Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10 16:54
Ik heb momenteel een vaste baan en ik wil graag een of meerdere freelance jobs aannemen. Nou wil mijn huidige klant een VAR verklaring maar er zijn een aantal dingen waar ik mee zit:

1. Mag ik deze job volgens mijn huidige contract wel of niet aannemen? (zie onderaan de post)
2. Moet ik ingeschreven zijn bij de KVK om een VAR verklaring aan te kunnen vragen?
3. Heeft dit gevolgen voor mijn vaste baan?
4. Wat zijn de andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
5. Moet ik meer dan 3 klanten en/of opdrachten per jaar binnenhalen?

1. Mag ik deze job volgens mijn huidige contract wel of niet aannemen? (zie onderaan de post)
In mijn contract staat het volgende bij concurrentie- en relatiebeding:
Het is de werknemer verboden binnen een tijdsbestek van een jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst zelf in enigerlei vorm van een bedrijf, gelijksoortig of aanverwant aan dat van de werkgever en/of aan de werkgever gelieerde ondernemingen te drijven, mede te drijven, te doen of te laten drijven, hetzij direct, hetzij indirect alsook financieel in welke form dan ook bij een dergelijk bedrijf belang te hebben, dankzij direct, hetzij indirect daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam te zijn, tegen vergoeding of om niet, hetzij om daarin aandeel van welke aard dan ook te hebben.
Het is zo dat ik momenteel vast werk als programmeur. Het bedrijf waar ik werk, richt zich vooral op klanten in de installatietechniek. Mijn huidige klant, heeft een opdracht voor een informatie-analyse bedrijf (ofzo)

Botst dit wel of niet met elkaar? Kan ik de opdracht gewoon aannemen of toch niet?

2. Moet ik ingeschreven zijn bij de KVK om een VAR verklaring aan te kunnen vragen?
Op verschillende sites wordt gezegd dat ik ingeschreven moet zijn bij de KVK, maar andere sites zeggen weer van niet. Nou is dit niet perse een probleem, omdat ik me sowieso al wil inschrijven bij de KVK, maar het is voor mij wel handig om te weten. Dan worden een aantal dingen namelijk uitgesteld.

3. Heeft dit gevolgen voor mijn vaste baan?
Heeft dit andere gevolgen voor mijn huidige baan behalve degene bij punt 1.

4. Wat zijn de andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Hoe meer info hoe beter.

5. Moet ik meer dan 3 klanten en/of opdrachten per jaar binnenhalen?
Ik lees op verschillende sites dat ik 3 klanten per jaar moet hebben. Andere sites zeggen weer 3 opdrachten per jaar. Klopt hier überhaupt iets van? Zo ja, gaat het dan over klanten of opdrachten?
Dit is dus mijn eerste officiële opdracht, dus ik heb er nog geen 3. Dus kom ik wel in aanmerking voor zo'n VAR verklaring? Wat als ik dit niet haal?

Bedankt voor het lezen.
Hoe meer info jullie me kunnen geven hoe beter!

Ik wilde de belastingdienst bellen maar die zijn maandag pas weer open. Ik wil dit sowieso nog doen, maar ik zou tot die tijd toch graag wat antwoorden willen hebben. Vandaar dat ik het hier bij de supertweakers neerzet.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

volgens mij zit je concurrentie/relatie beding aardig dicht. zou je goed juristisch laten inlichten hierover.

2. ja
3. inkomstenbelasting, en uiteraard kan je gewoone baan er onder lijden wanneer je veel er buiten werkt.
4. verzekeringen, aansprakelijkheid omdat je een opdracht te laat afrond oid.
5. tijdens het aanvragen van je var moet je een verwachting opgeven. 3 of meer klanten is een punt wat je moet aangeven, dit gaat om een bepaalde verwachting.

je hebt het over VAR, welke var wil je eigenlijk aanvragen? var-wuo is wat een opdracht gever vaak wil hebben omdat dat hen "vrijklaart" van enige betalingen omtrent belastingen e.d.

lees je hier ook in:
http://www.belastingdiens...ige_werkzaamheden_var_row
http://www.belastingdiens...t_uit_onderneming_var_wuo

je kan ook met bijv. een var row gaan werken en dan een g rekening openen en dan je inkomsten in bijv. 60% en 40% laten storten.

overigens denk ik dat je je goed moet inlezen en laten informeren, bellen met de belastingdienst kan, maar veel lezen en juiste adviezen van andere partijen zijn ook heel erg nuttig.

handige sites:

http://www.higherlevel.nl/
http://www.zzp-nederland.nl/

linkedin kan je ook veel informatie vinden in groepen e.d.

succes ermee!

• Soundless
Bedankt voor je nuttige bijdrage!

De inschrijving bij de KvK lijkt hetgeen te zijn wat het meeste tijd gaat kosten.

Wat betreft de VAR, lijkt het erop dat een VAR wuo wel het beste is. Ik zal alsnog eens navragen welke ze willen hebben.

Ik ben het helemaal met je eens dat ik me beter moet laten informeren. Het probleem is alleen dat ik geen idee heb waar ik hiervoor terecht kan. Ik zou stukken kunnen lezen op het internet, maar er staat zoveel op dat het erg moeilijk is om nuttige informatie te vinden voor iemand die hier nu nog de ballen verstand van heeft (ik dus).

Ik zal eens kijken of ik wat kan met de sites die je me hebt gegeven. Ook zal ik eens kijken of ik wat nuttige groepen kan vinden op LinkedIn.

Ik ga proberen te regelen om het eerste opdracht zwart te doen zodat ik ondertussen genoeg tijd heb om me in te lezen en me in te schrijven bij de KvK.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Soundless schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:37:

De inschrijving bij de KvK lijkt hetgeen te zijn wat het meeste tijd gaat kosten.

Wat betreft de VAR, lijkt het erop dat een VAR wuo wel het beste is. Ik zal alsnog eens navragen welke ze willen hebben.
Inschrijven KvK is een eitje. Formulier gezamenlijke inschrijving KvK / belastingdienst invullen, half uurtje op gesprek bij de KvK en je bent ondernemer.
Ik zou me vooral richten op de volgende vragen:

1. hoe kom je onder je relatie- danwel concurrentiebeding uit? Ga je vrijstelling krijgen van je werkgever, durf je de juridische confrontatie aan? Ben je bereid om je baan op het spel te zetten voor je freelance werk, of om ergens anders te gaan werken?

2. hoe zorg je voor voldoende schaalgrootte, groei en afwisseling in je freelance werk om inderdaad ondernemer te zijn, een VAR-WUO en een oordeel "ondernemer voor de inkomstenbelasting" waardig? Dat kan soms al lastig zijn voor een voltijdse ZZP-er, maar voor iemand die het "erbij doet" ligt het nog moeilijker.

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Als je geen duidelijk overzicht hebt over wat er allemaal bij komt kijken lees dan het boek "Handboek voor de ZZP-er" eens van Arjan Dasselaar. Je wil inderdaad het liefst een VAR-WUO, maar dan moet je wel aan de eisen voldoen. Bij de aanvraag van een VAR worden vragen gesteld die je naar waarheid in moet vullen, als je dit doet sturen ze automatisch de VAR naar je op die bij je past. Als je aan de VAR-WUO eisen voldoet krijg je een WUO, anders een VAR-ROW. Het bedrijf wat de VAR wil zien is waarschijnlijk op zoek naar een VAR-WUO aangezien ze daarmee gevrijwaard zijn van het later nog betalen van inkomstenbelasting voor jou als het als verkapt dienstverband wordt gezien, een VAR-ROW geeft deze vrijwaring niet en hier heb je dus eigenlijk niet veel aan :)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• Soundless
t_captain schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 23:17:
1. hoe kom je onder je relatie- danwel concurrentiebeding uit? Ga je vrijstelling krijgen van je werkgever, durf je de juridische confrontatie aan? Ben je bereid om je baan op het spel te zetten voor je freelance werk, of om ergens anders te gaan werken?
Ik hoop zelf dat dit geen problemen op gaat leveren. Ik had bij mijn sollicitatie namelijk al aangegeven dat ik zelf ook een klein bedrijfje op wilde richten. Ik ga het nog wel even bespreken met de baas.
2. hoe zorg je voor voldoende schaalgrootte, groei en afwisseling in je freelance werk om inderdaad ondernemer te zijn, een VAR-WUO en een oordeel "ondernemer voor de inkomstenbelasting" waardig? Dat kan soms al lastig zijn voor een voltijdse ZZP-er, maar voor iemand die het "erbij doet" ligt het nog moeilijker.
Het is niet mijn doel om voltijds ZZP-er te worden.
Dit wekt trouwens nog een vraag bij mij op:

Ik wil een bedrijf oprichten waarbij ik eigen producten (software) kan verkopen. Denk hierbij aan games/apps.
Daarnaast wil ik wel de mogelijkheid hebben om opdrachten binnen te halen bij klanten. Het verkopen van eigen producten is hierbij mijn hoofddoel en de opdrachten voor anderen zijn eigenlijk een extra'tje. Ben ik dan nog ZZP-er te noemen? Zit hier verschil in met wat ik in de eerste post neerzette? Zijn de antwoorden op de vragen nu anders?
D4V3 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 23:45:
Als je geen duidelijk overzicht hebt over wat er allemaal bij komt kijken lees dan het boek "Handboek voor de ZZP-er" eens van Arjan Dasselaar.
Ah een boek, daar hou ik wel van. De vraag is dus alleen nog of ik nog wel ZZP-er ben volgens bovenstaande beschrijving en of ik er dan nog wat aan heb. Bedankt voor de tip iig.

[ Voor 12% gewijzigd door Soundless op 18-08-2012 08:59 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Waarom heb je 'n concurrentiebeding ondertekent als je al wist dat je van plan was 'n eigen bedrijf op te zetten? (Zoals de meesten hier wel weten, heeft eenzelfde concurrentiebeding mij meer dan € 10.000 gekost, waardoor ik altijd extra alert ben bij concurrentiebedingen). Het is niet heel moeilijk om dat uit je contract te laten halen bij in dienst treding, heb ik bij mijn huidige werkgever ook gedaan. Of beter gezegd, het concurrentiebeding staat er nog wel in (lang leve de automatisch gegenereerde contracten), maar er zit een brief van de directeur bij dat ze voor mij afzien van het concurrentiebeding en het slechts toeziet op in dienst treding bij klanten en het zelf starten van 'n bedrijf (dus ik mag wel bij andere bedrijven in dienst, ook als ze hetzelfde werk uitvoeren).

Zo'n brief kun je dus ook van je werkgever vragen, en als je het al besproken hebt, lijkt me dat niet zo moeilijk.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Soundless
Ardana schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:03:
Waarom heb je 'n concurrentiebeding ondertekent als je al wist dat je van plan was 'n eigen bedrijf op te zetten? (Zoals de meesten hier wel weten, heeft eenzelfde concurrentiebeding mij meer dan € 10.000 gekost, waardoor ik altijd extra alert ben bij concurrentiebedingen). Het is niet heel moeilijk om dat uit je contract te laten halen bij in dienst treding, heb ik bij mijn huidige werkgever ook gedaan. Of beter gezegd, het concurrentiebeding staat er nog wel in (lang leve de automatisch gegenereerde contracten), maar er zit een brief van de directeur bij dat ze voor mij afzien van het concurrentiebeding en het slechts toeziet op in dienst treding bij klanten en het zelf starten van 'n bedrijf (dus ik mag wel bij andere bedrijven in dienst, ook als ze hetzelfde werk uitvoeren).

Zo'n brief kun je dus ook van je werkgever vragen, en als je het al besproken hebt, lijkt me dat niet zo moeilijk.
Dat klinkt erg pijnlijk. Ik zal dit zeker proberen te regelen! Bedankt voor de extra waarschuwing.

• t_captain
Als verkoper van producten heb je net zo goed de status van ondernemer als iemand die diensten (uur/factuur) levert. Sterker nog, je hebt zelfs minder te vrezen van een oordeel over "schijnzelfstandigheid" of "verkapte loondienst". Datgene wat je doet lijkt minder op het werken in loondienst, en de ondernemersrisico's zijn meer evident.

Als ik alleen maar apps zou bouwen zou ik niet eens een VAR aanvragen. Een VAR heb je nodig om aan je klanten te geven, die stoppen hem samen met je paspoort in de administratie. Daarmee is je klant gevrijwaard van een naheffing IB/WV. Maar in het geval je klant een retailer is van software die je op eigen initiatief hebt gebouwd, dan verwacht ik niet eens dat men om een VAR vraagt.

Wat betreft je concurrentiebeding:

Als je de hele tekst hebt geciteerd, lijkt het erop dat je safe zit zolang je nog in dienst bent. Het tijdsbestek suggereert de periode tussen uitdiensttreding en 1 jaar daarna.

Hen je ook een beding tegen nevenaktiviteiten?

• Soundless
t_captain schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:40:
Als ik alleen maar apps zou bouwen zou ik niet eens een VAR aanvragen.
Maar ik ga niet alleen apps bouwen. Of bedoel je iets anders?
Wat betreft je concurrentiebeding:

Als je de hele tekst hebt geciteerd, lijkt het erop dat je safe zit zolang je nog in dienst bent. Het tijdsbestek suggereert de periode tussen uitdiensttreding en 1 jaar daarna.

Hen je ook een beding tegen nevenaktiviteiten?
Er staat niks over nevenactiviteiten. Wel is er nog een punt 2 en 3 bij concurrentie- en relatiebeding.
2. Het is de werknemer verboden om gedurende een periode van twee jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst op enigerlei wijze werkzaamheden, tegen vergoeding of om niet, te verrichten voor en/of zakelijke betrekkingen aan te gaan of te onderhouden met cliënten en/of relaties van de werkgever, waarmee de werkgever en/of aan de werkgever gelieerde ondernemingen gedurende de vijf jaren voorafgaand aan het einde van de arbeidsovereenkomst zakelijke contacten heeft c.q. hebben onderhouden.
Dit moet volgens mij geen probleem zijn. Ik ben niet van plan dingen te doen voor klanten van het bedrijf waar ik werk.

Punt 3 beschrijft de hoogte van de boete: €5000,- per overtreding + €500,- voor elke dag dat de overtreding voortduurt.

• t_captain
Soundless schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:07:
[...]

Maar ik ga niet alleen apps bouwen. Of bedoel je iets anders?
Ik bedoelde dat je voor die aktiviteit kan overwegen om het zonder VAR te doen.
Voor uur/factuur diensen zul je er wel een moeten aanvragen.
[...]

Er staat niks over nevenactiviteiten. Wel is er nog een punt 2 en 3 bij concurrentie- en relatiebeding.

[...]

Dit moet volgens mij geen probleem zijn. Ik ben niet van plan dingen te doen voor klanten van het bedrijf waar ik werk.

Punt 3 beschrijft de hoogte van de boete: €5000,- per overtreding + €500,- voor elke dag dat de overtreding voortduurt.
Je hebt dus zowel een concurrentie- als een relatiebeding.

Concurrentiebeding: verboden om werk te doen voor "gelijksoortige of aanverwante" bedrijven. Nogal ruim gedefinieerd, kunnen ze misschien een interpretatie of specificatie op paper stellen.
Relatiebeding: alle zakelijke relaties van de afgelopen 5 jaar.

Met een boete die onbeperkt kan oplopen.

Ik hoop dat je ruim wordt betaald want je wordt wel verschrikkelijk beperkt hiermee.. :|

• Soundless
t_captain schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:17:
Ik bedoelde dat je voor die aktiviteit kan overwegen om het zonder VAR te doen.
Voor uur/factuur diensen zul je er wel een moeten aanvragen.
Dus als ik deze opdracht aanneem voor een vaste prijs ipv uur/factuur heb ik geen VAR nodig?
Je hebt dus zowel een concurrentie- als een relatiebeding.

Concurrentiebeding: verboden om werk te doen voor "gelijksoortige of aanverwante" bedrijven. Nogal ruim gedefinieerd, kunnen ze misschien een interpretatie of specificatie op paper stellen.
Relatiebeding: alle zakelijke relaties van de afgelopen 5 jaar.

Met een boete die onbeperkt kan oplopen.

Ik hoop dat je ruim wordt betaald want je wordt wel verschrikkelijk beperkt hiermee.. :|
Goed betaald? Was het maar waar :P Achja, ik ben toch op zoek naar een nieuwe baan, weet ik meteen waar ik rekening mee moe houden.
Ik ga dinsdag kijken wat ik kan regelen met de baas.

• t_captain
Soundless schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:25:
[...]

Dus als ik deze opdracht aanneem voor een vaste prijs ipv uur/factuur heb ik geen VAR nodig?

[...]
Het gaat niet (alleen) over het afrekenmodel maar om de arbeidsrelatie. Daarin spelen allerlei factoren een rol. Werk je op locatie van de klant, met materiaal van de klant, onder gezag van een manager bij de klant, wordt je per maand betaald, wordt je ook betaald als je ziek bent of met vakantie, dan is er duidelijk sprake van een werkgever/werknemer relatie.

Hoe meer je van dat model afwijkt (bv door met offertes en projectprijzen te werken, je eigen spullen te kopen, te werken vanuit je eigen locatie, etc etc), des te meer wordt je gezien als zelfstandig ondernemer. In de inhuurmarkt is echter een VAR eigenlijk altijd een voorwaarde. En dat is anno 2012 nog steeds waar de meeste omzet zit.

• Soundless
t_captain schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:41:
Hoe meer je van dat model afwijkt (bv door met offertes en projectprijzen te werken, je eigen spullen te kopen, te werken vanuit je eigen locatie, etc etc), des te meer wordt je gezien als zelfstandig ondernemer. In de inhuurmarkt is echter een VAR eigenlijk altijd een voorwaarde. En dat is anno 2012 nog steeds waar de meeste omzet zit.
Dat is erg duidelijk. Ik moet dus hoe dan ook aan een VAR zien te komen.
Ik ga al deze info zo even op papier zetten zodat ik een overzicht heb.
Pagina: 1