Zoektips voor legacy moederborden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45
Na heel wat uren zoeken op internet ben ik nog steeds niet veel opgeschoten, dus ik vraag hier om (zoek)tips.

Inmiddels ben ik er achtergekomen dat het zoeken naar bepaalde configuraties van moederborden die niet meer in productie zijn een erg lastige zaak is. In mijn geval zoek ik naar socket 775 m-atx met vga en e-sata. Maar bij iedere combinatie die ik maak op google komt er een stortvloed aan nutteloze sites. Ook op de sites van de fabrikanten kan ik niet zoeken op e-sata, maar alleen maar op socket en daarna op chipset. Omdat ik niet bekent ben met alle mogelijke chipsets gaat hier veel teveel tijd inzitten.

Inmiddels gevonden: Asus p5b-vm en Gigabyte eg45m

De vraag:
Zijn er websites (of betere zoekmethodes) om oudere moederborden met bepaalde configuraties te achterhalen ?

Ps Ik snap dat ik natuurlijk ook een vraag advertentie zou kunnen maken, maar het zelf kunnen vinden lijkt me handiger omdat dat mijn zoektochten in de toekomst een stuk versimpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat je hier wat mee kan?
http://www.motherboards.org/tools/moboidtools.html
Je zal het mobo dan wel even moeten aansluiten om de/het bios string/nummer op je scherm te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
Bedankt voor je reactie, maar het gaat niet om het identificeren van aanwezige moederborden (dat lukt me altijd wel) maar om het zoeken en vinden van niet aanwezige moederborden met specifieke configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben je op zoek naar nieuwe borden die shops hebben liggen? Dan kom je met de filteropties (tip: "toon alle opties" in Pricewatch meestal behoorlijk ver. Helaas zie ik dat je in dit geval niets vindt, wat erop duidt dat een nieuw bord kopen niet echt een optie is.

Dan moet je 2e hands gaan kijken. Daar is het vooral een kwestie van wat mensen aanbieden. Het lijkt me zinniger om te kijken in V&A of op Marktplaats naar de aangeboden borden en dan per geval specs te zoeken. Het is leuk en wel om te weten dat fabrikant X bord Y heeft dat aan je eisen voldoet, maar als niemand dat ding te koop heeft staan schiet je er niets mee op.

Overigens zou ik zelf iets eenvoudigers doen: eSATA op het moederbord was in die tijd een typische high-end feature die je dus relatief weinig op uATX ziet. Maar met een simpel verloopkabel + bracket kun je van iedere SATA aansluiting eSATA maken. Dan kun je opeens ieder uATX So775 bord met VGA nemen en wordt je zoektocht een stuk makkelijker ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
Ben je op zoek naar nieuwe borden die shops hebben liggen? Dan kom je met de filteropties (tip: "toon alle opties" in Pricewatch meestal behoorlijk ver. Helaas zie ik dat je in dit geval niets vindt, wat erop duidt dat een nieuw bord kopen niet echt een optie is.
Nee, ik ben in dit geval niet opzoek naar een nieuw bord, want zoals je zelf al aangeeft die zijn er niet. Het gaat ook juist om moederborden die niet meer te koop zijn. Ik zou graag wel zoals in de pricewatch oudere moederborden kunnen zoeken. De vraag is of er ergens een website is die zoiets kan.
Dan moet je 2e hands gaan kijken. Daar is het vooral een kwestie van wat mensen aanbieden. Het lijkt me zinniger om te kijken in V&A of op Marktplaats naar de aangeboden borden en dan per geval specs te zoeken. Het is leuk en wel om te weten dat fabrikant X bord Y heeft dat aan je eisen voldoet, maar als niemand dat ding te koop heeft staan schiet je er niets mee op.
Je hebt gelijk dat ik alleen keus heb uit datgene wat aangeboden word, maar als ik van te voren weet welke alternatieven er zijn kan ik een betere keuze maken. Soms is er geen haast bij en kan ik een aankoop uitstellen tot ik het ''beste'' bord gevonden heb.
Overigens zou ik zelf iets eenvoudigers doen: eSATA op het moederbord was in die tijd een typische high-end feature die je dus relatief weinig op uATX ziet. Maar met een simpel verloopkabel + bracket kun je van iedere SATA aansluiting eSATA maken. Dan kun je opeens ieder uATX So775 bord met VGA nemen en wordt je zoektocht een stuk makkelijker ;)
Ik snap dat er alternatieven zijn voor de e-sata optie, maar het punt is dat ik juist wil zoeken op deze optie, of bijvoorbeeld dvi of spdif om maar eens wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, wat je wilt is gewoon geen gangbare combi geweest. Ik was laatst ook op zoek naar een testbord met ISA, PCI, AGP 1.0 en PCIe 1x en 16x. Raad eens hoeveel ik er vond :z

Overigens is goed gebruik van Google syntax vaak effectiever dan dedicated sites. Vooral aanhalingstekens en goed omgaan met OR vs AND enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 21:55

Koenvh

Hier tekenen: ______

dion_b schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:24:
Tja, wat je wilt is gewoon geen gangbare combi geweest. Ik was laatst ook op zoek naar een testbord met ISA, PCI, AGP 1.0 en PCIe 1x en 16x. Raad eens hoeveel ik er vond :z

Overigens is goed gebruik van Google syntax vaak effectiever dan dedicated sites. Vooral aanhalingstekens en goed omgaan met OR vs AND enzo.
offtopic:
Welke ISA bedoel je :+ (Wikipedia: ISA)

Probeer eens zonder eSATA, dat kan er later nog bij.. (Insteekkaart o.i.d.)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:58
Idd, eSata kan gewoon met een verloopje van een normale sata poort.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
Ja, het is met moederborden helaas niet zo goed geregeld als met auto's. Als ik een volkswagen golf wil met trekhaak heb ik die zo gevonden op de beter bekende 2ehands auto sites. Maar om dan tegen de koper te zeggen: zoek eerst maar een volkswagen golf, dan kan je er later altijd nog een trekhaak onder schroeven is natuurlijk ook een dooddoener he :P

Het probleem zit hem inderdaad in de Google syntax, en dat er massa's websites zijn die ergens wel esata vermelden maar vaak niet relevant zijn aan het moederbord waar het om gaat.

Ps Koenvh: het is deze ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hippocampus op 18-08-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

Ik heb hier iets gevonden: http://www.mycom.nl/Produ...-P5G41TM-LX3,s775/1362894. Het is wat je zoekt alleen wel zonder eSATA. Maar dat kun je zoals al gezegd er nog bij prikken.
btw, ik heb gezocht op: socket 775 m-atx met vga e-sata

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hippocampus schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:09:
Ja, het is met moederborden helaas niet zo goed geregeld als met auto's. Als ik een volkswagen golf wil met trekhaak heb ik die zo gevonden op de beter bekende 2ehands auto sites. Maar om dan tegen de koper te zeggen: zoek eerst maar een volkswagen golf, dan kan je er later altijd nog een trekhaak onder schroeven is natuurlijk ook een dooddoener he :P
Maar als van de 1000 volkswagens die er gemaakt zijn er 990 zonder trekhaak zijn, dan is het 2ehands aanbod van VWs met trekhaak waarschijnlijk bijzonder klein. Het alternatief overwegen is dan zeker wel de moeite waard.

Bij s775 was er nog geen sprake van een IGP, dus high-end borden hadden vrijwel nooit onboard of integrated video, en die hadden juist wel eSATA. Andersom hadden low end bordjes vaak weer geen eSATA.
Tel daarbij op dat µATX pas de laatste paar jaren echt interessant is geworden wat features betreft (oudere µATXjes waren meestal vrij low end). De paar bordjes die er dan zijn moet je maar net kunnen vinden, want iemand moet het ding ook maar toevallig op de markt gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
Ik heb hier iets gevonden: http://www.mycom.nl/Produ...-P5G41TM-LX3,s775/1362894. Het is wat je zoekt alleen wel zonder eSATA. Maar dat kun je zoals al gezegd er nog bij prikken.
btw, ik heb gezocht op: socket 775 m-atx met vga e-sata
Bedankt voor de moeite maar ik ben er ondertussen al achter dat er geen nieuwe m-atx socket 775 met onboard vga en esata te koop zijn.
Maar als van de 1000 volkswagens die er gemaakt zijn er 990 zonder trekhaak zijn, dan is het 2ehands aanbod van VWs met trekhaak waarschijnlijk bijzonder klein. Het alternatief overwegen is dan zeker wel de moeite waard.
De vergelijking was ook meer gericht op de manier waarop men kan zoeken naar deze producten, natuurlijk kan ik bij gebrek aan het juiste aanbod altijd nog voor alternatieven kiezen.
Bij s775 was er nog geen sprake van een IGP, dus high-end borden hadden vrijwel nooit onboard of integrated video, en die hadden juist wel eSATA. Andersom hadden low end bordjes vaak weer geen eSATA.
Tel daarbij op dat µATX pas de laatste paar jaren echt interessant is geworden wat features betreft (oudere µATXjes waren meestal vrij low end). De paar bordjes die er dan zijn moet je maar net kunnen vinden, want iemand moet het ding ook maar toevallig op de markt gooien.
Bedankt voor de info, het was mij ook al opgevallen dat er inderdaad niet veel borden met deze combi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze voldoen aan je eisen:
http://www.asus.com/Mothe...5/P5N7AVM/#specifications
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5QEM/ (bracket e-SATA)
http://www.asus.com/Mothe...75/P5QLEM/#specifications

Ik denk dat je een beetje moet spelen met je zoekacties in Google. Fabrikanten schrijven soms net iets anders de specificaties op. Voor bovenstaande resultaten heb ik gebruikt: lga775 "ESATA" vga "uatx" site:asus.com

Zoekterm: lga775 "ESATA, 1" vga site:msi.com
MSI: http://www.msi.com/product/mb/G45M-Digital.html#/?div=Basic

Zoekterm: lga775 "microATX" "eSATA" site:gigabyte.com
Gigabyte: http://ee.gigabyte.com/products/page/mb/ga-73um-s2h_10/
http://ee.gigabyte.com/products/page/mb/ga-e7aum-ds2h_10/
http://ee.gigabyte.com/products/page/mb/ga-73pvm-s2h_10/

Intel: http://ark.intel.com/prod...ntel-Desktop-Board-DG45ID

Misschien is deze manier ook niet waterdicht maar je krijgt op een vrij gemakkelijke manier wel een flink aantal opties waar je iets mee kunt en uiteindelijk hoef je ook niet tientallen borden te hebben om uit te kiezen :).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
Bedankt ChicaneBT, ik wist niet dat ''uatx'' ook een goede term was. Dankzij de productnummers heb ik een 2e handse gezien. Het zoekt zoveel gemakkelijker als je weet wat je zoekt he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Koenvh schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:29:
[...]

Probeer eens zonder eSATA, dat kan er later nog bij.. (Insteekkaart o.i.d.)
in veel kasten zit een eSATA ingebouwd, word over een gewone sata kabel naar je moederbord gerunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
in veel kasten zit een eSATA ingebouwd, word over een gewone sata kabel naar je moederbord gerunt
Toch zijn er meer die dat niet hebben gok ik. Ik beschik in ieder geval niet over een kast met die feature. Dan is de e-sata bracket natuurlijk het beste alternatief.

Overigens heb ik van Dirk hier de gouden tip gekregen om in de Pricewatch het bedrag op 0,- te zetten en dan komen ook alle oude moederborden bovendrijven. Het enige nadeel is dat niet bij alle hardware de info evengoed is ingevuld maar het scheelt al veel zoekwerk.
Pagina: 1