(Schijn)concurrentie op de Nederlandse entertainment markt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Via deze weg wil ik een onderwerp op de kaart zetten waar ik me persoonlijk de laatste paar maanden nogal aan erger; namelijk de concurrentie op de Nederlandse markt voor entertainment producten, of liever gezegd: dat deze feitelijk steeds kleiner lijkt te worden.

Vaak is het namelijk heel erg onduidelijk waar je namelijk exact je spullen besteld zodra je een keuze hebt gemaakt voor een winkel (bijvoorbeeld vanwege betrouwbaarheid van levering) en blijkt dus niet de partij erachter te zitten waarvan je denkt dat ie er achter zit.

Eén van de partijen die hier een kunst van heeft gemaakt is bijvoorbeeld de firma Nextic, die hun financiën hebben gebruikt om in het verleden diverse bekende websites over te nemen die bankroet zijn gegaan (of uiteindelijk bankroet zijn gegaan).

Nextic opereert op internet onder andere met de volgende "labels" (want ondanks de naam en vormgeving zit dezelfde organisatie erachter, zelfs het klantenservicenummer is hetzelfde): 12Game.com, Futurezone, de Home winkels (Xboxhome, PS3Home, Wiihome, DSHome, 3DSHome), Mediadumper.

Nextic noemt het zelf "partners" maar dat is feitelijk dus niet zo. Alle leveringen worden verricht vanuit dezelfde organisatie. Kortom: een slechte ervaring met 12Game is dus tevens een slechte ervaring voor Futurezone, alhoewel deze op diverse review sites (en dus ook in de SR op t.net) als twee losse entiteiten wordt gezien.

Een tweede bedrijf die dit principe (in mindere mate) heeft afgekeken is de firma Clearwood, die onder andere handeld onder Cosmox, ECI en FRS (voor deze laatste hebben ze voor online activiteiten een licentie op het merk gekregen). Kortom: een review voor Cosmox geld ook voor ECI en FRS: dezelfde organisatie zit erachter.

Ik vind dit eigenlijk niet kunnen, omdat vaak heel goed wordt ingedekt dat de desbetreffende partij erachter zit (om erachter te komen met wie je precies zaken doet moet je zelf onderzoek doen op basis van adresgegevens bijvoorbeeld)

Anyway feitelijk is het zo dat Nederlandse online retail landschap voor entertainment op dit moment verdeeld is tussen (zo uit m'n hoofd): NedGame, Nextic, Bol.com, Create2Fit, Coolblue en Clearwood, plus nog wat kleinere retailers die vanwege de grotere jongens elke maand mogelijk net niet verzuipen (immers zijn de marges op BluRay, games en overige media bijzonder klein)

Maar wat denken jullie, zou een partij als de NMA hier niet eens goed naar moeten kijken? Want feitelijk ben je eigenlijk door het verschuilen achter een label een beetje de consument aan het bedonderen (immers zal iemand die bij Xboxhome in theorie een slechte ervaring heeft wellicht later een keer opnieuw proberen bij een 12Game.com wat feitelijk gewoon hetzelfde bedrijf is)

Bovendien is het wellicht voor de ShopReview een idee om naast de winkel aan te geven welke moedermaatschappij er achter de desbetreffende winkel zit zodat een positieve (of slechte) review voor 12Game bijvoorbeeld óók gaat gelden voor de andere labels van Nextic.

[ Voor 5% gewijzigd door mindcrash op 18-08-2012 13:22 . Reden: Coolblue vergeten :) ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 22:29
Nee, want zolang je genoeg concurentie verder hebt is er niets aan de hand. Je kan ook bij Wehkamp, Mycom, Bol.com, Otto en Neckermann bestellen... en dat er 1 partij is die onder meerdere namen werkt dat is dan zo.
En je vergeen natuurlijk Coolbue.... die dezelfde handelswijze hanteert als de door jou genoemde partijen.

Een oud werkgever van me zei ooit eens 'je kan beter jezelf beconcureren voordat een ander het doet'. De beste man had 5 kleding zaken op een rij in Alkmaar, verschillende prijsklassen en doelgroepen. Werkte prima!! Maar de klanten hadden verder ook nog keuze zat.

NMa hoeft niet te kijken, er is keuze te over!
MediaMarkt Online en Redcoon (inmiddels is RedCoon overgenomen door de Saturn groep waar ook Mediamarkt toe behoord)

[ Voor 8% gewijzigd door Rudi Vader op 18-08-2012 13:15 ]

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Rudi Vader schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:11:
Nee, want zolang je genoeg concurentie verder hebt is er niets aan de hand. Je kan ook bij Wehkamp, Mycom, Bol.com, Otto en Neckermann bestellen... en dat er 1 partij is die onder meerdere namen werkt dat is dan zo.
En je vergeen natuurlijk Coolbue.... die dezelfde handelswijze hanteert als de door jou genoemde partijen.

Een oud werkgever van me zij ooit eens 'je kan beter jezelf beconcureren voordat een ander het doet'. De beste man had 5 kleding zaken op een rij in Alkmaar, verschillende prijsklassen en doelgroepen. Werkte prima!! Maar de klanten hadden verder ook nog keuze zat.

NMa hoeft niet te kijken, er is keuze te over!
Bij Coolblue is het duidelijk dat Consoleshop.nl onderdeel is van Coolblue. Bovendien hanteerd Coolblue ook niet diverse labels om zijn produkten te verkopen. Er is slechts één label: Consoleshop.nl.

Mooi trouwens dat je ook Mycom aanhaalt: deze is net zoals Dixons en (voorlopig nog) Dynabyte bijvoorbeeld onderdeel van BAS Computers. Feitelijk heb je daarbij dus óók (zeker online) voor klantenservice te maken met dezelfde mensen. Heb je dus een slechte (of positieve) ervaring met de online winkel van Dixons? Dan heb je dat (mogelijk) de volgende keer ook bij een geplaatste bestelling bij Mycom.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 17:46
Maar heb je dat niet in andere landen net zo hard ?, bedoel ik voel me meer belazerd met concurrentie dingen als ze me gaan vertellen dat merk A beter is als merk B, maar vervolgens zit er in A wel 10 onderdelen die door B gemaakt worden.

Dat heeft dan wel niets met de handelsnamen en de manier van the big boys zorgen voor weinig concurrentie, maar wel voor verkeerde voorlichting bij een product ( wat ik vele male erger kan vinden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Het gaat mij ook niet zozeer om de daadwerkelijke verkoop van het product het online (het zal me immers een rotzorg zijn dat bijvoorbeeld BAS geld ontvang op het moment dat ik bij Dixons online iets koop; zolang ze maar leveren :) ). Het gaat mij hierbij vooral om de aftersales (dus datgene waarop een winkel vaak wordt afgerekend, en waarop de online consument vaak zijn keuze baseert -- immers dat is één van de redenen waarom de Shopreview van tweakers.net hier zo populair is) en bedrijven waarbij het op het eerste gezicht lijkt dat ze feitelijk onafhankelijk opereren, terwijl dit niet zo is.

Laat ik het zo zeggen: stel dat je in theorie een aantal producten hebt besteld bij 12Game waarbij de afhandeling keer op keer in de soep is gelopen, en je probeert het de volgende keer bij Xboxhome juist omdat je niets meer met de puinhoop achter 12Game te maken wil hebben, dan is het toch wel een vervelende verrassing als je het pakket ontvangt en naar de afzender kijkt... (want ondanks het feit dat de naam Nextic nergens (eenvoudig) te vinden is op de diverse sites, staat deze wel als afzender op het pakket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat heeft niks met schijnconcurentie te maken, maar met winst maximalisatie en risico spreiding.

Als er 4 verschillende (geen dochter ondernemingen dus) winkels naast elkaar zitten in de zelfde branche, heb je 25% kans dat mensen iets bij je kopen.

Als 1 van die winkels een dochter BV opzet, en daar nog een winkel onder een andere naam bij zet, wordt het per winkel de kans 20%. Maar bij het bovenliggen moederbedrijf wordt die kans daardoor 40%.

Zo is de MediaMarkt gewoon onderdeel van de Saturn. Die concureren wel onderling, maar uiteindelijk komen de centen bij de zelfde toko binnen.

En daar zit dan ook de risico spreiding voor het moederbedrijf. In slechte tijden kan men kiezen om 1 van de 2 BV's te laten ploffen.

Zo kocht mijn oud werkgever een bedrijf op in de zelfde sector, maar geen concurent. Dat bedrijf stond op punt om om te vallen, dus is redelijk goedkoop gekocht. Personeel bleef in de overgenomen BV hangen, terwijl de inboedel richting de Holding is gegaan. Die BV had echt geen overlevingskans, en is dus redelijk snel geploft. Personeel is allemaal exit, terwijl het bedrijf eigenlijk gewoon door draait, omdat mensen uit een andere BV (onder het zelfde dak) al was opgeleid.

Die zelfde werkgever heeft ook een andere BV met een CAO overgenomen. Werkgever zet op een goed moment het personeel voor het blok: We geven je een nieuw contract in de andere BV. Loon is lager, en je CAO ben je kwijt. Daarbij ook het bijbehorende pensioen. Werkweek ging van 36 naar 40 uur. Of je werd ontslagen. En dat in een sector waar het behoorlijk slecht gaat, en werd men toch wel even gewezen op het punt dat er een concurentiebeding was.

Dit heeft dus helemaal niks meer met concureren te maken, maar met keihard zakelijk bezig zijn. Pure winst maximalisatie en risico minimalisatie. Het menselijk aspect voor werknemers is in dit soort constructies verre van sociaal te noemen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 22:29
mindcrash schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:34:
Het gaat mij ook niet zozeer om de daadwerkelijke verkoop van het product het online (het zal me immers een rotzorg zijn dat bijvoorbeeld BAS geld ontvang op het moment dat ik bij Dixons online iets koop; zolang ze maar leveren :) ). Het gaat mij hierbij vooral om de aftersales (dus datgene waarop een winkel vaak wordt afgerekend, en waarop de online consument vaak zijn keuze baseert -- immers dat is één van de redenen waarom de Shopreview van tweakers.net hier zo populair is) en bedrijven waarbij het op het eerste gezicht lijkt dat ze feitelijk onafhankelijk opereren, terwijl dit niet zo is.

Laat ik het zo zeggen: stel dat je in theorie een aantal producten hebt besteld bij 12Game waarbij de afhandeling keer op keer in de soep is gelopen, en je probeert het de volgende keer bij Xboxhome juist omdat je niets meer met de puinhoop achter 12Game te maken wil hebben, dan is het toch wel een vervelende verrassing als je het pakket ontvangt en naar de afzender kijkt... (want ondanks het feit dat de naam Nextic nergens (eenvoudig) te vinden is op de diverse sites, staat deze wel als afzender op het pakket)
Je moet altijd kijken waar je wat koopt. Het liefst kom ik daarom gewoon in een normale winkel. Als er wat mee is, kan je gewoon terug. Je betaalt misschien iets meer maar dat is dan maar zo. Geen gehannes als er wat terug moet. Want al is de verzendkosten online lekker laag, als het terug moet, hang je wel zelf aan die pakketzegel vast.
Vaak bestel ik ook game, pc zooi via de goedkope china webwinkels en als het dan kapot is mik ik het gewoon weg. Ga ik niet moeilijk over lopen doen omdat ik het toch voor minder dan een kwart van de nederlandse winkelprijs binnen haal.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:03:
en werd men toch wel even gewezen op het punt dat er een concurentiebeding was.
offtopic:
Daar zou ik als medewerker toch niet heel erg van onder de indruk zijn geweest. Als er ontslag volgt dan heb je er als oud werkgever toch wel een stevige dobber aan om iemand aan zijn concurrentiebeding te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waar je imho wel een goed onderscheid in moet maken is of het bovenliggende bedrijf slechts een investeerder is met een meerderheidsbelang of dat die partij daadwerkelijk invloed uitoefent op de day-to-day activities van het bedrijf.

Ik bedoel over het algemeen zit er genoeg verschil tussen de losse bedrijven om losse reviews etc te verantwoorden. Over het algemeen is er 1 centraal magazijn maar voor de rest zijn het losse formules (met eigen support / verkoop etc. etc.)

Bijv de mycom is gewoon een verkoopformule, ook al wordt die 10x overgekocht, de kans is zeer groot dat elke nieuwe eigenaar gewoon de bestaande verkoopformule wil laten bestaan omdat daar de naam mee gevestigd is.
Pagina: 1