SSD van MBP Retina vol door iTunes library

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 14:25
Beste,

ik ben nieuw met Apple en heb een MacBook Pro Retina aangeschaft voor mijn studie.

Er zit een 256GB SSD in maar deze begint nu akelig snel vol te raken (en dat al na krap 1 1/2 dag).

Ik had mijn muziek er op gezet vanaf een externe HDD, een krappe 60GB, vervolgens heb ik iTunes laten zoeken naar muziek en deze is zo'n 7200 nummers gaan importeren.

Nu zag ik echter dat er ruim 118GB aan schijfruimte in beslag werd genomen door muziek. Alles is nu dus dubbel, de iTunes library is namelijk even groot als mijn map met mp3-tjes. Hoe zorg ik ervoor dat ik wel gewoon iTunes kan gebruiken maar dit niet meer dubbel is?

Verder nog tips voor besparen van ruimte op mijn SSD? Heb er tot nu toe niet bijzonder veel programma's op geïnstalleerd, alleen Parallels Desktop, Aperture, Lightroom 4, Novabench, Office 2011, Spotify, uTorrent, VLC Media Player, Dropbox, Google Chrome en Firefox... veel hiervan zijn erg klein. Voor programma's geeft mijn Mac dan ook maar een kleine 9GB aan gebruikte schijfruimte aan. Verder staat er 28GB aan foto's en 10 GB aan films op.

Ook overig nog 33,31 GB, neem aan dat dit OS X is met systeemupdates enz.

De boosdoener is dus de iTunes library, maar ik wil wel graag gewoon iTunes gebruiken dus hoe kan ik dit oplossen?

Bedankt voor jullie hulp aan deze nieuwe OS X gebruiker (sinds 1 dag) dus graag duidelijke uitleg geven omdat ik nog constant aan het zoeken ben na zeker 10 jaar Windows…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 17:47
Je kunt in je iTunes preferences aangeven dat muziek die je importeerd wel of niet gekopieerd wordt naar je iTunes library. Deze staat standaard aan. Als je dit uitvinkt wordt muziek wel toegevoegd aan je library maar blijven de fysieke bestanden gewoon op je externe hdd staan. Je kunt deze optie vinden op het tabblad Advanced in je instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 14:25
Jannis schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:28:
Je kunt in je iTunes preferences aangeven dat muziek die je importeerd wel of niet gekopieerd wordt naar je iTunes library. Deze staat standaard aan. Als je dit uitvinkt wordt muziek wel toegevoegd aan je library maar blijven de fysieke bestanden gewoon op je externe hdd staan. Je kunt deze optie vinden op het tabblad Advanced in je instellingen.
Ontzettend bedankt, helaas wel een "Oh ja" momentje, want dit heb ik ook op mijn Windows PC wel eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Andersom kan natuurlijk ook :) Even kijken of het goed geimporteerd is en vervolgens je losse bestanden wissen. De library bevat namelijk een subdirectory media waar al je bestanden naar toe gekopieerd zijn. Let op, Itunes kan ze ook converteren naar het apple format, in dat geval zijn de bestanden wel anders...

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:19
Ik zou gewoon al je muziek in iTunes zetten en de map met losse mp3's verwijderen. Als je een nieuwe mp3 hebt gewoon naar iTunes slepen en klaar... Als je vervolgens gewoon een back-up met time-machine maakt raak je de nummers ook nooit kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 77slevin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-09 13:08
Brm-G, wat jij aanraadt zou ik persoonlijk niet doen. Ik haat het dat itunes alle mp3's veranderd in 4-letters korte, ondoorzoekbare bestandsnamen. Zolang je bij itunes blijft, ok, maar als je later je mp3 collectie naar bijvoorbeeld een pc wil overzetten kan je beginnen met alles terug te hernoemen. Als je dit moet doen met een 60GB grote collectie, is dit ondoenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 18:10
iTunes veranderd je bestanden helemaal niet. Als jij ze goed in iTunes zet komen ze gewoon mooi geordend in mappen te staan
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/14mgr4w.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:19
Dutch-gabber schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:24:
iTunes veranderd je bestanden helemaal niet. Als jij ze goed in iTunes zet komen ze gewoon mooi geordend in mappen te staan
[afbeelding]
Same here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dutch-gabber schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:24:
[afbeelding]
Even uit mijn hoofd gezet veranderd itunes je bestanden zodanig dat hij ze renamed naar je mp3-tags. Zijn je mp3-tags rot dat wordt je bestandsstructuur rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 18:10
Gomez12 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:57:
[...]

Even uit mijn hoofd gezet veranderd itunes je bestanden zodanig dat hij ze renamed naar je mp3-tags. Zijn je mp3-tags rot dat wordt je bestandsstructuur rot.
Dat klopt, hij maakt mappen van de velden "Artiest" "Album" en zet daarin de mp3 met naam "titel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 16:30
Waar heb je je foto's en films op de SSD staan? Ik zou ze daar nooit zetten. Scheelt je toch weer 38 GB.

Ik zou gewoon je software etc laten draaien via de SSD en de rest op een andere HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:36
Ik heb m'n iTunes Library (100+ GB) op een USB 3.0 schijf staan. Hier staan ook m'n Final Cut Pro Events en Projects.
Hiermee houd ik lekker veel ruimte over op m'n 256GB storage in de rMBP.

En USB 3.0 is snel genoeg om video te bewerken. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 13:59
Jannis schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:28:
Ik denk dat mijn vraag hier mooi bij aansluit:

Ik heb tot nu toe ook alle mp3's in mijn iTunes library laten kopieëren, zoals dat standaard ingesteld staat in iTunes. Alles staat nu dus dubbel op mijn HDD. Nu heb ik dit vinkje uitgezet, zoals Jannis aangaf, dus vanaf nu worden de mp3's niet meer gekopieerd.
Nu is mijn vraag als volgt: Kan ik nu de dubbele mp3's uit de map 'iTunes library' verwijderen zodat ik alleen de muziek vanuit de 'Muziek mappen' afgespeeld worden, of moet ik dan alles opnieuw in iTunes importeren?

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Pagina: 1