Embedded PC

Pagina: 1
Acties:

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-01 16:44
Kan zelfs op Tweakers niet vinden over de "PC" die ik wil kopen, een ARTiGO A1200, klop het maar eens in bij Google :-) Wil geen Windows erop maar Mint of Ubuntu, gewoon een simpele PC zodat ik mijn e-mail kan controleren en af en toe een word / excel document kan maken meer niet. Heb recentelijk ook een Raspberry Pi gekocht, OpenElec erop gezet en dat draait gewoon vanaf de adapter van mijn Samsung Galaxy telefoon, een voeding ter grootte van acht dobbelstenen! Waarom gebruikt niemand die embedded systemen? Zijn misschien iets duurder maar maken geen geluid, gebruiken minder energie, nemen geen ruimte in en volgens mij voldoen die ruimschoots voor het huis tuin en keuken werk waar de meest mensen een computer voor willen gebruiken...

Iemand hier ervaring mee?

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb hier thuis een kleine Ebox 3310Mx draaien als servertje. Die verbruikt maximaal 8.4W hier.. Het grappige is dat de USB HUB groter is dan de Ebox :)

Link: http://robosavvy.com/store/product_info.php/products_id/1704

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarom niemand dat gebruikt, nouja, bijna niemand want de Raspberry Pi is redelijk bekend hier, en lopen ook topics over.

Maar de meeste mensen hebben gewoon meer power nodig dan zo'n embedded systeem kan leveren.

Zelfs m'n netbooks die ik heb zijn bijna niet meer geschikt voor normaal browsen met die advertentie boeren die behoorlijk zware flashads maken.

Mocht ik bijvoorbeeld weer een room willen draaien op een IRC-server, is een Raspberry Pi een perfecte unit om daar een dedicated eggdrop op te draaien bijvoorbeeld, of een eigen IRC-server. Ik heb momenteel geen embedded systeem nodig, dus ga ik die niet kopen nog. Dat komt wel als ik er 1 nodig heb.

Ey!! Macarena \o/

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Overigens @TS, wat is het verbruik in W van zo'n ARTiGO A1200? Het staat niet op de website namelijk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die embedded systemen zijn leuk, maar mensen willen meer dan een mailtje versturen e.d. Als je youtube filmpjes gaat bekijken (of andere (flash)filmpjes) dan heb je net effe wat meer power nodig om het soepel te laten lopen.

Embedded systemen zijn denk ik nog een stapje te ver voor de meeste mensen, die zullen prima met SSF dingetjes overweg kunnen.
Ik heb gisteren een MSI Wind DC100 binnengekregen, dat is een leuk systeempje dat wel gewoon snel is, maar toch een kleine behuizing biedt. De prijs is nog redelijk te doen (€240) voor een compleet systeem. Maar zodra je hier een extra HDD bij wilt gaan hangen of iets, je al snel in de knoop komt.

• Wortel-1991
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-04 18:28
Wat ik zelf vaak een nadeel vindt is de aanschafprijs, de ARTiGO A1200 zit rond de 300 dollar, wat ik vrij veel vindt voor een systeem waarmee je niet veel meer kan dan internetten, office en e-mail.

edit: leg er 100 dollar meer bij en je hebt een desktop dat veel krachtiger is.

[ Voor 17% gewijzigd door Wortel-1991 op 18-08-2012 18:22 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik gebruik wel degelijk 'embedded' systemen maar daar zitten gewoon limieten aan zoals uitbreidings mogelijkheden en performance en deze komen redelijk snel in zicht. Als simpel voorbeeld heb ik :
http://www.intel.com/cont...desktop-board-d525mw.html als download bakkie staan.

Maar ik heb ook via mijn werk dit soort machientjes : http://www.heisei.com.tw/...ndustrial-fanless-box-pc/
-Ook uitgerust met een Atom D525 of D2550.

Het werkt allemaal wel maar als je toch eens een spelletje wilt spelen gebruik ik een systeem zoals (zie sig).

Het werkt allemaal wel hoor, kan gewoon windows 7 draaien en gaat redelijk soepel/snel icm een SSD en 2,5" 500gb voor opslag.

Er zijn ook wel andere alternatieven zoals Acer. : http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/models/veritonn maar die vindt ik erg prijzig (voordeel als je er op je werk mee te maken hebt).

Zeker in het POS wereldje zijn er zat te krijgen, de meeste systemen zijn uitgerust met Atom bordjes enzo, de meeste hebben de mogelijkheid om 2 schermen aan te sluiten nadeel is wel dat de meeste dus via een LVDS kabel rechtstreeks in de LCD panelen gaan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• clogie886
Kijk daar heb ik wat aan - bedankt

Ik ben op zoek naar een nieuw systeem voor mijzelf en voor de zaak. Ik ben niet geïnteresseerd in een systeem wat je kan tweaken met een extra kaart hier of meer geheugen gewoon een PC die werkt. Verder wil ik dat hij klein is omdat het nogal veel ruimte inneemt al die lege kasten overal op kantoor. Verder wil ik geen Windows maar Ubuntu of Mint zodat ik dat kan doen wat ik wil doen en geen gezeur met licenties. In Nederland hebben jullie altijd elektriciteit maar waar ik woon en werkt hebben wij dat niet. Valt een paar maal per dag uit variërend van een paar minuten tot een half uur of langer.... Alle PC's hebben dan wel een UPS maar die stopt er gewoon vlug mee.

Er zijn twee aanleiding geweest om eens naar wat anders rond te kijken namelijk die van mijn Raspberry Pi die - zoals ik al aangaf draait op de adapter van mijn Samsung telefoon - als mede ook de reparatie van een POS systeem recentelijk. Die opgemaakt zag ik dat het een fanless board is maar wel dat er een power supply in zit die genoeg warmte produceert om eieren op te koken... Dat POS systeem werd bloed en bloed heet, power supply eruit gesloopt en naast de POS systeem gezet, nu blijft de POS systeem gewoon 'kamer temperatuur'. Het mag bij jullie dan wel 35 graden zijn wat voorpagina nieuws is maar waar werk is dat de dagelijkse temperatuur dus als het fanless is wordt het ook echt warm daar het zijn warmte moeilijk kan afgeven aan de omgeving.

Volgens mij worden die PC bewust groot gemaakt en gehouden omdat mensen dan denken dat hij goed presteert, niemand wil waarschijnlijk EUR 240 / US$ 300 (Artigo is wel zonder hd en geheugen) omdat je gewoon maar een "klein kastje" krijgt en dat kan niet werken denkt men.

Als ik nu z'n embedded systeem onder een bureau kan installeren en een paar van die embedded systemen aan een grote UPS hangen bespaar ik volgens mij veel ruimte en energie en kunnen mensen ook gewoon door blijven werken als de elektriciteit het even niet doet. Als Flash inderdaad zoveel energie verbruikt dat het alleen maar op een bakbeest van een PC werkt had Steve Jobs toch gelijk om Flash te bannen van de iPhone.

Zal zeker eens kijken naar de eBox, MSI Wind, Acer, Intel Desktop Board D525MW en de Heise daar die allemaal aan mijn eisen voldoen.

We gaan verder zoeken...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 00:06
Als je linux wilt gebruiken, dan heb je volgens mij maar 1 keus.
Een nvidia videokaart, en liefst een losse/standaard model, zodat je jaren met linux kunt werken.
Nvidia ondersteund de driver vaak langer dan ati, dus je zou langer met de pc kunnen werken.
Je kan ook een ati kaart pakken, alleen laten ze vaker de driver wegvallen.
(ik heb vroeger eens alle ati kaarten uitgewisseld met nvidia voor dit probleem).

Alle onboard gpu's en wat in je rasperri(en vergelijk bare gpu chips, usb pc's), wijken van standaard drivers af.
Sommige werken goed, maar hoelang worden de drivers ondersteund?
Indien je goede drivers wilt en snelheid dan koop nvidia of ati, een losse kaart.

Ik heb een mk802, loopt redelijk.
Maar ubuntu werkt niet meteen, hardware niet 100% voor ubuntu.
Een live uitzending via een apps zodat je via tv kunt kijken, stottert met beeld(geluid goed), vermoedelijk zware hd uitzending. De oude uitzendingen lopen wel goed. Hier zie je weer wat langzame pc's en slechte ondersteuning van hardware doen. En wat is over 2 jaar, dan is de 802 nog langzamer, dus rotzooi.
Koop een standaard pc, dan heb je goede hardware, en je kunt jaren vooruit.

[ Voor 26% gewijzigd door jan99999 op 19-08-2012 08:32 ]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:12
Eigenlijk is de naam embedded in deze niet correct. Je zoekt een compact en/of zuinig (x86?) systeem voor licht kantoor gebruik. En niet een systeem 'ingebed' in een apparaat voor specifieke doeleinden zoals POS (Point of Sales).

Bij dit soort systemen is het altijd de vraag waar je prioriteiten liggen. De meeste thuis- en kantoorgebruikers vinden een systeem op basis van een Via Eden 'te langzaam'. Stapel foto's kijken of de genoemde Youtube filmpjes is vaak geen feest. Het laatste lijkt wel snel te verbeteren met het verdwijnen van Flash.

Diezelfde gebruikers vinden trouwens al snel €100 extra uitgeven voor iets kleiners al teveel. En op de stroomkosten verdien je het niet terug ten opzichte van een simpel modern Ivy Bridge systeem.

En over geluid lijken heel veel mensen zich al helemaal geen zorgen te maken.

Dan blijft er eigenlijk een niche markt over die door veel verschillende systemen en platformen, al dan niet met embedded doeleinden, wordt ingevuld.

In jouw geval vraag ik me af waarom een x86 platform en niet ARM.
En zou je voor dat geld (€385,- bij Picco) niet liever een klein beetje toeleggen en een krachtiger ding kopen wat niet veel meer energie verbruikt? Bijvoorbeeld een fit-PC3 of iets vergelijkbaars?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• clogie886
Ik ben eens met de laatste twee reacties maar blijf het jammer vinden dat je z'n 'kast' nodig hebt vol lucht (kijk maar eens in je PC) om een klein filmpje of een simpel e-mail te schrijven.

>>Voor kantoor gebruik foto's kijken of de genoemde Youtube filmpjes is vaak geen feest - ik vind dit geen kantoor toepassingen :-) maar inderdaad voor thuis gebruik werkt dit niet. Zojuist nog een Intel Celeron aan de praat gekregen met Windows XP werk goed maar met filmpjes en foto's zal je geduld moeten hebben. Mijn Raspberry Pi heeft geen moeite met film maar een directory met 2500 foto's op mijn NAS vind hij niet echt leuk.....

Grappig die Fit-PC3, lijkt sprekend op de mintBox - http://blog.linuxmint.com/?p=2055 - Wie gaat er nu wie aanklagen want ze lijken als twee druppels water op elkaar!

Nog maar eens verder zoeken of er andere oplossingen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door clogie886 op 19-08-2012 10:48 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

clogie886 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 10:44:

Grappig die Fit-PC3, lijkt sprekend op de mintBox - http://blog.linuxmint.com/?p=2055 - Wie gaat er nu wie aanklagen want ze lijken als twee druppels water op elkaar!

Nog maar eens verder zoeken of er andere oplossingen zijn.
Beide van het zelfde bedrijf :) Compulab :) vandaar dat ze op elkaar lijken.

• clogie886
Als ze inderdaad van hetzelfde bedrijf zijn wel vreemd dat ik er niets in de 'history' over kan vinden t/m 2011
http://compulab.co.il/about/company-history/

Overeenkomsten ten over....

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 09:28

Kvn

clogie886 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:47:
Als ze inderdaad van hetzelfde bedrijf zijn wel vreemd dat ik er niets in de 'history' over kan vinden t/m 2011
http://compulab.co.il/about/company-history/

Overeenkomsten ten over....
Het staat zelfs in je linkje....

"We work with CompuLab on the fit-PC3 to make sure the software tightly fits the hardware and to provide a high level of integration. Not only does the fit-PC3 run Linux Mint, the fit-PC3 basic and pro models are now also available with Linux Mint branding under the name “mintBox”."

8)7
Pagina: 1