• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 08:59
Ik heb binnen kort een 1155 moederboard over in combinatie met een 2500k. Nu wil ik een thuis servertje gaan bouwen en nu zit ik te twijfelen om de 2500k te verkopen om een energie zuinigere CPU te kopen.. Anderzijds zal die server 80% van de tijd staan te idlen.. Dus ik vroeg me af of dit nu wel veel zal schelen?

Ik heb al redelijk veel zitten googlen.. Maar ik vind niet echt een duidelijk antwoord. Daarnaast vroeg ik me af of ik die 2500k niet kan undervolten/clocken zodat hij energie zuiniger wordt?

Currently playing: MTG Arena (PC)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik zou aanraden deze post eens doorspitten:

Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Ik weet het niet meer zeker maar er staat mij bij dat een aantal van de genoemde 'zuinige' servers niet-zuinig-gelabelde cpus gebruiken

Verwijderd

intel heeft zelf al een aantal energiebesparende functies(speedstep en de C-states) dus als je er verder niks aan doet draait hij van zichzelf al meestal op 1600mhz met lage voltages. je kan gewoon de maximale multiplier naar beneden gooien en de offset negatief zetten om ook tijdens load wat energie te besparen. het gaat uit eindelijk maar om een paar watts tijdens load en waarschijnlijk bijna niks tijdens idle. als je zelf gaat underclocken is het wel verstandig als je wat stabiliteits testen draait, dit hoeft niet als je een chip hebt die van zichzelf al geunderclocked is(2500S, 2500T, etc). als je een nieuwe koopt kan je dan beter wel een ivy bridge kopen, scheelt ook weer wat watts.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf een i7 3820 op een Asus Sabertooth X79 board waarbij je vanuit het bios-menu al standaard energie zuinige modus kan kiezen. Wanneer ik dan naar de clocksnelheid kijk valt ie vanzelf terug tot zelfs 300 MHz wanneer ie staat de idle'n.

Mij lijkt dat dit bij de 2500K hetzelfde zal zijn en je die al vanuit het bios gewoon kan underclocken zonder daadwerkelijk veel toestanden te moeten uit halen. Ander punt is wel dat het misschien zonde geld is om zo'n relatief snelle cpu ervoor te gebruiken en ik dan b.v. een i3 had genomen.

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 08:59
Roel1966 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:24:
Ik heb zelf een i7 3820 op een Asus Sabertooth X79 board waarbij je vanuit het bios-menu al standaard energie zuinige modus kan kiezen. Wanneer ik dan naar de clocksnelheid kijk valt ie vanzelf terug tot zelfs 300 MHz wanneer ie staat de idle'n.

Mij lijkt dat dit bij de 2500K hetzelfde zal zijn en je die al vanuit het bios gewoon kan underclocken zonder daadwerkelijk veel toestanden te moeten uit halen. Ander punt is wel dat het misschien zonde geld is om zo'n relatief snelle cpu ervoor te gebruiken en ik dan b.v. een i3 had genomen.
Het ding is dat ik die 2500k al heb (zit alleen nu in mijn desktop, maar daar ga ik dus een nieuw mobo+cpu voor kopen), vandaar dus dat ik misschien hiermee die thuis server wil gaan bouwen :).. Ik kon alleen heel slecht vinden hoe het zit met idle stroom verbruik etc.. omdat ie nu niet 4 uur maar 24 uur per dag aan gaat staan.

Maar ik heb in dat server topic al flink zitten lezen alleen soms volg ik het nog niet helemaal :D

[ Voor 4% gewijzigd door Uhmmie op 18-08-2012 17:38 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 13:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

aangezien een server meestal voor 24/7 gebruik is zou ik proberen het geheel zo stabiel mogelijk te houden. En onderklokken kan op de lange duur toch voor fouten zorgen kan ik uit ervaring zeggen. Ik weet niet wat voor een voeding je hebt maar meestal is daar meer winst te halen dan bij de cpu

• Roel1966
  • Niet online
Uhmmie schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:37:
Het ding is dat ik die 2500k al heb (zit alleen nu in mijn desktop, maar daar ga ik dus een nieuw mobo+cpu voor kopen), vandaar dus dat ik misschien hiermee die thuis server wil gaan bouwen :).. Ik kon alleen heel slecht vinden hoe het zit met idle stroom verbruik etc.. omdat ie nu niet 4 uur maar 24 uur per dag aan gaat staan.

Maar ik heb in dat server topic al flink zitten lezen alleen soms volg ik het nog niet helemaal :D
Ik zou dan een ietwat uitgebreider moederboardje pakken qua instellingen en dan al dingen als turbo uitschakelen, en b.v. in plaats van alle 4 de cores er maar 2 actief laten. Maar ja om eerlijk te zijn heb ik mij nooit zo druk gemaakt om dat hele verbruik idle vooral omdat het vaak maar een kwestie is van een paar watt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Een paar Watt" moet je niet onderschatten. 10W kost ongeveer EUR 20 op jaarbasis. Niet iets waar je failliet aan gaat in de meeste gevallen, maar toch wel vier a vijf speciaalbiertjes. Over de levensduur van een server (3 -5 jaar, neem 4 voor het gemak) hebben we het dus over EUR 80. Als je voor meerprijs van minder dan EUR 80 iets zuinigers kunt nemen loont het dus om die 10W uit te sparen.

Oslik blyat! Oslik!

• Roel1966
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:06:
"Een paar Watt" moet je niet onderschatten. 10W kost ongeveer EUR 20 op jaarbasis. Niet iets waar je failliet aan gaat in de meeste gevallen, maar toch wel vier a vijf speciaalbiertjes. Over de levensduur van een server (3 -5 jaar, neem 4 voor het gemak) hebben we het dus over EUR 80. Als je voor meerprijs van minder dan EUR 80 iets zuinigers kunt nemen loont het dus om die 10W uit te sparen.
Ja, maar hij heeft die i5 liggen en als hij dan een andere cpu zou moeten gaan aanschaffen is hij die winst van het mindere stroomverbruik weer snel kwijt. En eh, ik drink geen speciaalbiertjes en altijd alleen pilsener dus kan ik me die niet- stroombesparing wel veroorloven >:)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nu ik erbij stilsta, het gaat om idle vermogen en daarin zijn de Sandy Bridge CPU's vrijwel onovertroffen. Zolang je ze niets te doen geeft verbruiken ze ook nagenoeg niets, en dan verbruikt een i7 2600K niet meer dan een i5 2500K of een i3 2100 of een Pentium G620. Dat gezegd, combo CPU + chipset verbruikt marginaal meer dan een AMD Zacate geval, maar het is inderdaad het aanschaffen van andere hardware niet waard.

Overigens gaat het niet alleen maar om geld, ook om hitte (30.5C momenteel op zolder, iedere W is er een teveel) en herrie van actieve koeling - maar ook daar hebben we het niet bepaald over een Pentium D ofzo die je straalkachel overbodig kan maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1