Toon posts:

Videokaart geschikt voor 3 monitors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd wat mijn vrienden op GoT voor oplossing verzinnen voor de volgende situatie :+ :)

Ik zit met het volgende. Onder mijn bek heb ik een multimediabak die in eerste instantie altijd gebruikt is als systeem om mijn (LCD) televisie van beeld te voorzien (zij het Amerikaanse series, zij het wat anders). Dit werkt allemaal helemaal perfect en we waren zeer gelukkig met deze oplossing.

Inmiddels komt vriendinlief in het laatste jaar van haar opleiding terecht. Voor haar opleiding heeft ze verschrikkelijk grote hoeveelheden tekst te lezen. Professoren die eindeloos grote hoeveelheden tekst op blackboard gooien met de verwachting dat je ze leest. Voordeel is dat ze vrijwel nooit boeken heeft hoeven kopen, nadeel is het 'beeldschermmanagement' van mevrouw. Omdat ze vaak informatie uit twee of drie PDFs/Doc documenten moet vissen en vervolgens moet verwerken in haar eigen, is de alt+tab combinatie de meest gebruikte :+.

Toch is dit zeer onhandig werken voor haar. Om deze reden ben ik van plan een Dual monitorsetup voor haar te kopen (ik zit te denken aan 2x27" @ 1080P). Op deze manier kan ze in totaal 4 documenten relatief makkelijk naast elkaar open hebben staan. Verder doet onze televisie alleen 720P (specifieker: 1360 x 768 pixels).

Ik wil nu dus een systeem die het volgende kan:

- Scherm 1 en 2 @ 1080P plezieren met een 'uitgebreide desktop' (dus twee schermen die 'een' desktop vormen)
- Vervolgens als het kan "beeld alleen uitsturen naar televisie" Zodat het beeld van monitor 1 en 2 uitgeschakeld wordt en er weer 'één' desktop op de televisie is (zodat we lekker TV kunnen kijken).

Waar zit ik nu mee:

- Televisie doet HDMI
- Monitoren die ik op het oog heb HDMI en DVI

Ik vraag me af welke videokaart geschikt is voor bovenstaande wensen, en daarbij wil ik ook nog eens de meeste 'bang for buck'. Er wordt niet gegamed op het systeem, het gaat dus puur om de output naar de schermen toe, die is belangrijk voor me (allen digitaal).

Nou heb ik al een paar videokaarten gevonden die bijvoorbeeld 2 keer DVI hadden en 2 keer HDMI. Deze zijn echter meestal honderden euro's wat ik toch iets teveel vindt. Tevens weet ik nog steeds niet of bovenstaande 'wensen' te verwezenlijken zijn met een dergelijke kaart. Dit is de eerste keer ooit dat ik een dual monitorsetup ga toepassen namelijk :$

Alvast bedankt voor de adviezen en sorry voor het lange verhaal. Ik wil gewoon zoveel mogelijk informatie geven om duidelijk te maken waar ik tegenaan loop.

PS: Is er trouwens ook goede software om deze wens uit te voeren, indien noodzakelijk?

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
je kan het beeld van de andere 2 beeldschermen uitschakelen door rechtermuisknop op het bureauladen te klikken en schermresolutie te selecteren. selecteer het beeldscherm dat geen beeld meer moet geven en selecteer dan verbinding verbreken bij de optie meerdere beeldschermen

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TT6LZRZP.jpg

Ik zelf gebruik een 6770 om altijd 2 schermen te gebruiken en soms als ik vanuit mijn bed films wil kijken activeer ik ook het 3 scherm. Werkt prima
- Scherm 1 en 2 @ 1080P plezieren met een 'uitgebreide desktop' (dus twee schermen die 'een' desktop vormen)
bedoel je dus dat je gewoon 2 losse schermen hebt waarop bij 1 scherm de taakbalk staat en bij 1 scherm alleen de achtergrond, dus geen eyefinity of dergelijken?

Verwijderd

Topicstarter
lennard-96 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 11:54:
je kan het beeld van de andere 2 beeldschermen uitschakelen door rechtermuisknop op het bureauladen te klikken en schermresolutie te selecteren. selecteer het beeldscherm dat geen beeld meer moet geven en selecteer dan verbinding verbreken bij de optie meerdere beeldschermen

[afbeelding]
Gaaf zeg! Kijk, zo'n functie hoopte ik dus al dat ie zou bestaan maar je gelooft het niet tot je het ziet! Prachtig.
Ik zelf gebruik een 6770 om altijd 2 schermen te gebruiken en soms als ik vanuit mijn bed films wil kijken activeer ik ook het 3 scherm. Werkt prima

[...]

bedoel je dus dat je gewoon 2 losse schermen hebt waarop bij 1 scherm de taakbalk staat en bij 1 scherm alleen de achtergrond, dus geen eyefinity of dergelijken?
Euhh, nee dat de taakbalk 'doorloopt' in het tweede scherm rechts. Een plaatje zegt meer dan woorden; dit principe:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-swYqvrsLdjk/TrLdYcZFJLI/AAAAAAAAAK8/wQNPV0tUd0I/s1600/Dual+Monitors+2.jpg

• len-art
Dan moet je bijv eyefinity gebruiken. Is heel leuk maar vooral voor games. Ik vind het werken met word documenten toch makkelijker op 2 aparte schermen aangezien als je je word document maximaliseert deze ook over 2 schermen word gespreid bij bijv .eyefinity. Ik heb de optie van beeldscherm uitschakelen overigens alleen bij de displaypoort uitgang. Ik gebruik een adapter van DP->VGA aangezien mijn tv geen displaypoort heeft. Waarom VGA? Omdat de DVI poort op mijn TV kapot is :-( . Ik zal vanavond ook even testen of deze optie ook werkt als ik mijn hoofd beeldscherm aansluit op de displaypoort ingang, weer via die adapter. Ik vermoed dat deze optie namelijk alleen werkt via de displaypoort uitgang, heb alleen geen idee waarom.

Als ik jou was zou ik eens naar de HD 7770 gaan kijken als videokaart aangezien deze het makkelijk aankan, plus je kan er ook nog mee gamen.

[ Voor 36% gewijzigd door len-art op 18-08-2012 12:33 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Elke nVidia en ATi-kaart met 3 aansluitingen voldoet in dit geval aan je eisen. Je moet er alleen rekening mee houden dat je zonder displayport monitoren maar 2 monitoren tegelijk van beeld kan voorzien, tenzij je een actieve displayport->HDMI converter koopt.

Dus als je het niet erg vindt om de beeldschermen aan en uit te zetten in Windows om zo te wisselen van scherm, dan kan je dit perfect met 1 kaart oplossen, mits deze voorzien is van 3 beeldaansluitingen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• len-art
De adapter die ik gebruik heeft mij maar 15 euro gekost en werkt perfect

Tip: http://www.kabeltje.com/ is een goedkope site waar je veel kabels en adapters kan kopen

[ Voor 3% gewijzigd door len-art op 18-08-2012 12:32 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rhannie schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:21:
Elke nVidia en ATi-kaart met 3 aansluitingen voldoet in dit geval aan je eisen. Je moet er alleen rekening mee houden dat je zonder displayport monitoren maar 2 monitoren tegelijk van beeld kan voorzien, tenzij je een actieve displayport->HDMI converter koopt.

Dus als je het niet erg vindt om de beeldschermen aan en uit te zetten in Windows om zo te wisselen van scherm, dan kan je dit perfect met 1 kaart oplossen, mits deze voorzien is van 3 beeldaansluitingen.
En anders kan een tweede videokaart in de PC geprikt worden, waar de TS de HDMI voor de TV gebruikt, dan hoeft het ook nog eens geen al te dure kaart te zijn ook, zolang de videokaart maar een HDMI aansluiting heeft voldoet elke kaart.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:03:
[...]
Gaaf zeg! Kijk, zo'n functie hoopte ik dus al dat ie zou bestaan maar je gelooft het niet tot je het ziet! Prachtig.

[...]

Euhh, nee dat de taakbalk 'doorloopt' in het tweede scherm rechts. Een plaatje zegt meer dan woorden; dit principe:

[afbeelding]
En anders zijn er wel programma's waarmee je een tweede werkbalk op je tweede scherm kan krijgen. Ik gebruik daar Actual Multiple Monitors voor, is geen duur programma en biedt zo'n beetje alle opties die alternatieve producten bieden. Mooie daarmee is dat je bijvoorbeeld dus 2 Start-knoppen kan hebben, 2 systemtrays e.d. :)

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 18-08-2012 12:43 ]

• len-art
CptChaos schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:39:
[...]
En anders kan een tweede videokaart in de PC geprikt worden, waar de TS de HDMI voor de TV gebruikt, dan hoeft het ook nog eens geen al te dure kaart te zijn ook, zolang de videokaart maar een HDMI aansluiting heeft voldoet elke kaart.
Volgens mij kan je beter 1 kaart van ongeveer 100 euro kopen dan 2 van 50. Is volgens mij in ieder geval makkelijker

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

lennard-96 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:43:
Volgens mij kan je beter 1 kaart van ongeveer 100 euro kopen dan 2 van 50. Is volgens mij in ieder geval makkelijker
De meeste videokaarten hebben maar 2 RAMDACs, waardoor ze maar 2 schermen kunnen aansturen. Wil de TS dus je TV echt apart aansturen (bijvoorbeeld 1 iemand aan de studie en de ander een serie kijken), dan heb je wel degelijk 2 videokaarten nodig, aangezien hij dan 3 schermen heeft aangesloten op de PC. Ik kan me dan voorstellen, dat hij dan liever 1 extra kaartje heeft van nog geen 50 euro, die al ruimschoots voldoet (mits er HDMI op zit) dan dat hij een 2x zo dure kaart gaat kopen als de huidige (die reeds aanwezig is) nog voldoet. Als de TS een onboard VGA / GPU heeft met HDMI aansluiting, dan hoeft hij dus geeneens een extra videokaart te kopen, de onboard is wellicht goed genoeg voor 720p.

Iets als Eyefinity is alleen leuk voor games en voor het spreiden van het beeld over álle schermen. Zoals ik de TS interpreteer is dat juist iets wat hij juist niet wilt.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 18-08-2012 12:47 ]

• len-art
CptChaos schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:45:
[...]
De meeste videokaarten hebben maar 2 RAMDACs, waardoor ze maar 2 schermen kunnen aansturen.
Mijn 6770 stuurt bij mij kan toch echt 3 schermen. Het is niet bepaald een high-end kaart dus de term "de meeste videokaarten" klopt niet helemaal. De meeste moderne high-end kaarten zijn zelfs in staat om 3 +1 schermen aan te sturen.
Als de TS een onboard VGA / GPU heeft met HDMI aansluiting, dan hoeft hij dus geeneens een extra videokaart te kopen, de onboard is wellicht goed genoeg voor 720p.
Klopt helemaal en als de TS het heeft over de computer die in zijn inventaris staat dan zou dit nog van toepassing zijn ook

[ Voor 25% gewijzigd door len-art op 18-08-2012 12:54 ]

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-02 16:17
Volgens mij kan een GT640 hier dienen: http://tweakers.net/price...t640-2gd3.html#tab:prices
kaartje van z'n 100euro, VGA, 2x DVI, HDMI
zijn natuurlijk nog andere uitvoeringen :-)

edit: tegenstrijdige uitgangen tweakers - asus website

[ Voor 16% gewijzigd door de echte flush op 18-08-2012 14:59 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

lennard-96 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:52:
Mijn 6770 stuurt bij mij kan toch echt 3 schermen. Het is niet bepaald een high-end kaart dus de term "de meeste videokaarten" klopt niet helemaal. De meeste moderne high-end kaarten zijn zelfs in staat om 3 +1 schermen aan te sturen.
Dan maak je waarschijnlijk gebruik van (mini) display port aansluitingen, zoals eerder al gezegd in het topic. :)
Klopt helemaal en als de TS het heeft over de computer die in zijn inventaris staat dan zou dit nog van toepassing zijn ook
Dan is het simpel voor Draytek; TV daar op aansluiten, instellingen doen en klaar. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk alleen maar meer in de war geraakt.

Als een kaart dus twee DVI en 1 HDMI aansluiting heeft, betekent dit NIET automatisch dat het werkt?

Wat ik dus wil:

DVI + DVI == dual monitorsetup

En dan 'schakelen' naar HDMI, waarbij de dual monitor uit staat.

Dit is gewoon mogelijk toch? :?
Pagina: 1