Upgraden Core i7 / 920 systeem met Sata 300.

Pagina: 1
Acties:

• joene1972
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-02 12:48
Ik zou graag mijn systeem upgraden om het weer bruikbaar te maken voor de nieuwere FPS games.
Ik zit te denken aan (de nieuwe) nvidias-660-ti video kaart en een Samsung 830 series 256GB SSD.
Het systeem heeft echter slechts Sata 300 en de SSD is Sata 600.

Ook is mn budget beperkt. Buiten de videokaart en de SSD houd ik nog maximaal 80 euro over.

Zijn er nog opties voor me?
Ik vind het zonde om ook een nieuwe CPU/Moederbord te moeten kopen. CPU is helaas Socket 1366 en daar zijn amper Moederborden voor te vinden met Sata 600.

According to science alcohol is a solution

• kikkiaan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12-2024
je kunt er een pci-e sata-600 controller in kunnen zetten of je kunt een sata-300 ssd nemen.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

kikkiaan schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:37:
je kunt er een pci-e sata-600 controller in kunnen zetten of je kunt een sata-300 ssd nemen.
of gewoon een sata-600 SSD gebruiken op een sata-300 poort..

🠕 This side up

• joene1972
kikkiaan schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:37:
Zou dat een beetje werken? Ik heb er nogal wisselende ervaringen over gelezen. M`n mobo is een oudje:
Asus A8N SLI SE.(edit) Mn pci slots: 2 x PCIe x16 , SLI mode: x8, x8, Default (single VGA): x16 at the first(blue) slot
1 x PCIe x4
1 x PCIe x1
3 x PCI

(edit) Zou wel binnen m`n budget passen.

(en weer een edit) Krijg ineens een angstaanval.. :-) Heeft de gekozen videokaart wel nut op mijn moederbord?

[ Voor 30% gewijzigd door joene1972 op 18-08-2012 16:49 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Koenvh schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:38:
[...]

of gewoon een sata-600 SSD gebruiken op een sata-300 poort..
Heb ook een dergelijk gevalletje draaien hier. Klinkt jammer dat je maximale doorvoer wat lager ligt maar in de praktijk weinig last van (Of ga je echt continu megabestanden lezen/schrijven etc). Zeker als het budget beperkt is zou ik gewoon voor deze optie gaan.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:24
Dat moederbord wat jij aangeeft is Socket 939, uit het AMD Athlon 64 tijdperk.... :P
Je zou een ander bord moeten hebben. Welk moederbord heb je? Een Samsung 830 gaat prima werken op een X58 [I7] bord namelijk.

• joene1972
Bas. schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 16:26:
Dat moederbord wat jij aangeeft is Socket 939, uit het AMD Athlon 64 tijdperk.... :P
Je zou een ander bord moeten hebben. Welk moederbord heb je? Een Samsung 830 gaat prima werken op een X58 [I7] bord namelijk.
Wat een ongelooflijke drol ben ik.. Jarenlang de gewoonte gehad om bij het kopen van een nieuwe PC, alle boekjes drivers etc. in de verpakking van het moederbord te doen. Het moederbord van deze PC had echter een waardeloze verpakking. Hierom de verpakking van oud Moederbord gehouden. 8)7

Ok, het moederbord: Gigabyte GA-EX58-UD4P.
(edit) huidige videokaart: NVIDEA GeForce GTX 280. Een stofzuiger is er niets bij. Een F16 komt in de buurt.

Excuses voor de verwarring.

[ Voor 10% gewijzigd door joene1972 op 18-08-2012 16:45 ]

• joene1972
Foritain schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 16:23:
[...]

Heb ook een dergelijk gevalletje draaien hier. Klinkt jammer dat je maximale doorvoer wat lager ligt maar in de praktijk weinig last van (Of ga je echt continu megabestanden lezen/schrijven etc). Zeker als het budget beperkt is zou ik gewoon voor deze optie gaan.
Dank je voor je antwoord. Keuzes... Als de videokaart goed werkt op het systeem dat ik nu heb dan blijft me dus de keuze om een controller te gebruiken (mits dit goed gaat werken) of een slot Sata 300 te gebruiken.

• joene1972
Bas. schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 16:26:
Helaas niet. Dat is verdorie een extra 130 euro om zo`n moederbord te kopen. Als het moet, dan moet het, maar liever niet. Vrouwlief zal zo`n extra uitgave niet erg leuk vinden.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Om nieuwe(re) games te spelen kan je echt beter die centjes van een controller o.i.d. in je grafische kaart zetten, of sparen voor de toekomst, of iets leuks voor je vrouw ;) Sata300->600 gaat bij games 0 verschil in performance maken. En die i7 kan je echt nog prima mee door, moederbordje lekker laten zitten, mooi 3d kaartje erbij, en enjoy.

edit: Nog even doorgelezen, zie dat je de SSD nog niet had. Persoonlijk zou ik ook met een Sata300 aansluiting voor een Samsung (Of Crucial M4 ivm goede ervaringen tot nu toe, maar duurder, dus forget it) gaan. De prestaties en betrouwbaarheid zijn super, en bij de volgende upgrade welke toch mobo/cpu zal zijn zit je niet met een mindere SSD.

[ Voor 33% gewijzigd door Foritain op 18-08-2012 18:47 ]

• joene1972
Foritain schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 18:39:
Om nieuwe(re) games te spelen kan je echt beter die centjes van een controller o.i.d. in je grafische kaart zetten, of sparen voor de toekomst, of iets leuks voor je vrouw ;) Sata300->600 gaat bij games 0 verschil in performance maken. En die i7 kan je echt nog prima mee door, moederbordje lekker laten zitten, mooi 3d kaartje erbij, en enjoy.

edit: Nog even doorgelezen, zie dat je de SSD nog niet had. Persoonlijk zou ik ook met een Sata300 aansluiting voor een Samsung (Of Crucial M4 ivm goede ervaringen tot nu toe, maar duurder, dus forget it) gaan. De prestaties en betrouwbaarheid zijn super, en bij de volgende upgrade welke toch mobo/cpu zal zijn zit je niet met een mindere SSD.
De videokaart heeft dit als spec: Interface PCI-Express 3.0 x16.
Heeft het wel nut deze kaart in mn huidige moederbord te prikken?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heeft het wel nut deze kaart in mn huidige moederbord te prikken?
Ja. Bij deze kaart maakt het niets uit.

Je CPU kan sowieso nog wel even mee. Voor games is de videokaart op dit moment de bottleneck dus die vervangen is de juiste keuze. Je zou de CPU nog wat kunnen overklokken. De meeste 920's halen makkelijk 3.8GHz.
Pagina: 1