ging solliciteren voor functies als programmeur bij bedrijven en gaf aan dat ik veel in mijn eigen tijd programmeerde. Bovendien had ik C en C++ certificaten van mijn hbo en dus de programma's die ik gemaakt had.

Ik kon binnen 2 maanden kiezen uit 3 verschillende werkgevers die mij wilden hebben. Dat was in 2003, toen ik van iedereen moest aanhoren dat ik kansloos was zonder afgerond HBO diploma :')

• Crankyslap
mace schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:37:
Het hangt er ontzettend van af bij wat voor bedrijf je gaat solliciteren. Sommige bedrijven, vaak de grotere, vinden opleidingsniveau belangrijk. Andere bedrijven weer minder.

Bij ons werkt iemand als softwareontwikkelaar die LBO heeft als opleidingsniveau.

.....
Ik heb geen flauw idee wat voor het gemiddelde bedrijf 'goed programmeren' is. Ik hoopte dmv een opleiding dus ook mijn eigen vaardigheden te kunnen meten. Ga ik in no-time door de lesstof heen, of heb ik er moeite mee?

Ik had naar scheidegger gemailt en gevraagd om een overzicht van de modules in die mbo-opleiding, om dat een beetje in te kunnen schatten. In hun reactie-mailtje zou een bijlage zitten waar dat in stond; er zat dus geen bijlage vast aan die email -.-

Zou ook leuk zijn als er online een soort van rip-off versie van een daadwerkelijke ICT studie te vinden was. Het enige dat ik aan 'lessen' kan vinden, is altijd gericht op een programmeer taal, en dan gaat 't altijd over dingen als polymorphism en inheritance en hoe je een array loop uitvoert etc... ik ga er vanuit dat een echte studie toch wat uitgebreider/anders is. Heeft iemand ooit zo'n online 'studie' gevonden?
Ilantir schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:33:
Ik ga me dan afvragen of je niet beter een Associate Degree kunt halen. Dat is 2 jaar, maar dan wel met 'volledige accreditatie'.
Daar heb je toch een havo of mbo-4 diploma voor nodig? 't is immers bedoelt als tussenstap van mbo naar hbo-bachelor.

[ Voor 13% gewijzigd door Crankyslap op 20-08-2012 13:47 ]

• Lethalis
  • Niet online
Crankyslap schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:45:
[...]
Ik heb geen flauw idee wat voor het gemiddelde bedrijf 'goed programmeren' is. Ik hoopte dmv een opleiding dus ook mijn eigen vaardigheden te kunnen meten.
Wat kun je momenteel dan?

In welke programmeertalen kun je programmeren? (bijv C, C++, C#, VB, VB.NET, JAVA, Objective C)
Heb je kennis van SQL? (durf je wat ingewikkeldere joins aan? Weet je iets van concurrency?)
Heb je ervaring met web development? (bijv ASP.NET of PHP, HTML, Javascript, CSS)

Wat heb je tot nu toe gemaakt? Kun je dat laten zien?

Etc ;)

Pagina: 1