KPN ZTE H220N router en 2 extra accesspoints

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey now everybody.

Ik heb hier een KPN Experiabox van het merk ZTE, model H22N.

Mijn huis is groter dan het bereik van deze router, dus ik heb het volgende gedaan. Ik heb twee wlan routers gekocht en deze beiden met kabel aangesloten op de KPN router. De Wlan functie van de KPN router zelf staat uit. Alle routerfuncties van deze twee wlan routers staan uit (firewall, DHCP, network translation etc). Het zijn nu dus eigenlijk wireless accesspoints.

Ze hebben allebei dezelfde SSID en hetzelfde wachtwoord en staan op verschillende kanalen ingesteld. De ip-adressen van deze access points zijn statisch en bevinden zich buiten de DHCP pool van de KPN router. Het idee is dus dat als ik met mijn laptop van beneden naar boven loop, deze geruisloos overschakelt naar de andere accesspoint.

Meestal werkt het okay, maar vaak ontstaan er IP conflicten. Dit komt volgens mij omdat de DHCP server van de KPN router in de war raakt zodra een apparaat overschakelt van accespoint 1 naar accesspoint 2. Het vervelende is dat ik de lease-time van 2 dagen niet kan aanpassen in deze router, deze instelling is geblokkeerd door KPN. Als ik namelijk de KPN router reset en de IP-cache dus wordt geleegd, zijn de problemen opgelost (voor een tijdje).

Ik heb al met de helpdesk aan de lijn gehangen, zonder resultaat.

Heeft iemand een slimme oplossing voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

De KPN router (geen ervaring mee, dus geen flauw idee wat dat ding wel/niet kan) laten bridgen en één van de twee wlan routers (ik neem aan dat er eentje toch niet zo ver van je KPN router staat) laten routeren? Imho zijn die provider geleverde dingen toch altijd brak, als je één van je wlan routers (welk merk/type btw?) laat routeren heb je gewoon zelf meer controle over de netwerk-setup.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat als je nou je PC / laptop een vast IP adres geeft buiten de DHCP scope?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Om welke routers (AccessPoints) gaat het en op welke kanalen staan ze ingesteld?
Weet je heel zeker dat op beiden de DHCP server uit staat?
En inderdaad wat haik01 zegt...zelfde probleem bij een vast IP adres?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vaste en losse IP adressen maakten niet uit. Elke keer eens in de zoveel tijd IP conflicten. Ik zorg ervoor dat de Wifi kanalen ver genoeg uit elkaar staan. In theorie had ik de perfecte setup.

Update:

Na een paar weken klooien en ergernis heb ik een andere router aangeschaft.

Ik heb de eerste Sitecom router na de KPN box vervangen door een TP-LINK TL-WR1043ND. Op deze router zijn veel meer instelmogelijkheden dan op de Sitecom. Wat een heerlijke interface. Dit is precies wat ik eigenlijk in de eerste plaats zocht. Hiermee kon ik het WAN adres handmatig instellen, wat hiervoor niet kon.
  • Het WAN adres van de TP-Link router is nu 192.168.2.1
  • De range van de DHCP server van de KPN router is 192.168.2.1 tot 192.168.2.1. Eén adres dus maar, dat uitgedeeld wordt aan de TP-Link router.
  • De TP-Link router staat in de DMZ van de KPN router.
  • UnPnP staat aan op de TP-Link router en werkt goed. Als ik het log van de TP-Link router bekijk, worden er netjes poorten automatisch open en dichtgedaan door verschillende applicaties.
  • De DHCP server van de TP-Link router staat op 192.168.0.2 tot 192.168.0.100 en deelt netjes IP-adressen uit.
Geen IP conflicten meer nu.

Het gaat best op rolletjes zo, MAARRRRR, toch gaat er nog steeds af en toe iets mis met IP conflicten zodra ik de wireless tweede Sitecom router/accesspoint aanstaat. Ik begin steeds meer te twijfelen aan deze Sitecom routers. Volgens mij is het gewoon niet mogelijk om de routing functies 100% uit te zetten op deze dingen.

Ik gok er zomaar op dat het probleem helemaal opgelost zou kunnen worden door nog zo'n zelfde TP-Link router neer te zetten en deze goed te configureren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het zou best kunnen dat de Sitecom ligt te vervelen. Je kunt van TP-Link ook een AP krijgen, de WA801ND, die heb ik ook weleens gebruikt en geeft gewoon een supergroot bereik zonder gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bartjezz schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:14:
Het zou best kunnen dat de Sitecom ligt te vervelen. Je kunt van TP-Link ook een AP krijgen, de WA801ND, die heb ik ook weleens gebruikt en geeft gewoon een supergroot bereik zonder gezeik.
Ziet er goed uit. Ik denk dat ik die tweede Sitecom router gewoon vervang door een simpele 4-poorts switch en inderdaad zo'n AP er bij zet. Dan ben ik hopelijk eindelijk helemaal van dat gelazer af. Kan ik wel meteen twee nieuwe Sitecom routers te koop zetten, haha! :P

TP-Link is goed spul. Het is allemaal erg goedkoop en daarom denk ik automatisch eigenlijk dat het crap is, maar dat is dus niet zo in dit geval. Ik ben zeer tevreden over de TP-Link router die ik nu heb staan.
Pagina: 1